A nomádok földje a legjobb film, Anthony Hopkins a legjobb színész, Frances McDormand a legjobb színésznő
2021. április 26. – 01:51
frissítve
Átadták a 93. Oscar-gála díjait.
- Nem voltak egetrengető meglepetések a díjazottak között, de a díjak sorrendjében igen: nem a legjobb film díja volt az utolsó, hanem a két színészi kategória.
- A nomádok földje 3 díjat nyert, az este nagy vesztese nulla szoborral az A chicagói 7-ek tárgyalása volt.
- A gála viszont szuper hangulatú volt, sokkal oldottabb, fesztelenebb, leginkább egy kedves koktélpartira hasonlított, ahol akkor sem volt baj, ha a szövegekben bakiznak az emberek. Az utolsó blokk viszont elég kaotikusra sikerült, a legutolsó díjat olyan kapta, aki ott sem volt.
- A helyszín sokkal szellősebb volt, kevesebb résztvevővel.
- Egy központi vezérfonal volt: szinte mindenki, aki díjat adott át, arról beszélt, hogy az adott kategóriában milyen film volt rá nagy hatással kiskorában. A jelöltek bemutatásánál arról beszéltek, hogy az adott ember hogyan kezdte a karrierjét.
- A beszédeket nem keverték le, de nem mutatták be a legjobb dal kategória jelöltjeit, és az in memoriam is nyaktörő sebességgel ment le.
Magyar idő szerint hétfő hajnalban megtartották a 93. Oscar-gálát, ahol a jó elfuseráltra sikerült 2020 legjobb filmjeit díjazták. A legtöbb jelölést a David Fincher rendező Mank című filmje kapta, az Aranypolgár forgatókönyvének születése 10 jelölést ért, de az idei gála egyik legnagyobb esélyese az A nomádok földje című dráma Frances McDormand főszereplésével.
Kattints ide, ha szeretnél minél többet megtudni a fontosabb idei jelöltekről!
Magyarországon a Moziverzum vagy Pro 7 csatornán lehetett nézni a gálát élőben.
A díjátadón rengeteg jelölt és híresség fizikai valójában ott volt, de a szervezők többek között Párizsban és Londonban is felállítottak közvetítőközpontokat, hogy ne kelljen utazniuk azoknak, akik nem akarnak. A legjobb dalok előadásait már korábban rögzítették. Az idei műsort Steven Soderbergh rendező (Fertőzés, Ocean’s Eleven), Stacey Sher producer (Fertőzés, Aljas nyolcas) és Jesse Collins, szintén producer (több Grammy-díjátadó) készítették.
A járványhelyzet miatt a vörös szőnyeges kokettálás idén szokatlanul alakult: a gála előtti fogadásra egy tágas vasúti pályaudvart, a Union Stationt bérelték ki a szervezők. Az állomáson rendeztek be egy szellős térséget a résztvevőknek, míg a sajtó az épület előtt, elkülönítve kapott helyet. Az újságírók a sztároktól két méterre felállított kordonok mögül kérdezhettek. A vörös szőnyegen jellemzően alig lézengett pár ember, vagy legalábbis a nagy térben nagyon eloszlott a tömeg. Szájmaszkot csak az eseményen dolgozó személyzeten láttunk, de elvileg mindenki, aki részt vett a gálán, több negatív koronavírusteszttel igazolta, hogy nem kapta el a kórokozót, és persze sokan már oltást is kaptak.
Volt olyan előadás, ami nem került a műsorba, hanem az felvezető részben kapott helyet, a legjobb dalra jelölt Húsavíkot az Eurovízió című vígjátékból például már korábban megnézhették az amerikai tévénézők.
Steven Soderbergh producer nem hazudott, amikor azt ígérte, hogy ez a díjátadó filmszerűbb lesz, konkrétan egy stáblistával indult, ahol felsorolták a díjátadók és közreműködők neveit, szélesvászinban láthattuk, ahogy Regina King színész/rendező besétál az épületbe egy szoborral a kezében a bejárattól, és felmegy a színpadra.
A helyszín sokkal intimebb és szebb, mint egy átlagos Oscar-díj átadón az óriási Dolby színház belseje, egy gengszterfilmes art deco belsőben pár maroknyi híres, sokkal kisebb zajt csapó néző ül. King arról is beszélt, hogy maszk nélkül vannak az emberek a teremben, méghozzá azért, mert úgy kell felfogni az Oscart, mint egy filmet, a díjátadót pedig mint egy filmforgatást. Ha dolgoznak, a maszkot felveszik.
