Ha nem finom, nem vesszük meg – hogyan születik egy új étrend-kiegészítő?
2024. június 12. – 10:57
10 éve fejleszti és gyártja saját maga a termékeit a BioTechUSA-cégcsoport, mely ma már több mint száz országban, 4500 b2b partner és 310 saját üzlet kínálatában van jelen világszerte. A kerek évforduló alkalmából Lévai Bálint vezérigazgató-társtulajdonost és Dr. Vereczkei Lászlót, a vállalatcsoport termékfejlesztési és engedélyeztetési vezetőjét kérdeztük. Hogyan születik egy új táplálékkiegészítő? Mit a legnehezebb előállítani? Vannak-e személyes kedvenceik?
„Máig emlékszem arra, amikor otthon kibontottam az első saját, egy adagos fehérjeporunkat. Megkóstoltam és nagyon büszke voltam magunkra, arra, hogy sokkal jobb minőséget értünk el a korábbi bérgyártott termékeinkhez és a konkurenciához képest” – idézi fel emlékeit Lévai Bálint, a BioTechUSA-cégcsoport társtulajdonosa, vezérigazgatója.
A visszatekintés apropóját az adja, hogy éppen 10 éve, a Protein Power fehérjeporral indult neki a saját gyártásnak és fejlesztésnek a BioTechUSA-cégcsoport, mára pedig már több mint 2000 prémium termék található meg kínálatukban.
Egyről a 2000-re
Mai szemmel már megmosolyogtató lehet, de az első, USA-ból forgalmazott termékükhöz – amely a Muscle Zyme volt – egy egész füzetet adtak leírásként, használati útmutatóként. A kezdeti időszakban a forgalmazás mellett kizárólag bérgyártásban készültek az új termékek, amely kiszolgáltatottságot eredményezett és gátja volt a további fejlődésnek.
A kapacitások folyamatos bővítésével 2014-ben ért el oda a vállalat, hogy az első saját gyártású, nem egykomponensű termékük, a Protein Power gyártása is megkezdődött. Az áttörést pedig a szintén saját fejlesztésű és gyártású 100% Pure Whey fehérjepor hozta meg.
Lévai Bálint a BioTechUSA-cégcsoport társtulajdonosa és vezérigazgatója
A 2014-ben lezajlott sikeres generációváltást követően az ügyvezetést Lévai Bálint vette át az édesapjától, testvére, Lévai Balázs pedig a cég kereskedelmi igazgatója lett. Mára hazánkban piacvezető étrend-kiegészítő és speciális élelmiszer gyártó lettek, és a kevés olyan magyar családi vállalkozások egyike, amely világviszonylatban is komoly tényezővé tudott válni.
Az Iso Whey Zero pisztáciás és csokis ízű verziója a személyes kedvence, ami egyben a legtöbbet eladott termékük is.
Kevesen tudják, de a vállalat saját tulajdonban lévő gyártóüzemeit Szadán és Dunakeszin, logisztikai központjait pedig Szadán alakította ki, amely lehetőséget ad arra, hogy valóban egyedi és minőségi termékeket állítson elő, valamint, hogy a fogyasztói igényeket gyorsan, flexibilisen és magas minőségben szolgálják ki. Ez a piacon kapható márkákra nem jellemző, legtöbben kiszervezik a gyártást bérgyártó partnereknek, például a BioTechUSA-nak.
Így tehát elmondható, hogy mind a BioTechUSA – amely az átlagembereket motiválja egyéni céljaik elérésében, legyen szó fogyásról, szálkásításról, állóképesség növelésről, vagy éppen tartós életmódváltásról – mind a Scitec Nutrition – amely pedig az edzőtermi edzést életvitelszerűen űzőket szolgálja ki – termékeinek döntő többsége ezekben az üzemekben készül.
„Jelenleg 75 sajátmárkás termék fejlesztésén dolgozik a 40 fős fejlesztőcsapatunk, de az ízvariációkkal, kiszerelésekkel együtt már 300 körüli számról beszélhetünk” – mondja Dr. Vereczkei László.
Bérgyártásban is sokféle terméket készítenek, ami szintén rengeteg fejlesztési erőforrást leköt, még ha kisebb mennyiségben gyártják is ezeket.
