„Nem érdemes másképpen ingatlant vásárolni” – ezt tudja a zenga.hu
2025. január 10. – 10:55
Az elmúlt évekre jellemző ingatlanpiaci hullámvasút 2024-ben egy stabil szakaszba jutott. De mit hozhat 2025? Egyelőre az ingatlaneladók és a vevők is optimisták. A két éve piacra lépett zenga.hu ingatlanhirdetési és ingatlankereső portál vezetője, Lipták Zsuzsa szerint a jövő az olyan szolgáltatásoké, amik az ingatlanvásárlási folyamatokat minél szélesebb spektrumban tudják lefedni, és minél jobban ki tudják elégíteni az ingatlankeresők és -hirdetők igényeit. Így lehet a piaci versenyt megnyerni. Interjú az ingatlankereső piac egyik legnagyobb szereplőjének ügyvezetőjével, Lipták Zsuzsával.
Mikor vett ingatlant utoljára?
A saját házunkat vettük meg közösen a férjemmel, ennek már öt éve. Akkor még a zenga.hu sem létezett, ezért ingatlanost vettünk igénybe, és a tökéletes lakás megtalálása így nem is tartott rövid ideig. A lakásvásárlási tapasztalatokra előbb-utóbb mindenki szert tesz, és a legtöbben másodjára már megtanulják, hogy mit kell elkerülni, vagy éppen, hogy mit kell másképpen csinálni.
Ebben az értelemben mi a Zengánál is a user experience alapján építkezünk.
Az elmúlt két évtizedben az ingatlanhirdetési és keresési piacot egy nagy szereplő uralta. Mi volt a szándék, hogy a piacra léptetek?
Az ingatlanvásárlás egy stresszes, soklépéses és sokszereplős folyamat, hiszen az emberek életük során csak egy-két alkalommal élik meg, és jellemzően a legnagyobb vagyontárgyuk cserél gazdát. Ezért nagy ügyféligény mutatkozik egy megbízható partnerre, aki végigkíséri őket a teljes folyamaton. Az OTP Bank jelentős számú ügyfelet szolgál ki a hitelezésben és ad teljeskörű támogatást az ügyfelek számára, de az ingatlan-adásvételi folyamat már jóval korábban kezdődik, hogy valaki esetleg a bankhoz fordulna. Az OTP Csoport a közép-európai piacon ezért az elsők között kezdett bele egy olyan online platform építésébe, amely célja, hogy támogatást nyújtson a teljes adásvételi folyamat során.
Ez a platform a zenga.hu, amely az indulásunkat követő időszakban az online ingatlanhirdetési és -keresőpiac egyik legnagyobb szereplője lett. Most a legfontosabb célunk a zenga.hu márkaismertségének növelése, ezért ősszel egy nagy volumenű bevezető kampányt indítottunk, így nemcsak a tévében, hanem számos közterületi megjelenéssel, online csatornákon és a rádióban is lehetett találkozni a Zenga névvel.
Hány felhasználójuk van? Hány hirdetés található meg az oldalon?
A zenga.hu mára egy stabil, havi 1 milliós felhasználószámmal működik, és legalább 150 ezer hirdetés található az oldalon. A magánszemély keresők és hirdetők mellett nagy szerep jut a több mint 1000 ingatlanközvetítő irodának, aki nálunk hirdet.
Miben más a Zenga, mint bármely más ingatlanközvetítő portál? Milyen előnyt emelne ki annak, aki hirdetni szeretne?
Már most is vannak olyan szolgáltatások, amik egyedülállóak az online ingatlanhirdetési piacon. A banki hátterének köszönhetően nagyon széles körben látjuk a piacot. Például az oldalon található online értékbecslő valódi tranzakciós adatokból dolgozik, hiszen a zenga.hu mögött több százmilliós tranzakciós adatbázis áll az OTP Banknak köszönhetően, ami egyedülálló a piacon. Az oldalon elérhetőek a hitelképesség ellenőrző funkciók, sőt: a regisztrált felhasználóknak személyre szabott hitelkalkulációt is mutatunk az ingatlanhirdetésekben.
Aki a lakásvásárlás lebonyolításához még nem rendelkezik ügyvéddel, a portálon 200 ügyvéd közül választhat. Az új építésű ingatlanok számára dedikált lakópark aloldalt hoztunk létre, ahol országosan az egyik legnagyobb adatbázisban kereshetnek azok, akik kifejezetten új lakást vásárolnának.
Mind a magánszemély, mind az ingatlanközvetítői hirdetőinknek versenytársi összehasonlításban is kedvező csomagárakat, szolgáltatásokat kínálunk, és lehetőséget nyújtunk, hogy kiemeljék az ingatlanokat annak érdekében, hogy sikeres és gyors legyen az eladás.
