A Facebookon elég egyértelmű az évtizedes Ronaldo-Messi rivalizálás eredménye

2022. november 26. – 12:14

Másolás

Vágólapra másolva

Egy hete indult el az idei futball-világbajnokság, mára már minden csapat lejátszotta az első meccsét. Láthattunk gyenge, és igazán jó focit is, izgalmas meccseket, pár gigantikus meglepetést, szívmelengető pillanatokat és szürreális botrányokat – ahogy azt egy focivébétől el is várjuk. Ez az egy hónap minden top focista életében potenciális forduló- vagy csúcspont lehet, így kíváncsiak voltunk, hogyan kezelik a helyzetet az egyben celebként is funkcionáló sportolók a közösségi médiában. Ma már közhely, hogy ez a felület a hírességek számára értékesebb, mint a hagyományos sajtó, hiszen itt közvetlenül tudnak a rajongóikkal kommunikálni. De vajon ki mennyire ügyes és/vagy profi ebben? Hogy ez kiderüljön, elindítottuk a Telex Lájkbajnokságának focivébés különkiadását.

Összegyűjtöttük a vébén résztvevő összes játékos jelentősebb követőtáborral bíró (300 ezer követőnél húztuk meg ezt a határt) hivatalos Facebook-oldalait, majd bedobtuk őket a Crowdtangle-be, a Meta hivatalos statisztikai platformjába, hogy kiderüljön, ki mennyire aktív és népszerű az oldalon.

Aki egyáltalán nem követi a sportot, valószínűleg az is tudja, hogy az elmúlt 10-15 év a fociban Cristiano Ronaldo és Lionel Messi vetélkedéséről szólt (aki meg követi, azt is tudja, hogy ehhez fogható rivalizálás talán csak a hetvenes évek Cruyff-Beckenbauer párharca, vagy a nyolcvanasok közepén a Maradona-Platini vetélkedés volt). Valószínűleg mindkettőjüknek most van az utolsó esélye arra, hogy megnyerjék a legfontosabb trófeát, a világbajnoki címet, szóval esélyesnek tűnt, hogy a közösségimédiás kommunikációs versenyt is az ő külön meccsük dominálja. A vébé eddigi tapasztalatai alapján ez így is lesz, de mielőtt még rátérnénk arra, ki hány lájkot húzott be az első csoportkör meccsei alatt, lássuk, kiknek van a legnagyobb facebookos követőtábora a vb sztárjai közül:

1.Cristiano Ronaldo155,2 millió
2.Lionel Messi107,5 millió
3.Neymar Jr.89 millió
4.Karim Benzema43,4 millió
5.Gareth Bale33,7 millió
6.Robert Lewandowski24,4 millió
7.Luka Modrić22,5 millió
8.Eden Hazard22,4 millió
9.Antoine Griezmann21,6 millió
10.Manuel Neuer19,8 millió

A számok a november 25-i állapotokat tükrözik, és persze napról napra változnak. A vébé első hetében legtöbb új követőt Messi (550 ezer), Ronaldo (491 ezer), és Neymar (148 ezer) szerezte – vagyis pont azok, akiknek amúgy is a legnagyobb rajongótáboruk volt. Érdemes megfigyelni azt is, hogy hiába van pár játékosnak 10-20 milliós facebookos tábora, nem igazán törődnek velük. Ilyen például Eden Hazard, Griezmann, Neuer vagy Mbappé, akik egyáltalán nem posztoltak, mióta elindult a világbajnokság (Hazard ezen belül is a bajnok, ő tavaly június óta nem).

