Nagyon menők és energiatakarékosak a Samsung okosdolgai, de nem ezek oldják meg a klímaválságot
2022. szeptember 2. – 19:55
frissítve
A Samsung csütörtökön tartott egy sajtótájékoztatót a berlini IFA techexpó 0. napján, amin beszéltek egy kicsit a mobilos teljesítményükről és a jövőre vonatkozó elképzeléseikről. Szó volt hűtőkről, egészséges életről, játékokról és kisállatokról, de a hangsúlyt arra fektették, hogy bebizonyítsák, a különböző okoseszközeik (a mosógéptől a kutyakövető bilétáig) hogyan dolgoznak együtt, hogy csökkentsék az ember rezsijét és karbonlábnyomát.
Benjamin Braun, a cég európai részlegének marketingigazgatója beszélt egy kicsit a hajtogatós telefonjaik új modelljeiről, amiket augusztus elején mutattak be. Braun szerint a hajtogatós telefonok már mainstreamnek számítanak, amire egyrészt abból következtethet, hogy évről évre egyre több fogy: 2021-ben közel 10 millió ilyen készüléket adtak el, ami háromszoros ugrás volt 2020-hoz képest, a Fold és Flip idei, 4-es verzióiból az első hónapban kétszer annyi fogyott, mint tavaly a 3-asból azonos időszakban. (A Fold és Flip 4 tesztjével hamarosan jelentkezünk.)
Ezek után a vállalat több képviselője is beszélt arról, hogy az egyes termékeik milyen jól működnek együtt – és ezt cinizmus nélkül írom, tényleg egy csomó hasznos dolgot tudnak az eszközeik. Ahogy az minden, a járvány kezdete óta rendezett sajtóeseményen elhangzik, úgy most is előkerült, hogy az otthon fogalma rengeteg ember számára átalakult, mert már nem csak enni, aludni és kikapcsolódni járunk oda, hanem sokaknak már munkahely, valamint edző- és osztályterem is. Ehhez most hozzácsapódott egy újabb probléma, az energiaválság.
A Samsung tisztában van vele, hogy a megoldások, amiket például az otthoni munkavégzés problémáira adott, pont hogy hozzájárulnak a magasabb energiafogyasztáshoz. Épp ezért a hangsúly azon volt, hogy a vevő hogyan spórolhat a gépeikkel.
Már a hagyományos rendszerben is a legjobbra törekszenek: bizonyos modellek nemcsak A energetikai minősítést kapnak, hanem A+10 százalékos energiamegtakarítást biztosítanak. Emögött jórészt a mesterséges intelligenciával (MI) felszerelt gépeik állnak.
Egyrészt szeretnének a fogyasztók energiatudatosságán dolgozni egy kicsit, ezért például a mosások után kapnak egy csomó adatot a fogyasztásról, másrészt az MI-s mosógépeik képesek optimalizálni a mosási ciklust (például hideg vízzel is hatékonyan tisztítanak, de 70 százalékkal csökkentik az energiafelhasználást), a hasonló adottságú hűtőik pedig maguktól szabályozzák a hőmérsékletet az ajtónyitási szokások, valamint a kompresszor fordulatszáma alapján, amivel 10 százalékkal csökkenthetik az energiafogyasztást. Ez év végére akár 30 százalékra is felmehet majd. A többi háztartási gépük (például szárítógépek, légkondik) esetében is hasonló megtakarításokat ígérnek, ha az ember megfelelő üzemmódban használja ezeket.
Ezenfelül 20 év garanciát vállalnak az új termékeik digitális inverteres motorjaira és kompresszoraira, hogy az emberek ne kidobják a gépeket, hanem inkább megcsináltassák.
Két érdekes dolgot említettek még: a napelemes távirányítóval (SolarCell), ami lámpafénnyel is tölt, elvileg eszméletlen mennyiségű elemet lehet megspórolni világszerte; a Samsung becslése szerint hét év alatt 200 millió darabbal kevesebb elem kerülhet a hulladéklerakókba. Még 2022-ben licencelik ennek a gyártását, hogy más gyártók is fenntarthatóbbá válhassanak.
