Gumimedencés, bikinis nők mutattak rá, hogy a legnagyobb videójátékközvetítő-platformot csak saját maga érdekli

2021. május 21. – 21:02

frissítve

Gumimedencés, bikinis nők mutattak rá, hogy a legnagyobb videójátékközvetítő-platformot csak saját maga érdekli
XoAeriel – Forrás: Twitch

Másolás

Vágólapra másolva

Csütörtök reggel a Telexen is olvashattak Kaitlyn „Amouranth” Siragusa hajmeresztő, naponta ezerdollárosra rúgó reklámbevételeiről, amiért csak annyit kellett tennie, hogy egy felfújható gumimedencében üldögélve, bikiniben beszélt dolgokról. Az OnlyFans a pornóra támaszkodva 2020 egyik legnagyobb sikersztoriját hozta össze, így nem túl meglepő a siker,

ám Amouranth nem ott kaszált napi 300 ezer forintnak megfelelő összeget, hanem az Amazon birtokában lévő, elsősorban a videójátékos közvetítései miatt ismert Twitchen.

A Twitchet az utóbbi években rengeteg kritika érte, amiért nem lépett fel elég keményen a szexuálisan túlfűtött tartalmakkal szemben, a március óta őrületesen népszerű, banánokon lovagló pózoló bikinis nők azonban a szokásosnál is jobban kiverték a biztosítékot. A Twitch most tett is egy tétova lépést az ügyben, és egyik napról a másikra letiltotta a reklámokat Amouranth csatornáján, ami a streamert is meglepte, de azt ő is kiemelte, hogy nem fogja földhöz vágni a dolog.

Éppen emiatt nem egyértelmű, hogy a bikinis streamerek áradatából nyilvánvalóan profitáló Twitch tényleg szeretne-e leszámolni a jelenlegi szabályzatot hivatalosan nem sértő jelenséggel, pláne, mert ahogy az utóbbi években minden botránynál, úgy itt is a végsőkig kivártak, mielőtt léptek volna. Ez pedig a korábban is ellentmondásos, következetlen és a transzparenciát mellőző moderációs gyakorlattal együtt a szürkezónás tartalmak további megerősödéséhez és a platform gyökeres átalakulásához vezethet – akár megszűnnek a medencés streamek, akár nem.

Visszatérő probléma

A Twitch pár hét múlva tölti be a tizedik életévét, ez idő alatt pedig nemcsak egy rakás emlékezetes pillanatot, hanem egy saját kultúrát, belső nyelvezetet és poént is kitermelt – többek közt ennek is köszönheti, hogy az egyre nagyobb kihívók ellenére a mai napig sikerült megőriznie a piacvezető pozícióját. A kezdetben a videójátékos szubkultúrára fókuszáló platform természetesen egyre népszerűbb is lett, mióta pedig 2014-ben az Amazon megvette, egyértelműen befészkelte magát a köztudatba.

Ez többek között azzal is járt, hogy a videójátékos tartalmakon túl egyre több minden szivárgott be a platformra, és olyan streamerek is megjelentek, akik korábban aligha választották volna a Twitchet. A Twitch korai időszakában időnként feltűnő camgirlök ekkor természetesen már rég nem kaptak lehetőséget,

ám a meztelenkedésre vonatkozó szabályozás pont annyira volt gumiszabály, hogy több dekoratív női streamer is megcsinálta a szerencséjét azzal, hogy az általuk közvetített játék helyett saját magukat helyezték előtérbe.

Az, hogy a nők pontosan mit hordhatnak a közvetítésekben, hosszú évek óta komoly vitákat generál a a Twitchen, és alapvetően elég nehéz eldönteni, hogy kinek van igaza a kérdésben. A szexuálisan túlfűtött tartalmakkal népszerűvé váló női streamerek sokak szerint nemcsak a Twitchre nézve voltak károsak, hanem az összes streamelő nő megítélését is jelentősen rontották. A jelenségre reagáló szexista kirohanások viszont egyre több embert hangoltak a „Twitchet az igazi gémerektől elrabló nők” ellen, és gyakorlatilag pontosan ugyanazt a hatást érték el, mint amit a szexuálisan szuggesztív streamer nőknek tulajdonítottak (a Twitch maga használja rájuk a szuggesztív jelzőt).

A helyzetet pedig csak még tovább rontotta, hogy a Twitch szokás szerint nem is igazán tudta vagy akarta megoldani a problémát.

