A pandémia alatt jóval biztonságosabb elektronikus úton fizetni, mint készpénzzel, ám akadnak olyan kiskereskedések, ahol erre nincs lehetőség. Ez azonban változni fog: 2021. január 1-től ugyanis minden online kasszával rendelkező kereskedő köteles lesz elektronikus fizetési lehetőséget biztosítani ügyfelei számára.
„Üzletünkben csak készpénzes fizetésre van lehetőség”
– még ma is találkozhatunk ilyen és ehhez hasonló kiírásokkal kisebb üzletekben, ahol emiatt néha arra kényszerülünk, hogy továbbálljunk, otthagyjuk, amiket kiválasztottunk, hiszen egyre többen vannak azok, akik nem hordanak magukkal készpénzt. Az azonnali fizetés ugyanis nemcsak kényelmesebb, hanem a koronavírus szempontjából is biztonságos megoldást jelent, hiszen használatával közvetlen kapcsolat és otthonunk elhagyása nélkül is küldhetünk pénzt, vagy vásárolhatunk termékeket és szolgáltatásokat.
Nálunk kissé késve, csak 2020. március 2-től indult el ez a fizetési rendszer, melynek értelmében a hazai bankoknak képesnek kell lenniük a hét minden napján, 0–24 óráig, öt másodpercen belül célba juttatni a 10 millió forintos vagy annál kisebb átutalási tranzakciókat. Az azonnali fizetési rendszeren új szolgáltatások is elindultak, mint például a fizetési kérelem, amikor például az áramszolgáltató kiküldheti az értesítést, azaz a fizetési kérelmet az ügyfélnek, amelyet csak le kell okéznia, és ezzel már be is fizette a számlát. Mindemellett elérhetővé vált a másodlagos számla azonosító terhére történő pénzküldés, ami azt jelenti hogy a bankszámlaszám mellett a kedvezményezett mobiltelefonszámának, e-mail-címének, adószámának vagy adóazonosító jelének megadásával is lehet utalnia. Ezenkívül a QR-kód lefotózásával indítható fizetés is lehetségessé vált.
Jövőre 60 ezerrel több helyen fizethetünk érintésmentesen
Ahogy szerte a világon, a bevezetés óta itthon is nagy sikerrel működik a szolgáltatás, az első havi tapasztalatairól készített MNB-összesítésnél kiderült, hogy a 2020. március 2-i indulást követő első hónapban a bankok egymás között 9,3 millió átutalást továbbítottak sikeresen, több mint 1 363 milliárd forint összértékben. A felméréséből az is kiderült, hogy a tranzakciók átlagos értéke 146 ezer forint volt, hétköznapokon átlagosan napi 385 ezer, míg hétvégenként 106 ezer tranzakció teljesült az azonnali rendszerben, és az is látszik, hogy az összes tranzakció 92 százaléka mindössze 2 másodperc alatt bonyolódott le. Ez is a szolgáltatás fő célja, hogy az azonnali átutalással a pénzösszeg 5 másodperc alatt megérkezzen a fogadó félhez, és használható legyen minden olyan helyzetben, amelyekben korábban készpénzt, csekket vagy bankkártyát használtunk.
Eddig azonban nem minden kiskereskedőnél élhettünk ezzel a fizetési lehetőséggel: az MNB legfrissebb jelentése alapján 2019 végén hazánkban 66 ezer online kassza mellett nem áll(t) rendelkezésre bankkártyás fizetés. Magyarországon több mint 9,4 millió – hazai kibocsátású – fizetési kártya van forgalomban, és közel 114 ezer fizikai bankkártya-elfogadó helyen 147 ezer terminál működik. Az MNB számai alapján a jelenlegi közel 114 ezerről év végére 174 ezerre nőhet az elektronikus fizetést nyújtó fizikai vállalkozások száma, ami nagy ugrás lesz a magyar piacon.
Még több funkció, még több lehetőség
Ehhez mérten a bankszolgáltatók is felkészülnek a jövő évi változásokra, a Mastercard például bejelentette, hogy Magyarországon is elérhetővé teszi az úgynevezett Pay by Account nevű számlaalapú fizetési szolgáltatását, így a vásárlók a kártyás vagy mobilos fizetéseknél megszokott gyorsasággal, kényelemmel és egyszerűséggel fizethetnek majd. A Mastercard multirail stratégiájának megfelelően többféle megoldást is kínál, így akár bankkártyás fizetésről, akár a bankszámlák közötti azonnali fizetésről van szó, indulásra kész szolgáltatásaival segíti a kereskedőket és pénzügyi szolgáltatókat.
Ez konyhanyelvre fordítva annyit jelent, hogy elég mindössze egy okostelefon, és akár egy boltban, akár online pár másodperc alatt fizethetünk.
A szolgáltatás önálló alkalmazásként vagy akár a mobilbanki applikáció egyik funkciójaként is alkalmazható. Bolti környezetben a kártyás fizetéskor megszokott módon, érintésmentesen, a POS-terminálnál történik a fizetés, azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben nem egy bankkártya, hanem a vásárló bankszámlája vesz részt a tranzakcióban. Online vásárlás során pedig a Mastercard Pay by Accountot választva a vásárló a megszokott módon, az internetes kártyaterminál oldalon indíthatja el a tranzakciót, és a szolgáltatás a QR-kódos technológiát is ismeri, ami főleg az olyan mikrovállalati szegmenseknél lesz majd érdekes, ahol nehézkesebb a kártyás fizetés kialakítása. Ráadásul a Pay by Account az NFC-technológiával is működik, így nem kell a kód beolvasásával vacakolni, a telefonunkat csak a POS-terminálhoz kell érintenünk, és már meg is történik a fizetés, úgy, mint a mobiltárcák esetében.
Továbbá a kártyás fizetéseknél megszokott módon a vásárló Pay by Account esetében is visszakapja a pénzét a banktól, ha visszaélés áldozata lett, vagy ha nem azt a terméket, szolgáltatást kapta, amelyet szeretett volna. Kereskedői oldalon pedig nagy előny, hogy a szolgáltatás a már meglévő érintésmentes és internetes kártyaelfogadási infrastruktúrán működik, így nem szükséges hozzá nagyobb fejlesztés, beruházás.
A Pay by Account azok számára lesz igazán érdekes, akik valamilyen okból nem rendelkeznek bankkártyával, de nem szeretnének készpénzzel sem bajlódni a fizetéseik során.
Mi a helyzet a visszaélésekkel?
A vásárlók egyik gyakori és jogos kérdése a hasonló szolgáltatások, vagy akár az azonnali vásárlás kapcsán, hogy mennyire biztonságos, védve vagyunk-e a bankszámlákat megtámadó hackerekkel szemben. A jó hír, hogy a vásárlók biztonságát a Mastercard Zero Liability elve is szavatolja, vagyis a vásárló minden olyan esetben visszakapja a pénzét a banktól, amikor visszaélés áldozata lett, vagy ha nem azt a terméket, szolgáltatást kapta, amelyet szeretett volna.
(A cikk a Mastercard támogatásával készült.)