A másik érdekesség, hogy a Patagoniával közösen olyan mosógép-technológiákat fejlesztettek, amivel kiszűrhető a ruhákból a vízbe kerülő mikroműanyag. Ez még a nem túl távoli jövő zenéje, de a terveik szerint 54 százalékkal csökkenthetik majd ezt a fajta szennyezést.
Ha már műanyag: egy csomó újabb eszközükben egyre több az újrahasznosított alapanyag. Többek között sokszor olyan műanyagot használnak, amit az óceánból kiszedett PET-palackokból és halászhálókból készítettek, és sok termék csomagolása is újrahasznosított papírból van.
Holisztikus, szinergia, ökoszisztéma
Ezek olyan szavak, amik bosszantóak, de mégis fontos dolgokat írnak le. A sajtótájékoztató mellé felépített kiállítóteremben összeraktak egy szobát, amiben egy telefonról egy tucat dolgot lehetett vezérelni, például
- függönyöket,
- légkondit,
- légtisztítót,
- tévét,
- több különböző lámpát,
- porszívót,
- csengőt.
Ezeket a SmartThings nevű szolgáltatásukkal kötik össze, amivel tulajdonképen egy alkalmazáson belül lehet kezelni mindenféle eszközt.
Ehhez persze nagyfokú márkahűségre van szükség, de ez ma már talán nem egy ördögtől való gondolat. Nagyon kényelmes, ha lefekvés után nem kell kimászni az ágyból, hogy megnézzük, bezártuk-e rendesen a hűtőt, vagy hogy lekapcsoljunk egy égve felejtett villanyt, ahogy az se rossz, ha az ébresztő előtt, mondjuk, öt perccel magától szétnyílik a függöny, hogy természetes fényre keljünk.
Persze lehet azt mondani, hogy ez már túlzás, régen nem volt szükség ilyenre, úgyhogy igazából csak értelmetlen rongyrázás, de ha mindenki így gondolkodna, akkor (jó esetben) még mindig csak kötéllel megszorított zsákot hordanánk a lábunkon cipő helyett, és a tévé is fekete-fehér lenne. Ha a holdra szállást meg lehetett úgy nézni, akkor a legújabb Marvel-filmekbe sem kellenek színek.
Lényeg a lényeg, a Samsung eszközei tök jól működnek együtt: ha egy filmet félbe kell hagyni a tévén, akkor mobilon onnan folytatja, ahol az ember abbahagyta. (Persze ezt eleve tudják a Netflix és társai is.) Ugyanezen a tévén edzésekhez lehet instrukciós videókat nézni, miközben az okosóra figyeli, mindent jól csinálunk-e.
A prezentáción elhangzott, hogy az egyik beszélő úriember szeret főzni, és a sütője segít neki receptet választani, majd kitalálja, hogyan kell jól megsütni azt, sőt, a borhűtője ajánl egy bort az ételhez. Amikor kész, a légtisztító eltünteti a szagokat. Tiszta Jetson család.
Üröm az örömben
Ez mind tök jó. Ha az ember csak egy kicsit is lelkesedik a technológiai vívmányokért és a kütyükért, akkor esélyes, hogy már minimum eljátszott az okosotthon kiépítésének gondolatával. A Samsungnál gyakorlatilag egy helyen meg lehet venni egy csomó alapvető háztartási eszközt, és több más céggel is összedolgoztak, hogy kompatibilisek legyenek a szolgáltatásaik.
