A Facebookon elég egyértelmű az évtizedes Ronaldo-Messi rivalizálás eredménye
2022. november 26. – 12:14
Egy hete indult el az idei futball-világbajnokság, mára már minden csapat lejátszotta az első meccsét. Láthattunk gyenge, és igazán jó focit is, izgalmas meccseket, pár gigantikus meglepetést, szívmelengető pillanatokat és szürreális botrányokat – ahogy azt egy focivébétől el is várjuk. Ez az egy hónap minden top focista életében potenciális forduló- vagy csúcspont lehet, így kíváncsiak voltunk, hogyan kezelik a helyzetet az egyben celebként is funkcionáló sportolók a közösségi médiában. Ma már közhely, hogy ez a felület a hírességek számára értékesebb, mint a hagyományos sajtó, hiszen itt közvetlenül tudnak a rajongóikkal kommunikálni. De vajon ki mennyire ügyes és/vagy profi ebben? Hogy ez kiderüljön, elindítottuk a Telex Lájkbajnokságának focivébés különkiadását.
Összegyűjtöttük a vébén résztvevő összes játékos jelentősebb követőtáborral bíró (300 ezer követőnél húztuk meg ezt a határt) hivatalos Facebook-oldalait, majd bedobtuk őket a Crowdtangle-be, a Meta hivatalos statisztikai platformjába, hogy kiderüljön, ki mennyire aktív és népszerű az oldalon.
Aki egyáltalán nem követi a sportot, valószínűleg az is tudja, hogy az elmúlt 10-15 év a fociban Cristiano Ronaldo és Lionel Messi vetélkedéséről szólt (aki meg követi, azt is tudja, hogy ehhez fogható rivalizálás talán csak a hetvenes évek Cruyff-Beckenbauer párharca, vagy a nyolcvanasok közepén a Maradona-Platini vetélkedés volt). Valószínűleg mindkettőjüknek most van az utolsó esélye arra, hogy megnyerjék a legfontosabb trófeát, a világbajnoki címet, szóval esélyesnek tűnt, hogy a közösségimédiás kommunikációs versenyt is az ő külön meccsük dominálja. A vébé eddigi tapasztalatai alapján ez így is lesz, de mielőtt még rátérnénk arra, ki hány lájkot húzott be az első csoportkör meccsei alatt, lássuk, kiknek van a legnagyobb facebookos követőtábora a vb sztárjai közül:
1. | Cristiano Ronaldo | 155,2 millió |
2. | Lionel Messi | 107,5 millió |
3. | Neymar Jr. | 89 millió |
4. | Karim Benzema | 43,4 millió |
5. | Gareth Bale | 33,7 millió |
6. | Robert Lewandowski | 24,4 millió |
7. | Luka Modrić | 22,5 millió |
8. | Eden Hazard | 22,4 millió |
9. | Antoine Griezmann | 21,6 millió |
10. | Manuel Neuer | 19,8 millió |
A számok a november 25-i állapotokat tükrözik, és persze napról napra változnak. A vébé első hetében legtöbb új követőt Messi (550 ezer), Ronaldo (491 ezer), és Neymar (148 ezer) szerezte – vagyis pont azok, akiknek amúgy is a legnagyobb rajongótáboruk volt. Érdemes megfigyelni azt is, hogy hiába van pár játékosnak 10-20 milliós facebookos tábora, nem igazán törődnek velük. Ilyen például Eden Hazard, Griezmann, Neuer vagy Mbappé, akik egyáltalán nem posztoltak, mióta elindult a világbajnokság (Hazard ezen belül is a bajnok, ő tavaly június óta nem).
És akkor lássuk, hogyan állnak a sztárok a lájkok gyűjtésében egy hét után! A világbajnokság ugyan vasárnap kezdődött, de mi már a szombati posztokat is számoljuk, jellemzően akkor tette ki mindenki a kezdés előtti, szurkolókat lelkesítő bejegyzéseit, fotóit.
