Oszd meg és vezess! Így hozhatod ki a legtöbbet a közösségi autózásból.

2024. november 20. – 10:55

Oszd meg és vezess! Így hozhatod ki a legtöbbet a közösségi autózásból.
Randizni is ideális – Fotó: wigo

Másolás

Vágólapra másolva

Az autómegosztás Budapesten is nagyon népszerű lett az utóbbi években. Ez nem is csoda, hiszen a városi élethez tervezték a szolgáltatást. Parkolás, biztosítás, szerviz, üzemanyag – mind egyre drágább, miközben sokszor ott porosodik az utcán a saját kocsi. Érdemes lenne kiszámolnia egyszer mindenkinek, hogy egy autómegosztót használva nem jár-e jobban, mintha ragaszkodna a saját autóhoz.

Budapesten már több mint 1500 közösségi autó rója az utcákat, és közel kétszázezren vették már igénybe ezeket – mintha mindannyiuknak egy kicsit a saját autója lenne. Az autómegosztás lassan tíz éve itt van velünk, és régóta nemcsak a belvárosban élők életét könnyíti meg, hanem az agglomerációban is egyre népszerűbb.

A wigo flottájában közel 500 autó van. Biztosan te is láttad már ezeket a kék-fehér matricás autókat, amelyek közt van elektromos és benzines, kicsi és nagy is. A cég elmondása szerint pont ennyire színes a közönség is, amelyik használja és több mint 23 millió kilométert autózott vele csak tavaly.

Hozzánk idomuló rendszer

A közösségi autók egyre inkább átveszik a terepet a budapesti utakon is, hiszen a különböző közlekedési módok kombinálása sokkal hatékonyabbá teszi a városi közlekedést. Nemcsak a leggyakoribb forgatókönyvekről érdemes beszélni – mint amikor elugrunk valahova, ahova többször át kéne szállni, ha tömegközlekedéssel mennénk –, hanem az egyre kreatívabb megoldásokról is.

A wigo-nál nem kell azon agyalni, melyik díjcsomag lesz a legkedvezőbb, elég, ha beülsz, a rendszer automatikusan a legkedvezőbb csomagot választja neked az alapján, hogy mennyi ideig használod az autót. Egy külön elérhető havidíjas tagsággal (wigo extra) 20% kedvezménnyel vezethetsz, a reggeli és délutáni kedvezményes időszakokban akár már 79 Ft-os percdíjjal is el lehet vinni az autókat. Ennél mára egy gombóc fagyi is nagyságrendekkel drágább.

A parkolás sem probléma. Egyre több dedikált parkolóhelye van a wigo-nak, ezért sem kell idegeskedni, hogy pörög az óra, amíg helyet keresel. Ilyen parkolók találhatóak például az Allee, a Westend plázáknál vagy éppen a reptér melletti Holiday Parkolóban. Sőt, a város is felismerte, hogy a jövő a megosztásos eszközöké, a Mobilitási pontoknak köszönhetően a közösségi autók mellé közbringák és rollerek is felsorakoznak, így bármikor válthatsz a számodra aktuálisan legkényelmesebb közlekedési eszközre.

A parkolás sem probléma – Fotó: wigo
A parkolás sem probléma – Fotó: wigo

Az emberek kezdik felismerni, hogy a carsharing nem ellensége a helyi lakosoknak. Éppen ennek köszönhetően lehet kevesebb autó az utcákon, hiszen, ha nem kell mindenkinek saját autót fenntartania, akkor kevesebb helyet is foglalnak az utcán.

A legújabb wigo flotta tag Renault Cliók és elektromos Opel Corsák is gyakran láthatók a budapesti utakon. Ezek a kisebb, kedvező percdíjas autók városi utakra is ideálisak és parkolni is könnyű velük. Van, aki tényleg maximalizálja az autómegosztás előnyeit: a csúcstartó sofőr egy év alatt 747-szer választotta a wigo-t! Ha valaki, akkor ő biztosan tudja, hogyan kell kihasználni a rendszert.

Egy kocsi, két kocsi, sok kocsi

És mi van akkor, ha kellene a meglévő mellé egy második autó? Ez a probléma sok családban adott, a jó válasz már kevésbé, pedig az egyre ésszerűtlenebb, hogy egy második autót is tartsunk, hiszen egyre több budapesti kerületben ezekért már extra parkolási díjat kell fizetni. Miért is ne használjuk egy szinte vadonatúj autót inkább helyette, amivel semmilyen egyéb költségünk nincs? Erre is ott a carsharing. A wigo-nál átlagosan alig több mint 16 hónapos autók vannak, és év végéig még több új autó áll a flottába – hasonlóan az október végén érkezett Renault Cliókhoz.

