Hibás mérő vagy áramlopás? Jelek, veszélyek és következmények

Hibás mérő vagy áramlopás? Jelek, veszélyek és következmények
Fotó: Shutterstock

A hibás mérés, a szabálytalan vételezés vagy a szerződés nélküli áramhasználat számlázási gondokhoz, kikapcsoláshoz, sőt akár életveszélyes helyzetekhez is vezethet. Mutatjuk, hogy az E.ON tapasztalatai szerint milyen jelekre érdemes figyelni, mikor kell lépni, és mi történik akkor, ha a fogyasztás nem ott és nem úgy jelenik meg, ahogy kellene.

A villamosenergia-fogyasztás során előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor műszaki hiba vagy úgynevezett szabálytalan vételezés miatt hálózati veszteség keletkezik. Ilyenkor a hálózaton átáramló energiamennyiség nem egyezik meg azzal a mennyiséggel, amelyet a felhasználási helyeken a mérők rögzítenek.

A hálózati veszteség tehát a hálózaton áthaladó energia és a végpontokon mért fogyasztás közötti különbséget jelenti. Az ilyen eltérések hosszabb távon számlázási problémákhoz, kikapcsolásokhoz vagy akár balesetveszélyes helyzetekhez is vezethetnek, ezért ezek megelőzése közös érdek.

Előfordulhat, hogy a mérőóra meghibásodik, és nem a valós fogyasztást méri, vagy akár teljesen le is áll. Az ilyen hibák sok esetben nem járnak az áramszolgáltatás kimaradásával, ezért elsőre észrevétlenek maradhatnak. A problémák jellemzően úgy derülnek ki, hogy a felhasználó rendszeresen figyelemmel kíséri a mérő állását, valamint összeveti azt az áramszolgáltatótól kapott számlákkal és az éves elszámolással.

Mi utalhat hibára?

Érdemes gyanakodni, ha a mérő kijelzőjén hosszabb ideje ugyanaz a fogyasztási érték látható, vagy az csak minimálisan változik. Szintén hibára utalhat, ha a kijelző meghibásodik, a számok nem jelennek meg vagy nem olvashatók.

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

Figyelmeztető jel lehet az is, ha a számla összege jelentősen eltér a korábbitól úgy, hogy közben a fogyasztási szokások nem változtak. Az éves elszámolás során tapasztalt feltűnően nagy összegű visszafizetés vagy túlfizetés szintén arra utalhat, hogy a mérés nem volt megfelelő – emiatt a jövőbeni részszámlák összege is jelentősen módosulhat.

Hol kell bejelenteni a problémát?

Hibás mérés gyanúja esetén a bejelentés megtehető a területileg illetékes elosztó hibabejelentő vonalán vagy online felületén. Így például a Dél-Dunántúlon a 06-80-20-50-20-as, az Észak-Dunántúlon a 06-80-533-533-as, Budapest és Pest vármegye területén pedig a 06-52-512-401-es telefonszámon érhetők el az E.ON bejelentő vonalak.

A bejelentést követően az E.ON szakemberei telefonon felveszik a kapcsolatot időpont-egyeztetés céljából, majd a felhasználó jelenlétében bevizsgálják a mérőt a fogyasztási helyen. Amennyiben szükséges, azt lecserélik, és jegyzőkönyvet vesznek fel a hibás mérés időszakának rendezéséhez. Az érintett időszak számláit a jogszabályi előírásoknak megfelelően módosítják.

Szabálytalan vételezés

Szabálytalan vételezésnek minősül minden, a vonatkozó szabályok megszegésével megvalósuló villamos energia igénybevétel, melyek fő célja általában a fogyasztás tényleges mértékének eltitkolása (pl. a fogyasztásmérő megkerülésével történő vételezés).

Ezek a szabálytalanságok sok esetben – az áramhasználat során – élet- és balesetveszélyt okozhatnak, veszélyeztethetik a vagyonbiztonságot, valamint kárt okozhatnak a szolgáltatónak és közvetve a többi felhasználónak is. A felhasználók felelőssége, hogy megóvják a fogyasztásmérőt, a mérési és vezetékrendszert, a plombákat, illetve a szolgáltató által elhelyezett egyéb jelzéseket és azok sértetlenségét megőrizzék.

