Itt azt tanulsz, amit te szeretnél: tehetségprogram indult a Corvinuson

2024. július 31. – 10:55

Itt azt tanulsz, amit te szeretnél: tehetségprogram indult a Corvinuson
Barta Márton, Kaló Eszter, Litkei Róbert és Maghmoumah Mohamed. Fotó: Berecz Valter / Képszerkesztőség

Másolás

Vágólapra másolva

A múlt héten derültek ki a felsőoktatási felvételi ponthatárok, így aki szeptembertől a Budapesti Corvinus Egyetemen tanul tovább, most bepillanthat az alapképzés mellé itt járó extrákba is. Ezek közül a legújabb a már meglévő hallgatói közösségekre építő, egyéni érdeklődés mentén végezhető Tehetségprogram.

Barta Mártonnal, a Corvinus Egyetem stratégiai vezetőjével, egyben a Tehetségmenedzsment központ vezetőjével, valamint diákszervezeti vezetőkkel – Maghmoumah Mohameddel, az Öntevékeny Csoportok Irodájának (ÖCSI) elnökével, Kaló Eszterrel, a Rajk Szakkollégium diákvezetőjével és Litkei Róberttel, a Studium Generale (SG) elnökével – beszélgettünk a programról és arról, mivel foglalkoznak ezek a diákszervezetek.

Miért döntöttek úgy, hogy elindítják a Tehetségprogramot az egyetemen?

Barta Márton: Az egyetem évtizedek óta foglalkozik tehetséggondozással, ennek kiemelt részei a szakkollégiumok, diákszervezetek, de a tudományos diákköri (TDK) mozgalom és az esettanulmány versenyek is nagyon fontosak a Corvinuson. Ezek nagyon szerteágazó, de egymással is kapcsolódó tevékenységek. Azt gondoltuk, hogy érdemes lenne egy következő szintre emelni, rendszerbe foglalni a tanórán kívüli tevékenységek szervezését az egyetemen. A program célja, hogy új löketet adjon és integrálja a már meglévő évtizedes szakkollégiumi és diákszervezeti világot, és emellé új típusú tevékenységeket is definiáljon.

Barta Márton (j). Fotó: Képszerkesztőség / © Berecz Valter, 2024
Barta Márton (j). Fotó: Képszerkesztőség / © Berecz Valter, 2024

Fontos kiemelni, hogy a hallgatói közösségek autonómiája, szuverenitása egy abszolút kulcskérdés, egy kincs, amit őrizni kell, hiszen ha egy közösség magáénak érzi a sorsát, az óriási energiákat szabadít fel. A diákszervezetek továbbra is szervezik a saját életüket, a Tehetségprogramba pályázati forrásokon keresztül tudnak beilleszkedni, amelynek segítségével innovatívabbá, nyitottabbá és nemzetközibbé tehetik saját tevékenységüket. Büszkék vagyunk arra, hogy a Corvinuson 7 szakkollégium és több mint 50 diákszervezet működik többezer hallgatót megmozgatva.

Hogyan lehet bekerülni?

Barta Márton: A program minden hallgató számára nyitott és teljes mértékben az önkéntességre, kísérletezésre épül. Nem kell elvégezni mind a nyolc modult, azok önmagukban is érvényesek, értékesek. Nem az a cél, hogy egy feszes, túlbürokratizált rendszer legyen, hanem hogy az emberek saját motivációból, a tanulás, önfejlesztés öröméért vegyenek részt benne. A program a gondolkodás és a cselekvés öröméről szól, természetesen azért úgy, hogy komolyan kell venni a tevékenységeket, oda kell tenniük magukat a hallgatóknak – és közben az is fontos, hogy lássák, van értelme azoknak a dolgoknak, amiket csinálnak. Ráadásul bármikor elkezdhetik a hallgatók, akár mesterszakon is. A program egyébként még fejlesztés alatt áll, egyelőre a pilot zajlik, és felépülő rendszerben a következő tanévben indul majd el.

Egy elsőéves hallgató hogyan találkozhat a Tehetségprogrammal most szeptemberben?

