Milyen a jó futócipő? Az ultrafutó tudja!
2024. október 9. – 10:55
Török Benjamin, vagy ahogy sokan ismerik, Forest nem viccel, ha futásról van szó. Idén egy 10 napos versenyen 1002 km fölött teljesített, volt év, hogy több mint 100 versenyen indult (!) úgy, hogy közben a budaörsi Decathlon áruház futás részlegén is tanácsokkal látja el a vásárlókat. Nála kevesen tudnak többet a futócipőkről.
Török Benjamin már több mint 20 éve ultrafutó versenyző, akire a kezdeteknél ragadt rá a Forest becenév. Részben azért, mert az erdő (angolul forest) magától tisztul, fejlődik, de a Forrest Gump film legendás idézete, a „fuss, Forrest, fuss” is szerepet játszhatott. A sportember civilben évek óta a Decathlon budaörsi áruházában ad tanácsot kezdő és haladó futóknak a cipőválasztáshoz, valamint a Kiprun márkanagyköveteként is hasznosítja tudását.
Akár 1500 kilométer egy pár cipőben
A sportáruházban beszélgetve mesélt arról, hogy korábban sok más ismert márkát használt. 2020-ban lett Decathlon munkatárs, ahol sokat tanult a Kiprun márkáról, a futócipők fejlesztési, tesztelési folyamatairól. Azóta a brand szinte minden termékét használta már, hogy hitelesen tudjon válaszolni a termékspecifikus kérdésekre. Csak ilyen cipőben fut, most a legújabb generációs Kiprun KS 900.2 cipőt használja, ami az utóbbi évek fejlesztéseinek eredménye.
Hosszúakat fut edzésen is, ezért célszerű ugyanazt a modellt használnia, mint amiben a versenytávokat is teljesíti. A hosszabb távok miatt a kényelem szempontja előtérbe kerül, a talpnak például nagyobb szerepet kell vállalnia az ütéscsillapításban. Hasonlóan fontos, hogy sem a nyelv, sem a zokni ne gyűrődjön, tökéletesen illeszkedjen a cipő a lábra és jól szellőzzön, a talp is bírja a nagy távokat, ne csússzon, ne kopjon.
Nemrég futott egy pár ilyen cipőben végig egy 10 napos, 1000 kilométeres New York-i versenyt, ami egyfajta tesztnek is tekinthető. Ahogy ugyanis minden futócipőnél, ennél is megadták a szabványkilométeres adatot – amit károsodás nélkül ki kell bírnia. Ez a cipő 1500-as szabvánnyal rendelkezik, saját tapasztalata alapján ezt bírja is, nem kopik, nem deformálódik, nem szakad.
A maratonra fejlesztett modellek mások, mint a hobbi futócipők. A teljesítményorientált cipőkben a sarokban kevésbé kell csillapításnak lennie, és sokkal inkább előtérbe kerül a talptechnológia. Jó példa erre az utóbbi években elterjedt karbon betéttel erősített talp, aminek a használatához profi futótechnika kell. Ilyet kezdő futónak nem is ajánlana, mert az ízületek bánják, ha nem a megfelelő ritmusban és mozgással használják.
Kezdő futónak a kényelem elsődleges szempont
Annak, aki most ismerkedik a futással, Forest inkább kényelmes futócipőt ajánl, akkor is, ha maratoni táv a cél. Az MFoam ütéscsillapítása hasznos, amíg nincs meg a futótechnika egy versenycipőhöz, de a jó talp a teljesítményhez is hozzátesz. A választék bőséges, a megszokott decathlonos számozás segít, a 100-as a hobbi, az 500-as termékcsalád a haladó, a 900-as a profi felhasználóknak szól.
Az első cipő vásárlása előtt érdemes elmenni egy mérésre, ahol kiderül, hogy milyen a bokánk dőlésszöge. Nagyon nem mindegy, hogy neutrális, vagy sem a lábunk és cipőnk – a rossz cipőválasztás ugyanis ízületi problémákat okoz. A tartás tehát a lehető legfontosabb szempont, az alapján már lehet továbbmenni. Széles a választék a „holdjáró”, ütéscsillapítással ellátott cipők között pénztárca és igény szerint, később pedig bármikor át lehet állni versenyzésre fejlesztett cipőre.
