Jaj nekünk, ha a szomszéd néni rákap az OLED csúcstechnikára
2022. január 4. – 19:20
A Las Vegas-i CES kiállítás hagyományosan a szórakoztató elektronikai ipar nagy évindító bulija, ahol minden nagy gyártó megmutatja, mivel készül arra az évre, minden prototípust meg lehet nézni, ki lehet próbálni. Vagyis hát így volt ez, míg be nem ütött a világjárvány. A 2021-es CES online volt, az idei pedig egy fura hibrid, aránylag kevés helyszíni kiállítóval és sok online tartalommal. A Telex a nemzetközi sajtó jó részéhez hasonlóan a biztonságos utat választotta és online követjük az eseményeket – most majd kiderül, van-e értelme így tartani egy nagy, békeidőben több ezer kiállítóval és százezres nagyságrendű látogatóval futó kiálltást.
A nulladik nap a zárt körű (idén jellemzően virtuális, online streamelt) sajtótájékoztatóké, és hagyományosan az LG bemutatója nyitja a napot. Idén is a dél-koreai cégre várt a feladat, hogy megadja az egész esemény felütését, és elhitesse mindenkivel, hogy a globális csiphiány, a járvány miatti lezárások, az alkatrészellátás és a logisztikai láncok összeomlása és a nyersanyagárak egekbe emelkedése, vagyis az általános covid-apokalipszis kellős közepén is minden csupa innováció és „muszáj megvenni” típusú új kütyü.
Úgy tűnik, az idei év jolly joker megoldása erre a problémára az lesz, hogy minden állati zöld, környezetbarát és fenntartható irányba halad. Az LG-nél az új termékek bemutatásánál is több időt töltötten ennek sulykolásával: környezetbarát csomagolás, felére csökkentett karbonlábnyom a gyártási folyamatoknál, kevesebb hulladék, kevesebb műanyag, sok újrahasznosítás, energiatakarékos működés. Ne legyünk cinikusak: ez tényleg nagyon jó irány, akkor is, ha esetleg csak muszájból téved rá az iparág.
A másik trendnek a dolgok okosítása tűnik, de egészen a végletekig, láthattunk például egy mesterséges intelligenciával felszerelt mosógépet, amire szoftverfrissítéseket és új mosási programokat tölthetünk le. Én naivan azt gondolnám, hogy ebben a sportágban Ágnes asszony és a patak óta kimerítették az innovációs potenciál nagy részét, de hát ki tudja. Az biztos, hogy vicces lesz, amikor hekkertámadás éri a mosógépet, vagy bekap egy vírust, ami direkt összemossa a fehéret a színessel.
Láthattunk aztán egy covid-kompatibilis mobil légtiszítítót, ami egyben légkondiként és hősugárzóként is működik, de ennél is érdekesebb volt a Tiiun nevű, hűtőszekrényre emlékeztető mini-üvegház, amiben fűszernövényeket termeszhetünk a konyha sarkában. Vagy a Cloi nevű robot, különféle verziókban, pincér, információs, illetve kerekeken guruló, bármilyen terepet legyűrő házhozszállító. Mondjuk kevés helyet tudok elképzelni a világon, ahol egy ilyen cucc ne végezné legkésőbb a harmadik munkanapján alkatrészként a feketepiacon, de ezt valószínűleg az én hibám.
Volt még pár elvadultabb koncepció is, amit egy fiktív sztoriba csomagolva mutattak be, ennek a realizmusáról annyit, hogy egy adott ponton hősünkhöz becsöngetett a szomszéd néni, kérdés nélkül leült a csillivilli Ultra Gear géming notebook, és két ujjal pötyögve elkezdte halomra mészárolni az internet népét valami lövöldözős játékban. Innen kiindulva volt szórakoztató központba oltott önvezető autó, állványon tologatható konyhai tévé, és a legjobb, egy biztonsági app, ami 5G-n küld az egyszeri gyalogos vagy biciklis telefonjára egy riasztást, ha úgy látja a forgalom elemzéséből, hogy mindjárt elüti őket egy autó. Mennyivel kifinomultabb, mint a kőkorszaki, és abszolút 5G-mentes dudálás, ugye.
Végül kanyarodjunk rá a tévékre, az LG a háztartási gépek mellett hagyományosan abban a legerősebb, és azon belül is OLED-ben. A legnagyobb panelgyértóként komoly, 30%-os fényerőnövekedést jelentettek be, ami tényleg nagy hír, mert pont ebben a mutatóban maradt el eddig a technolódia a QLED mögött (amit mellékesen pont a nagy vetélytárs Samsung tol ezerrel). Az idei tévés kínálat új processzorral jön, 97 hüvelykes maximális mérettel, 10, illetve 6 milliméteres (!) képernyővastagsággal, 4K/120hz felbontással-képfrissítéssel. Rugózhatnánk még a technikai részleteken de a nyári nagy tévétesztünk azt mutatta, hogy ma már sokkal inkább ízlés kérdése, kinek melyik tévé képe tetszik, mint a specifikációké, bocs tévégyártók.