Globális menedzsment itthonról – így szerezz nemzetközi munkatapasztalatot
2023. március 28. – 10:57
Az elmúlt 15 évben óriási informatikai tudás halmozódott fel egy magyarországi infokommunikációs vállalatnál, amelyet nemzetközi projektek során szerzett meg. Ez olyan előnyt jelent egy IT-területen hivatást választó dolgozónak, amely számtalan hozzáadott értéket nyújt számára szakmailag és kulturálisan is. Mátéfi Péterrel, a Deutsche Telekom IT Solutions alelnökével beszélgettünk.
Mátéfi Pétert – aki 23 évesen került a T-Systemshez, alkalmazásüzemeltető IT-sként –, arra kértük, hogy egy képzeletbeli vállalati tourt tartson nekünk. Főleg arra voltunk kíváncsiak, hogy szakmailag és kulturálisan milyen előnyöket hordoz egy multi Magyarországon a munkavállalóknak. Akár saját példája is kedvcsináló lehet, hisz 17 éve kezdett a vállalatnál, karrierje során 8 évet Németországban is töltött különböző vezetői szerepkörökben, majd hazatérése után, mint alelnök a Deutsche Telekom IT Solutions-nél a digitalizációs divízióért felel.
Vállalat a ranglétrán
Hogyan fejlődött az elmúlt másfél évtized során az SSC, amelyből a mostani, teljes szolgáltatási életciklusokat kezelő portfolió lett?
Cégünk már 2007 eleje óta jelen van Magyarországon és mint leányvállalat a Deutsche Telekom és T-Systems International üzleti szegmenseivel dolgozunk. Szinte kizárólag külföldi ügyfeleket és projekteket szolgálunk ki, főképp német és angol nyelven. Ez a kezdeti időkben úgy működött, hogy definiált munkacsomagokat kaptunk, azaz elvégeztük a ránk bízott feladatokat, de nem fedtük le a szolgáltatásmenedzsment teljes életciklusát. Többnyire hosszútávú IT/TC infrastruktúra és alkalamzás-üzemeltetési megbízásaink, illetve szoftverfejlesztési projektjeink voltak, de például értékesítésben még nem vettünk részt.
Az évek során aztán egyre szerteágazóbb és magasabb hozzáadott értékű lett a tevékenységünk. Koordinációs feladatokat kaptunk, mi szerveztük az egyes munkacsomagokat, feleltünk az IT szolgáltatásmenedzsmentért. Következő lépésként megjelentünk közvetlenül az ügyfeleknél, elsősorban DAX-on jegyzett cégcsoportok, illetve a DACH országok közép- és nagyvállalatainál. A földrajzi közelség, illetve a nyelvtudás ezt lehetővé tette, hiszen repülővel 1,5-2 óra alatt el lehet érni a teljes régiót.
Ennek az evolúciós lépésnek nagyon örültünk, hiszen nem helyben, hanem nemzetközi terepen bizonyíthattuk, hogy hogyan tudunk szolgáltatást nyújtani, milyen ötleteink vannak, és hogyan tudjuk közösen partnerként ügyfeleinket üzleti céljaik elérésben segíteni. Eljutottunk odáig, hogy a szolgáltatásmenedzsment – meglévő szolgáltatásnak időben, minőségben, büdzsén belül történő biztosítása – mellet nemzetközi értékesítési feladatokat is elláthattunk, illetve új megbízások pályázati, illetve tranzíciós és transzformációs fázisában aktívan részt vettünk.
Ez egy jól lekövethető fejlődési ív, mára globális menedzsment-szerepkörök is kinőttek Magyarországról. Egy-egy ügyfélért, szolgáltatásért, technológiáért a magyar kolléga felel globálisan – pénzzel, ügyfélkapcsolatokkal, mindennel együtt.
Hardskill & Softskill
Milyen belső képzéseket, kihívásokat, változásokat jelent ez a munkavállalók számára? Vannak új pozíciók? Ezek milyen kvalitásokhoz vannak kötve?
