Több mint tíz éve nem villantott az Apple akkorát, mint most az új AR-szemüvegével
2023. június 5. – 22:31
Elstartolt a 2023-as WWDC, az Apple éves fejlesztői konferenciája. Ahogy ez már egy ideje megszokott, rengeteg infó szivárgott ki bőven a nyitóesemény előtt. Az elmúlt néhány évben nem érkezett semmi nagy durranás, de idén végre jött valami igazán új.
A bemutató végére hagyták, de a nagy villantás (ami amúgy már évek óta nyílt titoknak számított) az Apple Vision Pro volt. Ez egy kiterjesztett valóságos headset, ami összemossa a digitális és valós környezetünket.
Egy klasszikus VR-headsettel ellentétben ez nem egy zárt rendszer. Az alkalmazásokat az ember köré dobja fel, és az ablakokat kedvünkre mozgathatjuk, átméretezhetjük. Ha nem szeretnénk, hogy a háttérben a szobát lássuk, ahol vagyunk, akkor beállíthatunk előre felvett, digitális háttereket. A szemüveg egy önálló cucc, nem kell hozzá számítógép, és szemmel, hanggal, kézmozdulatokkal lehet irányítani. Folyamatosan követi a szem mozgását, így a kurzort a tekintettel lehet irányítani, a kezeket pedig több kamera veszi, és két ujj összeérintésével lehet klikkelni.
Ha valaki odaáll a felhasználó mellé, akkor az első kijelzőn megjelenik az arcunk eltakart része, hogy senkinek ne kelljen egy fekete üveglappal beszélgetnie. Ha valamiben nagyon benne vagyunk, akkor az látszik a kijelzőn, hogy mindenki tudja, zavarhatnak-e. Ha elkezdünk beszélgetni, megjelenik a szemünk. Bár jár hozzá virtuális billentyűzet, felismeri a bluetoothos kiegészítőket, és ha a felhasználó ránéz a Mace kijelzőjére, az is kikerül elé, ahol átméretezheti, áthelyezheti.
Nemcsak munkára van ám, hanem például fényképnézegetésre is. Ha megnyitunk egy képet, amit mondjuk az iPhone-unkkal csináltunk, akkor minden más, ami a háttérben van, elhomályosul. Ez filmezés közben igen látványos, hiszen az ablak átméretezésével akár az apró lakásunkból is csinálhatunk mozitermet. A megszokott streamingappok is elérhetőek lesznek a Vision Prón.
Ha egy panorámaképet nyitunk meg, a Vision Pro kirakja körénk. De videózni és fényképezni is lehet vele, és a headsettel még látványosabb a térhatásos. A külső kijelző ilyenkor egyébként villog, úgyhogy mindenki tudja, ha fotózzuk őket.
Mutattak egy egészen 2004-esnek tűnő, 3D-s dinót, hogy bemutassák, az interaktív és játékos tartalmak is elérhetőek lesznek a headseten. Tim Cook mellett Bob Iger, a Disney vezérigazgatója is megjelent a színpadon. A két vállalat együttműködik, így például ha a Vision Prón indítjuk el a Disney+ alkalmazást, és megnézzük például a Mandalórit, akkor akár egy tatooine-i sikló pilótafülkéjéből is nézhetjük a sorozatot. Mindenféle tartalomhoz extra funkciókat adnak, de ezeket nem fejtették ki igazán bőven, csak egy-két másodpercre megmutatták őket.
A headset eleje egy üveglap, ami mögé eldugták a kamerákat és a kijelzőt. Az alumíniumváz tetejére egy olyan tekerős gomb került, mint ami ismerős lehet az Apple Watch oldaláról. Azokat az alkatrészeket, amik érintkeznek az ember arcával, textillel borították. Az egész moduláris, hogy a lehető legjobban illeszkedjen a felhasználó fejéhez, és a szemüvegesek rendelhetnek külön gyártott lencséket, amiket beilleszthetnek a headsetbe. Az akkumulátor egy kábellel csatlakozik a szemüveghez, és úgy van kialakítva, hogy kényelmesen elférjen a farzsebben. Az aksi nem túl nagy, egy töltéssel két órát bír ki.
Emiatt egyelőre nem hinném, hogy az emberek tévé és hangrendszer helyett inkább Vision Prókat vennének. Egyrészt a szemüveget egyszerre csak egy ember tudja használni, másrészt manapság már lassan a filmek stáblistája kétórás, szóval esélytelen, hogy az ember egy töltéssel befejezzen egy filmet.
Mindkét szem előtti kijelzőnek 4K-s képe van, és kijelzőnként 23 millió pixelnek volt hely. A beépített hangszórók térbeli hangzást biztosítanak, ami a szobához is alkalmazkodik. Az egészet egy M2-es és egy vadonat új, R1-es csip hajtja.
