Feltámasztották a Moszkvics autómárkát, évi 100 ezer példány a cél
2022. november 24. – 19:29
Szerdán hivatalosan újraindult a termelés az orosz–ukrán háború előtt a Renault oroszországi érdekeltségeihez tartozó, Moszkva melletti autógyárban, ahol mostantól Moszkvicsok gördülnek majd le a szerelőszalagról. Közülük elsőként a Moszkvics 3 típusnevet viselő SUV-ról készültek felvételek a gyárindításkor tartott sajtóeseményen. A történelmi márkanév feltámasztása Szergej Szobjanyin, Moszkva polgármesterének személyes ügye volt, erről májusban írt is személyes blogján, majd nyár közepén elkezdtek szivárogni az információk arról, hogy pontosan milyen autókat neveznek majd Moszkvicsnak a jövőben.
Bár Makszim Kljuskin, a Renault-tól egy rubelért átvett üzem projektmenedzsere nem volt hajlandó megerősíteni az értesülést, az új típusról készült felvételek alapján egyértelmű, hogy az oroszok a kínai JAC autómárkával kötöttek megállapodást, és ennek átmárkázott autóival hozták vissza a szovjet időkben népszerű márkanevet. A termelés a JS4 elnevezésű (máshol Sehol X4-ként említett) kompakt szabadidő-autóval kezdődött, a gyártás pedig valójában összeszerelést jelent, hiszen az autó nagyobb egységeit Kínából szállítják Oroszországba.
A ledes fényszóróval, alufelnivel és nagy méretű központi kijelzővel kívánatosabbá tett kvázi orosz autó orrába hagyományos 1,5 literes, 150 lóerős, turbós benzinmotor kerül, amelynek legnagyobb forgatónyomatéka 210 newtonméter. A Moszkvics 3 kétféle kivitelben, hatfokozatú kézi- vagy fokozatmentes CVT-váltóval rendelhető, az első átadásokra pedig még idén sor kerülhet.
Bár az év hátralevő részében mindössze 600 példány készülhet el a típusból, a kínálatot később egy tisztán elektromos hajtású modellel, illetve egy szedánnal is bővíteni fogják. A tervek szerint évi 100 ezer Moszkvics készülhet az orosz főváros mellett, a Reuters összehasonlításként a Teslát említi, amely sanghaji üzemében hetente 22 ezer autót állít elő. Az első orosz–kínai típus árát egyelőre nem közölték, de Vlagyimir Putyin elnök a múlt héten arra buzdította a helyi gyártókat, hogy tartsák alacsonyan az árakat, és felkérte a kormányt, hogy vizsgálja meg az újautó-árak szabályozásának lehetőségét.
Az orosz autópiac történetének eddigi legnehezebb éve az idei, hiszen előrejelzések szerint az országban összesen eladott új személyautók száma egymillió alatt maradhat. A háttérben nemcsak a orosz agresszió miatt kivetett kereskedelmi szankciók állnak, de az is, hogy nemcsak a legnagyobb eddigi nyugati piaci szereplő, a Renault hagyta el Oroszországot, hanem egyebek mellett Mercedes és a Volkswagen is, amelyeknek szintén saját gyárai és országos márkakereskedés-hálózata volt.
A Moszkvics a kínaiakon kívül a Kamaz teherautó-gyártóval is megállapodást kötött. Erről eleinte azt írták, hogy a cég az új személyautók értékesítésében vállalt partnerséget, de a következő, vélhetően szintén a Kamazhoz köthető cél még merészebb: szeretnék megszervezni a teljes alkatrész-beszállítói láncot, hogy a Moszkvics kevésbé legyen kiszolgáltatott más országbeli partnereinek.
Erről Gyenyisz Manturov ipari és kereskedelmi miniszter közleményében azt írta, hogy 2023 végéig alakítanák ki a helyi beszállítókra támaszkodó, kis csomópontos összeszerelési folyamatokat. Ha ez sikerül, a Moszkvics-gyár teljes felfutása akár 40 ezer embernek adhat munkát a nyugat-európai autóipari vérkeringésről levágott Oroszországban.
Bár meghökkentő 2022 végén ilyesmiről beszélni, de a Reutersnek nyilatkozó Kljuskin büszkén elmondta, hogy a Moszkvics 3 típust blokkolásgátlós fékrendszerrel, vagyis ABS-szel is felszerelik. Az egykor szintén a Renault-csoport többségi tulajdonában lévő, Ladákat gyártó AvtoVAZ néhány hónapja átmenetileg kénytelen volt kihagyni autóiból ezt a megoldást és a légzsákokat, miután a nyugati kereskedelmi embargó miatt nem jutott hozzá a szükséges elektronikai alkatrészekhez.
Oroszországban a patriotizmus miatt még mindig jól csengő név a Moszkvics, a kínai háttérrel megtámogatott új korszak aligha fordítja meg a helyi autópiac helyzetét.