Az alacsony árakra és a magyar beszerzésre fókuszál az ALDI
2022. június 9. – 10:52
Hogyan hatott és hat a pandémia és a szomszédunkban zajló háború az üzletláncra? Mekkora a magyar termékek aránya, és mik a magyar beszállítók erősségei? Hogyan jutnak munkaerőhöz a nehézségekkel küzdő piacon? Interjú Bernhard Haiderrel, az ALDI Magyarország országos ügyvezető igazgatójával.
Az ALDI-nak 155 üzlete és 4800 alkalmazottja van országszerte. Rengeteg munkabér, beszállító, üzemanyag-tétel – és még sorolhatnánk – jut ennyi üzletre. Hogyan érinti az üzletmenetet a háború és az infláció?
A krízisek mindig megmutatják egy vállalat azon értékeit, amelyekre támaszkodhat: egyrészt munkatársainknak, másrészt a hosszútávúan felépített, megbízható magyarországi beszállító kapcsolatoknak, harmadrészt pedig az immár független kosárösszehasonlítások által is visszaigazolt alacsony árainknak köszönhetően az üzletmenetünk stabil. Az élelmiszer-kiskereskedelem eleve egy válságállóbb iparág, alapvető igényeket szolgálunk ki nap mint nap. Ha a piaci kihívásokat nézzük, akkor egy hosszabb folyamatot kell vizsgálni. A pandémia kitörése a teljes ellátási láncban éreztette hatását. Kulcsfontosságú alap- vagy csomagolóanyagok váltak hiánycikké, a tengeri szállításhoz szükséges konténerek és hajók nem voltak egy helyen. A munkaerőpiac is felborult, a vendéglátásban, rendezvényiparban hirtelen sokan vesztették el a munkájukat – és jöttek hozzánk dolgozni, akár az üzletekbe, akár a logisztikára. Akinek a stabilitás, a kiszámíthatóság fontos, az marad is nálunk. A háború hatásai alól ugyanakkor mi sem vonhatjuk ki magunkat. Az utóbbi hónapokban kiemelkedő mértékben növekedtek az energia- és takarmányárak, a munkaerőköltségek, amit mi főleg a szárnyashúsok, a tejtermékek és a pékáruk esetében a magasabb beszerzési árakon keresztül tapasztalunk. A halászat is világszerte jelentős átalakuláson megy át, a fenntartható forrásokra történő átállás meglátásunk szerint szintén áremelkedéshez fog vezetni. Valamennyi áremeléssel érintett termék esetében új tendereket írtunk ki, hogy megkeressük a most elérhető legolcsóbb beszerzési forrásokat, és ez jellemzően sikerül is.
Adódik a kérdés, hogy hogyan fogja érinteni a vásárlókat a szomszédban zajló háború és annak hatása? Gondolok itt nemcsak az áremelkedésre, de akár olyan termékekre, termékcsoportokra, amelyek forgalmazása nehézkessé válik.
Mindent megteszünk annak érdekében, hogy minél inkább tompítsuk a fegyveres konfliktus és az ellátási láncokban tapasztalható turbulenciák következményeit a fogyasztók számára, és továbbra is a körülményekhez képest a lehető legalacsonyabb árat nyújtsuk, illetve biztosítsuk a lakosság élelmiszer-ellátását. A mostani helyzetben is alapvető diszkontértékeinkre koncentrálunk: a jelenlegi emelkedő árak esetében hogyan tudjuk a legalacsonyabb árú beszerzési forrást megtalálni – miközben nem rontjuk a termékeink minőségét. Szeretnénk segíteni a fogyasztóknak abban, hogy spórolhassanak azzal, ha nálunk vásárolnak. Megbízható partnerként ugyanazt a termékminőséget, ugyanazt a színvonalas kiszolgálást nyújtjuk, a piaci környezetben elérhető, lehető legalacsonyabb áron.
A legtöbb válság egyébként is a diszkont szegmens felé tereli a vásárlókat, akik most még inkább megnézik, hogy milyen árucikket hol tudnak a legolcsóbban beszerezni. A legalacsonyabb árak elérésének pedig évtizedek alatt kifejlesztett gyakorlata működik az ALDI-nál: először megvizsgáljuk, hogyan tudjuk a magasabb beszerzési árakkal járó többletköltségeket nem a vásárlókra hárítani. Itt még akár a saját nyereségességünk csökkentése is szóba jöhet. Ha ez nem megoldás, akkor új tendert írunk ki az érintett termékekre – amit egyébként is legalább évente egyszer megteszünk, hogy biztosak lehessünk benne: az adott termékminőséghez a piacon elérhető legalacsonyabb árat érjük el. Azt is lényeges kiemelni, ha bármely termék esetében csökkennek a beszerzési áraink, akkor az így keletkező árelőnyt azonnal átadjuk a vásárlóknak, vagyis csökkentjük árainkat. Az élelmiszerek esetében hiányt egyelőre csak ideiglenesen és csak néhány terméknél tapasztalunk.
