A jövő kiskereskedelmi megoldásain dolgozik a Tesco Technology
2022. március 29. – 10:50
Mindannyian ismerjük a brit hipermarket óriást, a Tescót. Arról viszont már kevesen tudnak, hogy a cégnek létezik egy olyan fontos részlege is Budapesten, amely többek között szoftverfejlesztéssel és IT-megoldásokkal foglalkozik, ráadásul rengeteg lenyűgöző eredményt értek el már eddig is. Fred Kuzelt, a Tesco Technology Software Engineering igazgatóját kérdeztük a részleg munkájáról és a fejlesztői csapatról annak kapcsán, hogy március végén egy nyílt meetupot szerveztek.
„Ha a Tesco egy autó lenne, akkor abban a kereskedelmi munkatársak – akik az üzletekben és a központban dolgoznak – lennének a motor. Ők hajtják az autót. A teljesítési és szállítási részlegünk felelne az üzemanyagellátásért, a vezetőség a motor hajtóerejét biztosítaná, mi, a Tesco Technology pedig a motor hatékonyságát erősítenénk.” – foglalja össze Fred Kuzel a Tesco Technology (TT) részleg szerepét a vállalat életében.
Hogyan kell elképzelni a TT részleg feladatait házon belül?
A Tesco működésének fókuszában a vásárlók állnak. A technológiával nem csak a vásárlói élményt szeretnénk optimalizálni, hanem pozitív benyomást szeretnénk tenni a Tesco alkalmazottjaira és mindazon beszállítóra, akik kapcsolatba kerülnek a céggel. Lehetővé tesszük jobb döntések meghozatalát, optimalizáljuk a Tesco működését és ezáltal még kedvezőbb árakat biztosítunk a vásárlók számára.
Például, ha túl sok van egy termékből a piacon, csökkentjük ezen termék árát, ezt ma már a TT fejlesztéseivel gyorsabban, akár egy gombnyomással megtehetjük. Nagymértékben elősegítjük tehát az innovációt és az optimalizálást a vállalaton belül, valamint lehetővé tesszük a jobb vásárlói és beszállítói élményt, ami nem mindennapi kihívás.
Gondolom nem egyszerű bekerülni a TT szoftverfejlesztő csapatába…
Ha egy gyors Google-keresést végeznek a „Tesco Technology Hungary” kifejezésre, rögtön megtalálják a közösségi média felületeinket (Facebook,Linkedin) és a Tesco Technology weboldalát. Többféleképpen tudnak tehát megtalálni minket az érdeklődők online, de persze ez nem azt jelenti, hogy felvételt is nyernek a csapatba. Ehhez a jelentkezők személyisége, tudása a legfontosabb számunkra: legyenek gyors és rugalmas észjárásúak, kreatívok, ne féljenek megkérdőjelezni semmit, és nem utolsó sorban, legyenek bátrak és szeressék a technológiát. Ez az, amit mi keresünk, az úgynevezett DevOps gondolkodás.
A Tesco csapatába nem könnyű bekerülni. Úgy látjuk, ezt a fajta (DevOPS) gondolkodásmód még gyerekcipőben jár Magyarországon. Az elmúlt hét évben megtapasztaltam, ahogy Lengyelország megváltozott ebben a tekintetben, Magyarország nem rég indult el ezen az úton. Olyan embereket szeretnénk a hazai csapatban látni, akikben megvan a potenciál az ilyen irányú fejlődésre, gyorsan tanulnak, vagy olyanokat, akik már rendelkeznek ezzel a gondolkodásmóddal.
A szigorúnak tűnő elvárásoknak köszönhetően elmondhatjuk, hogy nem átlagos mérnököket, fejlesztőket, programozókat foglalkoztatunk, s nem is ilyen kollégákat keresünk, hanem olyan szakembereket, akik nem félnek megkérdőjelezni a status quo-t, és akik az iparág legjobbjaival szeretnének együtt dolgozni.
Fontos tudni még, hogy nyitott pozícióink 80 százaléka Java, 20 százaléka JavaScript, node és react tapasztalatot igényel.
Nemrég egy meetupot tartottatok a TT részleg munkájáról itt Budapesten. Milyen témákat érintettetek, például cél volt-e a technológiai csapat bővítése az esemény alkalmával?