2017-ben például az egyik hivatalos partnerük, Trainwreck vadul nekiment az általa „Twitch-ribancoknak” nevezett streamereknek, de a platform a streamer átmeneti felfüggesztésén túl nem állt ki a helyenként egyértelműen szexista monológ üzenete ellen, és a már akkor is évek óta kritizált moderációs irányelveit sem vizsgálta felül. Ezzel párhuzamosan viszont a túloldalon is megvoltak azok a szereplők, akikkel ránézésre folyamatosan kivételeztek, élükön Natalia „Alinity” Mogollonnal és a mostani ügyben is főszerepet játszó Kaitlyn „Amouranth” Siragusával. Velük a Twitch általában mindig kesztyűs kézzel bánt, ha moderációról volt szó, és olyan botlásokat is elnéztek nekik minimális büntetéssel, amiért másokat simán több napra kitiltottak.

Kaitlyn „Amouranth” Siragusa – Forrás: Twitch
Kaitlyn „Amouranth” Siragusa – Forrás: Twitch

A Twitch eközben persze azért próbálta megzabolázni az indulatokat, és egyes esetekben ki is tiltott olyan női streamereket, akik túlságosan szexualizált tartalmakat közvetítettek, máskor viszont olyanokra csaptak le, mint egy teljesen ártalmatlan Chun-Li cosplayer, vagy egy élő közvetítésben szoptató anyuka. A következetlen moderálási gyakorlat pedig ebben az esetben sem segített az árkok betemetésében.

A konfliktus ugyanaz, csak a csomagolás új

Így jutottunk el tavaly áprilisig, amikor a Twitch váratlanul fogta magát, és a twitches közösség évek óta tartó folyamatos rimánkodását meghallva közétette a meztelenségre és ruházatra vonatkozó irányelveinek jelentősen felújított változatát. Az ezen a linken magyarul is elérhető új szabályozás egy sor dolgot sokkal konkrétabban fogalmazott meg, a meztelenséget például kontextustól függetlenül betiltotta, a nők esetében pedig nemcsak a mellbimbók takarását tette kötelezővé, hanem betiltotta a mellek alsó ívének megjelenítését is, és sokkal részletesebben taglalta azt is, hogy milyen viseletet hordhatnak a streamerek, ha nem akarnak szabályt szegni.

Ez egyértelmű lépés volt a jó irányba, de ahogy az a mostani botrányból is látszik, nem volt elég ahhoz, hogy feloldja a szexuális tartalmakkal kapcsolatos feszültségeket.

A medencés-fürdőruhás trendet még tavaly év végén indította útjára egy XoAeriel nevű streamer, aki a Kotakunak áprilisban elmondta, hogy valami olyasmit akart csinálni, amit senki más nem csinál, ezért rendelt egy felfújhatós gumimedencét az Amazonról. Mikor aztán ebben elkezdett fürdőruhában közvetíteni, hirtelen rengetegen kezdték el nézni, így pedig egyre többen vágtak bele hasonló streamekbe – így jött létre a mostani, úgynevezett

hot tub meta.

Mivel az utóbbi hónapokban ez érvként is gyakran elhangzott, ezen a ponton fontos kiemelni, hogy a Twitch beszélgetős szekciójában korábban is gyakoriak voltak a jakuzzis vagy medencés streamek – Amouranth egyike volt az első streamereknek, akik ilyeneket csináltak –, ettől pedig valójában nem sokban különbözik egy felfújhatós gumimedence. A tartalom is pontosan ugyanaz, amit a Just Chatting kategóriában megszokhattak az emberek, úgyhogy papíron tényleg semmi olyan nem jött létre, ami ne létezett volna korábban is a Twitchen. Emellett pedig azt is érdemes megemlíteni, hogy a legtöbb hot tub streamer azt csinálta, amit egyébként is szokott – vagyis játszott, edzett, vagy simán csak beszélgetett a nézőivel –, és csak heti egy-két alkalommal ültek be a gumimedencébe.

Ettől még persze nehéz nem arra gondolni, hogy elsősorban azért ugrott meg ilyen mértékben a népszerűségük, mert a fürdőzős közvetítéseken végső soron mégis dekoratív lányok dobták le a textilt, és tették kisebb-nagyobb vehemenciával közszemlére a testüket. Pontosan ez az, ami miatt a dühös kommentelők softcore pornóként hivatkoztak a jelenségre, és több prominens streamer is kikelt a jelenség ellen – Felix „xQc” Lengyel például egyenesen a legszánalmasabb dolognak nevezte, amit a Twitchen látott az utóbbi jó pár évben.

