Használd úgy, ahogy mástól is elvárod! Carsharing etikett.

2022. december 4. – 10:59

Használd úgy, ahogy mástól is elvárod! Carsharing etikett.

Másolás

Vágólapra másolva

A közösségi autózás egyre nagyobb csapatjáték, hiszen folyamatosan növekszik azok száma, akik felismerik, hogy a megosztás nem lemondás, hanem költséghatékony lehetőség arra, hogy akkor legyen autónk, amikor valóban kell és csak annyit fizessünk, amennyit használjuk. Mindezt úgy, hogy nem kötünk le milliós összegeket egy használt vagy új saját autóban. Közös a ló, ugyanakkor a lovasok nagyon különbözőek. Egyre színesebb a felhasználói kör, akik nem ugyanazt gondolják megengedhetőnek egy olyan kocsival, aminek nem ők a gazdái. Szabálytalan parkolás, cigaretta, gyorshajtás, koccanás, ittas vezetés a közösségi autózás kényes témái – nagyjából súlyossági sorrendet tekintve is. Ezeket néztük át.

Már 500 autóval működik Budapesten a Share Now autómegosztó és a szolgáltatási terület is egyre jobban beteríti a fővárost és környékét. A megtett távok mennyisége jócskán négymillió kilométer felett van összesítésben. A rendszer alapja biztosan sokaknak ismert: perc, óra vagy teljes napi elszámolásban lehet az autókat használni, amihez nem kell más, mint egy okostelelefonos applikáció.

Ezen keresztül foglalunk, nyitjuk, zárjuk a kocsikat, és látjuk azt is, hogy mennyit és mennyiért utaztunk. Illetve, ha már tudjuk, hogy mikor és hol lesz rá szükségünk, akkor a zónán belül elő is rendelhetjük magunknak az autót. Nincsenek rejtett költségek: a parkolás, takarítás, biztosítás, szervizelés, tankolás és töltés mind a szolgáltatási díj része. Sőt, ha már parkolás: a Share Now-nak már vannak dedikált parkolói is Budapesten, amelyekkel megspórolható a helykeresgélés, mint több európai nagyvárosban is. Országos autópálya-matrica is van minden autón, ami nem elektromos, a villanyautókon pedig Pest megyei.

Fifike és a hamburger esete a közautóval

A folyamatosan gyűlő tapasztalatoknak ugyanakkor része az is, hogy a megosztott autók használatának is megvan a maga kultúrája, hogy hosszú távon is működhessen és mindenki olyan tiszta és menő autókkal járkálhasson, amiért fizetett és ahogy ő is szeretné legközelebb találni. Pont úgy, ahogy egy saját autónál, vagy egy tömegközlekedési eszközön.

A legtöbb megjegyzés az összes ilyen közösségi autózás körül felépült csoportban az autók tisztasága körül zajlik. A felhasználók legnagyobb része figyel rá, hogy az autót úgy zárja le, ahogy ő is találni szeretné, hiszen senki nem akar egy hamburgerező ételmaradékaival otthagyott kocsiért fizetni, ami teljesen érthető is. Ahogy az autóban dohányzás is igazán rontja a következő autós élményét, amellett, hogy tilos is. Azonban, ha mégis ilyen autóval találkozna, akkor az alkalmazásban, vagy a szolgáltató felé üzenetben jelezheti. A cégek ilyenkor gondoskodnak az autó tisztításáról és mindent megtesznek, hogy a visszajelzések nyomán felvegyék a kapcsolatot az autót koszosan hagyó ügyféllel, a többi felhasználónak kárt okozó viselkedést szankcionálják és a takarítás díját is kiszámlázzák neki. Amennyiben a probléma megismétlődik, az ügyfél kitiltásra kerül, extrém szennyeződés esetén nem is várnak a következő alkalomig, hanem azonnal tiltják a felhasználót.

Ugyanilyen forró, visszatérő téma „Fifike” – azaz, hogy kutya, cica utazhat-e a gazdival? A Share Now autóiban például igen, viszont kisállatot szállítani, kizárólag csak zárt hordozóban szabad – ahogy egyébként saját autóban is biztonságos lenne. A lényeg, hogy pont olyan állapotban hagyjuk ott az utánunk érkező felhasználónak az autót, mint ahogyan mi is szeretnénk azt megkapni.

„Jól sikerült” parkolások

A következő sarkalatos problémát a parkolási félreértések jelentik, főleg a „kezdőknek”, akiknek nagyujjszabályként azzal kell tisztában lenni, hogy az utunk befejezéséhez vissza kell térni a zónába. A zóna az alkalmazásban látszik, ahogy a külön kijelölt parkolók is: léteznek olyan helyek, ahol ott lehet hagyni a kocsit a belső zónán kívül is, mint például a repülőtér, ahol november óta közvetlenül a Holiday Parkolóban tehetjük le az autót. A Share Now zónát elhagyva vezethetsz más városokban is az egész ország területén, de az utad befejezéséhez vissza kell térned, illetve külföldre nem lehet kirándulni velük. Az autó ott lehet veled végig, akár egy több napos belföldi nyaraláson is, de elindulni és végül az utazást lezárni a szolgáltatási zónában tudod. A parkolás ingyenes a szolgáltatási zónában: igen, a benzines kocsikkal is, nem csak a villanyautókkal. Ugyanakkor, vannak kivételek, melyekkel nem árt tisztában lenned – és nem csak a benzines kocsikra vonatkozóan.