A zenga.hu hirdetési között a legdrágább ingatlan egy gyönyörűen rendbehozott, 41 szobás barokk kastély Szombathelyen, amit Meinig Artúr tervei alapján építettek, és egy 6,5 hektáros parkban található, szobrokkal, műkincsekkel, festményekkel. A tulajdonosa 30 millió euróért hirdeti (12,4 milliárd forint).
A magánszemélyeknek továbbra is elérhető országosan és ingyenesen a fényképes hirdetés is, amely a legtöbb nagy látogatottsággal rendelkező piaci szereplőnél nem, vagy csak bizonyos településeken, bizonyos ingatlantípusokra elérhető. A zenga.hu a standard hirdetési lehetőségek mellett olyan extra megjelenési formákat is elérhetővé tesz, melyek a piacon egyedinek mondhatóak – az ügyfelektől átvállaljuk a Facebook-hirdetés, -kiemelés lehetőségét, profi marketing csapatot alkalmazva a hirdetések menedzselésére. Emellett a Telex-szel való együttműködésnek köszönhetően egyedi, cikk jellegű hirdetéseket is tudunk publikálni a Telex és saját magazinos felületünkre, amely a hirdetést, vagy a hirdető közvetítőt, a közvetítői brandet középpontba állítja.
A magánszemélyek és az ingatlanhálózatok, beruházók minden olyan partnerünk, akik a zenga.hu-t használják, a portállal kapcsolatos tapasztalataik között az elsők között szokták említeni, hogy mi figyelünk rájuk, az igényeiket beépítjük a fejlesztéseinkbe, és végső soron ez az egymással való kommunikáció, a reakciók teremtik meg azt a bizalmat, ami a zenga.hu-t egyre erősebb versenytárssá teszi a piacon.
2024 őszén ráadásul egy nagy volumenű nyereményjáték részeként kisorsoltunk egy budapesti új építésű lakást az Intergal Group együttműködésében, a szerződést a napokban írtuk alá a nyertessel.
A névváltás is illeszkedik az építkezési stratégiátokba?
A piacra lépést követően két évig otpotthon.hu néven működött az oldal, amit tavaly szeptemberben zenga.hu-ra változtattunk. A korábbi márkanevünk épített az OTP több évtizedes bizalmi viszonyára és hitelességére. Azonban abból a szempontól hátrányt jelentett, hogy nem pontosan voltak tisztában a cégünk működésével. Mivel az OTP a banknak több olyan leánycége is van, amik ingatlanokkal foglalkoznak, ezért a cégünk tevékenysége nehezen volt ezektől megkülönböztethető. Az ügyfelek nehezen azonosították, hogy melyik cég mivel foglalkozik, miközben ezen a piacon fontos a jól felépített márka, a megkülönböztethető karakter. Több kutatást is elvégeztünk, és mindegyik azt támasztotta alá, hogy miközben fontos a mögöttünk álló banki háttér, fontos az is, hogy a beazonosítható legyen a tevékenység is. Így jutottunk el a döntésig, hogy meg kell változtatni a márkát.
Ez az egyik legkomolyabb stratégiai lépés volt a cég életében, hiszen vigyáznunk kellett arra, hogy ne veszítsük el a több mint 150 ezer hirdetést az oldalon, és az egymillió havi oldallátogatót.
Miért fontos ez a függetlenség a zenga.hu számára?
Független platform vagyunk, és fontos, hogy a márkánk is ezt a függetlenséget tükrözze. A 2023 végén végzett márkakutatásunk alátámasztotta azt az ügyfelek részéről korábban jelzett igényt, hogy szükség van egy egyedi karakterre, ami jól láthatóvá tesz és megkülönböztet minket a versenytársainktól. Eközben természetesen megmaradt a banki háttér, ami azért is fontos, mert ez a bizalom és szakértelem garanciája is egyben.
Miért pont Zenga lett a név?
Az arculat, a márkanév és a kampánykoncepció kialakítása során több kreatív ügynökséggel dolgoztunk együtt. Azt az irányt kerestük, ami az említett tulajdonságokat, a bizalmat, a szakértelmet, a függetlenséget az ügyfeleknek befogadható módon tükrözi vissza. Több mint 80 márkanév és 10 koncepcióból találtuk meg az igazit. A Zenga névről sokan két szó, a zen, azaz a nyugalom és az ingatlan szavak összetételére asszociálnak. A kampány során a portált egy kutya, Zenga személyesítette meg, aki végigvezetett az ingatlan-adásvétel folyamatán.
Az ingatlan-adásvétel egy bonyolult, stresszpontokkal teli folyamat, mi azon dolgozunk, hogy ez ne így legyen. Az új márka egyik fontos üzenete, hogy a zenga.hu több, mint egy ingatlankereső, hiszen olyan – többnyire – ingyenes, online szolgáltatásokkal támogatjuk a felhasználókat, amik csillapítják ezt a stresszt. Ilyen például az online értékbecslő, a hitelkalkulátor vagy éppen az ügyvédkereső. Továbbá egy magazint is működtetünk, amiben kiemelünk és külön is megmutatunk egyes ingatlanokat és hasznos tanácsokat adunk finanszírozással, az otthonteremtéssel kapcsolatban is.
