A bringákra költözik a NASA elpusztíthatatlan titánkereke

2021. március 20. – 07:20

A bringákra költözik a NASA elpusztíthatatlan titánkereke
Fotó: The Smart Tire Company

Másolás

Vágólapra másolva

Inzulinpumpa, tűzoltóberendezés, napelem, vízszűrők, légtisztítók, vezeték nélküli fejhallgatók, karcmentes lencsék, telefonkamerák, bébiétel, memóriahabos matracok, ledlámpák, számítógépes egerek – csak pár abból a rengeteg fejlesztésből, amik a NASA nélkül nem lennének részei a mindennapunknak. Ez a sor pedig hamarosan még tovább bővülhet, többek között akár a lényegében elpusztíthatatlan titánabronccsal, ami a bringás defektjavító készletek végét jelentheti.

Legalábbis a The Smart Tire Company (Az Okos Gumi Cég) azon dolgozik, hogy első körben kerékpárokra átültesse a NASA levegőmentes, ugyanakkor mégis rugalmas titánkerekét. Maga az ötlet nem új, hiszen 1971-72-ben az Apollo 15, 16 és 17 legénysége által használt holdjáró is négy hasonló keréken poroszkált a Holdon, az újdonság az, hogy a korábban a rugalmasságát könnyebben elvesztő szerkezet helyett alakemlékező ötvözetekből készítik el a titánkereket, pontosabban nikkel-titán ötvözetből álló kereket, ami a korábbinál sokkal tovább megőrzi a rugalmasságát.

Ugyan a Perseverance marsjárót nem ilyen kerekkel, hanem a Curiosityre szerelt típus továbbfejlesztett verziójával indították útnak, a jövőben még a NASA is alkalmazhatja a megoldást.

Könnyen lehet viszont, hogy még a NASA éles bevetése előtt piaci forgalomba kerülhet a több millió dollárból kifejlesztett ötvözet, a Nitinol, amivel soha többé nem kell felfújni a bringa kerekét, sőt, defekttől sem kell artani. A METL névre keresztelt termék a cég ígérete szerint akár már 2022-ben elérhető lesz, igaz, eleinte eléggé borsos áron – kerekenként több millió forint is lehet a vége a jelenleg még elég drága technológiának köszönhetően, de ez hosszabb távon természetesen csökkenni fog.

Ami a használatot illeti, a METL esetében meg kellett oldani egy kisebb problémát – a hasonló fémrácsok hajlamosak kisebb törmelékek, kavicsok, fadarabok, stb. begyűjtésére, ezért a gyártó a fémrácson kívül egy gumibevonatot alkalmazott, hogy megelőzze ezt. A gumi természetesen jobb tapadást is jelent, mint a fémrács, ugyanakkor a pumpálást így is megelőzi, csak a futófelületet kell újra felvinni időnként, amikor elkopott.

Fotó: The Smart Tire Company
Fotó: The Smart Tire Company

A fémszerkezet súlya miatt persze a profi kerékpársportba még a hétköznapi használatnál is később törhet be a METL, hiszen a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség szabályai szerint legalább 6,8 kilónak kell lennie egy versenykerékpárnak, és nem ideális, ha ennem a tömegnek a jó részét elviszi a két kerék. Egy downhill-kerékpár, vagy egy terepbringa esetében viszont nem is nagyon érzékelhető a súlytöbblet.

via Gizmodo

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!