Rajongóból informátor – így szivárogtak ki a Tesla piszkos titkai

2023. november 14. – 14:22

Rajongóból informátor – így szivárogtak ki a Tesla piszkos titkai
A Tesla Autopilot funkciója működés közben – Fotó: Tesla

Másolás

Vágólapra másolva

Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

A német Handelsblattnak adott interjút a Tesla korábbi norvégiai alkalmazottja, a lengyel származású Lukasz Krupski arról, miként lett hősből üldözött egykori munkahelyén. Története 2019-ben, egy szerencsés kimenetelű balesettel kezdődött, amelyben egy Model 3-hoz csatlakoztatott töltő borult lángba. Krupski nem tétovázott, kitépte a helyéről a lángoló elektronikát, puszta kézzel húzta ki a kábeleket és alkatrészeket, így megfékezte a tüzet.

A hősies tettnek komoly következményei lettek. A márka Oslo mellett található telephelyének technikusa égési sérülésekkel kórházba került, de néhány nappal később kapott egy emailt, amelyben Elon Musk gratulált neki. Bár ekkor még úgy tűnt, innentől pályája felfelé ível majd, ennek pontosan az ellenkezője történt.

Krupski azt válaszolta a levélre, hogy sok mindenen lehetne még javítani a cég működésében. Musk tudni akarta, hogy mire gondol, ezért a technikus összegyűjtötte a biztonsági, tűzvédelmi és képzési hiányosságokat. Ezután felettesei zaklatták, fenyegették és terrorizálták, egy munkatársa pedig állítólag azt mondta, hogy hátba szúrja egy csavarhúzóval.

A Tesla vezetésében sem kedvelték meg igazán a lengyel származású technikust, Musk utolsó emailje pedig konkrétan úgy hangzik, mint egy automatizált válasz:

„Nem tudom elolvasni az emaileket, hacsak nem kritikus fontosságúak a Tesla számára.”

Nemcsak a munkakörülményekkel volt gond, hanem az autókkal is. Krupski példaként egy Norvégiába szállított Model 3-mal kapcsolatos tapasztalatait említette külön, de állítása szerint szinte minden általa vizsgált jármű csomagtartójában állt a víz a szállítás után, ráadásul az új Teslák gyakran sérülten és hiányosan kerültek le a hajókról.

A lengyel munkás feladata volt a beltéri burkolatok, valamint a zsanérok és zárak beállítása, illetve az elektromos hibák kijavítása az autók átadása előtt, de mint tapasztalta, szinte az összes példány fényezését javítani kellett. Krupski az interjúban hangsúlyozta, hogy nagy Tesla-rajongó volt, és nem áll szándékában rosszat mondani a márkáról, de a cég belülről egészen másképp néz ki, mint kívülről.

A beszélget későbbi szakaszából kiderült, hogy Krupski nem akar már Teslát vezetni, szerinte ugyanis az Autopilot, vagyis a fejlett vezetéstámogató funkció egyfajta tömegkísérlet a közutakon. Az egykori technikus nem hiszi, hogy Elon Muskot érdekli az ügyfelei biztonsága, cserébe ő azzal vádolja Krupskit, hogy furcsa viszonyban van a valósággal.

Az informátor New York Timesnak adott interjújából kiderül, hogy több helyre, például a Handelsblatthoz is eljuttatta a Tesla számítógépes rendszeréből származó bizalmas információkat, egyebek mellett az alkalmazottak jegyzékét és személyes adataikat. A német napilap több ezer baleseti jelentést és egyéb belső Tesla-kommunikációt használt fel a vállalat Autopilot vezetéstámogató szoftverének hibáiról szóló cikkekhez.

A megosztott adatokból kiderült az is, hogy a Teslának nehézségei vannak a Cybertruck gyártásával, amelyet a vállalat közlése szerint e hónap végén, majdnem három év késéssel szállítanak ki először a megrendelőknek.

Krupski esetében nem egyetlen csalódott ember bosszújáról van szó, ugyanis az információk egy része egy másik, nem azonosított Tesla-alkalmazottól származott.

Vajon hogy sikerült megszerezni egy, a vállalati szervezet legalján álló egyszerű szerelőnek ennyi információt? Krupski ezzel kapcsolatban azt állította az interjúban, hogy egyszerűen keresőszavakat írt be egy belső vállalati weboldalon, ami kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy a Tesla megfelelően védi-e több ezer alkalmazott személyes adatait, illetve saját üzleti titkait.

Ha csupán ennyi történt volna, talán egy vállrándítással elintézhetnénk a dolgot. Csakhogy Krupski a birtokában lévő belső információkat megosztotta a közismert Tesla-kritikus Aaron Greenspannel, aki arra ösztönözte, hogy az Autopilot hibáival kapcsolatos bizonyítékokat adja át az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalnak.

A szervezet régóta vizsgálja a szoftvert, amely képes önállóan kormányozni, gyorsítani és megállítani az autót, de a gyártó felhasználói utasítása szerint a Tesla vezetőjének készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást. Ezzel kapcsolatban többször is meghallgatták már Krupskit, ami jól jelzi, hogy komolyan veszik az információit.

És hogy áll most az ügy? A Tesla beperelte Krupskit adatlopásért, noha a cég képviselői eddig azt állították, hogy nem fedeztek fel semmilyen visszaélést a Krupski által közzétett adatokkal kapcsolatban. Lukasz Krupski a Teslánál töltött ideje óta depresszióban, szorongásban és álmatlanságban szenved – jelenleg munkanélküli. Nagyon örül, hogy kiléphetett a névtelenségből, mondta a Handelsblattnak. A Tesla ellen norvég ügyvédek segítségével jogi lépéseket tesz Norvégiában.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!