Turbulens időszakon vagyunk túl (covid, infláció, háború), ennek vége van?
Az elmúlt éveknek a 2023-as év volt a mélypontja, amikor véget ért az ingatlanpiac aranykora. Az érdeklődés a felére esett, ugyanakkor a zenga.hu ebben az időszakban is növelni tudta a forgalmát, így tovább erősödött a verseny az online keresési piacon. 2024-ben ismét növekedési pályára állt a szektor, sokkal élénkebb arcát mutatja a piac, és érdeklődésszámban 40 százalékos növekedést tapasztaltunk, idén pedig még ennél is nagyobb előrelépést vár a piac. Erre készülünk mi is a portál folyamatos fejlesztéseivel.
A hirdetések korösszetételét tekintve fiatalodott az állomány, tehát egyre több a friss hirdetés: 2025 elején a 0-3 hónapos hirdetések az összes hirdetés közel felét adják – 2024. januárhoz képest ez háromszoros növekedés –, míg a több mint egy éve hirdetett ingatlanok aránya jelentősen csökkent.
A következő hónapokban lejáró állampapírok után felszabaduló több száz milliárd forint egy jelentős része megjelenhet az ingatlanpiacon a befektetőknek is köszönhetően. A 2023-as év visszaesésének egyik legfőbb oka ugyanis a befektetők hiánya volt, de visszatérve, újra meghatározó szerepet tölthetnek be a piac felfutásában. A kamatszintek további csökkenése is generálhat bővülést az ingatlanpiacon, ráadásul a kormányzati intézkedések célja is a gazdaság további felpörgése.
A kormány lakhatási problémákra is megoldásokat keres, és olyan forrásokat is igyekszik az ingatlanpiac felé terelni, ami az építőipartól kezdve az ingatlantranzakciókig kapaszkodót nyújthat.
Mely ingatlanok iránt nő jelenleg a kereslet és melyeket keresik kevésbé?
Az ingatanpiacnak is van szezonalitása, így változó, hogy éppen mit keresnek az legtöbben. Általánosságban elmondható, hogy az ingatlanpiac számára legforgalmasabb hónap a január, emellett a kormányzati bejelentések hatására most jelentős áremelést látunk a hirdetők részéről. Ingatlantípust tekintve a családi házak, tégla- és panellakások a legnépszerűbbek. A családi házak iránt a covid óta volt látványos növekedés, de a kertes házak ára mégsem nőtt akkora mértékben, mint a lakásoké.
Az albérleti piacot tekintve a terézvárosi Airbnb-tiltás után a fővárosban jelentősen megemelik a rövid távú lakáskiadás adóját, ami átgondolásra késztetheti azokat a vállalkozókat, akik akár nagyobb ingatlanportfoliót tartottak fenn rövid távú lakáskiadásra, és így több jó állapotú lakás kerülhet majd az eladó belvárosi ingatanok közé, ami megint egy új helyzetet teremthet az amúgy is magas négyzetméterárakkal rendelkező városrészekben. Emellett a lakhatási támogatás is befolyásolhatja az albérleti piacot.
De a teljes válaszhoz azt is érdemes figyelembe venni, hogy a lakáskeresők második legfontosabb szempontja vásárlás során a lokáció, így nem is igazán az ingatlan típusa, hanem az elhelyezkedése kardinális. Például Tolnában, Nógrádban, Hevesben kevésbé van kereslet az ingatlanokra, míg a fejlettebb dunántúli vármegyékben, keletről pedig az olyan ipari központok közelében, mint Debrecen, Szeged, Kecskemét nő az ingatlanérdeklődés. Románia schengeni övezethez történő csatlakozása a határmenti vármegyékben is felpörgetheti a keresletet.
Milyen körülmények kellenek a jó piaci környezethez?
A magyar ingatlanállomány a hatvanas-hetvenes évek szocialista gazdaságpolitikai céljai eredményeképpen túlnyomó többségében magánkézben van, és az emberek 90 százaléka saját lakásban él. Ez azt jelenti, hogy az emberek legnagyobb vagyontárgya az, amiben laknak, és ez a jövőben sem fog nagyon megváltozni. Tehát eladó ingatlanra szükség van, és még nagyon sokáig szükség lesz.
Általában 5-6 százalékos hitelkamatok mellett pedig már pezseg a piac. Ha mindez együtt jár egy stabil bérfejlesztéssel, továbbá, ha a gazdaságpolitikai célok is kedvező irányba alakítják a piacot, akkor jó piaci környezetről beszélhetünk.
A cikk megjelenését a zenga.hu támogatta