King megemlítette, hogy micsoda év ez, és még mindig benne vagyunk a sűrűjében, illetve elmondta, hogy ha máshogy alakulnak a dolgok Minneapolisban, lehet, hogy ő is inkább tüntetne, mint a magassarkúban állna a színpadon. Ezzel természetesen a Derek Chauvin-perre utalt, és hogy George Floyd meggyilkolásával vádolt rendőrt bűnösnek mondták ki.
Már az első kategória átadásának is radikálisan más a hangulata, a kamera sokkal fésületlenebbül mozog, a legjobb eredeti forgatókönyv jelöltjeit részletesen, de egészen viccesen mutatják be, Regina King mindenkiről elmondja, hogy kezdte a karrierjét, például hogy Aaron Sorkin popcornt készített. A győztes Emerald Fennell lett az Ígéretes fiatal nő forgatókönyvéért. Utoljára 13 éve nyert női jelölt ebben a kategóriában, Diablo Cody a Juno című filmért. Fennell megjegyezte, hogy milyen nehéz és milyen hideg az Oscar-szobor, megígérte, hogy megpróbál nem sírni, de ez britként amúgy is neki, majd megköszönte mindenkinek, és remélte, hogy ez meg fog felelni Soderberghnek.
Nem volt megállás, máris jött a legjobb adaptált forgatókönyv díja, egy Oscar-gálától szokatlan tempóban. A győztes Florian Zeller és Christopher Hampton a The Father szkriptjéért, ami Zeller hasonló című színdarabjából készült, és érzékenyen mutatja be az öregkori demenciát. Zeller beszéde gyakorlatilag nevek felsorolásából állt, mindenkinek köszönetet mond, akinek a stábban kulcsszerepe volt. Külön kihangsúlyozta, mennyire hálás Anthony Hopkinsnak, amiért elvállalta a szerepet, az utolsó név viszont a felesége.
Laura Dern adta át a legjobb nemzetközi filmnek járó díjat. Arról beszélt, hogy kiskorában édesanyja, aki egyébként Diane Ladd elvitte őt egy Fellini-filmre kiskorában, méghozzá az Országútont látta, amiről később megtudta, hogy az lett az első, ami megkapta a legjobb külföldi filmnek járó Oscart. A jelölt filmeknél nincsenek vicces anekdoták az emberekről, csak egy-egy jellegzetes jelenet. A győztes a dán Még egy kört mindenkinek lett. A rendező Thomas Vinterberg ott volt a helyszínen, aki azzal viccelődött, hogy 5 éves kora óta beszédeket ír a fejében, és most végre itt van, és elképesztő. Vinterberg megköszönte mindenkinek, aki finanszírozta a filmet, megköszönte mindenkinek, aki a film készítésében részt vett, vagy szerepelt, különösen Mads Mikkelsennek. A rendező mesélt a színpadon arról, hogy a forgatás 4. napján meghalt a lánya, aki elvileg szerepelt is volna a filmben, végül az ő emlékének dedikálta a filmet, és a díjat is neki ajánlotta Vinterberg. Akit a hosszabb beszéde ellenére nem kevertek le, ahogy nem is tették később sem senkivel.
Dern adta át a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat is, a színésznő a terem közepén állt, és valahogy sokkal személyesebb lett ettől a hangulat, hogy a díjátadó előtte a jelöltek szemébe mondhatta a szövegét róluk. Lakeith Stanfield és Sacha Baron Cohen mondjuk nem volt a helyszínen, az előbbi Londonban, az utóbbi Sydneyben volt, onnan jelentkeztek be. A nyertes Daniel Kaluuya lett a Judas and The Black Messiah című filmért, amiben Fred Hamptont, a chicagói Fekete Párducok vezetőjét alakította. Kaluuya Istennek és az édesanyjának köszönte. A család Londonból figyelte, ahogy átveszi a díjat, de kapcsolták őket. A színész egészen bizarr dolgokról kezdett el beszélni, például arról, hogy micsoda csoda, hogy itt lehet, a szülei egyszer szexeltek, és most itt áll. Rögtön bevágták a londoni nézőtéren ülő édesanyját, akinek a szájáról tisztán le lehetett olvasni, hogy What is he talkin' about? (Mi a fenéről beszél?)
