Készpénz és érintés nélkül minden jobb!

2021. szeptember 30. – 11:02

Másolás

Vágólapra másolva

Ha már álltál hajnali kettőkor farkaséhesen az utcán, mikor a tízezresed láttán a hamburgeres széttárja a kezét.... Ha szerettél volna már úgy felszállni egy buszra, hogy csak egy ötezres volt nálad.... Ha túrtad már fel síkidegben a dugi dobozaidat a lakásban, mert nem emlékeztél, hogy hova tetted a tartalék pénzt.... És ha álltál már egy frissen mosott farmer felett, aminek a zsebében benne hagytál egy csomó bankjegyet, nos akkor tudod, hogy a készpénz maga az ember életét megkeserítő átok.

Berobbant az érintésmentes fizetés

A bankkártyák megjelenését követően bő két évtizede Magyarországon is felbukkantak az első olyan terminálok, amelyek lehetővé tették, hogy a kis plasztiklapokkal vásároljunk, hanyagolva a „kápét”. De mivel ez meglehetősen körülményes és lassú folyamat volt, ezért sokan sokáig ódzkodtak attól, hogy kártyával fizessenek, és emiatt a kereskedők, vendéglátósok egy része sem forszírozta a dolgot. Ám a közelmúltban mindez gyökeresen megváltozott. A különféle érintésmentes fizetési technológiák berobbanásával hirtelen rengetegen kezdték el használni a kártyájukat, illetve mostanában a telefonjukat a pénztárcájuk helyett. Ez persze nem véletlen: e módszerek igen gyorsak, rém kényelmesek, és nem utolsó sorban igen higiénikusak. Nem kell a mások által összetapogatott készpénzt vagy numerikus padot fogdosni, elég csak a terminál közelébe tenni a digitális brifkót, és az NFC technológia máris teszi a dolgát. Azaz áramlik a pénz vezeték nélküli úton a két fél között láthatatlanul, a gondolat sebességével és teljesen biztonságosan. Nem csoda, hogy egyre többen vannak, akik imádnak így költeni.

Ebben a folyamatban kulcsszerepet játszott a Mastercard, amely 2019 novemberében indította el Doppio névre keresztelt infrastruktúra fejlesztő programját azzal a céllal, hogy még népszerűbbé váljon az érintésmentes fizetés Magyarországon. Az elmúlt közel két évben a program keretein belül 32 partneren keresztül több mint 100 000 POS terminál került ki a kereskedőkhöz, aminek köszönhetően az ezer főre jutó egységek száma közel ötven százalékkal nőtt. Ráadásul nemcsak a fővárost érintette a program, hanem a vidéki településeket is, csökkentve ezáltal Budapest túlsúlyát ezen a területen. Az pedig talán még ennél is fontosabb, hogy rengeteg olyan helyre került ki érintésmentes fizetésre módot adó terminál, ahol korábban semmilyen lehetőség nem volt a készpénzmentes vásárlásra.

Több pilléren

A program sikere többek között annak is köszönhető, hogy a Mastercard kezdeményezésének eredményeként a kártyaelfogadók a korábbi több hetes, papíralapú termináligénylési folyamatot teljes egészében digitalizálták, és mindössze néhány napra csökkentették. Ráadásul a termékkínálat is jelentősen kibővült, így már nem csupán egy-két masina közül választhatnak a vállalkozások, hiszen több mint 10 új POS terminál típust állítottak csatasorba az elfogadók. Ez pedig azt jelenti, hogy a kereskedő a profiljához leginkább passzoló terminált kapja. Emellett óriási mérföldkőnek számít, hogy 2020 novembere óta már pusztán egy Android alapú okostelefon is alkalmassá tehető érintésmentes fizetések fogadására. Tehát a vevő és az eladó egyaránt a mobiltelefonját használhatja fizetésre illetve kártyaelfogadásra, nem kell külön kütyüt az amúgy is sokszor túlzsúfolt pultra tenni.

Azt sem lehet elhallgatni, hogy a technológiai fejlesztések mellett a kitűzött célok elérését nagyban segítette a szabályozás. A 2021. január elsején életbe lépett online kassza törvény ugyanis Herkulesként lökte be a digitális átalakulás szekerét. Ebben ugyanis az online pénztárgépeket használó kereskedőket kötelezték arra, hogy tegyék lehetővé a digitális fizetés valamely módját. Rajtuk kívül a másik oldal, tehát a fogyasztók meggyőzésére is nagy energiákat fordítottak. Nagyon komoly kommunikációs kampánnyal népszerűsítik az érintésmentes vásárlást, és korábban sosem alkalmazott megoldásokat is bevetettek a potenciális felhasználók figyelmének felkeltése érdekében. Például magukban a kereskedelmi egységekben is futottak olyan hirdetések, reklámok, amelyek bemutatták folyamatot, ismertették előnyeit, ami értelemszerűen rettenetesen hatékony módszer.

Fotó: Mastercard
Fotó: Mastercard

Zöld fordulat

Az e területen történő digitális átállásnak van egy kevésbé látványos, ám annál fontosabb előnye, amelybe sokan talán nem is gondolnak bele. Ez pedig a környezettudatosság, ami a mai világban, amikor az emberiség egy része elkeseredett harcot vív a Föld megmentéséért, létfontosságú. Hiszen már van arra lehetőség, hogy a kártyás bizonylatokat mind a vásárló, mind a kereskedő elektronikusan kapja meg email vagy SMS formátumban, így nincs szükség azok nyomtatására.

A „papírblokkokat” amúgy is sokan kidobják, vagy el sem kérik, ráadásul a digitális bizonylat sokkal részletesebb adatokat tartalmaz, és nem tűnik el, szemben a hőpapirra nyomtatott verzióval. Ez a Mastercard úgynevezett greenPOS kezdeményezése, ám abban a magukra a kereskedőkre is nagy feladat hárul, hogy e lehetőségre felhívják a vásárlók figyelmét. De az ebbe fektetett idő és energia megéri, mert ezzel tényleg csak nyerhet mindenki, kivéve a papírgyártókat, de az ő szempontjaik ebben a sztoriban annyira talán nem lényegesek.

Ez még csak a kezdet

Az már viszonylag rövid idő után is világosan látszik, hogy az emberek és a kereskedők is szeretik az érintésmentes fizetési technológiákat. De az is biztos, hogy a jelenleg uralkodó trendek a közeljövőben jó eséllyel változhatnak. Az például biztosra vehető, hogy a hordozható okoseszközökkel történő digitális fizetés szerepe a jövőben még jelentősebbé válik, és ezzel párhuzamosan a hagyományos plasztik kártya és pláne a készpénz használata tovább csökken. És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy a vásárlást még könnyebbé, egyszerűbbé, illetve gyorsabbá tevő technológiák már beköszöntek, és megkezdték hódító hadjáratukat. Az olyan megoldásokra gondolunk, amikor a vásárlók, visszatérő vendégek angolosan távoznak, kezükben a termékkel, kihagyva a kasszánál a sorban állást: azaz a check-in lesz a check-out. A kereskedő illetve annak elfogadója applikáción keresztül tárolt kártyára terhel, a rendszer teljesen automatikusan intézi a tranzakciót a két fél között, mint ahogy már ezt a közösségi autózás, rollerezés során ma is megtapasztalhatjuk.

A cikk a Mastercard támogatásával készült.