Mit nézzünk, ha nem akarunk moziba menni?

2020. október 05. – 15:30

frissítve

Mit nézzünk, ha nem akarunk moziba menni?

Másolás

Vágólapra másolva

A legújabb filmek, sorozatok, dokumentumfilmek, amiket otthon lehet nézni a fotelból.

Egyre több lábát rúgják ki a moziszékeknek a világon, az első csapás az volt, amikor a Sony bejelentette, hogy elmarad a legújabb James Bond-film premierje. Ha valaki még emlékszik idén tavaszra, és megértem, ha nem, mert elég sok víz lefolyt azóta a Dunán, de a Nincs idő meghalni volt az első komolyabb film, amit eltoltak a koronavírus-járvány miatt. Gyakorlatilag az volt a kanári a bányában, ahogy az angolok szokták mondani. Az eltolt Bond-miatt viszont már akkora csapás volt a brit mozicégnek, a Cineworld-hálózatnak, hogy kénytelenek voltak bezárni határozatlan időre több mint 500 mozit, ezzel pedig 45 ezer embert tettek az utcára. Ez a hálózat üzemelteti a magyar mozipiac nagy részét uraló Cinema City-t is, de ezeket nálunk nem fogják bezárni.

A James Bond-film áprilisra mozgatásával három nagyobb film maradt idénre: a Dűne, a Wonder Woman 1984, és a Halál a Níluson, de mind a három a tervek szerint csak decemberben érkezne, addig meg ki tudja, hogy mi történhet még a magyar mozikban, meg úgy általában az Egyesült Államokban, ahol az ezeket gyártó stúdiók székelnek.

Ha ezek is elmaradnak, 2020 lesz az az év, amikor a világon főleg streamingfelületeken fogyasztottak tartalmakat az emberek, és akármennyire is jó, összetéveszthetetlen, és általában menő dolog moziba járni, lehet, hogy ez az év lesz a fordulópontja annak, ahol ez megváltozik.

(Közben a cikk megírása után érkezett a hír, hogy a Dűne csak 2021-ben kerül mozikba, és az arra az évre tervezett The Batmant is eltolják 2022-re.)

És még ebben a pokoli évben is nézünk filmeket, sorozatokat, dokumentumfilmeket, csak éppen otthon, a tévé előtt, a laptopon, telefonon, tableten, néha a szomszéd wifijén, néha a rokon kódjaival, de akkor is rengetegen csinálják. A megváltozott médiafogyasztási szokásokhoz pedig iszonyatos mennyiségű tartalom jár, ami között most már itt, a Telexen is szeretnénk rendet vágni.


NETFLIX

Song Exploder – A dal és ami mögötte van – A Song Exploder az egyik legjobb zenés podcast, egész egyszerűen azért, mert tényleg a zenéről szól, azon belül is egy konkrét dalról, amit az előadó maga szed szét apró részletekre, elmondja, hogyan épült fel, és hogyan nyerte el végleges formáját. Hrishikesh Hirway műsorvezető pedig szinte a kérdéseit is kivágta az elkészült műsorból, így tényleg a témán volt a fókusz, nem a témavezetőn. Hirway egy évre elment szabira, és akkor készülhetett a podcast mozgóképes változata, amiből egyelőre négy epizód van (Alicia Keys, R.E.M. Ty Dolla Sign, és Lin Manuel Miranda számai kerültek terítékre), viszont mindegyik sokkal mélyebben, és értelemszerűen látványosabban megy egy-egy dal háttértörténetébe, (október 2.)

Dick Johnson halálai – Kristen Johnson dokumentumfilmes pontosan tisztában van azzal, hogy a demencia kezdeti jeleit mutató édesapja meg fog halni, úgyhogy úgy dönt, hogy inkább ő öli meg jó sokszor ebben a nagyon szokatlan, fekete humorú, de vicces és szívbemarkoló filmben. Itt írtunk róla a Telexen. (október 2.)

David Attenborough: Egy élet a bolygónkon – A legendás természetfilmes 93 évesen visszatekint az életére és az eddigi munkásságára, és arról beszél, hogy milyen hatással volt az emberiség erre a bolygóra. (október 4.)

Hubie, a Halloween hőse – Adam Sandler úgy potyogtatja a filmeket már évek óta a Netflixen, mintha muszáj lenne, és hát az igazság az, hogy szerződés köti, szóval muszáj is neki. Azoknak, akik nem bírják elviselni Sandler monoton és bugyuta vígjátékait, legalább azzal nyugtatgathatják magukat, hogy ebből a korszakból azért kipottyannak belőle olyan alakítások is, mint a Meyerowitz Stories-ban, vagy a Csiszolatlan gyémántban. Ahol meg tudja mutatni, hogy nemcsak filmforgatásnak álcázott haveri nyaralásokra képes, hanem színészi munkára is. A Hubie, a Halloween hőse nem ilyen film, és ahelyett, hogy leírnám, miről szól, felidéznék egy idei sztorit. Sandler vendég volt Howard Stern rádióműsorában, és azt nyilatkozta, hogy ha az Akadémia nem jelöli őt Oscar-díjra a Csiszolatlan gyémánt-beli alakítása miatt, karrierje legrosszabb filmjével fog előállni. Nem jelölték. Még idén kijött a Hubie, a Halloween hőse. (október 7.)