Sok családnál előfordul, hogy egyszerre több helyre kell eljutni: az egyik gyereket edzésre vinni, a másikat különórára, és közben még egy bevásárlást is elintézni. Külön pozitívum, hogy a sulikezdés időszaka és a tanítási idő vége is kedvezményes időszakra esik: reggel 7 és 9 óra között, valamint délután 4 és 6 óra között további 10 százalékkal olcsóbban lehet autózni.

Első autónak?

Ha pedig fiatal felnőttként épp az önálló életet kezdjük, sokan érzik úgy, hogy „nagyon kéne már egy saját kocsi”. Vonzó az a szabadság és rugalmasság, amit egy saját autó biztosít, de fiatalként végképp nehéz az autó fenntartásának állandó költségeit vállalni. Eleve a kiindulási pont is visszás: kezdő sofőrök vagyunk, legalább egy olyan kocsi kéne, amiben légzsák, ABS van, arról nem is beszélve, hogy a mobilt is össze lehessen kötni az autó infotainment-rendszerével, hogy a telefont kihangosítsuk. Természetesen egy új autó ezeket mind tudja, de kinek van sok milliója az első autóra? A sok-sok kiadás helyett miért ne csak azért fizessünk, amikor használjuk az autót?

Városnézés, koncert, nyáron kabriózás a nagyival

Vendégek jönnek, megmutatnád a várost? A carsharing tökéletes megoldás lehet erre is. Amennyiben extra élményt szeretnél, ott egy Mercedes A-osztály vagy a BMW X1 – tágas és kényelmes menő autók a vendégek szállítására, barangolni pedig hatalmas területen lehet. A wigo zóna Budapest 109 négyzetkilométernyi területét fedi le, de fővároson kívüli több napos utakra is költséghatékony a szolgáltatás.

Városnézés vagy koncert? – Fotó: wigo
Városnézés vagy koncert? – Fotó: wigo

Mi lehet jobb, mint megosztani az autózás élményét azzal, aki esetleg nem is számít rá? Lehet, hogy neked már nem újdonság egy elektromos autó, de biztos van olyan a családban vagy a barátok közt, akit meglephetsz, hogy kipróbálhat egyet. Sőt, akár azt is ki lehet próbálni a következő nyáron a nagyival, hogy milyen érzés egyet kabriózni. Meglepő lehet, de arra is volt már példa, hogy esküvői autóként használtak egy megosztott kabriót, ami szintén egészen eredeti ötlet.

Nem csak a városban lehet furikázni. A wigo felhasználói tízszer tették meg a Föld-Hold távolságot már, bebizonyítva, hogy nem csak két utcányi távolságra jók ezek az autók, a teljes országot be lehet járni velük. Egy BMW X1 például ideális választás, ha hétvégi kiruccanást tervezel, jöhet a házi kedvenc is, de csak olyan kisállatszállító dobozban, amiben ő is biztonságban utazhat. Az eddigi távolsági rekordot a cég adatai szerint egy 966 kilométeres túra tartja. Az sem utolsó szempont, hogy országos autópálya-matrica is van minden, nem elektromos autón.

A carsharing ideális megoldás lehet a közlekedéshez a szórakozóhelyekre, és jellemzően olcsóbban megúszható, mint a taxizás. Legyen szó péntek esti koncertről vagy baráti összejövetelről, tökéletes megoldás annak, aki kényelmesen és gondtalanul szeretne érkezni, majd koccintanál a barátokkal, így a saját autót otthon hagyná.

A jövő azért is ebbe az irányba mutat, mert egyre kevesebb saját autóval élhetőbb városokat nyerhetünk. Természetesen azoknak könnyebb lemondani a sajátról, akik nem feltétlen tömegközlekedés helyett ülnek négykerekűbe, hanem mellette. A közösségi közlekedés nagyon egyszerű módon működik és ha rákapsz, akkor csak a saját kreativitásod szab határt a felhasználási módoknak. A carsharing rugalmasság és gyakran költséghatékonyság szempontjából is vonzóbb alternatívát kínál a saját autó fenntartásával szemben.

A cikk megjelenését a wigo támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!