Mindenki az új nép-Teslát várta, mindenki csalódott

2023. március 2. – 01:18

Mindenki az új nép-Teslát várta, mindenki csalódott

Másolás

Vágólapra másolva

Legyártotta négymilliomodik autóját a Tesla, és volt is taps, amikor a Tom Zhu gyártásért felelős igazgató bejelentette, hogy elérték a márka történetének fontos mérföldkövét. Ennek ellenére vegyes érzései lehettek annak, aki végighallgatta a befektetőknek tartott szerdai előadás-sorozat, az Investor Day programját.

A texasi idő szerint délután két órakor elkezdett, több mint háromórás előadás-sorozat első szakaszában szó esett a Master Plan 3 nevű vízióról. Ennek mentén Elon Musk cége átállítaná a bolygót a fosszilis energiahordozókról a megújuló forrásokra, illetve az ezekből előállított elektromos áramra, az épületek fűtésének kulcsaként a hőszivattyú előnyeit sorolták, ám sem a nézők, sem a cég befektetői nem ezt várták ettől a naptól, hanem egy új autót, azt viszont nem kapták meg. A cég részvényeinek értéke 5,61 százalékkal, 191 dollár 40 centre csökkent a beszédek alatt.

A gyártási folyamatok egyszerűsítése, a Henry Ford-féle futószalagelv újragondolása és a költségek jelentős csökkentése mind fontos célkitűzések, de ahhoz, hogy a Tesla elérje következő nagy célját, az évi 20 millió autó előállítását, elsősorban egy igazán olcsó új modellre van szükség a meglévő négy mellé.

Csakhogy a bizonyos források szerint Model 2-nek nevezett kompakt típusról és a Gen3-ként emlegetett műszaki alapjairól egyelőre csupán annyit lehet tudni, hogy ha típus elkészül, 25 ezer dollár körüli áron, átszámítva kevesebb mint 9 millió forintnak megfelelő összegért kerül majd piacra, vagyis feleannyiért, mint a Model 3 legolcsóbb kivitele. Az új villanyautó olyan új platformra épül majd, amelyben az állandó mágneses villanymotor nem tartalmaz semmilyen ritkaföldfémet, a gyártási költség pedig ezer dollárral alacsonyabb lesz, mint eddig, és többféle akkumulátortípust is képes lesz majd fogadni.

Az összeszerelési folyamatból száműznék az üresjáratokat és azokat a lépéseket, amikor az autót egy részben összeszerelt állapotból ismét szétbontják. Ehelyett a nagyobb egységeket külön-külön állítanák össze, majd ezekből építenék fel az autót. A legérdekesebb momentum, hogy az üléseket a padlólemezt képező akkumulátorra ültetnék, majd az egészet alulról helyeznék be a karosszériába.

Az új modellt egy másik alkalommal fogják bemutatni, mondta az előadás felénél Franz von Holzhausen a cég dizájnfőnöke, ám azt is hozzátette, hogy a sokszögletű karosszériája miatt könnyen azonosítható, utópisztikus terepjáró, a korábban bemutatott Cybertruck idén végre gyártásba kerül majd.

Éppen ennek a három villanymotorral hajtott, egyértelműen nem az európai úthálózat méreteihez igazított típusnak az emlegetésekor merült fel, hogy vele sikerült először jelentősen, mintegy 40 százalékkal csökkenteni a gyártás környezeti lábnyomát, illetve 50 százalékkal a gyártási költséget. Mindez szintén fontos volna ahhoz, hogy a Tesla beléphessen a valódi tömeggyártók közé a még nem létező típussal, amely, ha végre valóban bemutatják világszerte, a legolcsóbb villanyautók egyike lehet.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!