Barta Márton: A beiratkozáskor már értesül a Program lehetőségeiről is a többi mellett. A Navigátor az Egyetem adatvezérelt életút- és karriertervező szolgáltatása, mely személyre szabott segítséget nyújt a hallgatóknak az egyetemi életútjuk megtervezésében, a személyes fejlődésük nyomon követésében és a karrierútjuk tudatos alakításában. A személyiségteszt kitöltése alapján a rendszer személyiségprofilt készít, megmutatva a hallgatók legerősebb kompetenciáit és a hozzájuk illő karrierirányokat. A Tehetségprogramban is segíti a hallgatókat a Navigátor, ajánl kurzusokat és egyéb tevékenységeket, és mentorálást is biztosít..

Mi volt az alapgondolat a program kialakításakor?

Barta Márton: A modulok meghatározásakor kompetencia-alapú megközelítést alkalmazunk. Az a kiindulópont, hogy végiggondoltuk, milyen készségek, képességek szükségesek ahhoz, hogy a hallgatók a jövőben szakmailag sikeres pályát fussanak be, közösségileg felelős életet tudjanak élni. Ezeket jórészt biztosítják az egyetem alap- és mesterképzései, de vannak olyanok is, amelyeket jellegükből adódóan érdemes tanórán kívüli keretekben fejleszteni. Ilyen például a közösségi és vezetői képesség, amely egy modul neve is a programban. Ezt szerintünk leginkább egy szakkollégium vagy egy diákszervezet tagjaként, vezetőjeként tapasztalhatnak meg a hallgatók.

Milyen moduljai vannak még a programnak?

Barta Márton: Összesen nyolc modul van a rendszerben. Ezek a következők:

  • A digitális technológiáról szóló modulban értelemszerűen a mesterséges intelligencia, az adatelemzés, adatvizualizáció köré épülnek a tréningek.
  • A kreativitás és történetmesélés modulhoz kapcsolódóan építettünk egy külföldi egyetemeken is gyakran megtalálható Makerspace-t, egy alkotásra inspiráló kreatív műhelyt. Itt 3D-nyomtatóval, lézervágóval, varrógéppel, programozósarokkal és más eszközökkel alkothatnak vezetett csoportokban a hallgatók a Corvinus idén felavatott Gellért Campusán. Ugyanitt egy jól felszerelt médiastúdió is található, ahol podcastokat, videókat lehet rögzíteni.
Lépésszámlálót is tervezhetnek és készíthetnek a hallgatók a Corvinus Makerspace laborjában. Fotó: Budapesti Corvinus Egyetem
Lépésszámlálót is tervezhetnek és készíthetnek a hallgatók a Corvinus Makerspace laborjában. Fotó: Budapesti Corvinus Egyetem
  • A tudományos diákköri mozgalomra épít a Tudományos elmélyülés és széles szellemi látókör elnevezésű modul, ebben a tudományos eredmények önálló vagy kiscsoportos létrehozása mellett azok a nagyközönség számára befogadható átadását, valamint az interdiszciplináris gondolkodásmódot helyezzük középpontba.
  • A Vállalkozókészség nevű modul a jó ötletek kitalálásától az önálló vállalkozás indításáig fedi le a vállalkozói lét vertikumát.
  • A már említett Közösségi és vezetői készségek modul alapvetően a diákszervezeti és szakkollégiumi világot vonja be a programba.
  • A Társadalmi felelősségvállalás és szolgálat modul az önkéntesség mellett alapvetően a Corvinus Science Shop szervezeti egységének koordinálásával a civil szervezetek kihívásait viszi be az oktatásba és a hallgatók ezeken tudnak dolgozni, ez ENSZ oktatási díjat is érdemelt.
  • A Komplex üzleti problémamegoldás modul jellemzően a Corvinus hagyományosan erős esettanulmány-versenyeinek módszertanát és alkalmazását fedi le.
  • Az Önmenedzsment modul önismerettel, tanulási stratégiákkal, célalapú önfejlesztéssel és a mai világban egyre fontosabb énkommunikációval foglalkozik.

