Hova forduljunk áramügyekben? Praktikus útmutató háztartásoknak

Hova forduljunk áramügyekben? Praktikus útmutató háztartásoknak
Fotó: Shutterstock

Az elmúlt években a villamosenergia-árak alakulása, az otthoni digitalizáció gyors terjedése és a zöldátállás hozzájárult ahhoz, hogy a háztartások sokkal érzékenyebben figyeljék az áramszolgáltatáshoz kapcsolódó ügyeket. Egyre több helyzetben merül fel a kérdés: hová kell fordulni? A számla miatt a kereskedőhöz, egy áramszünet miatt az elosztóhoz, vagy valamilyen harmadik félhez? A rendszer működése több szereplőn alapul, de a mindennapi ügyintézésben könnyű elakadni, ha nem világos, melyik feladat kinek a hatásköre.

Magyarországon a villamosenergia-ellátás több, egymáshoz kapcsolódó, de jól elkülönített területből áll. A rendszer felépítése nem feleslegesen bonyolult, célja annak garantálása, hogy országosan stabil, átlátható és minden fogyasztó számára hozzáférhető legyen a szolgáltatás.

Az elektronok útja

A folyamat az áram előállításával kezdődik az erőművekben, majd az energiát a nagyfeszültségű átviteli hálózat juttatja el az ország különböző részeibe. Innen a helyi elosztóhálózatok veszik át a szerepet: ők azok, akik a települések, városrészek, utcák szintjén biztosítják a fizikai hálózat működését, karbantartását és fejlesztését. A fogyasztók tényleges villamosenergia-vásárlása azonban már a kereskedőkkel történik: ők azok, akik a szerződéseket kezelik és számlázzák a felhasznált energiát.

A teljes piac működését a Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatal felügyeli. A hatóság a jogszabályi keretek biztosításáért, a működés átláthatóságáért és a fogyasztók ellátásbiztonságáért felel. A rendszer ilyen felosztása, tehát a hálózat üzemeltetésének, az energia értékesítésének és a felügyeletnek a szétválasztása azért jött létre, hogy kiszámítható, biztonságos és átlátható energiaszolgáltatás álljon rendelkezésre minden háztartás számára.

Egyszerűen, lakossági szemmel

A mindennapi ügyintézés során több szereplővel találkozik a fogyasztó, még akkor is, ha ez elsőre nem mindig egyértelmű. Az egyik az elosztói engedélyes, vagyis az a társaság, amely egy adott földrajzi területen felelős a teljes villamosenergia-hálózat üzemeltetéséért, valamint a szükséges karbantartásokért, hálózatfejlesztésekért.

A háztartások szempontjából ez azt jelenti, hogy minden olyan ügy, amely a fizikai hálózathoz kapcsolódik – például egy váratlan áramszünet, egy tervezett karbantartás, egy új csatlakozás kiépítése vagy egy mérőcsere – az elosztó hatásköre. Mivel ők területileg kijelöltek, a fogyasztó nem választhat: ahová költözik, ott ők az illetékesek. Például a Dunántúlon, Pest vármegyében és Budapesten az E.ON csoportba tartozó vállalatok, de mindenki megtalálhatja a „saját” elosztóját az áramszámla harmadik oldalán található Számlarészletező blokkban.

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

A másik meghatározó szereplő a kereskedő, vagyis az a társaság, amelytől a lakosság ténylegesen megvásárolja a villamos energiát. A fogyasztók által leginkább ismert szerződések, számlák, ügyfélszolgálati megkeresések, díjviták vagy átírási folyamatok mind hozzájuk tartoznak. Amikor valaki új ingatlanba költözik, és át kell írni a szerződést, vagy amikor a számla összegével kapcsolatban kérdése merül fel, akkor minden esetben a kereskedőhöz kell fordulnia. Bár különböző kereskedők működnek a piacon, a lakossági körben az egyetemes szolgáltatás miatt ez nem választás kérdése: a háztartásokat egy kijelölt szolgáltató, az MVM Next látja el egész Magyarországon.

A két szereplő közötti különbség tehát egyszerű: az elosztó a fizikai infrastruktúráért felel, a kereskedő pedig a számlázásért. A fogyasztónak mindkettővel szerződéses jogviszonya van, de más-más helyzetben másikhoz kell fordulnia.

Gyakori élethelyzetek érthetően

A villamosenergia-ügyintézés során a legtöbb félreértés abból adódik, hogy nem ugyanaz a szolgáltató küldi a számlát, amelyik javítja például a hálózatot. A mindennapokban azonban néhány tipikus helyzet szinte mindenki életében előfordul, és ezek jól mutatják, mikor melyik szereplő az illetékes.

