Ha nem finom, nem vesszük meg – hogyan születik egy új étrend-kiegészítő?

2024. június 12. – 10:57

Ha nem finom, nem vesszük meg – hogyan születik egy új étrend-kiegészítő?
Dr. Vereczkei László és Lévai Bálint – Fotó: Tuba Zoltán / Képszerkesztőség

Másolás

Vágólapra másolva

10 éve fejleszti és gyártja saját maga a termékeit a BioTechUSA-cégcsoport, mely ma már több mint száz országban, 4500 b2b partner és 310 saját üzlet kínálatában van jelen világszerte. A kerek évforduló alkalmából Lévai Bálint vezérigazgató-társtulajdonost és Dr. Vereczkei Lászlót, a vállalatcsoport termékfejlesztési és engedélyeztetési vezetőjét kérdeztük. Hogyan születik egy új táplálékkiegészítő? Mit a legnehezebb előállítani? Vannak-e személyes kedvenceik?

„Máig emlékszem arra, amikor otthon kibontottam az első saját, egy adagos fehérjeporunkat. Megkóstoltam és nagyon büszke voltam magunkra, arra, hogy sokkal jobb minőséget értünk el a korábbi bérgyártott termékeinkhez és a konkurenciához képest” – idézi fel emlékeit Lévai Bálint, a BioTechUSA-cégcsoport társtulajdonosa, vezérigazgatója.

A visszatekintés apropóját az adja, hogy éppen 10 éve, a Protein Power fehérjeporral indult neki a saját gyártásnak és fejlesztésnek a BioTechUSA-cégcsoport, mára pedig már több mint 2000 prémium termék található meg kínálatukban.

Egyről a 2000-re

Mai szemmel már megmosolyogtató lehet, de az első, USA-ból forgalmazott termékükhöz – amely a Muscle Zyme volt – egy egész füzetet adtak leírásként, használati útmutatóként. A kezdeti időszakban a forgalmazás mellett kizárólag bérgyártásban készültek az új termékek, amely kiszolgáltatottságot eredményezett és gátja volt a további fejlődésnek.

A kapacitások folyamatos bővítésével 2014-ben ért el oda a vállalat, hogy az első saját gyártású, nem egykomponensű termékük, a Protein Power gyártása is megkezdődött. Az áttörést pedig a szintén saját fejlesztésű és gyártású 100% Pure Whey fehérjepor hozta meg.

Lévai Bálint a BioTechUSA-cégcsoport társtulajdonosa és vezérigazgatója

Fotó: Tuba Zoltán / Képszerkesztőség
Fotó: Tuba Zoltán / Képszerkesztőség

A 2014-ben lezajlott sikeres generációváltást követően az ügyvezetést Lévai Bálint vette át az édesapjától, testvére, Lévai Balázs pedig a cég kereskedelmi igazgatója lett. Mára hazánkban piacvezető étrend-kiegészítő és speciális élelmiszer gyártó lettek, és a kevés olyan magyar családi vállalkozások egyike, amely világviszonylatban is komoly tényezővé tudott válni.

Az Iso Whey Zero pisztáciás és csokis ízű verziója a személyes kedvence, ami egyben a legtöbbet eladott termékük is.

Kevesen tudják, de a vállalat saját tulajdonban lévő gyártóüzemeit Szadán és Dunakeszin, logisztikai központjait pedig Szadán alakította ki, amely lehetőséget ad arra, hogy valóban egyedi és minőségi termékeket állítson elő, valamint, hogy a fogyasztói igényeket gyorsan, flexibilisen és magas minőségben szolgálják ki. Ez a piacon kapható márkákra nem jellemző, legtöbben kiszervezik a gyártást bérgyártó partnereknek, például a BioTechUSA-nak.

Így tehát elmondható, hogy mind a BioTechUSA – amely az átlagembereket motiválja egyéni céljaik elérésében, legyen szó fogyásról, szálkásításról, állóképesség növelésről, vagy éppen tartós életmódváltásról – mind a Scitec Nutrition – amely pedig az edzőtermi edzést életvitelszerűen űzőket szolgálja ki – termékeinek döntő többsége ezekben az üzemekben készül.

„Jelenleg 75 sajátmárkás termék fejlesztésén dolgozik a 40 fős fejlesztőcsapatunk, de az ízvariációkkal, kiszerelésekkel együtt már 300 körüli számról beszélhetünk” – mondja Dr. Vereczkei László.

Bérgyártásban is sokféle terméket készítenek, ami szintén rengeteg fejlesztési erőforrást leköt, még ha kisebb mennyiségben gyártják is ezeket.

