2023. augusztus 13. – 12:45
A Barbie és a western szürreális frigye. Alternatív szandálzokni némi csavarral. Mezek, amik már rég nem a fociról szólnak. Csillogó-áttetsző szőttesek Sheinről. Örökzöld és szuperfriss trendszpotting az idei Szigeten a mindentudó külföldi divatlapok előrejelzéseire alapozva.
Holland, brit, ír, finn, kanadai és magyar fotóalanyokon keresztül térképeztük fel az idei Sziget és így a globális divat aktuális trendjeit és legtöbbször visszaköszönő slágerdarabjait. Régi, több éve jelen lévő, majd az idők során friss formát öltő és teljesen új, specifikusan 2023-ra jósolt trendeket egyaránt figyeltünk. Verdikt: meglepően igaz, amit a hanyatló Nyugat stílusgurui jövendölnek.
Bár az állítás, miszerint a nyugati és/vagy tengerentúli trendek jellemzően két-három év csúszással jelennek meg Magyarországon, továbbra is igaz, azért látható volt, mennyire másképp öltözködik a magyar és a nyugat-európai/amerikai fesztiválozó. Mégis, a masszív külföldi tömegeket vonzó Sziget (ahol a közönség közel 70 százaléka már nem magyar) rendkívül reprezentatív tud lenni, jól leképezhető mindebből, hogy mi a trendi most a világban. Ahogy az is, hogy mennyire pontosak a gyakran öncélú és szűk elit gardróbját elemezgető divatsajtó előrejelzései.
Egy kisebb vidéki fesztiválon minden bizonnyal nehezebb feladat lenne internacionális trendeket elemezgetni. Ahogy akár az eggyel nemzetközibb Kolorádón is, mivel hazai viszonylatban még mindig a Sziget áll a legközelebb a Coachella-kaliberű rendezvényekhez, amik az említett trendek elitista inkubátoraként szolgálnak: ha itt – Kim Kardashian után szabadon – minden lányon biciklisnadrág feszül, az bizonyosan bekerül egy, a jövő nyárra jósoló gyűjtésbe is.
Mindenesetre a cél semmiképp sem a magyar átlagfesztiválozó – elérhető árú darabokból összeálló – ruhatárának feltérképezése, inkább pont az, hogy milyen újítások keverednek az utóbbival.
A Vogue, a Guardian, az InStyle, a Hello és a Fashionista előrejelzései szerint az idei fesztiválszezon vezető darabjai és trendjei a
- Barbiecore, avagy pink ruhák, hiperfeminin szettek és platinaszőke hajak a hatalmas kasszasikert elérő film hatására;
- a mindezt vadnyugati esztétikával ötvöző western Barbiecore;
- hasonló vonalat követve cowboycsizmák minden mennyiségben és színben, illetve egyéb westernruházat;
- strasszköves, áttetsző mesh dressz;
- Horgolt, hálós egyberészes ruhák;
- #TheNewIndie, a Tumblr-korszak öltözködésének visszatérése;
- #Kidult kiegészítők, avagy aranyos, gyakran mesékből merítő kislányos-kisfiús táskák, kitűzők, sapkák, minták felnőtt embereken;
- a ‘70-es évek divatja;
- fűzők;
- extra alacsony derekú farmerek.
Ezekből négy-öt trend abszolút hangsúlyos volt a fesztiválon, a maradékot pedig egyéni benyomásainkra és saját divatértésünkre bíztuk.
A Szigetre vezető hídon besétálva rögtön örökérvényű, soha ki nem futó Fjällräven Kånken táskák, Vans Old Skool cipők, Converse-modellek, Nike SB Dunk Low sneakerek (abból is a fránya Panda verzió), övtáskák és halászsapkák fogadják az ide érkezőt. Beljebb haladva mutatja csak meg magát az újvonalas divat, sokakon van például focimez, ami már rég nem (csak) a drukkerlét kifejezésének kulcseleme.
2023 bandapólói a mezek, abból is főleg a vintage, turkált darabok, tekintve, hogy Drake már 2016-ban tiptop babarózsaszín Juventus-mezben pózolt, így itt is egy visszatérő, átalakult jelenségről beszélünk. Adja magát a kérdés, hogy vajon hány Juve-szurkoló bosszankodhatott a rapper ruhaválasztásán ekkor – nosztalgikus, pont, mint az átlag Metallica-rajongó őrlődése egy H&M-es Ride the Lightning pólót viselő, azt Yeezy cipővel hordó tizenéves láttán.
Futballmezt 2023-ban az úgynevezett blokecore idején a TikTok szerint így, így és így érdemes hordani. A Szigeten pedig volt bőven régebbi és újabb mez is, akadtak szurkolónak tűnő írek és divatozó, gyöngysoros hollandok is.