És akkor lássuk, hogyan állnak a sztárok a lájkok gyűjtésében egy hét után! A világbajnokság ugyan vasárnap kezdődött, de mi már a szombati posztokat is számoljuk, jellemzően akkor tette ki mindenki a kezdés előtti, szurkolókat lelkesítő bejegyzéseit, fotóit.

posztok számainterakciók
1.Cristiano Ronaldo1022,04 millió
2.Lionel Messi49,66 millió
3.Neymar35,61 millió
4.Rodrygo Goes171,98 millió
5.Vinicius Jr.51,64 millió
6.Karim Benzema21,18 millió
7.Luka Modrić21,11 millió
8.Richarlison61,1 millió
9.Guillermo Ochoa111,07 millió
10.Sadio Mané11,01 millió
11.Angel Di Maria3960 ezer
12.Harry Maguire6888 ezer
13.Robert Lewandowski3887 ezer
14.Pepe5766 ezer
15.Kevin De Bruyne2644 ezer

Mielőtt rátérnénk a tanulságokra, a Lájkbajnokság hagyományainak megfelelően fussuk át, mik voltak a hét legnépszerűbb posztjai:

  1. Cristiano Ronaldo a Louis Vuitton reklámfotóján Messivel sakkozik – 10,1 millió interakció
  2. Messi posztja ugyanezzel a fotóval – 7,3 millió
  3. Ronaldo az első portugál meccs előtt szurkolásra buzdít – 3,4 millió
  4. Neymar Isten segítségéért fohászkodik – 2,4 millió
  5. Ronaldo örül a győzelemnek a portugálok első meccse után – 2,2 millió

A toplistán aztán újabb Ronaldo-, Messi-, és Neymar-posztok sorakoznak, a 15-be egy-egy bejegyzéssel még befér Benzema, Mané és Modrić is.

Érdekességek és tanulságok

Ronaldo megkérdőjelezhetetlenül az első számú, legnépszerűbb sztár, másfélszeresen múlja felül Messit a követők számában, és amikor ugyanazt posztolják, hasonlóképpen, másfélszer annyi lájkot kap rá. Az már most látszik, hogy aki meg akarja előzni a vébé lájkbajnokságában, annak minimum meg kell nyernie a világbajnokságot, de még előtte is fontos gólokat rúgni, ikonikus pillanatokat produkálni, és bevetni kisgyereket, nagymamát, barátnőt, kutyát, mindent amit a lájkvadászat történetében valaha feltaláltak. Az is jól látszik, hogy Ronaldo stábja kezeli a legprofibban a Facebookot, a Louis Vuitton-os fotója mellett a legnépszerűbb bejegyzések közé jutott még két másik reklámposzt is, az egyikben egy óramárkát népszerűsít, a másikban a saját NFT-kollekcióját.

Érdemes megfigyelni, hogy a játékosok úgy általában aránylag keveset posztolnak (például a hazai politikusmezőnyhöz képest), 3-4 naponta egy bejegyzés a mezőnyünk átlaga. A listánkon szereplő 193 játékosból 88 még egyet sem posztolt a világbajnokság alatt, további 25 csak egyet. A legszorgalmasabb egyébként az uruguayi Facundo Pellestri, aki a félmilliós követőtáborát eddig 31 bejegyzésben tájékoztatta arról, mi történt vele.

De vajon miért nem figyelnek oda erősebben a Facebookra? Elképzelhető, hogy már nem itt, hanem Instagramon, vagy Tiktokon találják meg a közönségüket? A legnagyobb sztárok mindenesetre elég szégyentelenül váltják itt pénzre a népszerűségüket, gyakorlatilag reklámfelületként használva a Facebookjukat: Messinél a legutóbbi 20 posztból 14 valamilyen fizetett partnerség, vagy reklám, Ronaldonál 11, Neymarnál 15.

Jellemző az is, hogy a játékosok, bármennyire is nemzetközi a rajongótáboruk, a világbajnokság alatt inkább az anyanyelvükön posztolnak, még ha az angollal több emberhez is érnének el. Ez persze logikus, hiszen a vb mégis csak a nemzeti válogatottról szól, de akinek a követőtábora nagyrészt a klubcsapata rajongóiból áll össze, elég fura helyzetbe kerül így. Jó példa erre Sadio Mané, akinek a Bayern München sztárjaként több követője van, mint a hazája, Szenegál teljes lakossága; de említhetjük itt akár Ronaldo és Messi százmilliós táborait is, akiknek simán tolják a portugál, illetve spanyol tartalmakat (kivéve a reklámposztokat, azok szigorúan angolok).

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!