A számítógép sem látja, hogy adható kétlépéses matt, pedig lehetséges

2023. április 15. – 10:16

Másolás

Vágólapra másolva

Világos a győzelem küszöbén áll, sötét már elveszítette a tisztjeit, és csak gyalogokkal képes védeni a királyát. A sötét király a körülményekhez képest szinte lubickol a szabadságban, de persze így is nagy veszély leselkedik rá. Olyannyira, hogy sötét király két lépésben bemattolható, még ha ez elsőre hihetetlennek is tűnik, mert valahogy mindig kicsúszik a szorításból.

Világos indul és két lépésben mattot ad
Világos indul és két lépésben mattot ad

Amikor felvittük ezt az állást abba a programba, amit használni szoktunk a feladványainkhoz, a számítógép határozottan tudatta velünk, hogy két lépésben nem lehetséges mattot adni, csak legalább háromban. Ezért most csak a táblát mutatjuk meg, szükség lesz a képzeletünkre és nyilván olyasfajta csalafintaságra, amire egy korábban fejlesztett gép gondolni sem mert. És akkor még egyszer a feladat: világos indul, és két lépésben lezárja a partit.

E heti sakkrejtvényünket is Jakobetz László FIDE-mestertől kaptuk, a megoldás levezetése szintén Jakobetzé. A megoldás a reklám alatt, a korábbi feladványokat pedig itt nézheti vissza.

Az állás megoldásához kell egy kis fondorlat, és sánc nélkül nem megoldható. Sánccal viszont azonnal kitárulnak a befejezés lehetőségei. Szak- és sakknyelven tehát:
0-0!! (Csakis így, sánccal! A sötét uralkodó körül elfogy a levegő, egy pillanat alatt lépéskényszerbe került.)
Ha a király lép, akkor a bástya lép akcióba, vagyis 1...Kh3 2.Bf3 matt (Mintaszerű a kötéskihasználással ér véget a parti.)
Ha a d-vonalon mozgó gyalog lép, akkor a vezér mattol, tehát 1...d3 2.Ve3 matt
Ha egy másik gyalog lép, akkor a vezér az első sorról mattol, tehát 1...h3 2.Ve1 matt

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!