Az első indításkor a headset befotózza az arcunkat, hogy létrehozzon egy MI által generált, elvileg élethű avatárt. Ha FaceTime-on beszélünk valakivel, akkor ez az avatár jelenik meg helyettünk, és az Apple szerint ugyanazok a kifejezések jelennek meg az arcán, amik a felhasználóén. A Unityvel is együtt dolgoztak, ezért a Unityvel készült alkalmazások és játékok natív módon futhatnak a szemüvegen, és a fejlesztők ki tudják használni a platform sajátosságait.
Az iPhone-t a kezünkkel használjuk, és ujjlenyomattal lehet felnyitni. Ebből logikusan következik, hogy mivel a Vision Prót a tekintettel lehet vezérelni, a feloldásához a szemünket szkenneli be. A szemlenyomat a készüléken marad, nem kerül át az Apple-höz, ahogy az sem, hogy hova és hogyan nézünk, így a weboldalak üzemeltetői nem tudják lenyúlni a tekintési adatainkat. Több mint ötezer szabadalmat adtak be a fejlesztése alatt, és ha tényleg azt tudja, amit állítanak, akkor ez tényleg egy nem kifejezetten nagy szemüveg méretű számítógép. Ennek viszont meg is kérik az árát, 3499 dollárt. Jövő év elején jelenik meg, de először csak az USA-ban.
Volt azért sok más is
A bemutatót egyébként azzal kezdték, hogy bemutatták az új, 15,3 hüvelykes MacBook Airt, ami hagyományosan az Apple laptopjainak kisebb, könnyebb szériája. Ebbe került egy 1080p-s kamera, hat hangszóró, egy M2-es csip, amiről már korábban is írtunk. A bejelentés szerint 12-szer gyorsabb, mint a legjobb intel procis MacBook, és azt állítják, hogy a kijelző felbontása duplája egy i7-es processzorú számítógépének, és kétszer gyorsabb is annál. 18 órás működési időt ígérnek, és az ár 1299 dollárnál kezdődik. Már ma megrendelhető, és a jövő héten jelenik meg.
Ha az ember nem tud semmit a számítógépekről, akkor a bemutató alapján azt hihetné, hogy a tavaly megjelent Mac Studio egy forradalmi dolog volt, pedig valójában egy féltégla méretű Apple PC-ről van szó, amit leginkább a kreatív szakmákban dolgozóknak szánták. A féltégla ebben az esetben arra utal, hogy valóban nem túl nagy. Az újba bekerül az M2-es csip, de egy új, az M2 Ultra, ami két M2 max összeragasztva. 1999 dollárról indul majd Az új Mac Pro M2 Ultrával kerül le a gyártósorról. Ez a sajtreszelőként cosplayelő erőmű szupergyors, szupererős, úgyhogy 6999 dollárba kerül. Ez is ma rendelhető, jövő héten kapható.
Telefonos operációs rendszer
Az iOS 17-ben több alapvető alkalmazást is felturbózták. Megbolygatják például a telefonapplikációt. Tavaly az volt a nagy durranás, hogy személyre szabható lett a zárképernyő, most pedig az, hogy be lehet állítani, hogy amikor mi hívunk valakit, akkor mi jelenjen meg a hívott képernyőjén. Nagyjából úgy kell összerakni a Posztert, ahogy a zárképernyőt. Emellett – bár nem tudom, hogy ez Magyarországon mennyire hiánypótló – ha nem vesszük fel a telefont, akkor a kijelzőn élőben olvashatjuk a hívó hangpostaüzenetét.
Felturbózták az üzenetküldő alkalmazás keresőjét is, és végre nem kell a hangüzenetekkel bajlódni. Ha valaki ezzel próbál kínozni, akkor megkapjuk a szöveges leiratot is. Az mondjuk kérdés, hogy ez magyarul hogyan megy majd. Ha ez javít a biztonságérzetünkön, akkor a Check In nevű funkcióval folyamatosan közvetíthetjük a helyadatunkat kiválasztott ismerősöknek, és ha hazaértünk, a telefon automatikusan küld nekik egy sms-t, hogy minden rendben.
Az új NameDrop funkcióval anélkül megadhatjuk valakinek az adatainkat, hogy diktálnunk kéne a számunkat, elég összeérinteni a két telefont. Ez az egyik újítás az AirDropban, de olyat is tud majd, hogy ha menet közben kikerülünk a funkció hatótávolságából, akkor az interneten keresztül továbbküldi, amit kell.
Egy új alkalmazás, a Journal tulajdonképpen egy napló. Gépi tanulással figyeli, mit csináltunk, és felajánlja, hogy szerinte mit lenne érdemes naplózni. Például ha nyaralás közben futunk egyet az óceánparton, közben zenét hallgatunk és a végén csinálunk néhány fényképet, akkor felajánlja, hogy ezeket rakjuk össze egy emlékbe, és írjunk hozzá néhány gondolatot. Ezekhez csak a felhasználó fér hozzá, még az Apple se tud belekukkantani a Journalba.