Szigorúan idei slágerdarab a cowboycsizma, ami lassan a Madách téren és a Széll Kálmánon is egyre gyakoribb látvány, a fesztiválon pedig lépten-nyomon ki lehetett szúrni. A mai divat termékhű, szigorú uniformizáltságát igazoló beszédes tény, hogy a fent hivatkozott cikkekben megjelenő ezüstös csizmából (rá gondolunk, a lenti galériában pedig a harmadik fotó) rögtön három ugyanolyat szpottoltunk egymás után rövid idő leforgása alatt, csak ezután leltünk rá a többire, amik alább szerepelnek. Pedig ennek a gyökerei sem 2023-ban keresendők, a cowboy-esztétika Lil Nas X idején tört be a mainstreambe újult erővel, majd ezt vitte tovább stílszerűen két texasi előadó, Megan Thee Stallion és Beyoncé is. Utóbbi nagy sikerű, Grammy-díjas Renaissance albumának turnéplakátján és vinyl verzióján például csillámos cowboykalapban szerepel; a csillogó, luxuselemekkel kevert western stílus (ami szintén fesztiváltrend, lásd: western Barbiecore) elterjesztésében neki is nagy szerepe volt.
Soha el nem tűnő, levakarhatatlan kiegészítő a biciklis szemüveg (nem kizárólag, de számos esetben Oakley), amit a korábban említett Kim Kardashian és a divatot diktáló calabasasi klánja után mindenki hordani kezdett. Idén a Szigeten a lenti négyes első indulója, a Pringles-logós egyberuhában császkáló finn férfi húzta a legmerészebbet.
Bár Post Malone és Justin Bieber Crocs-részvényeket az egekbe lövő kollaborációja már évekkel ezelőtt letarolták az ipart és a Balenciaga-habszivacs luxusklumpáin (amikből magassarkú és platformos is kijött) sem rökönyödünk meg, a trendek átfutási ideje miatt újként hathat, hogy a Crocs tarol a porban, a fűben és a betonon is. Igen, azok az idők elmúltak, hogy a puha papucsok élettere a strandok és vízpartok környékére korlátozódik, és már nem csak a kisboltig szabad bennük leugrani. Így nem újdonság, hogy az egykor még lenézett klumpa ma már teljes értékű helyet foglal el a lábbelik panteonjában, az Al-Terrain szandáljuk (harmadik fotó alább) viszont csak mostanság kezd egyre népszerűbbé válni. A brit srác, akin lefotóztuk, elmondta, hogy mindig csak szigorúan zoknival veszi fel.
Ahogy Hevesi-Szabó Lujza fotós kollégám a cikkhez szükséges divatles közben utalt rá, a Balaton Sound (ahol elég sok időt töltött) méltán tekinthető a Sziget-trendek előfutárának. Zamárdiban már minden a strasszköves, áttetsző hálós dresszről szólt, ami talán a leggyakrabban fordult elő az új trendek közül a Szigeten is. Az úgynevezett mesh dress (ami alá bármit fel lehet venni) napfényben mutatja meg az igazi arcát, akárcsak a viselője (a brit lány a második fotón), már a kép elkészülte után: ő ironizálva mesélte, hogy egy rakás pénzt költött erre a darabra (13 fontot) és már alig várta, hogy valaki lefotózza benne. Vonakodva és humorosan megsúgta, hogy az egyre több kritikát kapó, kínai fast fashion-óriás Sheinről van, ami ellen jelenleg példátlan módon szervezett bűnözés miatt nyomoznak az amerikai hatóságok, ilyet pedig még nemigen látott a divatvilág. A lánynak ettől még meggyőződése, hogy sokak a helyszínen ugyaninnen szerezték a magukét.
És a tetőpont: a Barbiecore. Egy, a Paris Hilton-éra óta bőven létező, pink-szőke trend, aminek csak újabb lendületet és könnyen azonosítható nevet adott Greta Gerwig 1 milliárd dolláros bevételt is meghaladó Barbie-mozija. A film végül lenyomta a rivális Oppenheiemert, a popkultúra frontján betöltött csúcsragadozói szerepe pedig a Sziget területén is nyilvánvaló volt. Első alanyunk Kanadából jött, barátnője pedig úgy jellemezte, hogy ha valaki, ő egy igazi Barbie, aki Crocsban csoszogja végig a rá váró hat napot. Borítófotónk arca és a lenti gyűjtés második szereplője a mindezt újabb, vadnyugati síkra emelő western Barbiecore megtestesítői, lábukon a trónról legalább őszig le nem taszítható cowboy csizmával. A Barbie-agendához illő, univerzális nőkép archetípusai ők, akik egytől egyig erőt sugároztak. Ne feledjük ugyanakkor:
Záróakkordként az említésre méltó örökzöldek:
- színes (főképp pasztellpink és babakék) fonatok;
- csillám, csillám és csillám, avagy az Eufória-core és a falusi arcfestős búcsúk halhatatlansága;
- halászsapkák és a külön fajként létező békás halászsapkák;
- övtáskák;
- virágos-bolondos ingek;
- egyenszettek, avagy a turisták kedvenc megkülönböztető jelzése (a Hófehérke jelmezektől a vicces, rikító gumikacsás felsőkig bármi);
- Martens és minden egyéb bakancs;
- merchandise;
- logómánia (luxusmárkák előnyben);
- kötött-horgolt dresszek.