Sakkfeladvány: a türelem mattot terem
2024. március 16. – 10:10
A világosnak vezére és két könnyű tisztje van, rájuk számíthat, hogy megnyerje ezt a partit, és be is kell vetnie az összes figuráját, hogy ne maradjon el a várt siker. A sötétnek nincs vezére, de van három tisztje és három gyalogja, ami védelmezheti a királyt. Első látásra nem is gondolnánk, hogy két lépésnél tovább nem tartható ez az állás. Mondjuk ehhez meg kell találni az első kulcslépést, amivel romba lehet dönteni sötét védekezését.
Ez az első lépés természetesen nem könnyű, megint olyanra kell gondolni, ami nem nyilvánvaló, és a váratlanságában a türelem is benne van. Ha ez az első lépés megvan, onnantól élvezettel nézheti végig, milyen nagyszerű kombinációkat rejt ez az állás. A programon az összes variációt végigkattingathatja.
E heti sakkrejtvényünket szokás szerint Jakobetz László FIDE-mestertől kaptuk, a megoldás levezetése szintén Jakobetzé. A megoldás alább, a korábbi feladványokat pedig itt nézheti vissza.
A világos tisztek lesben állnak a mattadáshoz, ám a sötét nem akarja elrontani állását. Ezért nincs más dolgunk, mint ezt kivárni.
1.Fa2! Az egyszerű futólépés után derül ki igazán, hogy a fekete figurák koordinációja rossz. Bármihez nyúl sötét, mattot kap a nyitások és zárások után.
Lássuk először a diagonális mattokat:
1...e3 (az e vonalon álldogáló gyalog lépésére futólépés jön) 2. Fb1 matt, vagyis a futó b1-ről mattol
1...d4 (a vonalon lévő gyalog lépésére a futó megint akcióba lép), és e6-ról fejezi be a partit, tehát 2.Fxe6 matt
1...e5 Itt sornyitást láthatunk, ha az e vonalon lévő gyalog mozdul meg, és akkor a huszár csap le 2.He3 matt
1...F(H)f7 Vonalzárás, ha elmozdul a huszár a sarokból vagy a futó, akkor. 2.Vf6 matt
Ha a bástya g8-ról vagy f6-ról próbál védekezni, akkor is vége a partinak, mert a vezér f6-ről nem kegyelmez 1...Bg8(f6) 2.V(x)f6 matt
Ha a huszár 1...Hg6 vagy 1...Bf7 Átlózárás. 2.Vh5 matt (Ugyanez van akkor is, ha sötét futó az a4-e8 átlón lép.)
Ha a futó g6-ról akadályozza a támadást, és torlaszt képez, tehát 1...Fg6 akkor a vezér f4-ről viszi be a megsemmisítő lépést. 2.Vf4 matt