Rendkívüli dolgokat alkotó mérnökcsapatok Budapesten

2021. november 05. – 10:57

Rendkívüli
dolgokat alkotó mérnökcsapatok Budapesten
Fotó: Getty Images / Deutsche Telekom IT Solutions

Másolás

Vágólapra másolva

A Just Developers Doing Incredible Stuff (szabad fordításban: fejlesztők, akik rendkívüli dolgokat alkotnak) program, vagyis a J’DIS Magyarországon indul el. A Deutsche Telekom IT Solutions hazai munkatársaiból alakulnak 8 fős csapatok, amelyek folyamatokat automatizálnak, komplex alkalmazásokat fejlesztenek, és üzemeltetnek. Például egy olyan, mesterséges intelligencia alapú rendszert, mely 65 millió ember kiszolgálását segíti.

Ugyan napi kapcsolatban vagyunk a fejlesztők által készített szoftverekkel (például amikor egy mobilalkalmazást használunk, vagy a webet böngésszük), de a kulisszák mögé ritkán látunk be. Nem tudjuk, hogy kik azok az IT szakemberek, akik ezeket készítik, és hogyan dolgoznak hatékony csapatokban.

Mesterséges intelligencia 65 millió ügyfél támogatásához – Magyarországról

Pedig ezek az IT szakemberek sokszor megoldhatatlannak tűnő problémákat is képesek feloldani – Budapesten legalábbis nemsokára egészen biztosan így lesz a Deutsche Telekom IT Solutions (DT-ITS) J’DIS nevű programjában.

Az alakuló J’DIS csapatokba az informatika számos területéről lesz szükség tagokra, DevOps mérnökökre, de más területre specializálódott szoftvermérnököket vagy scrum mastereket is keresnek a cégnél. Az első projekt pedig, amelyen az ilyen csapatok egyike dolgozni fog, nem más, mint egy mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldás, amely 65 millió ügyfél hatékonyabb kiszolgálását teszi majd lehetővé a Deutsche Telekom számára Németországban.

A feladat egy olyan, VASP-ra (Voice Application Service Platform, hangalapú alkalmazási szolgáltatásplatform) épülő komplex ügyfélszolgálati megoldás létrehozása lesz, amely egyszerre több platformon, így Messengeren és WhatsAppon is működik. Ez lesz a legnagyobb kapcsolatfelvételi felület, amelyen keresztül a Deutsche Telekom ügyfelei kapcsolatba léphetnek szolgáltatójukkal. A fejlesztés várhatóan még az idei évben megkezdődik.

Fotó: Getty Images / Deutsche Telekom IT Solutions
Fotó: Getty Images / Deutsche Telekom IT Solutions

Azért a magyar munkaerőpiacot választották a J’DIS program pilot helyszínéül, mert a ez az a lokáció, ahol a mérnökcsapatok a leggyorsabban összeállíthatók. A projekteket pedig a cégen belül folyamatosan monitorozzák, hogy azonosítsák a J’DIS program számára ideális területeket.

A J’DIS program esetében az sem elhanyagolható, hogy a potenciális csapattagokra ügyfélként tekintenek, akik számára szeretnék a toborzási folyamatot is kellemes élménnyé tenni. Az átfogó szakmai és kulturális interjúk időigényesek lehetnek, azonban a céljuk éppen az, hogy olyan embereket találjanak, akik nemcsak a képességeik, hanem az emberi tulajdonságaik alapján is beleillenek a programba – és a Deutsche Telekom IT Solutions világába is.

Mi az a DevOps és hogyan helyezheti új alapokra az AWS toborzási megoldása?

A DevOps a Development, vagyis fejlesztés, és az Operation, vagyis üzemeltetés szavakból született, a célja pedig a gyorsan változó világ követelményeiből fakadó kihívások kezelése. Ez a felhasználóktól érkező problémák hatékony és gyors megoldását jelenti, amit leginkább a hosszú fejlesztési ciklusok akadályoznak. A DevOps ezért megpróbálja új alapokra helyezni a fejlesztés és az üzemeltetés viszonyát: a fejlesztők minden ciklus esetén olyan eszközökkel támogatják az üzemeltetési csapatot, amelyek folyamatosan hasznos visszajelzéseket biztosítanak – így azonnal értesülnek az esetleges hibákról és nem kell a támogatói csapattól várni az esetleges bugok bejelentését.

Az Amazon Web Services, azaz AWS elsősorban a toborzási modellje miatt került a képbe. Nem csak arról van szó, hogy a Deutsche Telekom IT Solutions egy lista alapján végigmegy az AWS-nél már bevált folyamaton és magentára színezi azt. Sokkal inkább arról, hogy megpróbálja a folyamatot úgy beilleszteni a saját cégkultúrájába, hogy az organikus részévé váljon a mindennapoknak. A DT-ITS hosszú távon gondolkodik és komoly, mélyreható változásokat szeretne elérni.

Ami fontos változás lesz, hogy eddig mindig az adott pozícióra kerestek embereket, akik kiválasztása során fontosabb szempont volt a szakmai kompetencia, mint az, hogy mennyire illeszkednek a cég kultúrájába, mennyire vallják magukénak annak alapvető értékeit. A J’DIS esetén jelentősen nagyobb szerepet kapnak majd az emberi szempontok (természetesen nem a szakmai rátermettség rovására), ráadásul az egyéni toborzás helyett eleve csapatokban gondolkodnak majd. Olyan embereket keresnek, akik nemcsak a céggel, hanem egymással is kompatibilisek, hogy így még hatékonyabb legyen a közös munka.

Fotó: Getty Images / Deutsche Telekom IT Solutions
Fotó: Getty Images / Deutsche Telekom IT Solutions

Emellett a szakmai kompetencia mérését is új alapokra helyeznék. Az AWS-nek a maga 22 éves tapasztalatával nagyon pontos adatai vannak arról, hogy miként, mihez mérhetők, hogyan hasonlíthatók össze egymással a jelentkezők és a cég már meglévő munkatársai. Ez az AWS „bar raising concept” nevű metódusa, mely szerint a felvétel alapkövetelménye, hogy a jelentkező legalább 1%-kal jobb legyen, mint az aktuális céges átlag.

A cikket a Deutsche Telekom IT Solutions támogatta