Laboratóriumban készülnek az új termékek Fotó: Tuba Zoltán / Képszerkesztőség
Laboratóriumban készülnek az új termékek Fotó: Tuba Zoltán / Képszerkesztőség

Világszerte több mint száz országban vannak jelen, egyes speciális ízeket és termékeket dedikáltan adott piacok számára fejlesztenek. Az ízesítő porok és cseppek iránt például Németországban nagyobb a kereslet, ahol nagy trend a rizspuding és a vegán termékek fogyasztása, de az Iso Whey Zero Clear termékek is itt a legnépszerűbbek. A hazai fogyasztók ízlésében is vannak érdekes eltérések, például a citromos sajttorta íz népszerűsége egész más a Scitec Nutrition és a BioTechUSA vásárlói között.

Hogyan születik egy új termék?

Omnichannel értékesítési stratégiájuknak köszönhetően a vállalat termékeihez hozzá lehet jutni offline és online, saját és partneri webáruházakban és boltokban, edzőtermekben, hipermarketekben, élelmiszerbolt-láncokban, drogériákban, töltőállomásokon és patikákban, amelyeken keresztül folyamatosan érkeznek a fogyasztói visszajelzések a termékekkel és a szolgáltatásokkal kapcsolatban, mindez pedig kulcsa a fejlődésnek. Emellett természetesen a trendeket és a piaci folyamatokat is nyomon követik és egy-egy új ötlet kapcsán megvizsgálják, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie, ahogy azt is, hogy mennyire piacképes.

Így született például a vitamin rágótablettájuk, amely azonnal nagyon népszerű lett. A One-A-Day Kids fejlesztése során az volt a cél, hogy magas hatóanyagtartalma mellett is jó fogyasztói élményt nyújtson. Számukra is meglepő módon kiderült, hogy sok felnőtt is fogyasztja. Ami rögtön értelmet nyer, ha mellé tesszük azt a nem kevésbé meglepő adatot, hogy az emberek 40 százalékának nehézséget okoz egy kapszula lenyelése.

Időigényes folyamat a termékfejlesztés, sok teszttel, várakozással, mellékvágánnyal. Most épp egy egyedülálló termékcsoporton dolgoznak, az általunk is kóstolt multilayer szelet akár egy hagyományos üzlet vagy benzinkút kínálatában is helyet kaphat majd. Amennyiben a komplexitást nézzük, épp a szeletek előállítása a legnehezebb, hiszen az összetevők, a fogyasztási élmény és eltarthatóság kritériumai egyaránt fontosak. Már 70 receptúrát kipróbáltak, de még nem tartanak a folyamat végén. Egy ilyen bonyolultságú termék esetén az ötlettől a gyártásig évek telnek el.

Hogyan kell ezt elképzelni? Lehet, hogy a technológiai lehetőségei már megvannak, hogy az új terméktípus gyártásba kerüljön, de csak azzal érdemes piacra lépni, ami nem okoz csalódást a vásárlóknak. Előfordulhat, hogy egy termékminta ízre, állagra és az összetevők szempontjából is jól sikerül, de néhány hétre félreteszik (az eltarthatóság vizsgálata is a tesztelés szerves része) és túl száraz lesz. Vagy a laborban minden szempontból működik a termék, de gyártási körülmények között formázhatatlanná válik.

Tesztelés alatt a multilayer szelet – Fotó: Tuba Zoltán / képszerkesztőség
Tesztelés alatt a multilayer szelet – Fotó: Tuba Zoltán / képszerkesztőség

Ilyenkor újratervezés következik. Végtelen mennyiségű idő természetesen soha nem áll rendelkezésre, hiszen üzleti nyomás a megújulás, a trendek követése, adott esetben diktálása. Ezért is fontos a fejlesztés terén a gyakorlat, a tapasztalat és a profizmus a hibák kijavításában, vagy épp a tesztelésben, kóstolásban.

A 40 fős termékfejlesztő csapat is rendszeresen kóstol, ahogy a cégvezetés is. Igyekeznek minél objektívebb szempontokat felállítani és minél nagyobb körrel kóstoltatni. Gyakran ízlik más a szakmai közegnek és más a vásárlóknak – gyártóként az utóbbi a fontosabb szempont.

Érdekes módon gyakran a hétköznapi rutin adja a legjobb fejlesztési ötleteket. Így született az ízesítő por és csepp, melyek nulla kalóriásak, de fel tudják turbózni a hétköznapi ételeket – és az italfogyasztást, ha már ununk bizonyos ízeket. „A legjobb ötletek a saját konyhánkból jönnek” – állítja a termékfejlesztési és engedélyeztetési vezető.

