Nekik köszönheti sok millió utas, hogy biztonságosan repülhet

2022. március 22. – 10:51

frissítve

Nekik köszönheti sok millió utas, hogy
biztonságosan repülhet
Fotó: Budapest Airport

Másolás

Vágólapra másolva

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren forgattunk azokkal, akiknek köszönhetően évente akár 16 millióan is biztonságosan utazhatnak. Van, aki több mint 100 kilométert tesz meg egy nap a betonon autóval, más simán gyalogol tízet az utasokat segítve. Sokan tevékenykednek olyan különleges területen, mint senki más az országban, a közös bennük az elhivatottság és a felelősségérzet. Minden nap más és más, ilyen hely nincs még egy Magyarországon.

Valentínyi Katalin vállalati kommunikációs igazgatóval a tavaly megnyitott, több mint 11 ezer m2-es 1-es mólónál találkoztunk. Megtudtuk, hogy felfutóban vannak az utasszámok, kifelé haladunk a covidból, erős nyárra számítanak, hétvégente már most sokan vannak.

Jelenleg 1200 embernek ad munkát a Budapest Airport, de összességében 50 ezer ember dolgozik a repülőtéren és a hozzá tartozó cégeknél. Ennek az egyedi helynek a működtetéséhez igazi csapatmunkára, precíz összehangoltságra van szükség. Itt mindenki arra szerződött, hogy minőségi utasélményt nyújtson.

Molnár Kitti és kollégái, az ügyeletes repülésüzem vezetők (úgynevezett DAM-ok) a repülés biztonságáért felelnek, elsősorban a forgalmi területek állapotának felmérése, futópályák és gurulóutak akadálymentesítése a feladatuk. Ez napi 2-300 telefonhívással jár, átlag 120-150, de akár 200 kilométert is megtesznek a repülőtér területén belül.

Eiszrich László a műszaki szolgáltatások igazgatója, az ő csapatának a feladata az önálló közüzem és infrastruktúrái révén szinte városként működő reptér műszaki rendszereinek a fenntartása, működtetése. Rengeteg különleges technikai eszközzel rendelkeznek, például a futópályák végeinél van olyan műszeres leszállító rendszerük, ami egész Európában egyedülálló, és korlátozott vagy rossz látási viszonyok mellett is biztosítja a járatok biztonságos leszállását.

A 2B Terminál utasfelvételi csarnokában Oroszi Norbert IT alkalmazásmenedzser Európa legnagyobb LED-falát is bemutatta, ami 14 méter széles és 4 méter magas, 36 panelből épül fel. Másodpercenként 8 gigabites adatfolyam szükséges a képi megjelenítéshez, ami 3-500 háztartás internetszolgáltatásának felel meg.

Szinyéri Zsolt repülőtéri üzemeltetési vezetővel a repülőtér üzemirányító központjában (AOCC) találkoztunk: ez a „vezénylőterem” felel a repülőtér hatékony és biztonságos működtetéséért, innen irányítják a teljes repülőtér napi működését. Azzal is tisztában kell lenniük, hogy milyen események zajlanak a világban, például jelenleg az orosz korlátozások miatti járattörlések okozhatnak problémát.

Gallasz Benjámin ügyeletes terminálvezető helyettes elárulta, hogy ez a munka karbantartja őket fizikailag és szellemileg egyaránt. Elsősorban utasforgalmi területen vannak jelen, ők ellenőrzik a terminál állandó műszaki megfelelőségét: felügyelik, hogy ebben, a nap 24 órájában üzemelő létesítményben mindig minden hibátlanul működjön. A terminálinformációs munkatársak mellett ők a repülőtér arcai: a repülőtérre érkező vagy innen elutazó utasok velük találkoznak először. Ők látják el információkkal az utasokat, és minden egyéb módon is segítik a repülőtéren történő eligazodást. Gyakran kell különleges nyelven boldogulni, hiszen sok utas csak a saját nyelvét beszéli.

Mintegy 100 szakma képviselője dolgozik a Budapest Airportnál, fiatalos, lendületes csapat ez, ami ráadásul nagyon befogadó. A munkafelvétel folyamatos, csak idén több száz új munkatársat toboroznak, ha érdekel, hogy milyen nyitott pozíciók, állások várnak rád, itt tudsz tájékozódni.

A cikk megjelenését a Budapest Airport támogatta