Don Cheadle adta át a legjobb smink és haj díját, itt már annyira nem részletezték a jelölteket. A nyertes a Ma Rainey: A blues nagyasszonya, és hát aki látta Viola Davist abban a filmben, tudja, hogy megérdemelten. A hajért felelős Mia Neal és Jamika Wilson a kategória első fekete nyertesei, Neal pedig arról beszélt, hogy sikerült áttörni az üvegplafont, és hogy mennyi féle és fajta ember állhat még ezen a színpadon, és egyszer ez lesz a normális. A legjobb kosztüm díját szintén a Ma Rainey kapta, a nyertes Anne Roth nem volt ott.
Ezután Bryan Cranston jelentkezett be a töküres Dolby Theaterből, ahol az Oscar-gálát általában tartani szokták – és mint ígérte, jövőre ott is tartják megint. Cranston a Jean Hersholt Humanitárius Díj nyertesét jelentette be, illetve ismételte meg, mert a bejelentés már januárban megtörtént: a járványhelyzetek során az elmúlt száz évben nyújtott segítségéért a Motion Picture and Television Fund, illetve Tyler Perry filantróp kapta a díjat.
A legjobb rendező díját a tavaly nyertes Pong Dzsúnhó (Bong Joon Ho) adta át, felvételről, ugyanis nem volt a helyszínen. A rendező koreaiul beszélt a kamerának, aztán a tavalyi sajtóúton eléggé megismert tolmácsa mondta angolul utána. A jelöltektől azt kérték, hogy mondják meg, egy gyereknek hogyan magyaráznák el, mi az a rendezés, és amikor felvillantak a neveik, akkor feliratban elolvashattuk a rövid magyarázataikat. Chloé Zhao például elmondta, hogy ha el van veszve, arra gondol, hogy mit tenne Werner Herzog. A győztes Chloé Zhao, A nomádok földje című filmért. Ő az első nem fehér nő, és egyáltalán Kathryn Bigelow (A bombák földjén) után a második nő, aki ebben a kategóriában nyert. A kínai születésű Zhao arról mesélt, hogy gyerekkorában verseket memorizáltak szórakozásként, és az egyik úgy szólt, hogy az emberek alapvetően jók, és ez a gondolat azóta megmaradt benne.
Riz Ahmed, a Sound of Metal főszereplője adja át a következő két díjat, az első a legjobb hangé (ez tavaly még két díj volt, külön a legjobb hangvágással). A papírforma szerint éppen a Sound of Metal (A metál csendje) hangmérnökei, Jaime Baksht, Nicolas Becker, Philip Bladh, Carlos Cortés és Michelle Couttolenc kapják a díjat. Az Oscart Becker köszönte meg a távolból a stábnak.
A másik a legjobb rövidfilmért járó szobrocska, Ahmed a borítékból a Two Distant Strangers című sci-fi készítőinek nevét húzza elő. Travon Free és Martin Desmond Roe a rendőri túlkapásokra hívja fel a figyelmet köszönőbeszédében, egyébként a rövidfilmnek is ez a központi témája. Akinek van Netflix előfizetése, az ide kattintva már nézheti is a Two Distant Strangerst.
Reese Witherspoon adta át a legjobb rövid animációnak járó díjat, mindenkinek jutott 1-2 vicces, személyes mondat a felsorolásnál, például hogy egyikőjük 12 éves korában látta az Aranypolgárt, amin Witherspoon kicsit meg is lepődött. A nyertes az If Anything Happens I Love You lett, ami egy iskolai lövöldözés utóhatásait mutatja be két gyászoló szülőn keresztül. A két rendező, Will McCormack és Michael Govier úgy hadarták a köszönömöt, mintha még az előző évi Oscaron lennének. Ez a film is elérhető a Netflixen.
Witherspoon gyorsan elmondott egy személyes történetet, hogy kiskorában mekkora hatással volt rá A NIMH titka, majd átadta a díjat a legjobb animációs filmnek, ami senki meglepetésére a Pixar-stúdióban készült Lelki ismeretek, angol címén Soul lett. Pete Docter rendező megköszönte Atticus Ross és Trent Reznor zeneszerzőknek, az éppen az Oscar-gálán is átkötő zenéket DJ-ző Questlove-nak, illetve a Disneynek, amiért egy teljesen szokatlan animációs filmbe belementek.