Az évek során a súlypont a junior típusú feladatokról átrendeződött inkább az expert oldalra. Tényleg hosszú évek tapasztalataival bíró, idegen nyelveket folyékonyan beszélő emberekre volt szükség. Örömmel mondhatom, nagy részüket belülről neveltük ki, mert nyilván az a legjobb kolléga, aki végigjárja a lépcsőfokokat, így az egész céget, illetve az egész ügyfélkört kívülről-belülről fogja ismerni. Tipikusan a nagyon expert munkakörökben recruiting segítségével, fejvadászok bevonásával is fejlesztettük a humán erőforrás állományunkat.
Az idegennyelvűség – angol és német nyelven folyik az üzleti kommunikáció –, óriási fejlődési lehetőség a dolgozók számára.
A magas szakmai tudást igénylő munkakörökben – például egy solution architect esetén – nem elég, ha valaki végzett az egyetemen, mivel architektúrákban kell gondolkodnia, az informatika több ágát le kell, hogy fedje a tudása, de tudnia kell erről kommunikálnia és nemzetközi csapatban dolgoznia is.
A főiskolai, egyetemi képzés után még számos hardskillt sajátítanak el a munkavállalók területi preferenciáknak megfelelően. A cégen belül számos specifikus képzés van, amelyek a szaktudást erősítik: IT-alapozó különböző szinteken, szoftver metodika-, programnyelv-, architektúra képzések, felhő technológiák. Projektmenedzsment módszertanokat adunk át, klasszikus és agilis projektmenedzsment eszközöket.
Igyekszünk támogatóan részt venni az egyetemekkel való együttműködésekben azzal, hogy ott vagyunk vendégelőadóként, sőt saját tárgyakat is létrehoztunk, amelyek azóta kötelezőek lettek az informatikai karon. Szakmai szempontból abszolút megvan a kooperáció.
A szakmai képességeken túl, milyen készségek a legfontosabbak?
Az alapvetés, hogy olyan ügyfelekkel dolgozunk, akik idegen nyelven beszélnek velünk és más a kultúrájuk. Odamenni az ügyfélhez, az a való világ. A legfontosabb és legerősebb softskill a kommunikációs képesség, hogy idegen nyelven képes legyen egzakt mód kifejezni magát a projektet képviselő kolléga, akár az ügyfél telephelyén, maximálisan idegen kultúrájú környezetben.
Nem csak az akadémiai nyelvtudásról van szó, hanem adott ügyfél vagy régió jellemzőit kell ismerni. Különböző szokások vannak tartományonként, nem mindegy, hogyan fogalmazunk, mi a használatos szófordulat, szóhasználat. Ebből következően a nyelvi skilleket folyamatosan fejlesztjük cégen belüli képzésekkel.
Amikor egy-egy ügyfélhez megyünk, gyakran előfordul, hogy a világ szinte minden pontjáról érkező csapat jön létre: német, indiai, szlovák, amerikai vagy épp brazil munkatársakkal. A gyakorlat során a kollégák egymás képességeire is jelentős pozitív hatással vannak. És ahogy az évek telnek, úgy egyre jobban megértik az ügyfél nyelvezetét, egyre jobban ki tudják magukat fejezni – ez a kollégáknak rendkívül motiváló, ha itt megállják a helyüket, akkor nem sok problémájuk lesz egyéb piacokon.
Nemzetközi környezetben rengeteg olyan képességet lehet elsajátítani, amelyeket az ember élethosszon át tud hasznosítani.
Milyen a kapcsolat a hazai felsőoktatási intézményekkel, milyen ráhatással tud lenni a Deutsche Telekom IT Solutions az oktatásra magára, arra, hogy naprakész tudással jöjjenek ki a masterek az egyetemről?
A mi cégünk országosan öt egyetemen van jelen: Budapesten két intézményben, Debrecenben, Szegeden és Pécsett. A Debreceni Egyetemmel 2008, a Pécsi Tudományegyetemmel 2012 óta tart az együttműködésünk. Budapesten jobban el voltunk látva képzett kollégákkal, de néhány éve itt, az Óbudai Egyetemen és a Corvinuson is jelen vagyunk. Debrecenben és Pécsett kihelyezett tanszékeink, a Szegedi Tudományegyetemen pedig saját tárgyunk is van, amit mi is oktatunk.
