A pénzmentes élet már nem utópia
2021. december 13. – 11:40
Legalábbis a jó öreg fizikai fizetőeszköztől egyre könnyebb búcsút venni. A készpénzt ugyan a felmérések szerint még mindig szeretik a magyarok, de egyre többen nyitnak az alternatív fizetési megoldások felé. Sokan vannak, akik már nem is hordanak magukkal kápét, helyette inkább kártyával, a telefonjukkal, vagy akár okosórával, NFC-s bizsuval egyenlítenék ki a számlát. A bibi csak az, hogy még mindig van olyan, jellemzően kis- vagy középvállalkozás, amely ezt egyszerűen nem teszi lehetővé.
Ők azok, akik széttárják a karjukat, mikor kártyával akarsz venni egy ötöslottót, mert rájöttél, hogy milliárdokat lehet nyerni, egy lángost, mikor kiesik a szemed az éhségtől, vagy csak egy virágot a sarkon vasárnap reggel anyukád szülinapján. Na, pontosan őket célozta meg a Mastercard a 2019-ben elindított, Doppio névre keresztelt infrastruktúra fejlesztő programmal, melynek az a célja, hogy három év alatt megduplázzák a POS terminálok számát Magyarországon.
Hogy áll a terminálok terjedése?
Eddig a projekt fényesen halad, hiszen az elmúlt két évben 115 000-nél is több ilyen eszköz került ki a kereskedőkhöz hazánkban, ezzel az ezer főre jutó terminálok száma 17-ről 25,7-re nőtt. Ráadásul arra is odafigyeltek, hogy ne csak a fővárost, hanem a vidéki településeket is érintse a Doppio program. Ez kulcsfontosságú a meghatározott célok elérése szempontjából, hiszen a kutatások szerint minél kisebb egy település, annál kevésbé nyitottak az emberek a digitális fizetési megoldások iránt.
A Mastercard szerint a siker három kulcstényezőre: a technikai fejlesztésre, a szabályozásra és a kommunikációra vezethető vissza. A program számos technológiai innovovációt hozott el a magyar piacra. Egyrészt a korábban több hetes, papíralapú termináligénylés folyamata mára néhány napra csökkent, és teljes egészében digitalizálódott. Mindemellett 10 új POS terminál típus jelent meg a piacon, amelyeket a program égisze alatt vezettek be.
Itt muszáj kiemelni a nagy lökést adó, új SoftPOS technológiát (a Telefonterminált), amellyel egy megfelelő verziószámú Android rendszerű telefon is alkalmassá tehető érintésmentes fizetések fogadására. Így nem kell külön eszközt sem beszereznie annak, aki elérhetővé szeretné tenni ügyfelei, vásárlói számára az elektronikus fizetést.
A 2021. január elsején életbe lépett online kassza törvény szintén hatalmas lendületet adott a digitális fizetési infrastruktúrának. Leginkább azért, mert az év első napjától minden online pénztárgépet használó kereskedőnek biztosítania kell legalább egy, nem készpénzes fizetési lehetőséget. Ez pedig értelemszerűen lehet például bankkártyás módszer, azonnali átutalás, QR kódos fizetés vagy valamely applikáció használata.
Az is világosan látszik, hogy manapság már egy termék sem képes eladni önmagát, így a kommunikációra nagyon oda kellett figyelni. Ennek részeként speciális kampányokkal szólították meg a célcsoportot. Korábban például nem fordult elő, hogy az elfogadás területén, azaz a kereskedelmi egységben vagy a vállalkozás székhelyén próbálják átadni az üzenetet különféle csatornák segítségével.
Mit hozhat a jövő?
A jelek szerint a program eredményeivel kifejezetten elégedett az azt életre hívó fizetéstechológiai cég, amely elkötelezett a folytatás mellett. A Mastercard meglátása szerint az NFC technológia a kulcs a sikerben, hiszen ezen alapszik az érintésmentes fizetés: ezt a technológiát mind a vásárlók, mind a pénztárosok jól ismerik, szeretik, és széles körben használják is.
Elsősorban az okostelefonoknak szánnak kiemelt szerepet, ugyanis a felmérések arról tanúskodnak, hogy mind kártyabirtokosi, mind pedig kereskedői oldalon ez a közeli jövő, így a mobil felfutása várható úgy a fizetési, mint az elfogadási oldalon. Távolabbra tekintve azt várja a Mastercard, hogy az úgynevezett „check out az új check in” megoldások válnak majd igazán népszerűvé, pont az egyszerűségük miatt. Ezek használata során a vásárlóknak gyakorlatilag nincs tennivalójuk, észrevétlenül egyenlítik ki a számlát, hiszen egy applikációba regisztrált kártyán keresztül történik a fizetés – teljesen automatikusan.
A cikk megjelenését a Mastercard támogatta