Eddig többnyire olyan állásokat mutattunk be, amiket a képzelet szült, és érdekes problémákra világított rá. Most jöjjön egy olyan állás, amit a valóságban is lejátszottak – nem nagy nevek –, és arra mutat rá, hogy sötét bármennyire is jó állást alakított ki, egy pillanatnyi figyelmetlenség elég, és máris kártyavárként dől össze, amit addig gondosan felépített.
Amint látható, sötét már lenyerte a világos vezért, és egy lépésre van attól, hogy c1-ra lépve befejezze a partit. Csakhogy a világos következik. A világos már adott egy sakkot a bástyával, és akkor a sötét király rossz irányt választva, óvatlanul belépett a fehér futó mögé, de rosszul számolt, mert ott nem kap védelmet, sőt, egyenesen a végzetébe rohant. Észreveszi, hogy miért? Csak egy lépés segít világoson, azzal viszont azonnal képes lezárni ezt a partit. Szóval, világos indul, és két lépésben mattot ad.
Az állást az Apronus.com oldalán található feladványszerkesztő programmal készítettük, így most már le is játszható:
A megoldás eggyel lejjebb, a korábbi feladványokat itt nézheti vissza.
A fehér futót e8-ra kell tenni, így a felfedett sakk megsemmisítő erejű. Minden más felfedett sakk esetén a bástya elesik, és oda a győzelem. Sötét úgy számolt, hogy ha felfedett sakkot kap is, az sem nagy baj, mert a bástyát, a sakk eredőjét, majd úgyis kiüti. A futó azonban megakadályozza az ütést, védelmet nyújt a bástyának, és már csak annyi teendője marad a sötétnek, hogy a királynővel elzárja ezt a sakkot, de mindez csak egy lépéssel hosszabbítja meg a partit.
Szóval 1. Fe8, erre Vh6 (nincs más lehetőség), és 2. Bxh6