Koronavírustól a New York-i divathétig

2020. november 6. – 06:54

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Indiai farmerek, akiket mélyszegénységbe és sokszor öngyilkosságba taszít az ember okozta szárazság, a koronavírus bölcsőjeként emlegetett Vuhan 76 napja, egy Down-szindrómás modell mindennapjai, egy magyar alkotás, ami közelről bemutatja az Alzheimer-kór nehézségeit.

November 10-én online startol ötven filmmel a 17. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, négy izgalmas filmet ajánlunk a kínálatból.

76 nap (USA) - Vesztegzár a koronavírus bölcsőjében

Az idei fesztivál nyitófilmje, a 76 nap című alkotás, amit Wixi Chen, Hao Wu és egy névtelenségbe burkolózó riporter készített Vuhanban, a város 76 napos karanténja alatt. A koronavírus gócpontjaként számon tartott várossal kapcsolatban sok ellentmondásos hír került napvilágra: a kínai kormány propagandája szerint mindent kézben tartottak, a kiszivárgott információk szerint azonban ez nem teljesen így történt. Akadtak például olyan civilek, akik azért perelték a tartományi kormányt, mert szerintük megpróbálták eltitkolni a vírus komolyságát. És ne feledkezzünk meg arról az orvosról sem, aki figyelmeztetni próbálta az embereket a veszélyre, majd ezért rémhír terjesztéssel vádolták, később pedig kiderült, hogy ő is koronavírusban halt meg.

Koronavírusos beteget visznek Vuhanban. Neki szerencséje volt, jutott hely számára az osztályon – Fotó: 76 nap film
Koronavírusos beteget visznek Vuhanban. Neki szerencséje volt, jutott hely számára az osztályon – Fotó: 76 nap film

Az eltussolt információkkal, a kormány reakciójával és annak globális következményeivel, vagy a vírus eredetével kapcsolatos kérdéseket ez a film nem boncolgatja, az alkotók kizárólag a járványhelyzet személyes aspektusaira koncentrálnak. Már az első drámai képsorok – amikor egy egészségügyi dolgozót nem engednek oda még védőöltözetben sem a halott apjához – tudatosítják a nézőben, hogy a statisztikai adatok nemcsak számok, hanem hús-vér emberek személyes drámái.

A készítők bevezetnek minket a lezárt kórházi osztályokra, hogy megmutassák: íme, így halnak meg a koronavírusos betegek, egyedül, kiszolgáltatva, arc nélküli, szkafanderes egészségügyi dolgozók között. Így dolgoznak értük a túlterhelt orvosok, ápolók és nővérek, akik a végtelenített műszakokban perceket, órákat pihennek csak, akiknek az ijedt, elcsigázott, ajtón kívüli várakozó betegeknek azt kell mondaniuk: „Megteltünk.”

A film bemutatja, hogy ebben a mindenki számára új és ijesztő helyzetben milyen nehéz nem összeroppanni, emberségesnek, jónak maradni. Nem utolsó sorban azzal is szembesít, amit sokan hajlamosak elfelejteni: aggódó családtagként milyen őrjítő érzés lehet a tudat, hogy a kórházban lévő beteg szerettünknek nem foghatjuk meg a kezét, nem lehetünk vele, nem ápolhatjuk, és ha eljött az idő, nem búcsúzhatunk el tőle.

Az előzetes itt található!

Maddy, a modell (Svédország) – Minden lehetséges

Madeline Stuart az első Down-szindrómával élő modell, aki valaha végig vonult a New York-i divathét kifutóján, de ne rohanjunk előre.

Maddy nagyon szereti, ha fotózzák – Fotó: Maddy, a modell film
Maddy nagyon szereti, ha fotózzák – Fotó: Maddy, a modell film

A film az ausztrál Brisbaneből származó lány életét követi, közel két éves periódusban. A világot jelentő deszkákig az út mindenki számára rögös, de egy fogyatékossággal élő embernek és családjának főként. Maddy édesanyjának komoly akadályokkal kell megküzdenie az elit divatvilágban, hogy lánya álma teljesülhessen.

