Pénzügyek a zsebünkben: tízéves az OTP Mobil

2023. szeptember 12. – 10:56

Pénzügyek a zsebünkben: tízéves az OTP Mobil
Fotó: OTP Mobil

Másolás

Vágólapra másolva

Ma Magyarországon teljesen természetesnek vesszük, hogy nem kell készpénzzel kitömött pénztárcával útra kelni, ha vásárolni megyünk, hiszen szinte mindenhol támogatott a digitális fizetés valamilyen formája. És nemcsak arról van szó, hogy vásárolhatunk kártyával vagy mobillal a boltban, hanem arról is, hogy megvehetjük útközben telefonról a vonat- vagy buszjegyet, az autópálya-matricát, és intézhetjük a parkolást anélkül, hogy érméket vagy bankjegyeket dobálnánk egy automatába. Tízéves az OTP Mobil, és már 9 éve könnyíti meg az életünket a Simple alkalmazás.

Hazánkban 2023 közepén a fogyasztók, a kereskedők és a szolgáltatók egyaránt igénylik a digitális fizetési lehetőségeket, hiszen rengetegen rájöttek, hogy mindezek kényelmesebbé és egyszerűbbé tehetik az életet, de nincs ám ez így mindenhol: Nyugat-Európa több országában sem boldogulhatunk készpénz nélkül hosszabb távon, amit bárki megtapasztalhat francia vagy spanyol falvakban is akár. Talán sokaknak meglepő lehet, de az elfogadóhelyek vagy a kártyás fizetések számát tekintve hazánk kifejezetten jól áll.

Hogy ez így alakult, abban kulcsszerepet játszott a tízéves születésnapját ünneplő OTP Mobil, amelyet azzal a céllal hoztak létre, hogy elősegítse a magyarországi digitális és mobilfizetési kultúra elterjedését. Így született meg egy komplex ökoszisztéma, amely ma már három elemből áll: a Simple alkalmazásból, a SimplePay online fizetési rendszerből és a SimpleBusiness applikációból. A cég fejlesztései számos evolúciós fázison átesve a mindennapi élet megannyi területét átszövik, legyen szó kultúráról, ügyintézésről, szórakozásról, utazásról, valamint online vagy fizikai térben történő vásárlásról, fizetési megoldásokról.

A mobilos fizetés mérföldkövei

Diktálni a trendeket – Készpénz helyett digitális!

2013-ra az OTP Csoport vezetése számára nyilvánvalóvá vált, hogy a digitális fizetési megoldások a közeljövőben megkerülhetetlenek lesznek. Úgy döntöttek, hogy nem követni, hanem diktálni akarják a trendeket ezen téren, és azt is világosan látták, hogy a kitűzött célok a leghatékonyabban új megközelítéssel érhetőek el. Ennek érdekében hívták életre az OTP Mobilt, a konszern első startupját, amelynek a feladata a saját, okostelefonra is optimalizált fizetési megoldások kifejlesztése, bevezetése volt.

Megszületik a Simple

Az OTP Mobil első terméke a Simple alkalmazás volt, amelyből a kinőtte magát a mai Simple-ökoszisztéma. Ebben fektették le az alapelveket, és a nagyratörő terveket jól jelzi, hogy az első pillanattól kezdve nyílt rendszerben gondolkodtak, tehát a felhasználók táborát nem korlátozták a bank partnereire, ügyfeleire. Ennek szellemében született meg 2014-ben a Simple-app, amely tehát amolyan svájcibicska-alkalmazás, azaz több különböző szolgáltatás érhető el a használatával, ráadásul bármilyen bank által kibocsájtott kártyával lehetett és lehet használni.

Az első verzióban már felbukkantak olyan fontos szolgáltatások, mint például a parkolás, ematrica- és mozijegyvásárlás vagy ételrendelés, amelyeket egyértelműen pozitívan fogadott a nagyközönség. Látva a sikereket és az újdonságok iránti fogékonyságot, a cég gőzerővel folytatta a fejlesztéseket, majd ennek köszönhetően hamar kiegészült a Simple a taxi, e-matrica vagy hűségkártya funkciókkal.

2017-ben az app komoly átalakuláson ment át: megújult és egyszerűbb lett a kezelőfelület, emellett megjelent az érintéses mobilfizetés-támogatás, ami sokak számára még vonzóbbá tette a digitális fizetési technológiákat. A következő években pedig olyan fontos szolgáltatások váltak a rendszer organikus részévé, mint a csekkbefizetés, a mobiljegy vagy biztosításkezelés, pénzküldés. Míg 2023-ban új szolgáltatásokkal bővült és teljesen megújult külsővel várja a felhasználókat.

Mit, hol találsz?

Androidosként az új Simple alkalmazást itt találod, ha iPhone-od van, akkor itt keresd. Vállalkozóként a SimplePay online fizetési megoldásaival kapcsolatban itt tudsz tájékozódni, ha pedig a kártyaelfogadás egyszerű módja érdekel, nézd meg a SimpleBusiness oldalát.

Rekordok kora

2022 minden idők legjobb éve volt a Simple számára, és beigazolódott, hogy a trendek a digitális fizetési megoldások további előretörésének irányába mutatnak. A fiókregisztrációk száma majd félmillióval, egészen pontosan 490 ezerrel bővült, és az alkalmazáson belüli és NFC tranzakciók száma együttesen meghaladta a 31 milliót, ami 48 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi eredményeket. Továbbá az applikáción keresztüli forgalom elérte a 41,4 milliárd forintot, ami éppen tízszer annyi, mint a 2018-as érték.