Ahogy látszik, elég összetett és sokszínű ez a tevékenységrendszer, és igyekszik ráépülni az „alap” oktatásra és a meglévő szervezetekre. Mindeközben a diákszervezeti tagság egyénileg is integrálódni tud a Tehetségprogramba, például ha egy SG-s hallgató csinált egy projektet, és vezető is volt a szervezetben, akkor ezeken keresztül elsajátította a modulban meghatározott kompetenciákat is.

Az itt jelen lévő három szervezeten kívül mások is részt vesznek a programban?

Barta Márton: Igen, minden akkreditált diákszervezetben zajló tevékenység része a programnak. Tavasszal egyébként volt egy diákszervezeti és egy szakkollégiumi pályázat is, a jövő tanévtől fognak a nyertes programok megvalósulni. Most ehhez a beszélgetéshez azért ezt a három szervezetet választottuk ki, mert az SG és az ÖCSI nagyon specifikus funkciót látnak el az egyetemen, a szakkollégiumi világból pedig a legrégebben működőt, a Rajkot hívtuk el.

Kezdjük az egyik különleges funkciót ellátó diákszervezettel. Mivel foglalkozik a Studium Generale (SG)?

Litkei Róbert: A Corvinus Egyetem hivatalos értettségi előkészítőként az SG alapvető missziója az esélyegyenlőség megteremtése az oktatásban, a felzárkóztatás. Év közben szombatonként tartunk ingyenes matematika-, történelem- és közgazdaságtan órákat az érettségire való felkészítés során a Corvinus Egyetem C épületében. Itt találkoznak a várhatóan a Corvinusra felvételiző diákok corvinusos hallgatókkal, és megtapasztalhatják, milyen közegben szoktunk mi is tanulni. Mellette sok fakultatív programot is biztosítunk a diákoknak. Próbaérettségit is tartunk, amelyet épp a Tehetségprogram segítségével országossá tudtunk bővíteni. Ez egy olyan tesztsor, ami lefedi nagyjából azt, amit májusban élesben várhatnak.

Litkei Róbert. Fotó: Képszerkesztőség / © Berecz Valter, 2024
Litkei Róbert. Fotó: Képszerkesztőség / © Berecz Valter, 2024

A diákszervezet és a szakkollégium is szerintem egy játszótér a nagybetűs élet előtt, ahol kipróbálhatod magad különböző hierarchikus szerepekben, mint középvezető és mint felsővezető is. Ha bármilyen hibát vét az ember, és nem tudja megvalósítani a programját, kérhet feedbacket, dolgozhat rajta, és mindezt egy biztonságos környezetben teheti.

Hogyan kapcsolódik a tehetségprogramba a Rajk Szakkollégium?

Kaló Eszter: Hét szakkollégium van a Corvinuson, amelyek nagyjából hasonló modellben működnek, a szakmaiság, közösségiség, társadalmi felelősségvállalás értékeire építve, autonóm módon. Azaz mi döntjük el, mit tanulunk és hogy szerintünk mi a releváns tudás.

Litkei Róbert, Kaló Eszter és Maghmoumah Mohamed. Fotó: Képszerkesztőség / © Berecz Valter, 2024
Litkei Róbert, Kaló Eszter és Maghmoumah Mohamed. Fotó: Képszerkesztőség / © Berecz Valter, 2024

A Tehetségprogram természetes módon folyik bele az életünkbe, és ez a jó benne. Megpróbáltunk a saját szervezetünkben olyan dolgokat kitalálni, ami előmozdítja, innovatívabb útra tereli a működésünket és ehhez kérni támogatást a programban.

Mivel foglalkozik az ÖCSI?

Maghmoumah Mohamed, Mohi: Az ÖCSI azért különleges, mert nem szakmai diákszervezet vagyunk, hanem a gólyák egyetemi életbe való integrálásáért felelünk. Legfőbb eseményünk az augusztusi egyhetes gólyatábor, ahol 25-30 fős csoportokra vannak osztva a gólyák, instruktorokkal. Idegenek érkeznek a táborba, és a cél, hogy barátságok szülessenek a tábor végére. Az utóbbi években törekszünk arra is, hogy ne csak szakszinten, csoport szinten, hanem évfolyam szinten is összetartóbbak legyenek az elsőévesek.

