A magyar cég, aminek tovább tartott a foci-Eb, mint a válogatottnak
2024. július 12. – 06:17
Ha ön is járt kint a foci-Eb-n, és magyar szót hallott a stuttgarti stadionban lévő ajándékboltokban vagy a stadion környékén lévő kis konténerekben, buszokban, az nem a puszta véletlen műve: az Európai Labdarúgó Szövetség (UEFA) hivatalos termékeit egy magyar cég, a Sporteex értékesítette az Eb alatt a városban.
Az UEFA-val az amerikai székhelyű Fanatics nevű vállalat áll szoros üzleti kapcsolatban. A Fanatics a világ legnagyobb bajnokságaiban (NFL, NBA, Premier League) szereplő kluboknak gyárt emléktárgyakat, sapkákat, sálakat, mezeket, pólókat, kulcstartókat vagy épp hűtőmágneseket.
„Az Eb tizenegy stadionjának felét a cég megtartotta magának, de Münchenben például a Bayern dolgozói adják el az UEFA hivatalos termékeit, Stuttgartban pedig mi
– kezdte a Telexnek Barthos Zoltán, a Sporteex társtulajdonosa, akivel a stuttgarti stadionban beszélgettünk. Ott kapott egy irodát, egy multicég közvetlen szomszédságában.
Az utolsó pillanatban kerültek a képbe, mert úgy tűnt, hogy a helyi klub ott is átveszi az Eb idejére az üzemeltetést, de mivel a VfB ott lesz a BL-főtáblán, és a nyáron más jellegű elfoglaltságaik vannak, nem vállalták.
„Mivel már sok UEFA-eseményen dolgoztunk korábban is, az előző Eb-n, az Európa-liga 2023-as budapesti döntőjén vagy éppen a tiranai Konferencia-liga-döntőn is ott voltunk, és ezeket megfelelő referenciának gondolták, talán ez is közrejátszott abban, hogy megkaptuk ezt a feladatot. 35 magyar munkavállalónk van, ők zömmel diákok; egy helyi van csak a shopokban. Az angol nyelv ismerete kritérium volt, de németül is beszélnek néhányan. A magyar drukkerek tőlük vásárolhattak a németek és a skótok elleni meccs előtt és után is” – mondta Barthos.
Akik a shopokban dolgoztak, akár meccsélményt is kaphattak, az akkreditációjuk jó hozzá, de az UEFA nem igazán nézte jó szemmel, ha hosszabb-rövid időre bekukkantottak a stadionba.
Barthos véletlenül került kapcsolatba a merchandisinggal. A 2017-es vizes vb-re szeretett volna nagyobb mennyiségű jegyet vásárolni, mert a sportcélú utaztatás volt akkor a profilja. Aztán kapott egy kósza kérdést, van-e kedve ilyesmivel foglalkozni. Noha nem volt semmilyen ide vonatkozó tapasztalata, elkezdett keresgélni a neten, és a vb kabalafiguráit, Water Lilit és Water Vilit már ő gyártatta le, ez volt az első üzleti sikere, mindkettőből elfogyott az összes. Azóta nemcsak sporttermékeket készít, hanem például világsztárok koncertjére is gyárt pólókat.
„Az Eb-n csak viszonteladók vagyunk, a januári németországi kézilabda-Európa-bajnokságon más volt a felállás, akkor a soroksári úti üzemünkben mi készítettük azokat a trikókat, amiket elvihettek emlékbe a magyar és a külföldi drukkerek a kézi-Eb logójával. A kosárlabdával is kapcsolatban állunk, a jégkoronggal is, próbálunk mindenfelé nyitni.”
Barthos cége már a 2021-es foci-Eb-n is ott volt a Puskás Arénában, a Fanatics nem a Magyar Labdarúgó Szövetséget vagy magát a stadion fenntartóit kereste meg, hanem a korábbi ismeretség okán őket. És hogy mennyire nehéz dolgozni az UEFA-val?
„A német–magyar előtt szóltak, hogy nem tudok bemenni a raktárunkba, mert nem megfelelő hozzá az akkreditáció. Mondtam nekik, ne vicceljetek már, tegnap még jó volt, ma már nem? Mivel egyik napról a másikra megváltoztatták a biztonsági zónákat, csak keservesen tudtam bemenni az ellenőrzésen át a raktárba, miközben már fogytán voltak a sapkák, a sálak és a mezek.
Mivel nekünk a meccs előtti három órában és utána egy órával van forgalmunk, ez azért érzékenyen érintett.
A nagy egész viszont a tévé képernyőjén át tökéletesen működik, valamennyi stadionban telt ház van, azt, hogy a háttérben olykor csikorognak a fogaskerekek, csak mi érzékeljük. A németországi helyzetet az nehezíti, hogy tartományonként mások a szabályok, Stuttgartban füstjelző készüléket kértek tőlünk, amit addig egyetlen más helyszínen sem, ahol már bejáratott kapcsolatunk volt.”
Mivel nemzetközi licenceket szereztek meg, a korábban kialakított kapcsolati hálójukat és tőkéjüket használták tulajdonostársával. Kvázi startupnak nevezte a cégüket, ami a világgal versenyezve igyekszik talpon maradni.
A stuttgarti szurkolói zónában is van egy boltjuk, az egyik teherautója két Eb-meccs között az ausztriai Forma–1-es futamra ment Spielbergbe, ott átdekorálták az arculatát, és már az F1-logót, valamint a TOPPS kártyákat árulták belőle a sportág rajongóinak, majd ez az autó visszatért a német–spanyol negyeddöntőre, Stuttgartban visszakapta az Eb-logókat és feliratokat, és a nagy érdeklődéssel várt mérkőzés előtt már ebből vásárolhattak a drukkerek.
Hogy érzékeltessük, milyen pörgős volt részt venni ebben a körforgásban: a magyar–skót után már a belga és ukrán mezek érkeztek a boltjaiba, aztán a spanyolok termékeit szállító kamiont várta, majd ismét a németek mezeit. Emellett pedig vannak az Euro 2024-es emblémával ellátott pólók, sapkák is.
Na, és mennyire éri meg ez az üzlet neki vagy éppen az UEFA-nak, aminek a bevétele a csúcson van, és különösebben nem csinált érzelmi kérdést abból, hogy az Eb szponzorai közt mindössze egy európai cég van?
„Egy németországi kézilabda-Eb körülbelül egymillió eurós forgalmat tud. Ez egy jóval nagyobb esemény, sok millióval is kalkulálhattak előzetesen, amikor a kalkulációt elkészítették a Fanatics szakemberei. Mindkét esetben minden hófehér, csak kártyával lehet fizetni, a pénztárgépeinket látja az UEFA, a termékek minőségét, színét, dizájnját ők hagyják jóvá. Örömteli, hogy partnerek lehetünk" – mondta Barthos Zoltán.
Eközben a hazai piacok sem állnak meg, a nemsokára kezdődő Európai Egyetemi Játékokon szintén ott lesznek Debrecenben és Miskolcon.