20 éve jött Magyarországra, ma piacvezető – a Lidl sztori
2024. October 28. – 10:55
Idén húsz éves a Lidl Magyarország, amely az eleinte szokatlan bolti megoldásokkal működő csodabogárból a legkedveltebb, piacvezető kiskereskedelmi lánccá nőtte ki magát. A német gyökerű diszkontlánc forgalma már a piac ötödét fedi le, és 3,5 millió magyar első választása, ha bevásárolni indul.
Sok víz lefolyt a Dunán azóta, hogy a Lidl megnyitotta első üzleteit Magyarországon. Közeledik a kerek születésnap, ugyanis 2004. november 18-án indult egyszerre 12 településen (Hódmezővásárhely, Csongrád, Szeged, Dunaharaszti, Tapolca, Keszthely, Kaposvár, Mór, Kisvárda, Békéscsaba, Bacs és Szarvas) a verseny a vásárlókért.
A legek diszkontlánca
Húsz év eltelt, ezalatt sokat változott Magyarország kiskereskedelmi térképe, amelyhez a Lidl is hozzátette a magáét. A 2007-es, kicsit több mint 3000 milliárd forintos magyarországi éves kiskereskedelmi összforgalom 2023-ra csaknem 7900 milliárd forintra nőtt. A Lidl ennek a tortának több mint 1400 milliárd forintos szeletét tudhatta magáénak a tavalyi évben. Idén már 210 üzlettel várja diszkontlánc a vásárlókat országszerte, és csaknem 10 ezer munkavállaló dolgozik a cégnél, amivel Magyarország 9. legnagyobb munkáltatója a lett.
Az alábbi ábrán a Lidl üzletek számának és a diszkontlánc éves árbevételének növekedése látható – feltűnő, hogy a kezdeti folyamatos növekedés után mindössze négy év alatt, 2019 és 2023 között több mint a kétszeresére nőtt az árbevétel.
Ezzel a magyarországi kiskereskedelmi láncok között a Lidl 2020 óta, négy éve piacvezető. Tavaly 20 százalék körüli piaci részesedést ért el – valamint 2022 óta az első helyen áll az FMCG piacon (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) kereskedelmi forgalmat tekintve.
Kvíz – teszteld a tudásod!
Sikerrecept 1: kiváló magyar beszállítók
A diszkontlánc több, mint tíz éve, 2013-ban indította a Lidl a magyar beszállítókért programot. Ennek célja a hazai termékek arányának növelése az áruházak kínálatában, és a magyar termelők támogatása az itthoni mellett a nemzetközi piacokon való megjelenésben is. 2016-ban indult a beszállítóvá válást tematikus eseményekkel segítő Lidl Beszállítói Akadémia, ennek is köszönhetően mára már közel 500 magyar beszállító több mint 4500 terméke kapható a magyarországi Lidl üzletekben.
Külföldre is jut a kiváló magyar árukból, 167 hazai beszállító 654 árucikkét – borok, tejtermékek, zöldség-gyümölcsök, pék- és húsáruk – juttatják el 28 országba. Ez a bevételen is meglátszik: az exportforgalom tavaly már 135 milliárd forintot tett ki, amely csak kicsit kevesebb, mint tizede a Lidl tavalyi összforgalmának.
Sikerrecept 2: minőségi magyar borok
A borértékesítés egyike a vállalat azon sikereinek, amire rendkívül büszkék. A Lidl Wine Expo Hungary program 2014-es indulása óta több mint 90 milliárd forint realizálódott hazai beszállítóiknál. A kezdeti 6 millió palackkal szemben 2023-ban már közel ötször annyi, mintegy 29 millió palack magyar bor értékesítéséhez járultak hozzá a Lidl itthon és külföldön összesen. Említésre méltó az is, hogy míg a program indításakor Európa-szerte 6 országba exportáltak palackos magyar borokat. Mostanra 17 országban találkozhatnak magyar borokkal a külföldi Lidl-vásárlók, az eladott palackszám pedig ötszörösére nőtt kevesebb mint tíz év alatt. A fő felvevőpiacok: Nagy-Britannia, Németország, Lengyelország és Szlovákia, a legkedveltebb borfajták: a Furmint, a Királyleányka és a Szürkebarát – ezekből az elmúlt öt évben közel 48 millió palack fogyott.
Sikerrecept 3: szerethető sajátmárkás termékek
A Lidl számára kiemelten fontos a vásárlói igények maximális kiszolgálása, melyet széles termékkínálatával, az új fogyasztói igényekre való gyors reagálásával és nem utolsó sorban a termékek kiváló ár-érték arányával biztosít. Diszkont-áruházláncként a kínálat elsősorban saját márkás termékekre épül. Ezek olyan termékek, amelyek a Lidl-hálózat számára készülnek, és csak a Lidl üzletekben kerülnek forgalomba. A 2023-as gazdasági év során több mint 3800 saját márkás élelmiszer és near-food termék volt elérhető az állandó kínálatban.
A Lidl kifejezetten büszke saját márkás kínálatára, melynek minőségét a vásárlók elégedettsége és visszatérése, továbbá a fogyasztók és a szakma képviselői által megszavazott díjak, a független termékteszteken elért eredmények is igazolják. A saját márkás termékek sikerének titka a termékek kiváló ár-érték arányában mutatkozik meg, vagyis nem csak kiváló minőséget kap a vásárló, de a márkatermékekhez képest jellemzően kedvezőbb áron juthat hozzá.
A vállalat nemzetközi színvonalú beszerzési irányelvei biztosítják, hogy az áruházakba érkező termékek a legszigorúbb élelmiszer-minőségi és -biztonsági elvárásoknak is megfeleljenek. A választást pedig az egyes márkák egyedi csomagolása is megkönnyíti, melyet a vásárlók már jól ismernek.
A Lidl szülinapi videóját itt nézheted meg:
A cikk megjelenését a Lidl támogatta.