Akár 1 milliót is kereshetsz futárként, mutatjuk hogyan!

2021. november 6. – 11:40

frissítve

Akár 1 milliót is kereshetsz futárként, mutatjuk hogyan!
Kép: Foodpanda

Másolás

Vágólapra másolva

Futárok ezrei járják nap mint nap az utcákat kerékpárral, robogóval vagy autóval a világ szinte minden nagyvárosában, így Budapesten is. A legnagyobb hazai platform, a foodpanda tapasztalatai alapján írunk az ételszállítás katonáinak mindennapjairól.

A kiszállítós ételek császára minden bizonnyal a pizza. Az első online rendelt ételt a Pizza Hut futára szállította le az 1990-es években, ami egy nagy pepperónis pizza volt gombával és extrasajttal. Eltelt azóta 30 év, az ételrendelés egy óriási iparággá fejlődött. Ma már mobilalkalmazás pörgeti a rendelést, a kiszállítást algoritmusok optimalizálják, hogy a több ezer fogás időben, melegen érjen az éhes szájakhoz.

A Forbes becslése szerint 2030-ra az online ételrendelés éves forgalma globálisan eléri a 200 milliárd dollárt. Ami rengeteg ételt és rengeteg futárt jelent.

Öt étteremmel kezdték, ma négyezer futárral dolgoznak

Budapesten az első kifejezetten éttermeknek online platformot nyújtó cég 1999-ben alakult, akkor még NetPincér néven. A kezdetekben mindössze 5 étterem kínálata volt elérhető, ahonnan az éttermek a saját futáraik segítségével teljesítették a megrendeléseiket, de a vállalkozás 2014-re napi 10 ezer rendelést teljesített, és ebben az évben tulajdonost is váltott. Az új nevet és arculatot 2021 októberében vette fel a NetPincér – ma már Foodpanda- így itthon is rózsaszín uniformisban száguldozó futárokkal találkozunk városszerte.

„A rebranding felkavarta az állóvizet a futárok körében” – tudtuk meg Blaumann Bencétől, a foodpanda logisztikai vezetőjétől. „Minden őket érintő változásra különsen figyelünk, hiszen az, hogy ők milyen minőségű felszereléssel dolgoznak elengedhetetlen a komfortjukhoz. Nekik ez ugyanolyan munkaeszköz mint a motorjuk vagy az autójuk. Vannak olyan kerékpáros futárok például akik nap mint nap szinte versenysport szintű teljesítményt produkálnak, és ilyen színvonalon már kijönnek ezek a különbségek. Az új márka bevezetését követően számos hasznos visszajelzést kaptunk. A kerékpárosok és motorosok legnagyobb része elégedett az új táska kialakításával, jobban felfekszik a hátra a felülete, könnyebb vele közlekedni és kevésbé kap bele a szél mint az előző, szögletes melegentartóba.”

Kép: Foodpanda
Kép: Foodpanda

A vállalat saját logisztikai rendszerrel és független, vállalkozó futárokkal teljesíti a megrendeléseket, egyénileg választott műszakokban, időbeosztásban. A statisztika számai meggyőzők: 10 ezer fölötti számú futárral kötöttek már szerződést, akik több, mint 41.000.000.000 kilométert tettek meg az utakon. Nagyságrendileg ez annyi, mintha egymilliószor megkerülték volna a Földet légvonalban.

Az utóbbi két évben a pandémia megsokszorozta az ételrendelések számát, 2019-hez képest háromszor annyi rendelést vesznek fel, a futármunkák száma pedig megtízszereződött.

Besokallt irodisták és fogyni vágyók is beállnak futárnak

„Nehéz lenne a tipikus futár képét megalkotni a foodpandás partnereink alapján, mert több, mint négyezren állnak aktívan állományban, de van néhány jellegzetesség természetesen” – mondja Blaumann Bence. „Dolgoznak nálunk nők és férfiak egyaránt, a legtöbbjük egyetemista, hiszen ők a futárkodást jól össze tudják hangolni az órarendjükkel. Tekintélyes csoportot alkotnak ma már az idősebb, nyugdíjas futárok is, de megtalálhatók a ”régi motorosok„ is, akik több éve, akár évtizede űzik a szakmát. Ők egyébként konstans jól is keresnek, eszükbe sem jut váltani.