Maddy története több szempontból fontos, ő egy olyan szakmába szeretett bele, amiben minden érintettnek mindig a legjobbnak kell lennie, úgy kell mozognia, viselkednie, ahogy utasítják, nagyon kevés lehetőség van bármiféle szabad mozgástérre. De Maddy különleges személyisége, kisugárzása így is utat tör, és valami újat hoz a régi modern divatvilágban.

A történet során jól kirajzolódnak az iparág egyenlőtlenségei, az a küzdelem amivel nemcsak Maddy, hanem a többi modell is szembesül karrierje során. Az újdonsült csillag road movie-ja Párizstól New York-ig tele van humorral, kedvességgel, anyai gondoskodással, és persze hajtatlan erővel, ami Maddyben lakozik, hogy megvalósítsa gyermekkori álmát.

Az előzetes itt található!

Az idei esemény, a koronavírus járvány miatt az online térbe költözik, az eddigiektől eltérően tizenkét napig tart, ez idő alatt ötven filmet mutatnak majd be.

Szélhez szólók (India) – A klímaválság és a tradíciók áldozatai

A többszörösen díjazott Szélhez szólók című film korunk egyik legaktuálisabb témájára, a klímaváltozás súlyos következményeire hívja fel a figyelmet.

Egyáltalán nem egyszerű nőként sem helytállni ilyen körülmények között – Fotó: Szélhez szólok
Egyáltalán nem egyszerű nőként sem helytállni ilyen körülmények között – Fotó: Szélhez szólok

A készítők az indiai Mahárástra falvaiban élő gazdálkodók egyre kilátástalanabb életét mutatják be, amelyet tovább nehezít, hogy a térséget három éve sújtja szárazság. Néhány család történetén keresztül láthatjuk, hogy az indiai kormány miként hagyja az út mellett azoknak az embereknek a tömegét, akiknek a legnagyobb szükségük lenne a segítségre.

A film végére az is kiderül, mindez hogyan függ össze a térségben elkövetett tömegesen elkövetett öngyilkosságokkal, amelyeknek főleg férfiak az áldozatai. Választ kapunk arra is, hogy a nők számára miért India a világ legveszélyesebb országa, miért csak a fiú gyermekek taníttatása a prioritás, és miért annyira káros, ha a klasszikus nemi szerepek határozzák meg nők és férfiak életét.

Az előzetes itt található!

Hűség (Magyarország) – Alzheimer-kór közelről

Anna és Antal negyvenöt éve házasok – Fotó: Hűség film
Anna és Antal negyvenöt éve házasok – Fotó: Hűség film

A filmben Anna és Antal, egy idős házaspár mindennapjaiba csöppenünk bele, akik a Péliföldi idősek otthonában élnek. Azután hagyták el otthonukat, hogy Annát pár évvel ezelőtt Alzheimer-kórral diagnosztizálták, és Antal nem akarta magára hagyni szeretett feleségét.

A Hűségen keresztül ismerhetjük meg a házaspár életét és kapcsolatát, Antal feltétel nélküli szeretetét, kitartását és határtalan türelmét.

„Ameddig ugye lehet mellette maradni, maradok. Még ha már nem is fog megismerni.”

A dokumentumfilm az Alzheimerrel járó mindennapi nehézségeket mutatja be, a velejáró folyamatos kihívásokat, elutasításokat, vagy a végtelennek tűnő apátiát, melyben az ember néha felcsillanó reményt lát. A kór lassításának – az Alzheimer a mai orvostudomány szerint gyógyíthatatlan betegségek közé tartozik – egyes eszközeivel is találkozhatunk, amelyek átmeneti segítséget nyújtanak.

Szekeres Csaba rendező (Örvény, Kivonulás a Paradicsomba) jó érzékkel és egyszerű eszközökkel képes végig fenntartani az érdeklődést és figyelmet, miközben egy szívszorító történet nézői vagyunk.

Az előzetes itt található, és a magyar filmeket ingyen nézhetitek, így ezt is!

A filmeket a Verzió Dokumentumfilm Fesztiválon (november 10-22.) vetítik, itt találjátok a teljes filmlistát és jegyeket!

(A cikk a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál támogatásával készült.)

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!