Marlee Matlin, az egyetlen hallássérült Oscar-nyertes (Egy kisebb isten gyermekei) adta át a dokumentumfilmeknek járó díjat, a filmeket jelelve mutatta be, egy tolmács segített azoknak, akik a nyelvet nem ismerik. A legjobb rövid dokumentumfilm a Colette lett, ami egy második világháborús francia ellenállót mutat be. Anthony Giacchino elmondta, hogy nem szabad megfeledkezni a hongkongi tüntetőkről. A producer Alice Doyard hozzátette, hogy ez a film minden nőnek szól, aki összefog. A legjobb dokumentumfilmek jelöltjeinél megint szóba került George Floyd, hogy ott is egy dokumentumfelvétel segítségével sikerült igazságot szolgáltatni. A győztes a Tanítóm, a polip lett, ami szintén elérhető a Netflixen.
Steven Yeun konferálta fel a legjobb vizuális effektek díját egy kedves történettel: amikor gyerek volt, az anyukája elvitte a Terminátor 2-re úgy, hogy nem tudta, miről szól a film. A díjat nem meglepő módon a Tenet trükkcsapatának vezetői kapják: Scott R. Fisher, Andrew Jackson, David Lee és Andrew Lockley.
A legjobb mellékszereplő színésznő díját nem kisebb celebritás adta át, mint Brad Pitt. Mindenkihez van egy jó szava, a második Borat-film szereplőjét, Maria Bakalovát külön köszönti Hollywoodban, és szép jövőt jósol neki. De a díjat nem ő kapta, hanem a Minari nagyija, Youn Yuh-jung. „Mr. Pitt, jó, örülök, hogy végre találkozunk” – kezdte a beszédét, talán arra is utalva, hogy Pitt a Minari executive producere is. Youn 73 éves, de ettől még úgy meghatódik a helyzettől, mint egy kamaszgyerek, a családjának és a film rendezőjének, Lee Isaac Chungnak mond köszönetet.
„De én nem hiszek a versenyben, hát hogy versenyezhetnék Glenn Close-zal? Inkább csak szerencsésebb voltam, mint te”
– mondta, és talán az eddigi legnagyobb tapsot kapja megható beszédével.
Halle Berry adta át a legjobb látványtervezés díját, és a Mank megkapta az első díját, Donald Graham Burt és Jan Pascale munkájának köszönhetően. Pascale megköszönte többek között David Finchernek és a közönségben ülő feleségének. Berry kicsit megharcolt a jelölt operatőrök nevével, Erik Messerschmidt nevével („Messengerschmidt”) például a bemutatásnál, majd akkor is, amikor bejelentette, hogy a Mank operatőre nyert. Messerschmidt arról beszélt, hogy szeretné legszívesebben a szobrot 5 darabba vágni.
Harrison Ford következett, és azzal kezdte, hogy felolvasta azt a tömény savazást, amit lassan 40 éve küldött a stúdió Ridley Scottnak a Szárnyas fejvadász első vágására. Természetesen a legjobb vágás díját vezette fel ezzel. Az Oscart pedig Mikkel E. G. Nielsen kapta, A metál csendje vágója..
Ezen a ponton Tyler Perry átvette a humanitárius díját, amiről a cikkben korábban írtunk, Perry ott volt a helyszínen, és egy hosszú, energikus beszédet mondott arról, hogy vissza kell utasítani a gyűlöletet.
Zendaya pörgősen adta a zenés díjakat, a legjobb filmzenét Trent Reznor, Atticus Ross és John Batiste kapta a Lelki ismeretekért. A köszönőbeszédet Batiste mondta, arról beszélt, hogy minden zene különleges, és hogy köszöni Istennek a 12 hangjegyet, amit adott a világnak. Ez a köszönőbeszéd annyira nem volt pörgős. A filmzene után a dalok jöttek, amiknek az előadását úgy, ahogy volt, kihagyták a műsorból. A Judas and The Black Messiah betétdala győzött, a Fight For You, H.E.R. előadásában.
A feszített tempót kicsit félrevitte, hogy Questlove, a rezidens DJ bejelentette, hogy most lesz egy kis Oscaros kocsmakvíz, és megérkezett a beharangozó vörös szőnyeges műsort vezető Lil Rel Howery (Bad Trip, Get Out), aki vicceskedett Andra Dayjel, akivel a Purple Rainnel dumáztak, aztán Daniel Kaluuya elmondta neki, hogy valószínűleg az anyukája sosem lesz vele jóban ezek után. Kaluuya nem ismert fel egy Donna Summer-számot, a The Last Dance-t, a vele egy asztalnál ülő Glenn Close azt mondta, hogy persze, mert fiatal. Glenn Close pedig felismert egy 1988-as Da Butt című számot, ami Spike Lee egyik filmjéhez készült. Close aztán táncolt is egy kicsit, és megmutatta, hogy miről is szól a Da Butt.