Ezen a találkozón a vásárlás jövőjére összpontosítottunk a szoftverfejlesztés szempontjából. Házon belüli front-end csapatunk – akik a közép-európai ügyfeleink által használt vásárlási weboldalakért felelősek – a napi több millió vásárlást kezelő rendszerek koordinálásával kapcsolatos kihívásokat vitatta meg.
A fő célunk az volt, hogy olyan informatikai szakembereket érjünk el, akik készen állnak az innovációra és a nagyszabású projekteken való munkára.
A meetupon mindenkinek lehetősége volt kérdéseket feltenni. Ezek minket is segítenek a fejlődésben, és abban, hogy kihívásokat találjunk, amelyeket aztán meg is oldunk. És ha emellett érdekli a résztvevőket a munkalehetőség, természetesen szívesen látjuk, ha jelentkeznek. A találkozót egyébként online közvetítettük, és már elérhető a teljes videó facebookon. A közeljövőben pedig már tervezzük a következő meetupot.
Mi volt a legösszetettebb feladat, amellyel a Tesco Technology eddig szembesült?
Az egyik kihívás egy olyan vállalatnál, mint a Tesco az, hogy évtizedes üzleti folyamatokkal dolgozik. A TT csapata azonban akár ezeket felül is írhatja újító automatizálási javaslataival. Tegyük fel, hogy egyik kollégánk egy szabadság-nyilvántartó rendszer fejlesztésével keres meg bennünket
A DevOps gondolkodásmód elveit vallva először megpróbálják a fejlesztők visszafejteni a kiinduló igényt. Gyakran alkalmazzuk az „öt miért” elvét: ötször kell megkérdezni, hogy miért, és akkor megtaláljuk a helyes választ.
Ha már az összetett feladatokról beszélünk, nem maradhat ki a COVID19 sem. A világjárvány során volt néhány extrém kihívásunk – a szélsőséges változások kezelése, például a megnövekedett online rendelés és néhány bevett protokoll változása.
A világjárvány produktív időszakot hozott a fejlesztések szempontjából?
Abszolút produktív időszak volt ez számunkra, sokkal erősebb jövőképet vázoltunk fel magunknak, mint azt korábban elképzeltük. Körülbelül hat hét nagyon intenzív időszakot éltünk át, miután a COVID19 lecsapott és minden folyamat leállt. Szerencsére azonban rugalmasan és gyorsan tudtunk reagálni a változásokra: globális szinten vásároltunk egy járműflottát, 32 000 új alkalmazottat vettünk fel, hat hét alatt felépítettünk egy raktárt az Egyesült Királyságban; egy olyan elosztóközpontot, ahova minden szükséges felszerelést és munkaerőt integráltunk. Mindez megtanított minket arra, hogy ha összpontosítunk, közösen bármit képesek vagyunk megoldani.
Az eredményre való fókuszálás hihetetlenül fontos. Ha energiát és célt tudunk adni a csapatnak, akkor a teljesítmény sem marad el. Jelentős kihívás volt számunkra, hogy el tudjuk látni élelmiszerrel vásárlóinkat a pandémia kezdeti időszakában. Ez nagy felelősséget rótt ránk, hiszen a brit lakosság 30-50 százaléka vásárol a Tescótól élelmiszert. Ebben az időszakban az online rendeléseink száma az Egyesült Királyságban heti 6 millióról 10 millióra nőtt. A brit kormány kérésére fokozottan támogattuk azokat a fogyasztókat, akik akadályoztatva voltak a mindennapi bevásárlásban. Megdöntöttük minden idők rekordját, bővítünk kellett a sofőrállományunkat is. A weboldalunk állta a megnövekedett érdeklődést, mi pedig rendületlenül szállítottuk az élelmiszert.
Melyek azok a trendek, amelyek meghatározzák a kiskereskedelmi ágazat jövőjét? Lesznek-e például néhány éven belül automatizált üzletek vagy pénztárgép nélküli boltok?