Mások viszont a kihívó tartalmakkal leggyakrabban vádolt női streamerek érvelésével válaszoltak a kritikákra. A cosplayben és streamelésben is utazó Hillary „Pokket” Nicole például arról írt, hogy

amíg a férfiak szexualizálják a nőket, addig nincs baj, de amint ők teszik meg magukkal ugyanezt, rögtön immorálisnak bélyegzik őket, mások pedig azt emelték ki, hogy amíg a Twitch nem szabályozza ezeket a tartalmakat, addig nincs miről beszélni a kérdésben.

A QTCinderella nevű streamer egy fokkal mérsékeltebben állt hozzá a kérdéshez, ő egy márciusi streamjében arról beszélt, hogy a nőknek ugyan minden joguk megvan arra, hogy azt csináljanak a testükkel, amit akarnak, de ha valaki ezt a Twitchen csinálja, annak számolnia kell azzal, hogy zaklatni fogják. Szerinte a Twitchnek olyan irányelveket kellene felállítania, amivel meg lehet szabadulni a szexuális zaklatóktól, a streamereknek be kell tartaniuk ezeket, a nézőknek pedig meg kell érteniük, hogy csak azért, mert a Just Chatting főoldala tele van bikinis lányokkal, nem várhatják el más női streamerektől is, hogy ugyanezt csinálják.

Az egyik népszerű hot tub streamer, Spoopy Kitt szerint ugyanakkor tök mindegy, hogy mit csinálnak, a platformon mindig lesznek olyanok, akik szexualizálják a nőket, a trendet elindító XoAeriel pedig úgy áll hozzá a kérdéshez, hogy ha már ez a helyzet, ki is fogja használni, hogy pénzt tud keresni ezeken az embereken.

Lehet is, meg nem is, tudod, így van ez

Ebben az ügyben mindenképpen érdemes kiemelni, hogy hiába tűnik jogosnak szóvá tenni, hogy a Twitchen, ahová 13 éves kortól lehet regisztrálni, az egyik legnépszerűbb kategória hemzseg a láthatóan szexuális tartalmaktól, egyesek pedig az OnlyFansüket is népszerűsítik itt, ahol egészen konkrétan pornót árulnak,

a Twitchnek hivatalosan magával a hot tub jelenséggel nincsen semmi baja.

Korábban a Kotaku videojátékos portálnak a cég azt írta, hogy a fürdőruha engedélyezett a platformon, ha megfelelően takarja a nemi szerveket és a mellbimbókat, és mivel a hot tub streameken a kamera nem is fókuszál ezekre a területekre, emiatt sem lehet megbüntetni az ilyen streamereket. Marcus „DJWheat” Graham, a Twitch egyik fejese április végén ugyancsak ezt emelte ki, hozzátéve, hogy a szexuálisan szuggesztív tartalmak ugyanakkor nem engedélyezettek, ezek ellen pedig fel is lépnek, ha jelentik őket.

Marcus „DJWheat” Graham – Forrás: Twitch
Marcus „DJWheat” Graham – Forrás: Twitch

Legalábbis állítólag, nehéz ugyanis elképzelni, hogy valaki szerint nem szexuálisan szuggesztív az, ha egy nő fürdőruhában pattog fel-le egy felfújható banánon – főleg úgy, hogy amint arra többen rá is mutattak, ennél jóval kevesebbért is tiltottak már ki női streamereket a platformról.

Ha viszont a Twitch szerint tényleg ez a helyzet, akkor sem vagyunk sokkal előrébb, azt ugyanis explicit nem vállalják fel, hogy a dolog rendben van, ami csak még több bizonytalanságot szül, és azt az érzetet kelti, hogy a platform sem a kritikusokkal, sem pedig az alighanem elég sok pénzt termelő hot tub streamerekkel nem akar konfrontálódni. Erre pedig minden esély meg is van,

a Twitchre ugyanis jellemző, hogy a végsőkig maszatolja a konfliktusokat, és akkor is inkább fű alatt próbálja megoldani a problémákat, hogy senkit ne haragítson magára.

A vég kezdete?

A Twitch alighanem ebben az ügyben is pontosan tudta, hogy – ahogy arra például a népszerű streamer, Asmongold is rámutatott – a hot tub streamek azt használják ki, hogy a meztelenségre vonatkozó irányelvek még mindig túl rugalmasak ahhoz, hogy rendesen be lehessen tartatni őket, de egészen addig boldogan hagyták futni a trendet, amíg kritikussá nem vált a helyzet. Amouranth esetében alighanem a nyíltan vállalt, elég explicit OnlyFans-fiókjának népszerűsítése vezetett oda, hogy hétfőn állítása szerint figyelmeztetés nélkül kikapcsolták a reklámbevételeit.