A jelek szerint pedig az idei évben tovább folytatódik a száguldás: az első negyedévében az InApp-tranzakciók száma 28, az érintéses mobilfizetési tranzakcióké 42 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának, tehát 2022 első három hónapjának adatait. Az ugyancsak sokatmondó, hogy a nem túl ideális gazdasági körülmények ellenére az alkalmazáson belüli vásárlások volumene 20 százalékkal gyarapodott, ami azt jelenti, hogy közel 14 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak a Simple-app saját szolgáltatásai 2023 első negyedévében. A fiókregisztrációk száma öt hónap alatt további 240 ezerrel nőtt, folyamatosan újabb és újabb felhasználók csatlakoznak az ökoszisztémához.

A vállalkozók igényeire szabva – SimplePay

Az OTP Mobil második nagy dobása a SimplePay online fizetési felület 2016-os létrehozása volt. Ma már több mint 20 ezer webshopban és egyéb online felületen találkozhatunk a megoldással, és a hazai gazdaság szinte valamennyi szegmensében jelen van, az épp elstartoló mikrovállalkozásoktól kezdve a kkv-kon át egészen a legnagyobb országos szolgáltatókig.

A SimplePay létrehozását megelőző piackutatás során az OTP Mobil munkatársai arra jutottak, hogy a felhasználók számára négy terület igazán fontos egy ilyen jellegű szolgáltatás kapcsán: a fejlesztési támogatás, az egyszerű csatlakozás, az eladási jelentések és a statisztikák. A SimplePay fizetési rendszerét pedig annak mentén hozták létre, hogy ezekre a területekre megfelelő választ tudjon adni. A koncepció nagy sikert aratott, amiben szerepet játszott, hogy azt a felhasználók hamar összekötötték a korábban már bemutatott Simple applikációval.

Benyó Péter, Csányi Péter és Dr. Al-Absi Gáber tortát vág a tizedik születésnapon – Fotó: OTP Mobil/Lang Peter
Benyó Péter, Csányi Péter és Dr. Al-Absi Gáber tortát vág a tizedik születésnapon – Fotó: OTP Mobil/Lang Peter

2022-ben a SimplePay is remek évet zárt: a tranzakciók száma tavaly elérte a 89 milliót, ami azt jelenti, hogy a műveletek száma az átlagos piaci növekedést jelentősen meghaladó mértékben, 2018 óta kilencszeresére nőtt. A forgalom értéke egy év alatt 42 százalékos növekedéssel elérte az 1416 milliárd forintot. Az elindulás óta egyébként 2022-ig bezárólag mintegy 3452 milliárd forint bevételre tettek szert a hazai vállalatok, és mindez világosan jelzi, hogy a szolgáltatás mára Magyarország gazdaságának egyik fontos pillérévé nőtte ki magát.

Fókuszban a B2B – SimpleBusiness

A Simple és a SimplePay bebizonyította, hogy fintech megoldásai révén az OTP Mobil a kereskedőket támogató B2B-partnerként is számításba vehető. A cég erre építve, a piaci szereplők irányából érkező fokozódó igényekre, valamint a jogszabályi változásokra reagálva hozta létre 2020-ban a termékportfólió legújabb tagját. Ez a SimpleBusiness, amelyhez az elindulás óta több mint háromezer partner csatlakozott, és már a neve is jelzi, hogy alapvetően a vállalkozókra fókuszál: funkciója, hogy kártyaelfogadó terminált varázsoljon egy telefonból.

Ennek egyik nagy előnye többek között, hogy a bevezetett fejlesztések (érintéses fizetés, SoftPOS szolgáltatás) révén már az évi 30 millió forint alatti forgalmú vállalkozások is könnyedén el tudják fogadni a kártyás fizetéseket. Sőt, az integrációs lehetőségeknek köszönhetően a nagyvállalatok, franchise rendszerben működő cégek is adoptálni tudják az alkalmazást. Idén már több mint 11 milliárd forgalmat realizáltak az applikáción keresztül. A kkv szektor mellett már nagyvállalatok is használják, akik saját rendszereikhez tudják szabni.

Megújulás

Az elmúlt egy évtized során rengeteg nemzetközi hátterű fintech szolgáltatás bukkant fel, amelyek mindegyike próbál kitűnni extra funkciókkal, és újdonságokat kínálni. Ezek között pedig akadt olyan, amely hosszabb távon is életképesnek bizonyult, és a magyar felhasználók tetszését is elnyerte. Ugyanakkor egy mobilfizetési szolgáltatást fejlesztő multinak nincs meg az a helyi beágyazódottsága, ami egy hazai cégnek – ez nagy előnyt jelent a magyar piacon.

Ezzel együtt az OTP Mobilnál is tudják, hogy a múlt sikereiből hosszú távon nem lehet megélni, úgyhogy szó szerint megállás nélkül fejlesztik a 3 millió regisztrált fiókot számláló Simple ökoszisztémát, amely 2023. május 15-én komoly mérföldkőhöz érkezett. Az OTP Mobil ezen a napon mutatta be hivatalosan a teljesen megújult Simple appot, amely egy új szintet jelent a vállalat digitális fizetési megoldásainak sorában.

Átalakult és megújult a menürendszer és a dizájn, valamint új fontos szolgáltatások bukkantak fel, így például a közvetlen ételrendelés lehetősége. Még egyszerűbbé vált a kezelés, illetve a felhasználók számára lényeges, elemek elérése. Ez pedig még csak a kezdet, hiszen folyamatosan érkeznek majd további új funkciók az app használói és az üzleti partnerek számára is.

A cikk megjelenését az OTP Mobil támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!