Okot adhat a helyzet arra, hogy az ALDI tovább növelje a hazai forrásból származó és saját márkás termékek arányát a palettáján? Mekkora most a magyar termékek aránya az ALDI-ban?
Tudatosan növeljük 2008 óta a magyar termékek arányát kínálatunkban. Ez egy mindenki számára előnyös folyamat, hiszen a magyar fogyasztó a megszokott ízvilágú, garantáltan friss termékekkel találkozik üzleteinkben, a magyar agráriumnak stabil és folyamatos belföldi felvevőpiacot biztosítunk, és csökkentjük a beszerzésünk karbonlábnyomát, hiszen egy Szegedről érkező csirkének sokkal rövidebb a szállítási útvonala, mint akár egy környező országból vagy Dél-Amerikából származónak. Ugyanilyen fontos az árra gyakorolt hatás is, hiszen a magyar beszerzésnek alacsonyabb a logisztikai költsége, és ez sok esetben megjelenik egy alacsonyabb beszerzési árban is – így többször versenyképesebb áron tudjuk kínálni a magyar termékeket, mint az import árucikkeket. A szárnyashúsok esetében már 2020 nyarán átálltunk a kizárólagos magyar beszerzésre, 2021 őszétől pedig az állandó kínálatunkban található friss sertés- és marhahús esetében is kizárólag hazai tartású, vágású és feldolgozású termékeket értékesítünk üzleteinkben. Ezt a magyar piacon elsőként léptük meg, amit az Agrárminisztérium és a szakmai szervezetek egyaránt üdvözöltek, s nagy örömünkre több versenytársunk is tett hasonló lépést. Ugyancsak a tavalyi év végére 65 alapvető tejtermékünk – valamennyi konvencionális tej, trappista sajt, tejföl, kefir, natúr joghurt, rögös túró, túró rudi – magyar tejből, hazai feldolgozónál készül. Meg kell említenem még a tojást is, hiszen 2022 elejétől valamennyi általunk értékesített tojás – még a biotojás is – magyar forrásból származik.
A látványpékségeinkben a helyben sült termékeink 83%-a, míg a regionális és központi kiszállítású, csomagolt pékáruink közel 70%-a magyar forrásból származik. A zöldség-gyümölcs kínálatunk esetében a nyári főszezonban a termékek mintegy 80%-a hazai termelőktől kerül az üzleteink polcaira. Összességében az állandó kínálatunk mintegy 60%-a magyar forrásból érkezik. Ahhoz, hogy ezt biztosítani tudjuk, egyúttal még több magyar terméket tudjunk forgalmazni, tízmilliárd forint értékű beruházást hajtottunk végre az elmúlt években. Ennek része egy 6 milliárd forintos új hűtőraktár, amit 2021 júniusában adtunk át, továbbá 4 milliárd forint értékben bővítjük áruházaink hűtőkapacitását és modernizáljuk „Azon melegében” látványpékségeinket. A látványpékségek megújítására több mint 2 milliárd forintot fordítunk, ennek keretében lecseréljük a részlegek állványait, aminek köszönhetően jelentősen nőhet a kínált termékek száma. Üzleteinkben 12 új rekesszel, illetve tálcával bővül a bútorzat, így akár 30%-kal több terméknek jut hely. Az új bútorzatban minden pékáruféleség tálcája önzáró plexiajtót kap, amely esztétikus és higiénikus megjelenítést biztosít a termékek számára, a vásárlók pedig fém fogóeszközzel választhatnak a frissen sült pékáruk közül. Ezen beruházásaink előnyeiből vásárlóink és magyar beszállítóink közösen részesülnek.
Mit jelent a magyar fogyasztónak, hogy magyar terméket vásárolhat az ALDI-üzletekben?
Három előnyt mindenképp kiemelnék: egyik a frissesség, a másik az ár, a harmadik a gazdaság támogatása. Hadd mondjak két példát a frissességre mint vásárlói előnyre: a friss húsok esetében számos termék a vágástól számított 24 órán belül már üzleteink hűtőpultjaiba kerül, míg egyes tejek a fejéstől számított 18-24 órán belül már az áruházaink polcain vannak, de a savanyított tejtermékek esetében is mindössze 4-6 nap az átfutási idő. Ha pedig a vásárló magyar terméket választ nálunk, akkor közvetve a hazai gazdaságot, munkahelyek megtartását és fejlesztések megvalósulását támogatja. Ennek köszönhetően nő a feldolgozóipar versenyképessége, így a hazai cégek minőségi, magas feldolgozottságú késztermékeket exportálni is tudnak – amit az ALDI SÜD cégcsoporttal együtt, személy szerint én is támogatok. Nemrégiben ugyanis a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara elnökségi tagjává választottak, így még többet szeretnék tenni azért, hogy minél több magyar vállalat jusson exportlehetőséghez a német nyelvű országokban, és számos, kiváló magyar élelmiszert ismerjenek meg az Európai Unió fogyasztói.