Amouranth főleg azért lepődött meg a Twitch intézkedésén, mert állítása szerint szoros kapcsolatban van több belsős kontakttal is, de még ők sem szóltak neki arról, hogy demonetizálhatják a csatornáját. Mint írta, a fő probléma nem azzal van, hogy ezzel a büntetéssel sújtotta őt a Twitch, hanem azzal, hogy erről egyáltalán nem értesítették őt. Mint írta, arra, hogy pontosan mi áll a döntés mögött, arra utaló választ kapott, hogy nem minden olyan tartalom fér bele az oldalon hirdetőknek, amelyet a platform szabályzata megenged.

Ez azért lehet fontos, mert egybevág azzal az állítólagos törekvéssel, hogy a Twitch pontozná a streamereket a brandértéküktől függően. Ez akár az első effektív lépés is lehet ebben a projektben, Amouranth ugyanis még manuálisan sem tudott reklámot tenni a közvetítésébe, és a Twitchtől azt a választ kapta, hogy belátható időn belül ne is számítson arra, hogy reklámokat tehet a streamjeibe. Annak ellenére persze, hogy a streamer ezzel havonta több tízezer dolláros bevételtől is eleshet, a küszöböt azért nem kell majd rágnia,

a Twitchen a bevételei nagy része a feliratkozókból, illetve az adományokból származik, emellett Instagramon, YouTube-on és OnlyFansen is erős a jelenléte, és szponzorai is vannak.

Emiatt az egész nem tűnik másnak, mint egy látszatintézkedésnek a Twitch oldaláról, hogy lehűtsék a kedélyeket, másrészt pedig azért is érdekes, mert más tartalomgyártóknál viszont komoly következményei lehetnek annak, ha a Twitch a jövőben gyakrabban nyúl a streamerek reklámbevételeinek megvonásához az irányelvek pontosítása, illetve kiegészítése helyett. A kisebb streamereknek akár a karrierjükbe is kerülhet, ha demonetizálják a csatornájukat, ahogy pedig arra Amouranth is rámutatott, innen már csak egy lépés lenne ugyanígy lecsapni a hirdetők által ugyancsak kevéssé kedvelt szerencsejátékozásra vagy az alkoholra is, ami nagyságrendekkel több embert érintene a hot tub streamereknél.

Az mindenesetre megint kiderült, hogy ahogy korábban sokszor, úgy a Twitch a proaktivitás helyett most is inkább a streamerekre hárította a kockázatokat.

Azzal, hogy a platform vezetése nem foglalt állást ebben a megosztó kérdésben, hónapokig életben tartott egy olyan szürke zónát, amely a nézőket és a trendből kimaradó streamereket is negatívan érintette, sőt, még azokat is, akik papíron a haszonélvezői voltak az egésznek. Ezt a League of Legends játék európai ligájának korábbi kommentátora, Indiana „Froskurinn” Black foglalta össze a legjobban, aki szerint a hot tub metáért egyértelműen a Twitch tehető felelőssé, az ostor mégis a jelenlegi szabályokat betű szerint betartó streamereken csattan. A mérges véleményekben pedig a jogos kritikán túl sokszor felsejlik az alig burkolt nőgyűlölet is.

Az persze biztos, hogy megoldani jóval nehezebb lett volna a problémát, pláne akkor, ha a hot tub streameket a teljes betiltás helyett egy sokak által felvetett felnőttszekcióba költöztették volna. Ahogy azt az OnlyFans példája is megmutatta, a női szexualitás ebben a formájában még mindig tabunak számít, még azokon a felületeken is, amiket erre találtak ki – hát még azokon, ahol alapvetően semmi keresnivalója –, és a jelenlegi hirdetők sem örültek volna egy ilyen ötletnek, így valószínűleg a kezdettől fogva bukásra lett volna ítélve. Az viszont, hogy a Twitch a tavalyi zaklatási botrányok után ebbe az ügybe is csak akkor állt bele, amikor már robbanásig feszült a helyzet, és magától meg sem próbálta kezelni a helyzetet, erősen arra utal, hogy a hot tub streamek körülötti felhajtást csak saját maguknak köszönhetik.

Felhasznált források

  • Twitch Takes Away Biggest Hot Tub Streamer's Ability To Make Money Off Ads (Kotaku);
  • Hot Tub Streams Are Waning, But Some People Still Think They’re Destroying Twitch (Kotaku);
  • Twitch's 'Hot Tub Meta' Has Sparked Off Yet Another Debate About Women's Attire (Kotaku);
  • The hot tub meta is changing Twitch — for better or worse (Inven Global);
  • Hot tub livestreamers broadcasting in bikinis on Twitch have divided the platform's community (Insider)
Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!