PlayStation helyett csak százezres lenyúlást kaptak karácsonyra egy magyar webshop vásárlói

2021. január 27. – 12:26

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A videójáték konzolok legújabb generációi novemberben kerültek a boltokba. A Microsoftnak és a Sonynak is olyan jól sikerült az indulás, hogy világszerte szinte mindenhol azonnal elfogytak az Xboxok és a PlayStationök a polcokról. Csupán annyi volt a bökkenő, hogy ugyan a kereslet óriási volt, a készlethiány inkább a koronavírus-járványnak tudható be. Egyik gyártó sem tudott annyi gépet gyártani, mint szeretett volna, így mindenki tudta, hogy idén nem kerül minden karácsonyfa alá egy új konzol.

Ha valaki már az induláskor hozzá akart jutni valamelyikhez, akkor bizony elő kellett rendelnie, a webshopokhoz pedig olyan sok rendelés érkezett, hogy elkezdtek előleget kérni.

Ez sokakat eltántorított az előrendeléstől, viszont ahogy közeledett karácsony, rengeteg szülő észbe kapott, hogy lassan meg kéne rendelni valamelyik konzolt, ha gyermeküknek örömet akarnak szerezni. Az előrendelésről azonban már vagy lecsúsztak, vagy nem volt annyi gép készleten, hogy karácsonyra megérkezzen.

Ezt a piaci rést próbálta meg betölteni a Mobilkonzol.hu webshop. Legalábbis úgy tett, ugyanis – mint ahogy azt utólag néhány száz károsult megtudta – az oldal készítői csak a pénzért jöttek, eszük ágában sem volt karácsonyig PS5-öket kiküldeni.

Azt ígérték, hogy még december 24. előtt kiszállítják a megrendelt konzolokat. A károsultak, akikkel beszéltünk mind azt mondták, hogy a webshop igényesen nézett ki, és a vevőszolgálat is profinak tűnt. November vége felé már sok érdeklődőnek azt mondták, hogy azoknak küldik először a megrendelt termékeket, akik utalással vagy banki befizetéssel éltek. Addigra már sokan találkoztak az oldallal a Google által feldobott hirdetéseken, apróhirdetésekben, a Gyakorikérdések.hu-n, sőt, a Jófogás.hu-n és az eMAGon is.

Konzolokat, telefonokat, kiegészítőket árultak – Kép: Olvasónk

A rendelésekről a legtöbbeknek még küldött a Mobilkonzol emailt, de beszéltünk olyan károsulttal, aki az utalás után semmilyen visszajelzést nem kapott, ezért felhívta a Mobilkonzol ügyfélszolgálatát, ahol egy Papp Adriennként bemutatkozó nővel beszélt. Több másik károsult is ezt a nevet említette. Papp bárkivel beszélt, azt megpróbálta megnyugtatni.

Először csak letette a nagyesküt, hogy megvan a készlet, mégpedig azért, mert nemrég indultak, ezért még nem volt idejük az embereknek elkapkodni az árut. Azt is megígérte, hogy a karácsony előtti héten szállítanak.

Ahogy telt az idő, már azt mondta a telefonálóknak, hogy lesz konzol, csak a sok rendelés miatt lassabban haladnak a dolgok. Nem sokkal később már azzal mentegetőzött, hogy a főnök elkapta a koronavírust, és épp nemrég szedték le a lélegeztetőgépről. Azt is megemlítette, hogy a csomagokat fertőtleníteni kell a vírus miatt.

„Azt mondták, hogy bizony, nagy baj van náluk, a Főnök Úr covidos, kórházban van már három hete! A főnöke és a családtagjai is lélegeztetőgépen voltak, élet és halál között. »Borzasztó súlyos dolog ez a vírus, higgye el, én még ilyet életemben nem láttam« -mondta reményvesztetten – én pedig nagyon sajnáltam őt, a főnökét, a főnöke családját, átéreztem minden szavát, hogy fenyegeti őket a vírus, miközben mennyire le vannak terhelve a karácsony előtt”

– mesélte egy olvasónk.

December 17-én végül eltűnt a Mobilkonzol.hu, és azóta az ügyfélszolgálat sem elérhető. Nem tudni, hogy pontosan hány károsultja van az ügynek, de a neten keringő rendelési számok alapján előfordulhat, hogy több mint 2000. Ha valóban ilyen sokan vannak, és átlagosan 150 ezer forintért rendeltek az oldalon, akkor az okozott kár akár a 300 milliós összértéket is elérheti.

Mit lehet tudni a Mobilkonzolról, mi a teendő?

Kérdésünkre több károsult is azt mondta, hogy a Mobilkonzol oldala olyan profinak tűnt, és olyan részletes volt, hogy megbízhatónak gondolták. A Wayback Machine-nal elérhető az oldal november 14-ei változata, amin jól látható, hogy megadtak címet, telefonszámot, nyitvatartási időt, gyakorlatilag mindent, amit egy webshoptól az ember elvár.

A bizalmatlanabban jobban utánanéztek a cégnek, és látták, hogy például ahogyan a fent említett eMAG adatlapon is látható, a Mobilkonzol mögött az Országos Ingatlanfejlesztő és Aukciósház Zrt. (OIFA) állt. Ez sokak számára egy újabb biztosítékot jelentett.

Az Igazságügyi Minisztérium cégjegyzéke szerint az OIFA-t tavaly februárban jegyzeték be, székhelye Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, Sonkádon található.

Az OIFA honlapja december 17-én szintén megszűnt.

Az OIFA egykori, már elérhetetlen honlapja – Kép: Olvasónk

Megpróbáltuk felhívni a Mobilkonzolt és az OIFA-t is, de egyik cég száma sem működik. A megnyugtató hangú telefonos ügyfélszolgálat már nem veszi fel a telefont, a konzolok sem érkeztek meg 2020 karácsonyáig.