Három díj maradt ekkor már csak, de előbb következett még a szokásos megemlékező blokk az előző évben elhunyt hírességekről. A kivételesen pörgős filmmontázsban egyebek között felvillan Ian Holm, Max Von Sydow, Christopher Plummer, Ennio Morricone, Alan Parker, Sean Connery és az est posztumusz jelöltje, Chadwick Boseman. Törőcsik Marit a magunk részéről hozzátennénk, ha már DMX is benne volt.
Óriási meglepetés, hogy a legjobb film kategória következett, pedig az szokta zárni a gálát. A jelölteket Rita Moreno, a West Side Story sztárja olvassa fel (aki egyébként EGOT, vagyis Emmy-díjat, Grammy-díjat, Oscar-díjat és Tony-díjat is nyert karrierje során). A legjobb film díjának várományosairól a felvezető cikkünkben írtunk részletesen, akkor a szaksajtó nagy részének megfelelően A nomádok földjét jósoltuk befutónak, és ez is nyer, a producerek Mollye Asher, Dan Janvey, Peter Spears, valamint a film főszereplője és rendezője, Frances McDormand és Chloé Zhao. McDormand arra kért mindenkit, hogy az összes jelöltet, amint csak tudja, nézze meg majd a lehető legnagyobb vásznon. Aztán farkasüvöltött egyet.
Renée Zellweger adja át a legjobb női főszereplő díját, méghozzá Frances McDormandnak, A nomádok földjéért. Ez McDormand harmadik díja, nyert korábban a Fargóért és a Három óriásplakát Ebbing határában című filmekért. A színésznő azzal kezdte, hogy lehetett volna egy karaoke is ezen az estén. Elmondta, hogy szeret dolgozi, és köszöni a díjat.
Joaquin Phoenix kapta a megtiszteltetést, hogy az este utolsó díját átadhatja, a legjobb színészét ráadásul, ami valamennyire meglepetés, ugyanis Anthony Hopkins kapta a The Father című filmjéért. Aki nem jelent meg, úgyhogy vége is az estének.
AZ IDEI NYERTESEK
Legjobb film: A nomádok földje
Legjobb rendező: Chloé Zhao (A nomádok földje)
Legjobb férfi főszereplő: Anthony Hopkins (The Father)
Legjobb női főszereplő: Frances McDormand (A nomádok földje)
Legjobb férfi mellékszereplő: Daniel Kaluuya (Judas and The Black Messiah)
Legjobb női mellékszereplő: Youn Yuh-jung (Minari)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Emerald Fennell (Ígéretes fiatal nő)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Christopher Hampton és Florian Zeller (The Father)
Legjobb animációs film: Lelki ismeretek (Soul)
Legjobb nemzetközi film: Még egy kört mindenkinek (Another Round)
Legjobb dokumentumfilm: Tanítóm, a polip (My Octopus Teacher)
Legjobb rövid dokumentumfilm: Colette
Legjobb élőszereplős rövidfilm: Two Distant Strangers
Legjobb animációs rövidfilm: If Anything Happens I Love You
Legjobb eredeti filmzene: Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste (Lelki ismeretek)
Legjobb eredeti dal: H.E.R.: Fight For You (Judas And The Black Messiah)
Legjobb látványtervezés: Mank
Legjobb operatőr: Erik Messerschmidt (Mank)
Legjobb jelmez: Ma Rainey: A blues nagyasszonya
Legjobb smink és haj: Ma Rainey: A blues nagyasszonya
Legjobb vágás: A metál csendje
Legjobb hang: A metál csendje
Legjobb vizuális effektek: Tenet
2020 februárjában, az előző Oscar-gálán a legjobb film, legjobb rendező, legjobb külföldi film, és a legjobb forgatókönyv díját a dél-koreai Élősködők nyerte. A legjobb színész Joaquin Phoenix lett a Jokerért, a legjobb színésznő pedig Renée Zellweger volt a Judy című filmért, amiben Judy Garlandot formálta meg.