Ennek van egy társadalmi felelősségvállalás oldala is – nonprofit oktatunk. Számunkra az az érték, ha meg tudjuk nyerni a fiatalokat és erős alaptudással jönnek hozzánk karriert építeni.
A gyakorlatias oktatásra fókuszálunk, nagyon sok projektmenedzsment tárgyunk van – mind a klasszikus, mind az agilis irányban –, illetve tanítunk felhő technológiákat. Pécsett már évekkel ezelőtt választható tárgy volt, ma már a műszaki-informatikai karon ez kötelező tárgy. DevOpsban is otthon vagyunk, ez a fejlesztésnek és az üzemeltetésnek a házassága, nagyon érdekes terület. Az Óbudai Egyetemen vagyunk devops-oktatóként jelen, van egy külön tárgyunk, már három szemeszter óta.
Az a célunk, hogy perspektívát tudjunk mutatni a fiataloknak. Azt a technikai tudást, amit megszereznek, a gyakorlatba átültethessék nálunk. Ráadásul nemzetközi projektkörnyezetben – mert ugye nem elég, hogy hozom az IT tudást, tudnom is kell, hogyan dolgozzak egy szervezetben.
Amit a fiatalok látnak nálunk, azok ipari szabványok, az IT-piac bárhol a világon többnyire így működik. Meg tudják tanulni, hogy mit jelent az, hogy nemzetközi projekten, különböző kulturális hátterű kollégákkal dolgozunk, ahol az egyéni tudás mellet, mint csapat szeretnénk sikeresek lenni. Megtapasztalják, hogy milyen módszertan alapján kreálnak projekteket, azt, hogy milyen buktatói lehetnek egy projektnek, hogy néz ki egy eszkalációs menedzsment, miként működik az ügyfélkapcsolat, ügyfélélmény (customer experience).
Említene konkrét példákat a projektjeik közül?
Egy közigazgatási és az anyavállalat, a T-Systems International erős autóipari beágyazottsága okán, egy autóipari példát említenék.
Észak-Rajna-Vesztfália tartomány kiírt egy pályázatot, mindenféle építésügyi engedélyeztetésének digitalizációjára erre építettünk egy online építési portált. Ez egy belépési pont, ahol minden egyes építéssel kapcsolatos közigazgatási ügyet el lehet intézni: tervek beadása, engedélyeztetés, formanyomtatványok kitöltése, elküldése stb...
Mivel a portál flexibilis, képes alkalmazkodni a különböző törvényi elvárásokhoz, így könnyedén leköveti a változásokat. Az ügyféligények felmérését követően a törvényi előírásoknak megfelelően találtuk ki a portál megoldást, meghatároztuk a technológiát elvégeztük a kódolási feladatokat, illetve akadálymentessítettük. Teszteltünk, segítettünk az üzemeltetés betanításában és folyamatosan fejlesztjük a portált.
A gyártószektorból az MAN ES példáját mondanám, amely egy augsburgi székhelyű német multinacionális vállalat, a Volkswagen-csoport tagja. Nagy gáz- és dízelmotorokat, valamint turbógépeket gyárt tengeri, vasúti és helyhez kötött alkalmazásokhoz, mint mozdonyok és tengeri meghajtórendszerek, erőművi alkalmazások.
Outsourcing szerződésre kerestek partnert. Ez azt jelenti, hogy a komplett IT-infrastruktúrát – SAP, non-SAP alkalmazásokat – ki akarták szervezni és modernizálni. A fő céljuk a CO2-kibocsátás csökkentése, azáltal, hogy az alkalmazások, illetve az alattuk lévő infrastruktúra transzformálásra kerül egy általunk tervezett multi-cloud környezetbe. A projekt szépsége a mérete és a modern technológiai megoldások mellett abban rejlett, hogy egy nagy nemzetközi csapattal dolgoztunk, ahol a különböző országokban lévő leányvállalatok bele tudták adni kompetenciáik színe-javát.
A cikk megjelenését a Deutsche Telekom IT Solutions támogatta