A Bly-udvarház szelleme – Feketeöves horrorrajongóként mondom, hogy én egyszerűen még nem féltem úgy, ahogy itthon a Hill House szelleme című sorozaton. A Shirley Jackson regényét nagyvonalakban feldolgozó sorozatban egymást váltogatja a melodráma és a kőkemény, paráztatós, szellemházas horror. A végeredménye az lett, hogy kölcsönösen kiegészítette egymást a cselekmény két fele, de egy dolog meghatódni valamin, és másik az ijedtségtől üvöltve lefordulni a kanapéről, ami velem meg is történt az egyik érzelmi/befosatós csúcspontnál. Milyen szerencse, hogy itt a sorozat második évada, amit ugyancsak az elsőt rendező Mike Flanagan készített, és ami most Henry James A csavar fordul egyet című kisregényét dolgozza fel, és amitől valószínűleg mindenki megint ordítva fog zokogni október jelentős részében, mintha amúgy nem lenne rá okunk. (október 9.)

Deaf U – Lehet szidni a Netflixet rengeteg dolog miatt, de az tény, hogy a sorozatokban és mindenféle tartalmakban sokat tettek a reprezentációért, és tessék, itt van most a Deaf U című dokusorozat is, amiben négy, siketek és nagyothallók számára alapított egyetemben élik az életüket az amerikai fővárosban. (október 9.)


HBO GO

Visszatérés Epipóba – Az idei év talán legfontosabb magyar dokumentumfilmje, ami a Sipos Pál-ügyet dolgozza fel egy egykori táborlakó gyerek- és felnőttkorán keresztül. Oláh Judit dokumentumfilmes a saját szemszögén keresztül dolgozza fel, hogy milyen volt átélni a külön világot jelentő tábort, és milyen volt felnőttként szembesülni azzal, hogy mik folytak ott. Nem egy klasszikus bűnügyi dokumentumfilm, hanem egy furcsa visszaemlékezés a Visszatérés Epipóba. Itt írtunk róla a Telexen. (október 1.)

A legfehérebb nap – Skandináv dráma türelmeseknek, és azoknak, akik szeretnek szürke időben még szürkébb filmeket nézni olyan emberekről, akik elfojtják az érzelmeiket a zord izlandi tájakon. Amúgy szuper film, és nagyon ajánlott, de tényleg nem egyszerű: már önmagában megterhelő lehet az, hogy egy gyásztól szenvedő, magának való férfi kalandjait kell néznünk, de Hlynur Palmason rendező nem könnyíti meg a befogadást. Vannak a filmekben az úgynevezett establishing shotok, amik bemutatják a cselekmény helyszínét, egy tájat, vagy egy házat. A legfehérebb nap egyik első jelenetében a főszereplő házát nézzük percekig, különböző évszakok és időjárási viszonyok alatt, szinte végtelen hosszan. Az egész nekem lebilincselő volt. Ha ez príma szórakozásnak hangzik, akkor lehet nyomni azonnal a playt. (október 10.)

Ígérem, hogy visszatérek – Ami Hilary Swank a Netflix Away című sorozatában, az itt most Eva Green, ő alakítja az űrhajós anyukát, akinek maga mögött kell hagynia a kislányát, mint az egyetlen női asztronauta, aki mehet a nemzetközi űrállomásra, és ebből mindenféle galiba keveredik. Feltűnik még a filmben Matt Dillon, valamint Sandra Hüller a Toni Erdmannból. (október 10.)

Kisasszonyok – A klasszikus regény szuper adaptációjában Emma Watson, Florence Pugh, és Saoirse Ronan játsszák a főszerepeket, na meg Greta Gerwig pörgős, szórakoztató, és elég kortárs forgatókönyve, amit Oscarra is jelöltek idén. Bónusz Timothée Chalamet. (október 11.)


AMAZON PRIME

The Walking Dead: World Beyond – Miközben az eredeti Walking Dead-sorozat tizedik évada lassan a végéhez ér, és a készítők nekigyürkőznek a tervek szerint utolsó, 11. évadnak, a zombiapokalipszis univerzuma terjeszkedik. Egy leágazó sorozat (Fear The Walking Dead) után itt van a fiatalokról szóló változat, ami a tervek szerint összesen húsz részt ölelne majd fel, és olyan tinikről szólna, akik már ebben a világvégében váltak kamasszá. Az Amazonon minden héten jön majd az új rész, de az első már felkerült. (október 5.)

Black Box / The Lie – Pár hónapja jelentették be, hogy a világ egyik első számú horrorgyártó stúdiója, a Blumhouse (Tűnj el!, Parajelenségek) összesen nyolc kisköltségvetésű horrorfilmet fog szolgáltatni az Amazon kínálatába, ezekből az első kettő jön is a héten. A Black Box egy gyászoló családapáról fog szólni, akinek megzizzen a memóriája, a The Lie pedig egy segítőkész családról szól, akik valami szörnyű dologba keverednek. A második egyébként már 2018 óta készen van, akkor mutatták be a torontói filmfesztiválon. (október 6.)


EGYÉB (ITUNES, GOOGLE PLAY, APPLE+, STB.)

Ellenállás – Magyarországon forgatták ezt a történelmi filmet, amiben Jesse Eisenberg (Zombieland, A közösségi háló) játssza Marcel Marceau-t, a híres pantomimest, csak itt még a falfehérre festett mozdulatlanság mellett a francia ellenállást segíti a második világháború alatt, és az ő segítségével menekül meg több ezer árva gyerek. Eisenberg mellett felbukkan a filmben többek között Kerekes Vica és Röhrig Géza is.

Apró világ – Paul Rudd narrálja ezt a dokumentumsorozatot, ami pici állatokról szól, és ez valószínűleg két olyan tényező, amitől rögtön mindenki el tudja dönteni, hogy látni akarja, vagy sem.

(Borítókép: Jelenet a Hubie Halloween című filmből. Netflix/outnow.ch.)