A széles választék mellett a jó ár/érték arány a Kiprun futócipők előnye Forest szerint, a versenyzésre tervezett modellek ára is bőven a többi nagy gyártóé alatt marad. És persze az sem mindegy, hogy ha egy modell nem kényelmes, nem jön be, akkor saját márkás termék esetén a 365 napos cserelehetőség keretein belül vissza lehet hozni. A Decathlon pedig meghatározott feltételek mellett a második esély szolgáltatásában új lehetőséget adhat a terméknek arra, hogy valaki kedvence legyen.
A Kiprun név a Keep on Running (folytasd a futást!) kifejezésből ered.
Cipőválasztásnál tapasztalata szerint a kényelem és az ár mellett a szín szokott még fontos lenni. A hölgyeknél a világos, színes, férfiaknál inkább a sötét színek népszerűek. Azt sokan tudják, hogy fél-egy számmal nagyobb cipőt érdemes venni, hogy a futástól bedagadt lábnak is kényelmes legyen. Azt kevesebben, hogy nincs téli futócipő, de ha jó a méret, a vastagabb zokni is belefér abba, amiben melegben futunk.
Egyre több a futó és a verseny
A covid időszak sokat dobott a futás és a Kiprun márka népszerűsítésében. Azóta rengeteg lett a szervezett esemény is, ezért lehet, hogy Forest sok versenyre megy el egy évben, de mindenhol így sem tud ott lenni. A sok futó és sok verseny miatt nőnek az igények is, ahogy a vásárlói tudatosság is – egyre inkább képben vannak a vevők.
Újév után, majd tavasztól nagy az érdeklődés, de most, ősszel is sok a verseny, ilyenkor is sokan keresik a cipőket. Lehet, hogy a Kiprun hírneve még nem akkora, mint a nagy gyártóké, de ebben is jó úton haladnak, sokan gondolják a jó ár/érték arányt vonzónak. A tapasztalatokat követően pedig a technikaiság is egyértelműen előtérbe kerül.
A beugró intenzív futócipő ára 20-30 ezer forint között van, ebben maratont már lehet futni, de árban és felhasználási módban is széles a skála. Az, hogy versenyzésre alkalmas, sőt, karbon betétes saját márkás cipőjük is van, sokat segített a márkaismertségben. A Forest által használt futócipő a konkurencia hasonló tudású modelljeivel összehasonlítva nagyon jó ajánlat a 45 ezres árával (ami időszakosan kedvezményesebb lehet).
A jó cipő egészségünk miatt is fontos, de sokat hozzátesz a teljesítményhez is. Összetett a kérdés, hogy mennyit, de az ultrafutó saját becslése szerint egy felkészült sportoló teljesítményéből mintegy 30%-ot jelent a cipő.
A Kiprun cipőket Franciaországban tervezik, fejlesztik és tesztelik, többek között olimpiai bajnokok is futnak bennük, mielőtt a boltok polcaira kerülnek. Emellett a Kiprun 2023. novemberében nyitott egy tréning központot Kenyában, amelynek célja, hogy átfogó és fenntartható támogatást nyújtson a Kiprun sportolóknak, a futók földjén. A ‘42 House’ oktatási és társadalmi dimenziót kínál, amelynek kiemelt törekvése, hogy segítse a központban már állomásozó 14 profi sportolót a fejlődésben és a gyarapodásban, valamint a termékekkel kapcsolatos értékes tapasztalatokat is begyűjtse, felhasználja a későbbi fejlesztésekhez.
A tesztelésben résztvevő sportolók, valamint a Foresthez hasonló márkanagykövetek közvetlenül is adhatnak visszajelzést a fejlesztő csapatnak, azonban a vásárlók véleménye is legalább ilyen fontos a márka számára. Ezek együttese alakítja a jövő modelljeit, hogy maximálisan a futó igényeit szolgálja.
A cikk megjelenését a Decathlon támogatta