Jeff Bezos űrcége egy karnyújtásnyira az űrturizmus beindításától

2021. január 14. – 19:07

Másolás

Vágólapra másolva

Rendkívül fontos tesztet vett sikerrel az Amazon-alapító Jeff Bezos űrcége, a Blue Origin, amely sikerrel juttatott fel egy törésteszt bábut az űrbe, 100 km-es magasságba, majd mind a rakéta, mind a bábut szállító kapszula sikerrel landolt a földön, utóbbi nagyjából 10 perccel a kilövés után. A Blue Origin egyébként mind a New Shepard rakétát, mind a kapszulát többször felhasználhatóra tervezte.

Bezos nem titkoltan az űrturizmus üzletágba szállna be a Blue Origin rakétájával, amivel később tarthatják meg az első, már emberekkel végzett tesztet. Ezt egyébként eredetileg 2019-re tervezték.

A csütörtöki, texasi teszt nem az első alkalom volt, amikor a Blue Origin a kapszulában fellőtt egy törésteszt bábut, ám a bábu először ment a világűr határát jelölő, 100 km-es magasságban található Kármán-vonal fölé, 2017-ben ugyanis pár km-rel a vonal alatt maradt. A négy évvel ezelőtti teszt óta jelentős módosításokat végeztek mind a rakétán, mind a kapszulán, utóbbiban például javították az akusztikai élményt és a hőmérséklet szabályozását, jobb megjelenítőeszközöket, hangszórókat és mikrofonokat szereltek bele, és már mind a hat ülést is belerakták, amiből egyben ott volt Mannequin Skywalker.

A visszatérő New Shepard rakéta – Fotó: Blue Origin / Youtube
A visszatérő New Shepard rakéta – Fotó: Blue Origin / Youtube

A mostani teszt során elsősorban a kommunikációt és a biztonsági figyelmeztető rendszereket tesztelték, és azzal, hogy minden sikerrel zajlott, lényegében egy lépésre kerültek attól, hogy 2022-ben – egyesek szerint még 2021-ben – már emberekkel teszteljék a kapszulát.

A cég még nem közölte, hogy mennyi pénzt kér majd az űrutazásért, az iparági becslések pedig 50-250 ezer dollár, vagyis nagyjából 15-75 millió forint közé teszik majd a jegy árát.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!