A két legrégebbi futárunk közül az egyik az első nap óta velünk dolgozik, ő már akkor is tapasztaltnak számított, a második pár napra rá, de előzetes tapasztalat nélkül kezdett el velünk dolgozni.”

Mellettük pedig egyre több a tipikus átlagember, főleg a pandémia óta. „Ők azok a 30 pluszos férfiak és nők, akik korábban szellemi munkát végeztek, de már nem szeretnék, ha főnökük lenne, kiégtek az irodai munkában, és vágynak a szabadságra, munka és szabadidő egyensúlyra, rugalmas beosztásra, ahogy a kiszámítható – egyébként havonta kétszer, pontosan érkező – keresetre is.”

Nincs hiány különleges előéletű futárokból sem, akár találkozhatunk az ajtónkban – még ha nem is tudtunk róla – nyugdíjazott bíróval, sales igazgatóval, több doktorral és rendőrrel, sportolóval, fotóssal, énekessel és színésszel.

Kifejezetten sokan jelentkeznek azért, hogy a testsúlyukon változtassanak.

„A legnagyobb eredmény, amit valaki futárkodással ért el, az 30 kg-os fogyás volt. Ő azóta is teker, és nagyon hálás érte. Azt mondta, megmentettük az életét. Kedves történet.”

Autók, robogók, kerékpárok

Futárnak állni viszonylag egyszerű. Kell hozzá egy okostelefon, egy szinte tetszőleges jármű és egy KATÁ-s vállalkozás. A két leggyakoribb csoportnak – a diákoknak és a nyugdíjasoknak – már csak ezért is előnyös ez a munka, mert kedvezményes adózás vonatkozik rájuk.

A kerékpárosoknak persze némi fizikai állóképesség sem árt, hiszen hetente átlagban 200 km-t tesznek meg, de a beszámolók alapján azok is nagyon hamar belejönnek akik nem mozogtak előtte huzamosabb ideig szinte semmit. A szó szerint hajtós munkához választott járművet a futár hozza, így saját döntés alapján akár autóval, robogóval is fel lehet venni a címeket – ki, hogy szeretné.

„Láttunk már érdekességeket, például egy 1200 köbcentis choppert” – meséli a logisztikai vezető. „Olyan is van, aki rollerrel közlekedik, de egy időben a gyalogos futárokat is teszteltük.”

Budapesten a bicikliznek, vidéken jellemzően inkább autóznak amihez egyébként a jaármű hiánya sem akadály – tudtuk meg. A foodpanda ugyanis kapcsolatban van több bérbeadással foglalkozó külsős partnerrel is, mely cégek szervizelik és karbantartják a kerékpárokat, motorokat és autókat, illetve folyamatosan frissítik a rendelkezésre álló járműparkot. Habár ebben az esetben a járművet a futárnak kell bérelnie, adott esetben egy kerékpár napi használata párszáz forintos tétel, így az átlagos óradíjból gyakorlatilag percek alatt ki lehet termelni.

Mennyit keresnek a foodpandánál a futárok?

Egy futár átlagosan 20-30 órát dolgozik és jellemzően 2600 forintot keres óránként. Területtől és időszaktól függően nőhetnek a bevételei. Ehhez jön hozzá a borravaló. Mi, megrendelők átlagosan 100 forinttal honoráljuk a futárokat, a legnagyobb idén adott online borravaló 10.001, tavaly pedig igazán nagyvonalú 20.000 forint volt. A legmagasabb fizetés, amit futár eddig hazavitt, valamivel több mint 1.1 millió forint volt! Jellemzően egy mellékálláshoz hasonlóan, 2-4 órás napokat is vállalhatnak a futárok, és azt is ők választják ki, a város melyik részén és mikor jelentkeznek be a műszakba, így előre kalkulálhatnak azzal, mennyit fognak dolgozni és keresni.
Ha belevágna a futárkodásba, ezen a linken tud jelentkezni.