Mikor válhat egy felhasználó szabálytalan vételezővé?

Szabálytalan vételezésről beszélünk akkor, ha a rendszerhasználó megszegi a hálózathasználati szerződésben foglaltakat. Ilyennek minősül például, ha a fogyasztásmérőn, a túláramvédelmi berendezésen vagy az azokon elhelyezett plombákon keletkezett sérülést nem jelenti be, illetve, ha a plombák vagy a mérő megrongálásával lehetővé teszi a mérés nélküli villamosenergia-vételezést.

Szabálytalannak számít az is, ha a fogyasztásmérőt megkerülve történik a villamosenergia-felhasználás, akár a mérő megrongálásával, akár annak teljes megkerülésével. Ugyancsak jogsértő az önkényes visszakapcsolás, amikor a felhasználó engedély nélkül állítja vissza az áramvételezést.

Miért veszélyes az áramlopás?

Az áramlopás során a felhasználó a villamos hálózat feszültség alatt álló részein végez beavatkozást, ami rendkívül balesetveszélyes. Ilyenkor nemcsak az áramütés kockázata áll fenn, hanem komoly tűzveszély is kialakulhat. Ezek a helyzetek nemcsak az érintett személy testi épségét kockáztatják, hanem az ingatlant, a környező épületeket és az ott élőket is.

Amennyiben a környezetében áramlopás gyanújára utaló jeleket tapasztal – például megrongált vagy megfúrt mérőt, hiányzó plombát, idegen tárgyakat vagy kampót a vezetéken – a bejelentéssel hozzájárulhat ahhoz, hogy megelőzzék a baleseteket és a további károkat – hívja fel mindenki figyelmét az E.ON.

Szerződés nélküli vételezés

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

A villamos energia szabályos használatához minden felhasználónak két külön szerződéssel kell rendelkeznie. Az egyik a hálózathasználati szerződés, amelyet a területileg illetékes hálózati elosztói engedélyessel kell megkötni – a Dunántúlon az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt.-vel vagy az E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt.-vel, Budapesten és Pest vármegyében pedig az E.ON Hungária Csoporthoz tartozó ELMŰ Hálózati Kft.-vel. A másik a villamosenergia-vásárlási szerződés, amely versenypiaci energiakereskedővel – például az E.ON Energiamegoldások Kft.-vel – vagy lakossági felhasználók esetén az egyetemes szolgáltatóval, az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.-vel köthető meg.

Az áramfogyasztás csak akkor tekinthető szabályosnak, ha mindkét szerződés megkötésre kerül. Amennyiben bármelyik hiányzik vagy megszűnik, szerződés nélküli vételezés áll fenn. Ilyen helyzet alakulhat ki például akkor, ha egy határozott időre kötött villamosenergia-vásárlási szerződés lejár, és az ügyfél nem köt újat; ha tulajdonos- vagy felhasználóváltáskor az új ingatlanhasználó nem intézi el a szerződéskötést; bérleti jogviszony esetén a bérlő elmulasztja a szerződés megkötését; vagy ha a szolgáltatást szerződés nélkül, jogellenesen visszakapcsolják.

A szerződés nélküli állapot elkerülése érdekében minden olyan esetben érdemes felvenni a kapcsolatot a szolgáltatóval, amikor változás történik a felhasználási hely szerződéses viszonyaiban, vagy ha a számlán nem szerepel minden fogyasztásmérőre vonatkozó elszámolás.

Fontos tudni, hogy hatályos szerződés hiányában a felhasznált villamos energia számlázása jogszabályban meghatározott, a normál díjaknál lényegesen magasabb díjtétel szerint történik. Ez az összeg akár többszöröse is lehet annak, amit egy hatályos kereskedelmi vagy egyetemes szolgáltatási szerződés alapján kellene fizetni.

Egy kis odafigyeléssel és időben megtett bejelentéssel azonban a legtöbb probléma megelőzhető, így nemcsak a megfelelő elszámolás, hanem a személy-, vagyon- és ellátásbiztonság is adott.

A cikk megjelenését az E.ON támogatta.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!