Világszerte több mint száz országban vannak jelen, egyes speciális ízeket és termékeket dedikáltan adott piacok számára fejlesztenek. Az ízesítő porok és cseppek iránt például Németországban nagyobb a kereslet, ahol nagy trend a rizspuding és a vegán termékek fogyasztása, de az Iso Whey Zero Clear termékek is itt a legnépszerűbbek. A hazai fogyasztók ízlésében is vannak érdekes eltérések, például a citromos sajttorta íz népszerűsége egész más a Scitec Nutrition és a BioTechUSA vásárlói között.
Hogyan születik egy új termék?
Omnichannel értékesítési stratégiájuknak köszönhetően a vállalat termékeihez hozzá lehet jutni offline és online, saját és partneri webáruházakban és boltokban, edzőtermekben, hipermarketekben, élelmiszerbolt-láncokban, drogériákban, töltőállomásokon és patikákban, amelyeken keresztül folyamatosan érkeznek a fogyasztói visszajelzések a termékekkel és a szolgáltatásokkal kapcsolatban, mindez pedig kulcsa a fejlődésnek. Emellett természetesen a trendeket és a piaci folyamatokat is nyomon követik és egy-egy új ötlet kapcsán megvizsgálják, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie, ahogy azt is, hogy mennyire piacképes.
Így született például a vitamin rágótablettájuk, amely azonnal nagyon népszerű lett. A One-A-Day Kids fejlesztése során az volt a cél, hogy magas hatóanyagtartalma mellett is jó fogyasztói élményt nyújtson. Számukra is meglepő módon kiderült, hogy sok felnőtt is fogyasztja. Ami rögtön értelmet nyer, ha mellé tesszük azt a nem kevésbé meglepő adatot, hogy az emberek 40 százalékának nehézséget okoz egy kapszula lenyelése.
Időigényes folyamat a termékfejlesztés, sok teszttel, várakozással, mellékvágánnyal. Most épp egy egyedülálló termékcsoporton dolgoznak, az általunk is kóstolt multilayer szelet akár egy hagyományos üzlet vagy benzinkút kínálatában is helyet kaphat majd. Amennyiben a komplexitást nézzük, épp a szeletek előállítása a legnehezebb, hiszen az összetevők, a fogyasztási élmény és eltarthatóság kritériumai egyaránt fontosak. Már 70 receptúrát kipróbáltak, de még nem tartanak a folyamat végén. Egy ilyen bonyolultságú termék esetén az ötlettől a gyártásig évek telnek el.
Hogyan kell ezt elképzelni? Lehet, hogy a technológiai lehetőségei már megvannak, hogy az új terméktípus gyártásba kerüljön, de csak azzal érdemes piacra lépni, ami nem okoz csalódást a vásárlóknak. Előfordulhat, hogy egy termékminta ízre, állagra és az összetevők szempontjából is jól sikerül, de néhány hétre félreteszik (az eltarthatóság vizsgálata is a tesztelés szerves része) és túl száraz lesz. Vagy a laborban minden szempontból működik a termék, de gyártási körülmények között formázhatatlanná válik.
Ilyenkor újratervezés következik. Végtelen mennyiségű idő természetesen soha nem áll rendelkezésre, hiszen üzleti nyomás a megújulás, a trendek követése, adott esetben diktálása. Ezért is fontos a fejlesztés terén a gyakorlat, a tapasztalat és a profizmus a hibák kijavításában, vagy épp a tesztelésben, kóstolásban.
A 40 fős termékfejlesztő csapat is rendszeresen kóstol, ahogy a cégvezetés is. Igyekeznek minél objektívebb szempontokat felállítani és minél nagyobb körrel kóstoltatni. Gyakran ízlik más a szakmai közegnek és más a vásárlóknak – gyártóként az utóbbi a fontosabb szempont.
Érdekes módon gyakran a hétköznapi rutin adja a legjobb fejlesztési ötleteket. Így született az ízesítő por és csepp, melyek nulla kalóriásak, de fel tudják turbózni a hétköznapi ételeket – és az italfogyasztást, ha már ununk bizonyos ízeket. „A legjobb ötletek a saját konyhánkból jönnek” – állítja a termékfejlesztési és engedélyeztetési vezető.
