Új modellnek álcázták a nép-Suzukit
2021. november 30. – 05:04
Olcsó, új családi autó többé nem létezik. A magyar vevők többsége a Dacia és a Suzuki honlapján keresgél ilyesmit először, majd rádöbben, hogy már Lodgyt sem kap 6,2 millió forint alatt és a Duster SUV is legalább négymillióba kerül, ráadásul azt nem nevezhetjük tágas családi autónak. A Suzuki Vitara 5,8 milliótól indul és a valamivel nagyobb S-Cross sem áll meg hat alatt. Ez utóbbi itthon is nagyon népszerű volt az elmúlt években, mert viszonylag kevés pénzért adott sokat. Utódját most kezdték gyártani Esztergomban, Erős Márk, az Alapjárat.hu munkatársa kipróbálta.
Bár a japánok igyekeznek tovább éltetni az elérhető árú kompakt autók kategóriáját, a kötelező környezetvédelmi és biztonsági fejlesztések, egyebek mellett a vezetéstámogató rendszerek bevezetését ők sem kerülhetik el, ha Európában akarnak autót eladni. Nem árt persze, ha egy újnak mondott autó külseje is változik néha, lehetőleg kétévente, mert a trend ezt diktálja. Így ért el a Suzuki S-Cross a következő mérföldkőhöz. Toshihiro Suzuki, a Suzuki Motor Corporation elnöke a típus magyarországi premierjén úgy fogalmazott, hogy a teljesen új S-Cross megérkezett. A kijelentés sántít, hiszen sem az autó padlólemeze, sem a hajtás nem változott, a 2013 óta létező SX4 S-Cross csupán erősebb ráncfelvarráson esett át, de a Suzuki pontosan tudja, hogy ez is elég lehet a sikerhez.
Az Esztergomban gyártott újdonságot mostantól szimplán S-Crossnak kell nevezni annak ellenére, hogy hátulján továbbra is ott virít az SX4-felirat. A kompakt méretek egy millimétert sem változtak, az autó továbbra is 4,3 méter hosszú, egyedül hasmagassága csökkent fél centivel, tehát 17,5 centiméterrel kell ügyeskednie annak, aki elhagyná az aszfaltutat. Többen mosolyogtunk a tesztautókra szerelt tizenhat colos Vitara-felniken, majd később kiderült, hogy csak ilyen méretű téli gumiabroncsok voltak raktáron, hosszabb tesztre a gyári, tizenhetes felnikkel adják az S-Crosst.
Megannyi negatív vélemény keringett a korábbi generáció kissé krumpliszerű formaterve körül, ezúttal viszont ügyesebben szabták a megjelenését. A választható színek a régiek, csak a Titánszürke Gyöngymetál újdonság. Egyszerű, de hatásos trükk, hogy a hűtőmaszkban végigfutó krómcsík követi a Vitaráéhoz hasonló, LED-es első lámpák vonalát.
A bumfordi hátsó lámpatestekben szintén megfigyelhető a hármas LED-felosztás, az autó sziluettje viszont alapvetően nem változott, a szabadidő-autós jegyek erősítése érdekében kissé szögletes, műanyag kerékjárati íveket szereltek rá. Ezek jól jöhetnek a kevésbé ügyes parkolások alkalmával, de pusztán néhány kerékjárat-betéttől egyetlen autóból sem lesz terepjáró. Erősen szimbolikus még, hogy talán a C-oszlop mögötti kis ablak átszabásával dolgoztak a legtöbbet.
Aki látott már új Suzuki-belsőt az elmúlt 2-3 évben, annak sok újdonságot nem mutat az S-Cross műszerfala. A legfontosabb változás, hogy a középső légbeömlő és a központi kijelző helyet cseréltek. A háromféle felszereltségi szint közül csak a drágábbhoz kapjuk meg a nagyobb, 9 colos érintőkijelzőt, amelynek felbontása és grafikája mérföldekkel veri a korábbit, a menü gyorsasága és tanulhatósága viszont a régi, mert pofonegyszerű az egész.
A drágábbik fedélzeti elektronikához jár a 360 fokos parkolássegítő kamerarendszer is, az Android Auto vezetéken, az Apple CarPlay pedig Wi-Fi-kapcsolat segítségével képes megjelenni rajta. Az olcsóbb S-Crossokat hétcolos kijelzővel szerelik fel, ott teljesen más megjelenésű a multimédia is. A hajkorona lobogtatására is alkalmas a Suzuki családi autója, hiszen nyitható panorámatető rendelhető hozzá. A kompakt szegmensben átlagos méretű csomagtartó 430 literes, de a hátsó üléseket lehajtva 1230-ra bővíthető.