Kaló Eszter és Maghmoumah Mohamed. Fotó: Képszerkesztőség / Berecz Valter, 2024
Kaló Eszter és Maghmoumah Mohamed. Fotó: Képszerkesztőség / Berecz Valter, 2024

Az őszi időszakban is segítjük őket akár hasznos tanácsokkal, akár ügyintézéssel kapcsolatban, és ekkor van két nagy eseményünk, a gólyahajó és a gólyabál is, utóbbi az egyetem épületében. Ilyenkor egy éjszakára az egyetem főépülete egy fesztiválhelyszínné varázsolódik. Egy ilyen közösségben olyan soft skilleket lehet elsajátítani, mint a felelősségvállalás, az egymással való asszertív kommunikáció vagy a közönség előtti kiállás, ami ad egy karaktert az embernek.

Nézzük a felvételi procedúrákat. Hogyan zajlik a felvételi az SG-be, nehéz bekerülni?

Litkei Róbert: Ősszel szoktuk felvenni az új tagokat, ez egy 3 hetes folyamat, kisebb ismerkedős programokkal, majd van egy nagyobb táborunk Cegléden. Itt két nap alatt felvételiztetjük a jelentkezőket a tanított tárgyakból, majd következik az „ítélet órája”, amikor kiválasztjuk a számunkra megfelelő 50 embert. Összesen egyébként 184-en vagyunk.

Ugyanez hogy néz ki a Rajk Szakkollégiumnál?

Kaló Eszter: A felvételi az első év végén kezdődik május végén, de előtte egész évben népszerűsítjük a szakkollégiumot az egyetemen. Először van egy írásbeli fordulónk – idén például többek között azt kérdeztük, hogy mit kutatnál, ha mindenre lenne adatod – majd minden jelentkezőt behívunk szóbelizni. Ezt követően van egy félórás beszélgetés a hat választott kollégistából és az igazgatóból álló felvételi bizottság előtt. Egy évben nagyjából 18-23 embert veszünk fel, első- és másodévesek jelentkezhetnek. Most nagyjából 100-an vagyunk a Rajkban.

És az ÖCSI-nél mit kell teljesíteni a bejutáshoz?

Maghmoumah Mohamed, Mohi: Szerintünk nincsenek nagyon olyan kvalitások, amelyek mentén szűrhetnénk, hogy ki alkalmas gólyatábor megszervezésére és táboroztatásra. Tavasszal van egy két hónapos mentorprogramunk, ezalatt lemodellezünk egy egész gólyatábort a szervezéstől a táborig, és utána válhatnak tagokká a programban részt vett hallgatók.

A Tehetségprogramra visszatérve, egyik deklarált célja az egyetem nemzetköziesítése, a külföldi diákok még jobb bevonása az egyetemi életbe. Mindez hogyan jelenik meg az egyetemen most?

Barta Márton: A Corvinus már ma is egy kifejezetten nemzetközi egyetem, a hallgatók 20 százaléka külföldi, és egyre több nemzetközi oktató-kutató kollégánk is van. Innentől kezdve pedig az egyetemnek az egyik legfontosabb feladata, hogy a mindennapok tekintetében is valóban nemzetközi környezetet teremtsen minden polgára számára. Ebben még sok munka áll előttünk, de folyamatosan fejlődünk benne. A Corvinus hivatalosan is kétnyelvű, pl. a Szenátus ülései is angolul zajlanak, de hogy mondjak egy a Tehetségprogramhoz közelebbi példát, a TDK (tudományos diákköri) versenyekre a felkészülés folyamata részben kétnyelvű, vagy említhetjük a nemzetközi hallgatóknak szóló diákszervezeteket is. Ráadásul augusztus elsejétől külföldi rektora lesz a Corvinusnak Bruno van Pottelsberghe belga közgazdász személyében, ami új lendületet ad a nemzetköziesedésnek.

A cikk megjelenését a Budapesti Corvinus Egyetem támogatta.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!