Terminál helyett okostelefon? Ebben világviszonylatban is az élen állunk!

2022. november 29. – 10:58

Terminál helyett okostelefon? Ebben világviszonylatban is az élen állunk!
Kép: Shutterstock/Mastercard

Másolás

Vágólapra másolva

Két éve, 2019 novemberében hívta életre a Mastercard Doppio névre keresztelt programját, azzal a céllal, hogy megduplázza a kártyaelfogadóhelyek számát Magyarországon. Nagyon jól állunk,több jel mutat arra, hogy a vírusnak és a gazdasági helyzetnek köszönhető nehéz időszak a digitalizációt felpörgeti, miközben a telefonterminálok népszerűsége is nagyot nőtt.

Terminálok száma: duplázva

Az infrastrukturális fejlesztésekre fókuszáló kezdeményezés egyik fő mérföldkövének azt jelölte ki a Mastercard, hogy rövid időn belül -csupán három év alatt- megduplázzák a hazai kártyaterminálok számát. Ennek érdekében pedig szakmai tanácsadással, edukációval és konkrét eljárásokkal is segítették, és segítik mind a mai napig a partnereiket – az elfogadókat és kereskedőket.

Az erőfeszítések – több egyéb körülménynek, például a szabályozásnak köszönhetően is – kézzel fogható eredménnyel jártak, ugyanis a Magyar Nemzeti Bank által kiadott legfrissebb adatok szerint 2022 második negyedévére már majdnem negyedmillió, egészen pontosan 230 000 terminálnál fizethettek a magyar vásárlók. Ez gigantikus ugrást jelent néhány év alatt, pláne, ha azt is figyelembe vesszük, hogy több tízezer olyan terminál is működik Magyarországon, amelyet külföldi székhelyű szolgáltatók biztosítanak és így nem látszanak ebben a statisztikában. Mindez pedig azt jelenti, hogy már most elértük a 2019-es adatok dupláját, legalábbis a Mastercard becslései szerint.

Adminisztrációs terhek: csökkentve

A Mastercard azt is célként fogalmazta meg a Doppio beindításánál, hogy megreformálja az elérhető eszközök piacát, és nem utolsó sorban egyszerűbbé tegyék a kapcsolódó adminisztrációt a digitalizáció révén. Ennek köszönhetően ma már ott tartunk, hogy az igényléseket elektronikus úton küldhetik be a kereskedők, ez pedig értelemszerűen egyszerűsíti és felgyorsítja a folyamatot. Ennek egyik kézzelfogható jele, hogy aki szeretne, akár már pár nap elteltével fogadhat kártyás fizetéseket.

Hagyományos terminál helyett: okostelefon

A Doppio program keretein belül nagy hangsúlyt fektettek az úgynevezett telefonterminálok – azaz ahogy sokan nevezik, SoftPOS-ok – elterjesztésére, népszerűbbé tételére is. A SoftPOS (szoftveres terminál) egy olyan Android áruházból telepíthető applikáció, amelynek használatával az okostelefonok is képessé válnak a digitális fizetések fogadására.

Hazánkban már 8 szolgáltató kínálja ezt a lehetőséget, ami globálisan is kiemelkedőnek számít. Az, ami igazán érdekes ebben, hogy a Mastercard előzetesen azzal számolt, hogy ez a megoldás a mikrovállalkozások számára lehet vonzó, azonban több olyan konkrét példa is akad, hogy ezt a technológiát a nagyvállalati szinten is használják. Így például hotelek, wellness létesítmények, szupermarketek, élelmiszerboltok egyaránt.

Ezeket a szektorokat a válság hagyományosan megüti, de ennek ellenére (részben éppen ezért) a szakértők e téren növekvő tendenciára számítanak. Azaz úgy vélik, hogy bár csökken a látogatók száma, de mégis nő az ilyen típusú, gyors és hatékony fizetések száma.

Fenntarthatósági törekvések: pozitív irány

A Mastercard számára kiemelten fontos a fenntarthatósági törekvések támogatása. A Doppio program egyik nem titkolt célja az volt, hogy a zöld törekvéseket is támogassa. A greenPOS/green Merchant (kb. Zöld terminál/Zöld kereskedelem) megoldás bevezetésének hála ma már a felhasználók mobilbanki applikációkban, mobiltárcában, SMS-ben vagy emailben is megkaphatják a bizonylatokat, így nincs szükség arra, hogy ezeket kinyomtassák. Természetesen a hagyományos kereskedelmi bizonylatokhoz hasonlóan ezek is digitálisan kerülnek archiválásra.

Tennivalók: nincs még vége

A fizetéstechnológiai cég szerint a tennivalóknak még nincs vége Magyarországon, legalábbis ami a készpénzmentesítést illeti. Egyrészt tovább folytatódik a termináltelepítés, valamint tervekben van az alvó terminálok aktivizálása is. Szeretnék digitalizálni az olyan, tradicionálisan készpénz által uralt területeket is, mint az őstermelői szektor vagy a nagykereskedelmi piacok.

Ezekkel párhuzamosan továbbra is kiemelt cél a kereskedők edukálása és támogatása, hogy a működésükhöz legjobban passzoló digitális fizetési megoldásokat használhassák vagy használják.

A cikk megjelenését a Mastercard támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!