Product first szemlélet – fókuszban a termékfejlesztés és a minőségirányítás
A termékfejlesztés terén számukra mindig az innováción van a hangsúly, minőségirányítási rendszereiket pedig folyamatosan fenntartják, auditálják, a piaci igényeknek megfelelően bővítik és fejlesztik. Mindezt alátámasztandó: évente több mint 200 ezer belső laborvizsgálatot végeznek el; folyamatosan a legmagasabb szintet működtetik ellenőrző laborjait, valamint minőségügyi és gyártásközi minőségellenőrzési feladatokat is ellátnak.
Nem azért van 2000 termékük, mert mindegyikből ugyanannyit adnak el, hanem a fejlesztés fókuszú beállítottság miatt széles a termékpaletta. Ezt követően már a vásárlói preferenciákon múlik, hogy aztán melyik lesz sikeres.
Dr. Vereczkei László a BioTechUSA-cégcsoport termékfejlesztési és engedélyeztetési vezetője
2014 óta dolgozik a cégnél és közel 5 éve vezeti a cég termékfejlesztési és engedélyeztetési osztályát. Véleménye szerint a szervezet számára szükséges anyagokat nehéz ma természetes úton bevinni, ebben tud nagy segítséget nyújtani a BioTechUSA-cégcsoport. Azon termékekre a legbüszkébb, amelyek magas élvezeti érték mellett innovatívak és hatékonyak is. Ilyen a fejlesztés alatt lévő multilayer szelet, a Scitec MyoFactor, vagy a Protein Brownie alappor. Utóbbi a személyes kedvence, az eredetihez nagyban hasonlító ízélmény miatt.
„Kimondtuk még az elején, hogy a minőség terén nem ismerünk kompromisszumot és a leginnovatívabb termékekkel szeretnénk megjelenni a piacon. A mindsetünk – ami visszaköszön a vállalati kultúránkban is – az, hogy egyszerűen nem érezzük jól magunkat, ha nem tudunk jobbat csinálni, mint a többiek és nem jövünk ki olyan termékkel, ami nem tökéletes” – emelte ki a vezérigazgató.
Az üzletekbe nem kerülhet olyan termék, ami csalódást kelt, ezért is van akkora szerepe a vállalat életében a termékfejlesztésnek – legyen szó saját márkás vagy bérgyártásban készülő étrendkiegészítőről.
„Mindig rengeteg új ötletünk van, ezeket folyamatosan egyeztetjük, így alakul ki a prioritási listánk, ami alapján dolgozunk” – avat be minket Dr. Vereczkei László.
Ezeket keressük most – az íz állandó kompromisszum
Sokféle trend van jelen, népszerűek a vitaminok, a hidratáló termékek, fehérjét is egyre többen fogyasztanak. „Valójában maga az étrendkiegészítők fogyasztása hatalmas trend jó ideje, egy hotspot, ami nem akar kihűlni” – állítja Dr. Vereczkei László. A kollagén egy időben szinte szitokszónak számított, most rengetegen keresik – és ez számos összetevőről elmondható – teszi hozzá.
Egyre több az egészségtudatos fogyasztó, aki tisztában van azzal, hogy nehéz az egészségmegtartást hagyományos táplálkozással elérni. Dinamikusan nő ez a piac, már rég nem csak a súlyzós edzés hívei keverik a shakerben a fehérjeport.
Bármilyen trendről is van szó, fogyasztói oldalról már az ízélmény az elsődleges szempont. Lehet ugyanis bármilyen jó a termék szuper ár/érték aránnyal, ha nem finom, nem fogják megvenni, teszi hozzá Lévai Bálint. Az egész iparág ebbe az irányba megy, a korai táplálékkiegészítők például kifejezetten rossz ízűek voltak – bár az akkori kemény mag ezeket is elfogyasztotta.
Uniós pecsét
A harmonizált uniós jogszabályi környezetnek sok előnye van, ugyanakkor minden tagországnak van saját szabályozása is. Nagy kihívás minden előírásnak megfelelni az étrendkiegészítők piacán, akár a beltartalmat, akár a csomagolást, jelöléseket nézzük. Ugyanakkor a nagy volumen és ismertség végül nagy előnyt is jelent.
A céget rengetegszer vizsgálják abban a több mint száz országban, ahol jelen vannak, ezért tisztában kell lenniük minden jogszabállyal, jogértelmezéssel. Ez teszi őket megbízható gyártó partnerré, hiszen a kisebb, lokális márkáknál nincs meg ez a know-how.
A cikk megjelenését a BioTechUSA támogatta