Sakkfeladvány a Telexen: ez már nem is rejtvény, hanem egy csodás kompozíció

2023. december 16. – 13:06

Másolás

Vágólapra másolva

Világos fölénye elsöprő, az állás végkimenetele nem lehet kérdéses. Az egy gyaloggal rendelkező sötét maximum arra játszhat, hogy egy óvatlan pillanatban világos olyan helyre teszi a tisztjeit és a vezérét, hogy a sötét király nem tud mozdulni, és így valahogy kicsikar egy döntetlent. Világosnál azonban így sem magától értetődő, hogy ezt a partit két lépésben be tudja fejezni.

Van egy lépés, amivel egy csapásra kitisztul a kép, a helyükre kerülnek a mozaikok, és nagyon egyszerűen véget lehet vetni az egyoldalú küzdelemnek. Ez az állás a szentpétervári születésű Leonyid Kubbel képzeletében született meg, aki egyébként a helyi, nagy presztízsű sakkbajnokságokon is megmérettette magát jó néhányszor 1930 táján, de a feladványszerzői munkássága, és a tanulmányai is szerte a világban ismertek.

E heti sakkrejtvényünket – szokás szerint – Jakobetz László FIDE-mestertől kaptuk, a megoldás levezetése szintén Jakobetzé, aki segítségül azt ajánlotta, hogy olyan gazdaságos lépést kell találni, ami fenyeget is, és tilt is bizonyos utakat, nehogy a kis réseken megszökjön a király. A megoldás alább, a korábbi feladványokat pedig itt nézheti vissza.

Megoldás
1.0-0-0! Hosszú sánc. Vagyis a színpadi pisztoly mindig elsül! Az alapállásban tétlenkedő figurák most egyből hatékonnyá válnak, még ha sötét a gyalogját át is alakítja: 1...a1V+ (vagy bármilyen más tiszt bevitelére) az új vezér sakkot ad, amit a huszár elzárhat egy nagyszerű ugrással, és egyúttal felfedett sakkot is ad. 2.Hb1 Ami egyben matt is.
Ha a király menekülőre fogja, és c3-ra lép, tehát 1...Kc3 Akkor a huszár tesz pontot a parti végére. 2.He4 matt
Ha a király a másik irányba remél kiutat, tehát 1...Kd3-ra lép, akkor ismétlődik az első változat mattoló lépése a huszárral: 2.Hb1 matt
A tábla közepén, 1...Kd5-re viszont fehér 6 különböző huszárelugrással mattolhat!

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!