posztok száma | interakciók | ||
---|---|---|---|
1. | Cristiano Ronaldo | 10 | 22,04 millió |
2. | Lionel Messi | 4 | 9,66 millió |
3. | Neymar | 3 | 5,61 millió |
4. | Rodrygo Goes | 17 | 1,98 millió |
5. | Vinicius Jr. | 5 | 1,64 millió |
6. | Karim Benzema | 2 | 1,18 millió |
7. | Luka Modrić | 2 | 1,11 millió |
8. | Richarlison | 6 | 1,1 millió |
9. | Guillermo Ochoa | 11 | 1,07 millió |
10. | Sadio Mané | 1 | 1,01 millió |
11. | Angel Di Maria | 3 | 960 ezer |
12. | Harry Maguire | 6 | 888 ezer |
13. | Robert Lewandowski | 3 | 887 ezer |
14. | Pepe | 5 | 766 ezer |
15. | Kevin De Bruyne | 2 | 644 ezer |
Mielőtt rátérnénk a tanulságokra, a Lájkbajnokság hagyományainak megfelelően fussuk át, mik voltak a hét legnépszerűbb posztjai:
- Cristiano Ronaldo a Louis Vuitton reklámfotóján Messivel sakkozik – 10,1 millió interakció
- Messi posztja ugyanezzel a fotóval – 7,3 millió
- Ronaldo az első portugál meccs előtt szurkolásra buzdít – 3,4 millió
- Neymar Isten segítségéért fohászkodik – 2,4 millió
- Ronaldo örül a győzelemnek a portugálok első meccse után – 2,2 millió
A toplistán aztán újabb Ronaldo-, Messi-, és Neymar-posztok sorakoznak, a 15-be egy-egy bejegyzéssel még befér Benzema, Mané és Modrić is.
Érdekességek és tanulságok
Ronaldo megkérdőjelezhetetlenül az első számú, legnépszerűbb sztár, másfélszeresen múlja felül Messit a követők számában, és amikor ugyanazt posztolják, hasonlóképpen, másfélszer annyi lájkot kap rá. Az már most látszik, hogy aki meg akarja előzni a vébé lájkbajnokságában, annak minimum meg kell nyernie a világbajnokságot, de még előtte is fontos gólokat rúgni, ikonikus pillanatokat produkálni, és bevetni kisgyereket, nagymamát, barátnőt, kutyát, mindent amit a lájkvadászat történetében valaha feltaláltak. Az is jól látszik, hogy Ronaldo stábja kezeli a legprofibban a Facebookot, a Louis Vuitton-os fotója mellett a legnépszerűbb bejegyzések közé jutott még két másik reklámposzt is, az egyikben egy óramárkát népszerűsít, a másikban a saját NFT-kollekcióját.
Érdemes megfigyelni, hogy a játékosok úgy általában aránylag keveset posztolnak (például a hazai politikusmezőnyhöz képest), 3-4 naponta egy bejegyzés a mezőnyünk átlaga. A listánkon szereplő 193 játékosból 88 még egyet sem posztolt a világbajnokság alatt, további 25 csak egyet. A legszorgalmasabb egyébként az uruguayi Facundo Pellestri, aki a félmilliós követőtáborát eddig 31 bejegyzésben tájékoztatta arról, mi történt vele.
De vajon miért nem figyelnek oda erősebben a Facebookra? Elképzelhető, hogy már nem itt, hanem Instagramon, vagy Tiktokon találják meg a közönségüket? A legnagyobb sztárok mindenesetre elég szégyentelenül váltják itt pénzre a népszerűségüket, gyakorlatilag reklámfelületként használva a Facebookjukat: Messinél a legutóbbi 20 posztból 14 valamilyen fizetett partnerség, vagy reklám, Ronaldonál 11, Neymarnál 15.
Jellemző az is, hogy a játékosok, bármennyire is nemzetközi a rajongótáboruk, a világbajnokság alatt inkább az anyanyelvükön posztolnak, még ha az angollal több emberhez is érnének el. Ez persze logikus, hiszen a vb mégis csak a nemzeti válogatottról szól, de akinek a követőtábora nagyrészt a klubcsapata rajongóiból áll össze, elég fura helyzetbe kerül így. Jó példa erre Sadio Mané, akinek a Bayern München sztárjaként több követője van, mint a hazája, Szenegál teljes lakossága; de említhetjük itt akár Ronaldo és Messi százmilliós táborait is, akiknek simán tolják a portugál, illetve spanyol tartalmakat (kivéve a reklámposztokat, azok szigorúan angolok).