Nem jellemző, hogy lopnák a futárbicikliket

A futárok általában beszereznek egy komolyabb lakatot, de azért vannak érdekes történetek. Például amikor valakinek ellopják a biciklijét, egy másik futár kiszúrja az ismerős kétkerekűt és még aznap visszaszerzik. Ebből is látszik, hogy erős a futárközösség, több ezer fős csoport az övék, figyelnek a másikra és segítik egymást. Volt még példa arra, hogy lerobbant az autó, valaki más pedig oda tudott menni, hogy bebikázzák, vagy éppen ha egy a biciklisnek defektje van akkor nem ritka, hogy érkezik valaki, aki tart magánál gumibelsőt vagy szerszámokat és együtt kicserélik.

A cél, hogy az étel kicsit mindig előbb érjen oda

Nyáron kevesebbet, inkább fagyit, jeges kávét, általában valami hideget rendelünk, télen viszont sokkal több futárra van szükség – derül ki a foodpanda adataiból. Talán nem meglepő, hogy esős időben 20-30 százalékkal is megnő a kereslet a rendelt ételek iránt. Bár területenként is eltérő, de a legpezsgőbb időszak az ebéd, ezt követi a vacsora. Egy héten belül is vannak eltérések: a csütörtök, a péntek és a szombat a legpörgősebb a futárok számára, cserébe a hétfő csendesebb – akkor lehet pihenni.

Nem egyszerű feladat összehangolni többezer címet többezer étteremmel, ezt már nem is bízzák másra, mint egy úgynevezett tanuló algoritmusra. A foodpanda alkalmazása, ami tulajdonképen átvette a diszpécser szerepét, 2018 óta létezik. Célja nem kevesebb, mint kiszámolni, hogy mennyi időre van szükség ahhoz, hogy a megrendelt étel elkészüljön és még forró legyen, mire a futár átveszi és elfuvarozza a címre. Az a legfontosabb, hogy még frissen és melegen kerüljön a megrendelő tányérjára.

Kép: Foodpanda
Kép: Foodpanda

Hogy éppen autós, kerékpáros vagy robogós futár viszi ki az ételt, az befolyásolja, hogy mennyi időnk van az étel elkészültéig, illetve mekkora a távolság az étterem és a cím között. Az kapja a címet, aki a kalkuláció szerint pont akkor fog odaérni az étteremhez, amikor az étel elkészül, majd minél előbb eljuttatja a megrendelőhöz. Ezért jellemzően a külterületeken, ahol nagyobbak a távolságok, de könnyebb megállni és parkolni, inkább autós futárok dolgoznak, a belváros pedig népszerűbb a biciklisek és robogósok körében.

Az egyszerűség kedvéért zónákra osztják a városrészeket. Minden futár csak egy zónában mozog, amit a műszak kiválasztásakor tud kiválasztani, szakzsargonnal élve „lefoglalni” a szabad műszakok közül.

„Hogy Pest és Buda között mennyit kell ingázniuk a futároknak, az egy teljesen egzakt szám: nulla” – mondja Blaumann Bence –, „ugyanis más logisztikai szolgáltatókkal szemben mi egy virtuális területet rajzolunk fel. Ami azért jó, mert vannak olyanok, akik a lakhelyük közelében szeretnének lenni munka közben is, hiszen ennek az infrastuktúrját ismerik, jóban vannak az éttermesekkel és így a nap végén nekik nem kell sokat a hazaúttal sem bajlódni.”

Futártörténeteink ezzel nem értek véget, hamarosan videósorozatban követhetitek itt, a Telexen, hogy milyen a budapesti futárok élete.

A cikk megjelenését a Foodpanda támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!