Ezek közül melyek azok a termékek, amiket a külföldi vásárlók export útján is megvásárolhatnak? Vannak kedvenceik?
Több magyar tejtermék – például trappista sajt, tejföl – sikeresen bemutatkozott a szlovén és lengyel ALDI-üzletekben, az osztrák hálózatban pedig magyar pékáruk voltak kaphatók, de ez csak a kezdet. Amiben csak tudjuk, támogatjuk a magyar agrárium és a hazai élelmiszer-feldolgozók exportlehetőségeit. Ennek érdekében az idei év elején egy nemzetközi beszállítói konferenciát tartottunk, jelenleg javában zajlanak az egyeztetések a magyar beszállítók és a nemzetközi beszerző kollégáink között. Segítségünkkel lehetőség nyílik magyar cégek számára, hogy mindkét ALDI vállalatcsoport 8500 európai üzletén keresztül eljussanak egy 430 milliós lakosságú piacra.
Milyen tapasztalataik vannak a hazai beszállítókkal?
Jó tapasztalataink vannak a magyar cégekkel. Osztrákként mindig is azt vallottam, hogy a magyar agrárium adottságai kiválóak, az utóbbi 10-15 évben pedig jelentős élelmiszeripari fejlesztések történtek számos területen. Arra törekszünk, hogy stabil, hosszú távú partnerei legyünk a beszállítóknak, amiből a vásárló profitálhat. Visszautalva a pandémiára: bebizonyosodott, hogy ezek a kiszámítható kapcsolatok lehetővé teszik a magyar lakosság folyamatos ellátását az alapvető élelmiszerekből, a magyar beszállítói láncunk szerintem jól vizsgázott szélsőséges piaci körülmények között is.
Az együttműködésünkre egy másik példa a Kokárdás márkánk: cégtörténetünk során még sosem vásároltunk idegen márkát, de Magyarország ez alól is kivétel. Az Alföldi Tej Kft.-től vásároltuk meg a Kokárdást, amit mindig kedvező árú, kizárólag magyar tejből, hazai feldolgozónál készülő tejtermékek forgalmazására szántunk. Az idei évben viszont a tejtermékek után hűtött húskészítményeket is forgalmazunk a márka égisze alatt.
Hogyan járul hozzá a hazai gazdasághoz az ALDI tevékenysége?
Magyarországon működő, itt adózó, magyar cégként tekintünk magunkra. Eddigi cégtörténetünk során 220 milliárd forintot ruháztunk be az országban, év végére reményeink szerint több mint 5000 embert fogunk foglalkoztatni a kereskedelem, a logisztika – és mindemellett az informatika területén. Kevesen tudják, hogy az ALDI International IT Services Kft. (AIIS) Budapestről és két pécsi irodából támogatja az ALDI SÜD cégcsoport 4000 európai üzletének, 55 logisztikai központjának és igazgatási irodaházának IT-rendszerét, így összességében 8 országban közel 30 000 felhasználó IT-támogatásáért vagyunk felelősek. Emellett szolgáltató központként (SSC) üzleti szolgáltatásokat és szoftverfejlesztéseket is folytatunk, továbbá a világ valamennyi ALDI kasszarendszerét is itt teszteljük, fejlesztjük. A napokban jelentettük be, hogy 300 további informatikai munkahelyet hozunk létre Magyarországon, amelyek jó része otthonról is ellátható feladatokból áll, így immáron az egész ország területéről várjuk pályázók – akár több nyelven beszélő pályakezdők, pályaváltók, illetve szenior informatikus kollégák, például szoftverfejlesztők vagy SAP szakemberek – jelentkezését. Ezzel 650 főre bővül az AIIS, amivel a 15 legnagyobb hazai szolgáltató központ körébe fogunk kerülni. Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. pedig több mint 260 hazai beszállítónál közvetve több tízezer ember munkahelyének megőrzéséhez és fejlesztéséhez járul hozzá.
Milyen érvekkel tudnak munkaerőhöz jutni a mai nehéz piacon? Miért éri meg az ALDI-nál dolgozni?