Úgy gondolom, hogy egy ideig még nem lesznek teljesen automatizált üzletek, ugyanakkor a pénztár nélküli üzletek megjelenése reális elképzelés. Az Egyesült Királyságban már van két ilyen üzletünk, és további bővítést tervezünk. Ehhez természetesen számos pénzügyi (ROI) kalkulációt végzünk, hiszen nem feltétlenül éri meg minden típusú üzletben ezt bevezetni, sőt! Egy pénztárgép nélküli üzletben nagyságrendekkel nagyobb kihívást jelent kivitelezni, hogy egy mesterséges intelligenciára épülő számítógépes rendszer felügyeljen egy mondjuk 200 négyzetméteres eladóteret, és megértse az ott zajló folyamatokat.
Az ilyen típusú technológiát a nagy áruházakba bevinni nagyon nehéz és főleg költséges amiatt is, mert a lehetséges vásárlói útvonalak és interakciók egy hipermarketben igencsak összetettek.
Minden üzlet esetében meg kell értenünk a befektetés megtérülését.
Hogyan fogunk akkor vásárolni a jövőben?
Véleményem szerint a vásárlás jövője az automatizálásról és a szállítás hibrid módjáról fog szólni, amit azonban nem lesz könnyű megvalósítani. Ezt hívják az utolsó mérföldnek: az optimalizált helyi és bolti kiszállítás, a digitális tapasztalatok és a jobb raktározási technológia hibridje.
A Tesconál a kiszállításban közeljövőben pl. 30 perces kiszállítási időt szeretnénk vállalni, függetlenül attól, hogy élelmiszerről, szárazáruról, elektronikai cikkről, illatszerről van-e szó. Az egyetlen módnak, hogy ezt meg tudjuk csinálni, egyelőre azt látjuk, hogy kis központokat létesítünk.
Jó példa erre London, ahol nagy raktárakkal rendelkezünk a belváros közelében, illetve a külvárosban, ahonnan 30 perc alatt tudjuk teljesíteni a kiszállításokat. A probléma ugyanakkor azon települések esetében merül fel, amelyek távolabb esnek.
A jövőben a raktárainkat ezért szeretnénk közelebb vinni a kisebb városokhoz. Ez a legegyszerűbben úgy valósítható meg, ha egy nagyobb, futballpálya méretű Tesco áruház egyharmadát robotizált raktárrá alakítjuk, növelve a raktárkapacitást és a kiszállítás hatékonyságát.
Jó következtetés, hogy a Tesco technológiai részlege egyszerre készít megoldásokat a jelenre és készül fel a jövő lehetőségeire?
Igen, ezért is hoztunk létre már mikro-raktárakat és foglalkozunk a szállítási optimalizálással. Van például egy csapatunk, amely a járművek útvonaltervezésének optimalizálását végzi. (Például a szállító teherautók állásidejének minimalizálásán dolgozva.) A fejlesztéseknek köszönhetően minden egyre összehangoltabbá és költséghatékonyabbá válik, az Egyesült Királyságban már az online szállítással is bevételt generálunk, ami nagyszerű teljesítmény.
Az IT szektorban nagy a munkaerőhiány, mi teszi a Tesco Technologyt versenyképes munkáltatóvá?
Büszkék vagyunk rá, hogy rendkívül versenyképes javadalmazási csomagot biztosítunk kollégáink számára, így a béreink Budapesten a felső 5%-ban vannak. Fantasztikus vállalati kultúránk van, az itt dolgozó válogatott kollégák valódi közösséget alkotnak – ezt pedig többször vissza is jelezték számunkra, mint legfőbb érték. Természetesen a munkavégzés körülményei is fontos szempontnak számítanak: ebben is igyekszünk a lehető legjobbat nyújtani kollégáinknak, modern irodai környezettel, jó elhelyezkedéssel. De a rugalmas home office is ugyanúgy biztosított.
Végül, de nem utolsósorban a legmodernebb technológiákat használjuk a mindennapi munkavégzés során. Ez azért is nagyon vonzó, mert ezzel a korszerű eszköztárral igazán nehéz szakmai kihívásokat is meg tudunk oldani, ami olyan munkahellyé tesz bennünket, ahol a kollégák folyamatosan motiválva vannak. A fluktuáció szinte minimális, a kollégáink hosszú távra terveznek velünk (és mi is velük), olyan munkahelyet képviselünk, ahol érdemes maradni.
A cikk megjelenését a Tesco Technology támogatta