Közel 50 év és 22 millió példány után megszűnt a Ford Fiesta
2023. július 7. – 18:11
Elektromos autókat gyártanak majd a Ford kölni üzemében, ezért ötven év után végleg megszűnik a márka népszerű kisautója, a Fiesta gyártása, írja a BBC.
A típus különböző generációiból 1976 és 2023 közt, vagyis közel ötven év alatt mintegy 22 millió példányt gyártottak. A típus nevét Henry Ford II, a márka alapítójának legidősebb unokája adta, a Fiesta tervezését a hetvenes évek elején, az olajválság időszakában kezdték el. A kis Ford történetében éppúgy megtaláljuk a korai ezer köbcentis, karburátoros benzinmotorral szerelt, mindössze 40-45 lóerős alapkiviteleket, mint a későbbi XR2, majd ST elnevezésű sportmodelleket, és persze az alapjaikban különböző felszereltségi szinteket.
A legerősebb benzines Fiestákat 84-től mintegy 200 lóerőig terjedő teljesítményskálán mozogó nagyobb szívó- illetve kisebb turbós benzinmotorokkal szerelték, de a két szélsőség közt szerepeltek a kínálatban szívó- és turbódízel-motorok, illetve ritka különkiadások, valamint a típus raliváltozatai.
Nagy-Britanniában 2009 és 2020 közt abszolút piacvezető volt, de Európa számos országban őrizte népszerűségét a Fiesta, elektromos változatot viszont nem terveztek belőle, és a kisautó-kategória sem számít fontosnak már a gyártók számára, ezért lehetett sejteni, hogy a típusnak nincs jövője.
A Ford az utóbbi években hatalmas tempójú átalakulásba kezdett. 2021-ben megszüntette a középkategóriás Mondeo európai gyártását és forgalmazását, az idei év elején búcsúztak az S-Max, illetve a Galaxy nevű egyterű családi autók, 2025-től pedig nem forgalmazzák majd a kompakt Ford Focust.
A jelenlegi kínálatban két SUV, a Kuga és a Puma biztosítja a márka európai személyautó-eladásainak zömét, illetve a Telexen nem rég szintén olvashattak a Ford elérhető árúnak mondott, teljesen elektromos hajtású szabadidő-autója, az Explorer megjelenéséről, amelynek szerkezeti alapjait egyébként a Volkswagen MEB-platformja adja. Az két utolsó Fiesta egyike Nagy-Britanniába kerül, ahol egy gyűjtemény részeként őrzik majd, a másikat pedig Németországban, a gyár tulajdonában tartják.