Ha egy egész utcát vagy környéket érintő áramszünet történik, az mindig az elosztó felelősségi körébe tartozik. Ilyenkor a kereskedő nem tud érdemben segíteni, hiszen nincs ráhatása a hálózat állapotára. Az elosztó azért az illetékes, mert ő üzemelteti a vezetékeket, a transzformátorokat és minden olyan elemet, amely fizikailag eljuttatja az áramot a fogyasztókhoz. Ugyanez igaz a tervezett karbantartásokra is: ezekről az elosztó előre értesíti az érintett ügyfeleket, és ő gondoskodik a munkavégzésről.

Költözéskor egészen más a helyzet. A felhasználóváltozást vagy adott esetben a szerződés megszüntetést a kereskedőnél kell bejelenteni, aki majd minderről értesíti az elosztót is.

A mérőóra körüli teendők már vegyesebb képet mutatnak: ha a mérő meghibásodik, vagy csere, bővítés szükséges, akkor ez az elosztó feladata. Ha viszont a mérőállás havi diktálása vagy a számlán szereplő adatok pontosítása a cél, akkor az kereskedői ügyintézés, vagyis ugyanúgy a kereskedőhöz kell fordulni, mint egy számlázási kérdésnél.

Fontos tudni azonban, hogy a havi diktálástól eltérően az éves mérőleolvasás az elosztóhoz tartozik. Évente egyszer, az éves elszámolási időszakban egy leolvasó olvassa le a mérőórákat, vagy ezt kiváltva ön is lefényképezheti és beküldheti az applikáción keresztül.

A díjviták és számlapanaszok minden esetben a kereskedővel kezdődnek, mert a számla kiállítása és a fogyasztás elszámolása az ő hatásköre. Ha a panasz nem rendeződik, vagy a fogyasztó úgy érzi, hogy nem kapott érdemi választ, akkor a felügyeleti szerv, vagyis a Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatal járhat el a továbbiakban.

Ezek a helyzetek jól mutatják, hogy ugyan több szereplő dolgozik a háttérben, de a rendszer logikája egyszerű: minden hálózattal kapcsolatos technikai kérdés az elosztónál, minden szerződéses és számlázási ügy a kereskedőnél intézhető, a vitás vagy felügyeleti jellegű ügyek pedig a hatósághoz tartoznak. Ha ezt a három alapelvet ismeri a fogyasztó, akkor szinte bármilyen helyzetben gyorsabban találja meg a megfelelő ügyintézési utat.

Hasznos tudnivalók a mindennapokhoz

A villamosenergia-ügyintézés akkor a legegyszerűbb, ha a fogyasztó előre tudja, milyen adatokat és lépéseket érdemes előkészíteni. Költözés esetén például sok kellemetlenséget elkerül, aki az ingatlan birtokba adásakor pontos mérőállást rögzít, hiszen ez adja a végszámla alapját. Az új lakó általi bejelentésnek is ez az alapja, így mindkét fél számára tiszta, hol kezdődik és hol ér véget a fogyasztás.

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

Sokan találkoznak azzal a helyzettel, hogy nem világos, mikor történik a mérő leolvasása, mikor kell diktálni, vagy miért tér el a számla a megszokottól. A fogyasztónak érdemes figyelnie a kereskedő által jelzett leolvasási időpontokat és a diktálási időszakokat, mert ezek befolyásolják, hogy a számla milyen időszak alapján készül. Ha valaki hosszabb ideig nem diktál, akkor a számla becsült fogyasztáson alapul, ami később eltérhet a tényleges értékektől.

A díjakban és tarifákban való eligazodás nem igényel emelt szintű technikai ismereteket, de hasznos, ha a fogyasztó tudja, hogy a számla két fő részből áll: a vételezett energiából és a rendszerhasználati díjból. Ez utóbbi az elosztó munkáját fedezi és őt illeti, a kereskedő csak továbbítja azt. A díj mértékét pedig nem is az elosztó, hanem a hivatal állapítja meg.

Vészhelyzet esetén – például, ha egy vezetékszakasz megsérül, vagy a környéken veszélyes meghibásodás történik – mindig az elosztó értesítése a gyors és szabályszerű lépés. Az ilyen eseteket nem a kereskedő kezeli, és nem is ő rendelkezik operatív beavatkozási lehetőséggel, ezért ilyenkor a helyi elosztó hibabejelentő vonalán érdemes bejelentést tenni.

Ezek a gyakorlati tudnivalók nem bonyolultak, de segítenek abban, hogy a fogyasztó biztosabban intézze az ügyeit, és ne veszítsen időt olyan megkeresésekkel, amelyek eleve másik szereplő hatáskörébe tartoznak. A villamosenergia-rendszer működése akkor válik igazán érthetővé, ha tudjuk, ki miért felel.

Ha a fogyasztó felismeri, melyik helyzetben az elosztó, és melyikben a kereskedő az illetékes, a legtöbb ügy gyorsan és felesleges körök nélkül intézhető. A cél egyszerű: átlátható, kiszámítható működés, ahol mindenki tudja, hová forduljon.

Ha ügyintézésnél némi segítségre lenne szüksége, az E.ON oldalán eligazodhat, hogy kihez forduljon.

A cikk megjelenését az E.ON támogatta.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!