Product first szemlélet – fókuszban a termékfejlesztés és a minőségirányítás

A termékfejlesztés terén számukra mindig az innováción van a hangsúly, minőségirányítási rendszereiket pedig folyamatosan fenntartják, auditálják, a piaci igényeknek megfelelően bővítik és fejlesztik. Mindezt alátámasztandó: évente több mint 200 ezer belső laborvizsgálatot végeznek el; folyamatosan a legmagasabb szintet működtetik ellenőrző laborjait, valamint minőségügyi és gyártásközi minőségellenőrzési feladatokat is ellátnak.

Nem azért van 2000 termékük, mert mindegyikből ugyanannyit adnak el, hanem a fejlesztés fókuszú beállítottság miatt széles a termékpaletta. Ezt követően már a vásárlói preferenciákon múlik, hogy aztán melyik lesz sikeres.

Dr. Vereczkei László a BioTechUSA-cégcsoport termékfejlesztési és engedélyeztetési vezetője

Fotó: Tuba Zoltán / Képszerkesztőség
Fotó: Tuba Zoltán / Képszerkesztőség

2014 óta dolgozik a cégnél és közel 5 éve vezeti a cég termékfejlesztési és engedélyeztetési osztályát. Véleménye szerint a szervezet számára szükséges anyagokat nehéz ma természetes úton bevinni, ebben tud nagy segítséget nyújtani a BioTechUSA-cégcsoport. Azon termékekre a legbüszkébb, amelyek magas élvezeti érték mellett innovatívak és hatékonyak is. Ilyen a fejlesztés alatt lévő multilayer szelet, a Scitec MyoFactor, vagy a Protein Brownie alappor. Utóbbi a személyes kedvence, az eredetihez nagyban hasonlító ízélmény miatt.

„Kimondtuk még az elején, hogy a minőség terén nem ismerünk kompromisszumot és a leginnovatívabb termékekkel szeretnénk megjelenni a piacon. A mindsetünk – ami visszaköszön a vállalati kultúránkban is – az, hogy egyszerűen nem érezzük jól magunkat, ha nem tudunk jobbat csinálni, mint a többiek és nem jövünk ki olyan termékkel, ami nem tökéletes” – emelte ki a vezérigazgató.

Az üzletekbe nem kerülhet olyan termék, ami csalódást kelt, ezért is van akkora szerepe a vállalat életében a termékfejlesztésnek – legyen szó saját márkás vagy bérgyártásban készülő étrendkiegészítőről.

„Mindig rengeteg új ötletünk van, ezeket folyamatosan egyeztetjük, így alakul ki a prioritási listánk, ami alapján dolgozunk” – avat be minket Dr. Vereczkei László.

Ezeket keressük most – az íz állandó kompromisszum

Sokféle trend van jelen, népszerűek a vitaminok, a hidratáló termékek, fehérjét is egyre többen fogyasztanak. „Valójában maga az étrendkiegészítők fogyasztása hatalmas trend jó ideje, egy hotspot, ami nem akar kihűlni” – állítja Dr. Vereczkei László. A kollagén egy időben szinte szitokszónak számított, most rengetegen keresik – és ez számos összetevőről elmondható – teszi hozzá.

Kínálat a BioTechUSA üzletében – Fotó: Tuba Zoltán / Képszerkesztőség
Kínálat a BioTechUSA üzletében – Fotó: Tuba Zoltán / Képszerkesztőség

Egyre több az egészségtudatos fogyasztó, aki tisztában van azzal, hogy nehéz az egészségmegtartást hagyományos táplálkozással elérni. Dinamikusan nő ez a piac, már rég nem csak a súlyzós edzés hívei keverik a shakerben a fehérjeport.

Bármilyen trendről is van szó, fogyasztói oldalról már az ízélmény az elsődleges szempont. Lehet ugyanis bármilyen jó a termék szuper ár/érték aránnyal, ha nem finom, nem fogják megvenni, teszi hozzá Lévai Bálint. Az egész iparág ebbe az irányba megy, a korai táplálékkiegészítők például kifejezetten rossz ízűek voltak – bár az akkori kemény mag ezeket is elfogyasztotta.

Uniós pecsét

A harmonizált uniós jogszabályi környezetnek sok előnye van, ugyanakkor minden tagországnak van saját szabályozása is. Nagy kihívás minden előírásnak megfelelni az étrendkiegészítők piacán, akár a beltartalmat, akár a csomagolást, jelöléseket nézzük. Ugyanakkor a nagy volumen és ismertség végül nagy előnyt is jelent.

A céget rengetegszer vizsgálják abban a több mint száz országban, ahol jelen vannak, ezért tisztában kell lenniük minden jogszabállyal, jogértelmezéssel. Ez teszi őket megbízható gyártó partnerré, hiszen a kisebb, lokális márkáknál nincs meg ez a know-how.

A cikk megjelenését a BioTechUSA támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!