A mobil az év végi stresszt is csökkentheti

2022. december 12. – 11:26

A mobil az év végi stresszt is csökkentheti
Fotó: Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

A Visa kutatása szerint a magyarok 65 százaléka használja már a telefonját fizetéskor, ami a gyors reagálást igénylő karácsonyi dömpingben egyértelmű csodafegyver. Megnéztük, miért olyan praktikus és biztonságos a telefonos a fizetési mód, és hogyan kezdjen bele, akinek ez még újdonság.

Az ünnepek alatt lényegesen többet vásárolunk ajándékokat, élelmiszert, vagy épp utazásra költünk a vidéki családi események miatt. Az ajándékvadászat okozta stresszt már jó érzékkel csökkentjük online vásárlással, számos alkalmazást használva, de a hagyományos boltokban is – különösen a nagyvárosokban – inkább kártyával vagy okostelefonnal fizetünk már. A kutatás válaszadói közül azok, akiknek van mobiliuk és tudják, hogy fizetni is lehet vele, a karácsonyi bevásárlást 44 százalék, a várható januári leárazás időszakát 37 százalék tervezi, hogy okostelefonnal bonyolítja.

Gyors, kényelmes és mindenekelőtt biztonságos

Az okoseszközökkel (telefonnal, tablettel és okosórával) történő fizetés az utóbbi néhány évben terjedt el igazán, amit az NFC technológia, egy rövid hatótávú kommunikációs szabvány tett egyszerűbbé. A bankkártyák védelmét és a biztonságos fizetést úgynevezett digitális tokenek garantálják, a Visa egyedi titkosított számsorral helyettesíti a kártya adatait, amely nem tárolódik az okoseszközön, így nem férhetnek hozzá illetéktelenek. A fizetést ezenkívül egyedi biometrikus adatokkal, például ujjlenyomattal vagy arcfelismeréssel kell megerősíteni.

Mivel az okostelefonnal rendelkezők jelentős többsége folyamatosan használja a készülékét – akár szimultán több alkalmazást futtatva navigációra, chatelésre, böngészésre vagy zenehallgatásra –, az mindig kéznél van. Így a leggyorsabb és legkényelmesebb megoldás a fizetésre is, ha egyszerűen hozzáérintjük a terminálhoz, vagy online fizetünk azzal.

A magyarok főleg a gyorsaság (67%) és a kényelem (65%) miatt használják a kasszáknál a telefonjukat – tudtuk meg a Visa kutatásából. Azok, akik már kipróbálták az úgynevezett virtuális pénztárcát, a hagyományos plasztik kártyáikat meglehetősen ritkán veszik elő, átlagosan havonta egyszer.

Fotó: Getty Images
Fotó: Getty Images

Amikor telefonon böngészünk és vásárlunk, miért ne fizetnénk azzal?

Az online mobilos fizetés kényelme abból ered, hogy az egész procedúrához, a böngészéshez, a termékválasztáshoz és a számla kiegyenlítéséhez egyetlen eszközt kell csak használni. A korábbi offline vásárlással szemben gyakorlatilag bárhol és bármikor megoldható az ajándékok beszerzése, ami jótékonyan csökkenti az ünnepek előtti stresszt és a felesleges árucikkek pánikszerű megvételét.

Nem is csoda, hogy az online vásárlások nagy részét – különösen az ünnepi sprint alatt – telefonon intézzük; például csak termékek és szolgáltatások keresésére 74 százalékban, 69 százalékban kedvezményeket és akciókat, 59 százalékban árösszehasonlító oldalakat nézünk és 62 százalékban fizetjük is ki a megrendelést online.

Hasonló megfontolások alapján applikációkban is elmentjük a kártyaadatainkat – ami jól jöhet akkor is akár, ha megunnánk a főzést az ünnepek alatt. A kutatás szerint úgyis leggyakrabban ételrendelésre (31%) használjuk, kisebb mértékben streaming szolgáltatásokért (24%), valamint a közlekedéssel kapcsolatos kiadásokért (18%) és az utazásokért (17%) fizetünk valamilyen alkalmazáson keresztül mobillal.

Bár a generációk tekintetében jelentős az eltérés, a 18-24 éves korosztály, avagy a Z generáció 76 százaléka Magyarországon már legalább egy mobilalkalmazáshoz hozzáadta a bankkártyáját.

A virtuális pénztárca nem ördöngösség

Sokan vannak még, akiknek van okostelefonja és akár több bankkártyája, mégsem éltek eddig ezzel a pofonegyszerű lehetőséggel; a kutatásban részt vevők 22 százaléka azért ódzkodik, mert bonyolultnak tartja az okostelefonos fizetést.

Ha közéjük tartozol, lépésről-lépésre bemutatjuk, hogyan tudod hozzáadni még a karácsonyi roham előtt kártyáidat a virtuális pénztárca alkalmazáshoz.

1. Add hozzá Visa kártyádat az okostelefonod vagy okosórád „pénztárcájához”, azaz Wallet alkalmazásához. Nyisd meg az alkalmazást és készíts fényképet Visa kártyádról, amely lehetővé teszi, hogy a kártyaadatok gyorsan betöltődjenek. Ezután meg kell adnod a CVV2 kódot, amit a bankkártya hátoldalán találsz. Ez a folyamat kissé eltérhet az okostelefon operációs rendszerétől függően (további információ itt és itt).

2. Az üzletben a hagyományos fizetési kártya használata helyett tartsd a terminál fölé a mobilodat, előtte oldd fel a készüléket jelszóval, ujjlenyomattal vagy arcfelismeréssel és már fizethetsz is.

Nem csak fizetni lehet telefonunkkal, hanem kereskedőként fizetést elfogadni is

Érdemes még megemlíteni egy fordított lehetőséget, mellyel a kereskedők változtathatják Androidos telefonjukat terminállá. A Tap to Phone technológia teszi lehetővé, hogy tranzakciót hajthassanak végre anélkül, hogy külön eszközt kéne beszerzniük. Ez a lehetőség ideális házhoz járó szolgáltatóknak, szerelőknek, fodrászoknak, piaci árusoknak, kisebb boltoknak, hiszen gyors, érintéses fizetést tesz lehetővé költséghatékonyan. A tanulmány szerint a magyarok több mint fele (56%) megbízik a technológiában és hajlandó az okostelefonjával fizetni másik okoseszközön keresztül is.

A cikk megjelenését a Visa támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!