Az újdonság 130 lóerős, 1,4 literes turbómotorra épülő lágyhibrid-hajtáslánca sem volt ismeretlen, automata váltóval továbbra is ügyesen mozgatja az összkerékhajtással is csak 1255 kilós autót. A negyvennyolc voltos, elektromos rásegítés az alsó fordulatszám-tartományban összedolgozik a négyhengeres benzinmotorral, így a 235 newtonméter forgatónyomaték tényleg minden helyzetben elég, de közben a Suzuki fogyasztása sem száll el, igaz a Drivingcamp vezetéstechnikai pálya különböző moduljait nagyon keveset futott autókkal próbáltuk ki, így nem kaptunk reális képet az S-Crossról. Támpont lehet, hogy a korábban SX4-nek nevezett, nagyon hasonló felépítésű autó hétliteres átlaggal ment.
A vezetéstámogató-rendszerek is frissültek, az adaptív tempomat képes lassítani, illetve megállítani az autót, ha akadályt észlel maga előtt, majd ismét elindul és gyorsít, amikor tiszta a sáv. Az automata vészfékasszisztens, a sávtartó, illetve a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő szintén sokat segít a Suzuki épségének megőrzésében.
A magyarok az egyszerűséget szeretik
A magyarországi újautó-eladásokat évek óta a Vitara, SX4 S-Cross páros vezeti, 2021 októberéig az előbbiből közel hétezer-ötszáz, az utóbbiból pedig több mint ötezer talált gazdára a Datahouse adatai szerint. Ezek nem rossz számok a koronavírus és a chiphiány idején, de a két modell vélhetően év végéig meg sem fogja közelíteni a 2019-ben regisztrált tizenkétezres, illetve 9,3 ezres darabszámot.
Precíz, japán autókra jellemző, nyomokban gépies érzetet hordozó autó az S-Cross, főleg kézi váltóval. A hatfokozatú automata kissé lomhán működik, de a kormány mögött található fülekkel kezünkbe tudjuk venni az ügyet. Nem azért vesz a magyar Suzukit, hogy a lehető leggyorsabban érjen A-ból B-be, hiszen az elsőkerekes változat 9,5, az AllGrip (összkerékhajtású) verzió 10,2 másodperc alatt éri el a száz kilométeres sebességet és az összes változat végsebességét 195 km/órára korlátozták.
Szinte mindenkit meglepett a bemutatón, hogy a régi-új S-Crossba saját teljesértékű hibrid-hajtásláncát fogja beépíteni a Suzuki, hiszen korábban arról lehetett hallani, hogy a Toyota 1,5 literes, háromhengeres benzinmotorra épülő rendszerét vezetik be 2022-ben. A napokban a Suzuki hivatalosan is állást foglalt az ügyben: saját, szintén 1,5 literes, de négyhengeres benzinmotorját választotta a később megjelenő teljes értékű hibrid-kivitelbe, amely ha rövid szakaszokon is, de képes tisztán elektromos üzemmódban közlekedni, szemben a lágyhibriddel, amely nem.
A valódi hibridhez használt 102 lóerős benzinmotort 33 lóerős villanymotorral egészítik majd ki, így összteljesítménye 116 lóerő lesz – így bár alacsonyabb fogyasztású, de a most kipróbált lágyhibridhez képest kevésbé dinamikus hibrid S-Crossra számíthatunk. A jövőre várható kivitelt kizárólag hatfokozatú, robotizált váltóval gyártják majd, az is rendelhető lesz összkerékhajtással, a tisztán elektromos Suzuki S-Crossra viszont 2025-ig várni kell.
Az új esztergomi Suzuki 400-500 ezer forinttal drágább, mint elődje. A legolcsóbb S-Cross GL-t kedvezményesen 6,09 millió forintért adják (listaára több mint 7 millió forint), ebben kisméretű a központi kijelző, manuális a klímaberendezés, ugyanakkor jár hozzá vészfékasszisztens, sávtartó és táblafelismerő-elektronika, illetve tolatókamera. A legdrágább, szinte minden extrával felszerelt, nagy kijelzős, összkerékhajtású, automata váltós S-Cross ára GLX 9,1 milliótól indul.