A közvélekedés leggyakrabban az alacsony árakat emeli ki a diszkontok kapcsán. Pedig a vásárlási élmény is nagyon fontos versenyelőny: eladóinktól udvarias kiszolgálást, pénztárosainktól gyors kasszázást, általánosságban pedig hatékony munkavégzést várunk el mi is és vásárlóink is. Ha ezeket országosan bármelyik üzletünkben megkapják, akkor nem csupán az áraink miatt választanak minket. Ehhez a magas szintű kiszolgáláshoz pedig a legjobb munkatársakra van szükségünk, akiknek versenyképes bért és kiszámítható karriert biztosítunk. Juttatási rendszerünk továbbra is a lojalitást díjazza, vagyis minél hosszabb időt tölt el egy munkavállaló az ALDI-nál ugyanabban a pozícióban, annál magasabb bérre számíthat, amelyet automatikusan – tehát bértárgyalás nélkül – megkap, amint eléri a pozícióban az előírt szolgálati időt. Az egyes bérkategóriákat pedig már a belépés napján megismerik a munkatársak, így kezdettől fogva kiszámíthatóan tervezhetik karrierjüket. 2022-ben a kezdő bérünk 8 órás munkarendben bruttó 362 600 forint, de a kiemelt forgalmú balatoni boltjainknál például most emeltük bruttó 500 000 forint fölé a heti 40 órás munkavégzés bérét, amihez ingyenes szállást is biztosítunk.
Több helyen olvashattuk, hogy az ukrán-orosz konfliktus és a járványhelyzet sem tett jót a klímavédelemnek. Az ALDI-nál ezzel szemben előremutató környezetvédelmi intézkedéseket vezettek be. Milyen eredményeket értek el?
Magabiztosan állítom, hogy az ALDI-nál mindig úttörők voltunk a zöld intézkedések területén. Elég arra gondolni, hogy 2017-ben mi voltunk az első olyan áruházlánc Magyarországon, amelyik országosan minden saját tulajdonú üzletében, itt a biatorbágyi logisztikai központban és irodaházunkban is 100%-ban fenntartható forrásból származó zöldáram használatára tért át. Egy évvel később már karbonsemlegessé váltunk, hiszen klímavédelmi projektek támogatásával ellentételeztük az operatív működésből származó üvegházhatású-gázkibocsátást. A pandémia alatt is jelentős intézkedéseket hoztunk: tavaly újabb 16 üzletünknél telepítettünk 50 kWp teljesítményű napelemrendszert, összesen már 18 magyarországi áruházunknál állítunk elő fenntartható forrásból származó energiát, így az összes magyarországi ALDI-üzlet éves szintű energiaigényének mintegy 1,9%-át termeljük meg lokális CO2-kibocsátás nélkül.
Ugyancsak közel tízszeresére növeltük azon áruházaink számát, ahol a vásárlók ingyenesen adhatják le a használt sütőolajat: több mint 100 ALDI-üzletnél adható le műanyag palackban a sütőzsiradék.
2021-ben mi voltunk az első országos kiskereskedelmi lánc, amelyik elektromos kamiont állított üzembe, aminek a dízelüzemű változathoz képest havi 13,7 tonnával kevesebb a lokális CO2-kibocsátása. Az első e-kamion a Budapesten és Pest megyében található ALDI-üzleteket látja el napi szinten áruval, hamarosan pedig újabb e-teherautó csatlakozik a flottánkhoz.
Mennyiben járul ehhez hozzá a manapság egyre népszerűbb házhoz szállítás?
Évek óta dolgoztunk a házhoz szállítás kialakításán, a folyamatot a pandémia felgyorsította, így 2020 végén indult el a szolgáltatás Budapesten – ma pedig már az ország 60 településén lehet online rendelni több mint 3000 árucikkünket. Ez a kényelmi szolgáltatás a járványidőszak alatt hamar népszerűvé vált. Ezzel párhuzamosan megújult a weboldalunk is, amelyről közvetlenül lehet rendelni számos elektronikai és háztartási cikket ingyenes házhoz szállítással, az ország bármely településére.
Önnek van kedvenc ALDI boltja?
Mindegyik gyerekemet egyformán szeretem, mindegyik ALDI-üzlet egyformán kedves nekem. Ezért nem egy-egy üzletet emelnék ki, hanem a hálózatot, hiszen mindegyik áruházunkra egyformán büszke vagyok, mivel nap mint nap magas színvonalon szolgálják ki a vásárlókat. Szinte minden új áruházunk nyitásán személyesen veszek részt, illetve amikor csak tehetem, országszerte találkozom az áruházi kollégákkal, így első kézből kapok visszajelzést a munkatársak helyzetéről, a piaci folyamatokról, a vásárlói visszajelzésekről, illetve az adott üzlet környékén tapasztalható lokális kihívásokról.
És saját márkás terméke?
A friss, magyar zöldségeket és gyümölcsöket különösen kedvelem. A strandszezonban sajtos-tejfölös lángoshoz a Kokárdás márkánk termékeit szeretem a legjobban, és minden évszakban szívesen emelek le a polcról egy Coolpresso jegeskávét.
A cikk megjelenését az ALDI Magyarország támogatta