Először irányította mesterséges intelligencia az amerikai légierő egyik gépét
2020. december 18. – 11:27
Hatalmas lépést tett kedden az amerikai légierő a számítógépes hadviselésben, a nevét a Star Wars R2-D2-jától kölcsönző, és ahhoz funkciójában is hasonlító ARTUµ nevű mesterséges intelligencia sikeresen debütált egy tesztküldetésben az U–2 Dragon Lady nevű felderítő gép társpilótájaként. Ezzel elsőként irányította mesterséges intelligencia az Egyesült Államok valamelyik katonai rendszerét, ami új fejezetet nyithat a hadviselésben – írja a Popular Mechanics.
A légierő honlapja szerdán számolt be az áttörésről, amely mint írták, több évig dolgozott azon, hogy ezt a csúcstechnológiát be tudja építeni a katonai műveletekbe, hogy kompetitív maradhasson a digitális kor hadszínterein is. Dr. William Roper, a légierő beszerzésért, technológiáért és logisztikáért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy az ARTUµ tesztrepülése egy három éves folyamatot zárt le. Mint mondta, az, hogy sikerült biztonságosan a mesterséges intelligencia kezébe adni egy katonai rendszert, új korszakot nyitott az ember-gép kapcsolatban.
A küldetés során a különleges duónak felderítést kellett végeznie egy szimulált légicsapás közepén, méghozzá úgy, hogy a mesterséges intelligencia a szenzorokért és a navigációért felelt, az emberi pilóta pedig elsősorban a gépet vezette. Emellett a szenzorok kezelésében is együttműködött az ARTUµ-vel, ő volt felelős az ellenséges gépek kiszúrásáért, míg a mesterséges intelligencia elsődlegesen a rakétavetők helyének megállapítására használta a radart. A teszt során az ARTUµ egy másik algoritmussal került szembe, a több mint félmillió szimulációból álló adatbázisát felhasználva azonban sikeresen vette az akadályt, és a pilótával együtt teljesítette a küldetést.
A mesterséges intelligencia elméletileg más rendszerekben is könnyen felhasználható, és a jövőben még fejlettebbé akarják majd tenni. Roper elmondta, hogy előbb-utóbb alighanem eljön majd az idő, amikor a mesterséges intelligencia teljesen autonóm módon irányítja majd a repülőket, abból kiindulva legalábbis biztosan, hogy nemrég egy algoritmus egy veterán pilótát is simán legyőzött a DARPA kísérletében, az amerikai légierő pedig már most fejleszt autonóm minirepülőket a Skyborg program keretében. Egyelőre a mesterséges intelligenciát még át lehet verni különféle taktikákkal, az pedig biztos, hogy a jövőben ezek is fejlettebbek lesznek majd – az első generációs MI-k mellett ugyanis azokat a technológiákat is ki kell fejleszteni, amelyekkel szembe lehet szállni velük.