Bár egyáltalán nem ígérnek olyasmit, hogy majd ők megmentik a Földet a klímaváltozástól – és nem is lenne észszerű ezt elvárni a cégtől –, mégis rengeteg energiát fektetnek abba, hogy a fenntarthatóság éllovasainak tűnjenek. Ez a kép bizonyos szempontból igaz, bekezdések óta erről ömlengek, viszont egy másik, sokkal praktikusabb szempontból egyáltalán nem. Ugyanis bárhogy osztunk-szorzunk, a Samsung termékei, főleg ezek a csúcskategóriás cuccok, nem olcsók. Sőt, talán még azt is mondhatjuk, hogy drágák. Nagyon jó, hogy ha valaki csupa Samsung géppel tudja berendezni a lakását, akkor egy csomót spórol.
Viszont azok, akiket igazán érint az energiaválság, sok esetben nem tudják ezt megfizetni. És valójában ők jelentik a nagyon, nagyon, nagyon nagy többséget.
Ez a helyzet kísértetiesen emlékeztet a Terry Pratchett Fegyvertársak című könyvében leírthoz. Ebben adott egy személy, aki 38 dollárt keres. Egy jó bőrcsizma 50 dollár, egy megfizethető pedig csak 10 – ez viszont egy-két év után kilyukad és beázik: „Csak az a gond, hogy egy jó csizmát sok-sok évig lehet használni. Annak a férfinak, aki megengedheti magának, hogy ötven dollárért vegyen egy pár lábbelit, még tíz év múlva is száraz marad a lába; míg egy szegény ember, akinek csak olcsó csizmákra telik, ugyanazon idő alatt több száz dollárt költ erre, és mégis végig vízben tocsog. Ez volt Vinkó Szilárd kapitány szocioökonómiai igazságtalanságokra vonatkozó híres Csizma-elmélete” – Pratchett. Ezt az elméletet 2022 elejétől kezdve a brit statisztikai hivatal is figyelembe veszi, amikor az infláció egyénekre gyakorolt hatását vizsgálja.
Ugyanerre hozhatók példaként a Samsung Bespoke hűtői. A cég szerint azon túl, hogy hosszú garancia jár hozzá, és energiatakarékos, ez a hűtőcsalád azért is tök jó, mert csökkenti az elektronikus hulladék mennyiségét. Hogy hogyan? A különböző panelek és a külső borítás cserélhető, így az ember a vásárlás után is a dizájn- és felhasználói igényeihez alakíthatja ezeket.
A sajtótájékoztatón egyébként az is elhangzott, hogy az is remek ezekben a hűtőkben, hogy ha az embernek több helyre van szüksége, csak pattintson a meglévő mellé egy hasonlót, ahelyett, hogy kidobja a régit, és vesz egy nagyobbat – de azért nem sokak szenvednek amiatt, hogy még bőven van egy-két hűtőnyi helyük a konyhában.
Azt persze nem szabad elfelejteni, hogy gyakran, amikor egy piacvezető cég (mint jelen esetben például a Samsung) belefektet egy csomó pénzt egy technológiába, akkor ugyan azt drágábban árulja, de ahogy a technológia bekerül a mainstreambe, a kisebb gyártók is rávetik magukat, és az átlagfogyasztó számára gyakran elérhetőbb áron adják. Ahogy az MI egyre inkább befurakszik a mindennapi életünkbe, valószínűleg egyre elérhetőbbek lesznek az ilyen okoseszközök.
Persze, ahogy írtam is, nem egyedül a Samsung dolga, hogy megoldja a világban tapasztalható gazdasági egyenlőtlenségeket és a klímaváltozást. Azonban ha figyelembe vesszük, hogy az IFA-n bejárható kiállítóterük tele volt olyan hűtőkkel, amik működtek (azaz hideget csináltak), viszont teljesen üresek voltak, és kíváncsi újságírók percenként nyitogatták őket, valamint azt, hogy ezekkel a termékekkel valószínűleg azok spórolnak leginkább, akiket a többségnél kevésbé érintenek a jelenlegi gazdasági nehézségek, akkor szerintem egy kicsit máshogy csengenek ezek a fenntarthatósági ígéretek.
A Telex útját és szállását az idei IFA vásárra a Samsung fizette. A cégnek semmilyen beleszólása nem volt a tartalomba.