Sakkfeladvány a Telexen: ez már nem is rejtvény, hanem egy csodás kompozíció
Világos fölénye elsöprő, az állás végkimenetele nem lehet kérdéses. Az egy gyaloggal rendelkező sötét maximum arra játszhat, hogy egy óvatlan pillanatban világos olyan helyre teszi a tisztjeit és a vezérét, hogy a sötét király nem tud mozdulni, és így valahogy kicsikar egy döntetlent. Világosnál azonban így sem magától értetődő, hogy ezt a partit két lépésben be tudja fejezni.
Van egy lépés, amivel egy csapásra kitisztul a kép, a helyükre kerülnek a mozaikok, és nagyon egyszerűen véget lehet vetni az egyoldalú küzdelemnek. Ez az állás a szentpétervári születésű Leonyid Kubbel képzeletében született meg, aki egyébként a helyi, nagy presztízsű sakkbajnokságokon is megmérettette magát jó néhányszor 1930 táján, de a feladványszerzői munkássága, és a tanulmányai is szerte a világban ismertek.
E heti sakkrejtvényünket – szokás szerint – Jakobetz László FIDE-mestertől kaptuk, a megoldás levezetése szintén Jakobetzé, aki segítségül azt ajánlotta, hogy olyan gazdaságos lépést kell találni, ami fenyeget is, és tilt is bizonyos utakat, nehogy a kis réseken megszökjön a király. A megoldás alább, a korábbi feladványokat pedig itt nézheti vissza.
Megoldás
1.0-0-0! Hosszú sánc. Vagyis a színpadi pisztoly mindig elsül! Az alapállásban tétlenkedő figurák most egyből hatékonnyá válnak, még ha sötét a gyalogját át is alakítja: 1...a1V+ (vagy bármilyen más tiszt bevitelére) az új vezér sakkot ad, amit a huszár elzárhat egy nagyszerű ugrással, és egyúttal felfedett sakkot is ad. 2.Hb1 Ami egyben matt is.
Ha a király menekülőre fogja, és c3-ra lép, tehát 1...Kc3 Akkor a huszár tesz pontot a parti végére. 2.He4 matt
Ha a király a másik irányba remél kiutat, tehát 1...Kd3-ra lép, akkor ismétlődik az első változat mattoló lépése a huszárral: 2.Hb1 matt
A tábla közepén, 1...Kd5-re viszont fehér 6 különböző huszárelugrással mattolhat!