Egy másik jópofának tűnő, de kicsit haszontalan új funkció a StandBy üzemmód, amitől ha az oldalára fordítva tölt a telefon, úgy néz ki, mint egy klasszikus digitális ébresztőóra. Az óra és dátum mellett képeket, widgeteket is kirakhatunk a kijelzőre.
Az iPad sem maradt ki
Az iPadOS 17-ben a widgetek aktívak, tehát nem kell alkalmazást indítani ahhoz, hogy működjön. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha a képernyőn van az emlékeztetők widgetje, akkor bepipálhatok abban elvégzett feladatokat, nem kell külön megnyitni az alkalmazást. Ha lezárjuk az iPadet, a képernyőt ugyanúgy személyre szabhatjuk, mint az iPhone-ét. A live activities funkcióval a záróképernyőn követhetünk kajarendelést, időzítőt, sporteredményeket.
Az tényleg hasznosnak tűnik, hogy a pdf-eken felismeri a kitöltendő mezőket, és akár autofillel ki is tölti, és ez elvileg működik a befotózott dokumentumoknál is. Ha valakivel együtt dolgozunk egy dokumentumon, akkor élőben láthatjuk, mit firkál a másik.
Borvidékről nevezték el az új MacOS-t
Az új laptopos operációs rendszer a MacOS Sonoma nevet kapta. Ha le van zárva, néhány új képernyővédő animált, de ha belépünk, ezek megállnak, hogy ne zavarjanak. A widgetek kikerültek jobb szélről a száműzetésből, ki lehet majd őket pakolni az asztalra. Ha megnyitunk egy alkalmazást, akkor a widgetek elhalványodnak, hogy ne vonják el az ember fókuszát, és alkalmazkodnak a háttér színeihez. A telefonon lévő widgeteket is használhatjuk, ha közel vagy egy wifin van a két eszköz, anélkül, hogy alkalmazást kéne telepíteni a Macre.
Ha valaki valamiért játszani szeretne a Macjén, akkor a Game Mode neki készült. Ez igazából csak annyit jelent, hogy a játékok kapják az erőforrásokat, így többek között a bluetoothos kapcsolatok is gyorsabbak és erősebbek. Még Kodzsima Hideó is megjelent, és bejelentette, hogy Death Stranding rendezői verziója is megjelenik a Mac Appstore-ban.
De ami igazán fontos, enélkül mind csak félkarú óriásokként bámulunk a képernyőinkbe: a videókonferenciás appban van egy csomó érdekesség, de a legjelentősebb talán az, hogy ha valaki feltartja két hüvelykujját, akkor tűzijáték jelenik meg a feje mögött. Az Apple, úgy tűnik, felismerte, hogy ez az elismerés kifejezésének legjobb formája.
Futottak még
Az AirPod kap egy új, adaptív üzemmódot, ami kiszűri a zavaró hangokat, de a fontos neszeket felerősíti, hogy ne üssenek el. Ha elkezdünk beszélni, akkor elhalkul a zene, és felerősíti a másik beszélő hangját.
A WatchOS 10 fejlesztése során sok alkalmazás dizájnját átdolgozták, hogy javítsák a felhasználói élményt. A gomb tekerésével például bármelyik számlapról megnézhetjük a widgeteket, és végre Snoopy is új, animált számlapokat kap.
A Kerékpáros app már képes csatlakozni bluetoothos biciklis érzékelőkkel. Új mérésekkel kiszámolja, hogy elvileg mi a legmagasabb teljesítmény, amit egy órán át bírunk, és az alapján erőzónákat állít fel, és mutatja, hogy melyikben mennyi időt töltöttünk. A telefonon pikk-pakk teljes kijelzőn láthatjuk a biciklis adatokat. Az Iránytű automatikusan jelzi, hogy csatlakozott a telefon utoljára hálózathoz, és azt is, hogy hol lehet segélyhívást indítani.
A Mindfulness alkalmazásban részletesen vezethetjük, hogy egy adott pillanatban milyen lelki állapotban vagyunk. Kitölthetünk szakmai szempontok alapján összeállított kérdőíveket, amikből kijöhet, hogy segítségre van szükségünk. Az eredményt pdf-ként el lehet küldeni szakembernek, hátha ő is egyetért. A kamerával figyeli, hogy milyen közel van a képernyő, és szól, ha kicsit hátrébb kéne tolni. A szemvédelem érdekében az eszközök a kamerával figyelik, milyen közel vannak a felhasználó arcához, és szólnak, ha kicsit távolabb kéne tartani őket. Minden ma bejelentett OS ősszel jön majd, valószínűleg egy időben az idén érkező készülékekkel. A teljes hétfői előadást itt tudja visszanézni.