A kérdezősködő vevőknek azt állították, hogy egy budapesti céggel fogják kiszállíttatni a konzolokat. Néhány károsult felhívta a szóban forgó céget, ahol azt az információt kapták, hogy csak szóbeli megállapodásról volt szó, hogy majd egyszer lehet, hogy lesznek szállítmányok, de a Mobilkonzol két hónapos működése alatt nem adott fel egy csomagot sem.

A Mobilkonzolon lehetett SimplePayjel fizetni, de miután sok felhasználó is jelentette, hogy az oldal valószínűleg átverés, az OTP Mobil leállította a szolgáltatást, és aki SimplePayt használva fizetett és visszakérte a pénzét, az már az OTP Mobil szerint vissza is kapta azt.

Azok, akik átutalással fizettek nem ilyen szerencsések: ők legfeljebb feljelenthetik a Mobilkonzolt. A károsultakat tömörítő Facebook-csoport alapján sokan élnek ezzel a lehetőséggel, de nem sokan optimisták.

„Tettem bejelentést a Fogyasztóvédelemnél, az OTP Banknál és feljelentést a Rendőrségen is. Az előbbi két helyről már megjött a kedves és tárgyilagos válasz, amelynek lényege, hogy nem tudnak ebben a helyzetben semmit sem tenni. Most várjuk, hátha a rendőrségi feljelentésnek lesz valami foganatja, gondolom kevés az esélyünk”

– írta nekünk az egyik károsult, aki sokakhoz hasonlóan a gyermekének szeretett volna venni egy PS5-öt karácsonyra.

Sajnos internetes csalók nap mint nap megpróbálják lehúzni az óvatlan netezőket. Nem mindig könnyű felismerni őket, hiszen mint az a Mobilkonzol példáján is látható, elsőre lehet, hogy teljesen megbízhatónak tűnnek. Ennek ellenére így utólag jól látható néhány jel, ami alapján sejthető, hogy a reklám egy átverés volt.

A Mobilkonzol lábléce első ránézésre teljesen korrektnek tűnhetett – Kép: Olvasónk

Először is már az csoda lett volna, ha a hatalmas felhajtás és korlátozott számú előrendelések között lett volna egy bolt, ami karácsonyig ki tudta volna szállítani a hiánycikknek számító konzolokat.

Bár ez már nem ilyen egyértelmű, de az is intő jel lehet, hogy a webshop hiába árul olyan termékeket, amikből bőséges készlet áll rendelkezésre (régebbi iPhone-ok, PS4-ek), ezekre is azt írták, hogy csak később tudják kiszállítani.

Az csak utólag vált egyértelművé, hogy a telefonos ügyfélszolgálat miért ajánlgatta a potenciális vevőknek, hogy átutalással fizessenek: azt nem olyan egyszerű visszaszerezni, mint ha kártyával fizetnének.

„Így jár aki gyorsan, kényelmesen akar álmot vásárolni karácsonyra, és elhiszi, hogy ünnepi tündérport fújnak az arcába, pedig csak csillogó, színes üvegszilánkokkal dobálják, vágja meg magát, és vérezzen, aki ilyen buta, hiszékeny ember”

– írta kérdésükre egy károsult.

Többen is azt írták, hogy bánják, hogy nem kerestek rá a webshop nevére, mert már november óta tárgyalnak a megbízhatóságáról a Gyakorikérdések.hu-n. Ha valaki olyan oldalról rendel, amit nem ismer, érdemes pár percet rászánni, hogy megbizonyosodjon az oldal hitelességéről – főleg, ha nagy összegű rendelésről van szó.

Vannak szabályok, amiket a legtöbben hamar megtanulnak, így tudatos vásárlóként járnak-kelnek a nagyvilágban. Ugyanerre van szükség akkor is, ha az neten járunk-kelünk. Bár az internet rengeteg új lehetőséget nyújt, de meg kell tanulni használni, ha nem akarunk csalók áldozatává válni.

Frissítés: Az eMAG kérdésünkre azt válaszolta, hogy november 30-án regisztrált náluk partnerként a Mobilkonzol, de december 1-jén már gyanúsnak találták őket, ezért fényképet kértek a készletről. Miután érthető okokból nem érkezett kép, az eMAG december 2-án felfüggesztette a Mobilkonzol partneri fiókját.

„A két aktív nap alatt néhány tucat rendelés érkezett a cég által kínált termékekre, amelyeknek döntő többsége törlésre került még mielőtt a vásárlók kiegyenlíthették volna a vételárat. Abban a két esetben, ahol a vételárat a vásárlók a partner felé kiegyenlítették, a megrendelés törlésével egyidejűleg saját hatáskörben kártalanítottuk a partner vásárlóit és visszautaltuk részükre a vételárat”

– áll a cég válaszában.

Frissítés: A rendőrség is válaszolt a kérdéseinkre.

„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság Gazdaságvédelmi Osztálya üzletszerűen elkövetett csalás bűntett elkövetésének gyanúja miatt folytat büntetőeljárást. A 2020. december 15-én indított nyomozás eddigi adatai alapján a károsultak száma folyamatosan bővül. Jelenleg mintegy 150 vásárlóról tudunk, akik már a rendelés leadásakor előre teljesítették a kifizetést, de a terméket, vagy termékeket nem kapták meg. Országosan több százan vannak azok, akik rendeltek az oldalról, de kifizetést nem teljesítettek, így az ő esetükben a bűncselekmény kísérleti szakaszban maradt. A büntetőeljárás folyamatban van, gyanúsított kihallgatására még nem került sor.”

Az ügyben megkerestük a fogyasztóvédelmet, amint válaszolnak, cikkünket frissítjük majd.