Nem mindegy, hova állunk – fotó: Share Now
Nem mindegy, hova állunk – fotó: Share Now

A behajtási engedélyes utcákkal vigyázni kell, ezekre nem vonatkoznak az általános szabályok, akárcsak az időkorlátos helyekre, vagy a magánkézben lévő parkolási területekre, mint például egy pláza parkolója (kivéve néhány bevásárlóközpont, mint az Allee, a Westend és a Shopmark, ahol szintén van dedikált parkolója a cégnek). Az utóbbi időszakban bizonyos kerületek lakossági parkolókat hoztak létre, ahol este 6 és reggel 7 között csak a helyi lakosok parkolhatnak. Itt egyelőre a carsharing kocsik nem állhatnak meg, még akkor sem, ha az itt lakók érkeznek vele, így nem is fejezhetjük be utunkat ezeken a helyeken. Remélhetőleg ez a későbbiekben változni fog, hiszen pont a helyi lakosság autós közlekedésének megkönnyítését szolgálja a megosztott autók elérhető közelsége.

Kis autó, nagy kár?

Váratlan élmény lehet, amikor ne adj’ isten valaki balesetet szenved egy ilyen autóval. Ha ilyen helyzetbe kerül valaki, a lehető leggyorsabban fel kell venni a kapcsolatot a szolgáltatóval telefonon és mindenben segítenek. Fontos, hogy akkor is, ha más hibájából törik az autó, de természetesen ebben az esetben a szabálytalankodó kötelező biztosítása állja a számlát.

Fontos és általános szabály pont a hasonló dolgok miatt, hogy nem szabad ellustázni a fotózást indulás előtt és érkezés után. 4-4 kép a telefonnal – hogy lássuk utólag is, milyen sérülés volt eleve az autón – és máris védve vagyunk. Manapság egyébként körbevideózni a kocsit még egyszerűbb, mint fotókat csinálni – ez is jó megoldás. A képeket vagy videókat legalább három hónapig ne töröljük.

Baleset esetére egyébként az alapdíj tartalmaz egy 300 ezer forintban maximalizált károkozási önrészt, ha a felhasználó hibájából történne baleset, kivéve a súlyos gondatlanság miatt bekövetkező károkat. De érdemes megismerkedni a minden felhasználó számára elérhető Önrészcsökkentő extra opcióval is, ami a SHARE NOW alkalmazásban a bérlés indításakor kiválasztható, ez egy esetleges káresemény esetén a károkozási önrészt az adott utazásra 100 ezer forintban maximalizálja.

Személyi sérülés esetén természetesen hívjunk nyomban mentőt, rendőrt. Lehetőség szerint ne álljunk el az autóval, a felelősség későbbi megállapíthatósága érdekében. Haladéktalanul jelentsük be a káreseményt telefonon, ugyanis ennek elmulasztása is következményekkel járhat.

Amit tényleg ne

Vezetés közben amúgy pont ugyanazok a dolgok tilosak, mint ha a saját autóddal mennél, és amit a KRESZ is tilt. Magától értetődik, hogy telefonálni, sms-ezni és csetelni nem szabad a volán mögött. Kényes téma a gyorshajtás is, amivel akkor aztán tuti megüt a bokáját valaki, ha ennek nyomán balesete is lesz. Nem árt tudni, hogy a kocsik útját rögzíti egy rendszer a GPS-adatok alapján, látszik, ki, hogyan vezet. A szolgáltató tapasztalatai alapján a felhasználók nagy többsége valóban normálisan használ egy közösségi autót is és nem válik azonnal lakossági Vin Diesellé. Viszont ha valaki elhagyja az erre kijelölt, épített utakat és offroadozik vagy kirívó gyorshajtást produkál, a cég azonnal szankcionál, hogy védje a rendeltetésszerűen autózó felhasználókat. Ha valaki megszegi a KRESZ-t és ennek kapcsán rendőrségi eljárás indul, akkor bizony azt is ki kell fizetni.

Ha egy sofőr ittasan vezet és akkor történik valami, az viszont mindent felülír. A biztosítás, kötelező ilyen esetben nem számít, nem védi az autó vezetőjét. Alkoholos befolyásoltság alatt való vezetéskor a biztosítás érvényét veszti, így egy esetleges káresemény során minden kárfelelősség a vezetőt terheli. Az ilyenkor már csak fájdalmas bónusz lesz, hogy a kártérítés mellett az egyéb felmerülő költségeket is köteles megfizetni, mint például az autó elszállításának a díja.

Összességében a képlet egyszerű, mindig figyeljünk arra, hogy a KRESZ-t betartva vezessünk és vigyázzunk az autókra, akkor a szabályok és a szolgáltató is minket véd.

A cikk megjelenését a Share Now támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!