Az eredeti tervek szerint folytatódik a szaúdi F1-hétvége programja, miután rakétatámadás ért egy olajtározót a pálya közelében

2022. március 26. – 02:03

Az eredeti tervek szerint folytatódik a szaúdi F1-hétvége programja, miután rakétatámadás ért egy olajtározót a pálya közelében
Alex Albon, a Williams pilótája a Szaúd-arábiai Nagydíj első szabadedzésén, háttérben az olajtározó füstje – Fotó: STRINGER / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Péntek délután rakétatámadás ért egy olajtározót Dzsiddában, ahol jelenleg a Forma–1 szaúd-arábiai nagydíjhétvégéje zajlik. A robbanás az első szabadedzés alatt történt alig több mint 10 kilométerre a versenypályától, a füstöt a tévéközvetítésben is látni lehetett. A támadást követően felmerült, hogy lefújják a hétvége további részét, ám egy több mint négy órás tanácskozást követően a Forma–1-es pilóták beleegyeztek a versenyhétvége folytatásába, írja a BBC.

A támadás célpontja a szaúdi Aramco olajvállalat Dzsidda északkeleti részén található olajtározója volt. A rakétatámadást a jemeni húszi lázadók vállalták magukra. Az Irán által támogatott lázadók 2015 óta rakétázzák Szaúd-Arábiát, miután a szaúdiak beleavatkoztak a jelenlegi is zajló jemeni polgárháborúba.

A Reuters értesülései szerint a tározó két tartálya gyulladt ki a támadás következtében, személyi veszteség nem történt. A pénteken eltalált olajtározót már múlt vasárnap is támadták a húszik, akkor egy tartály lángolt.

A Saudi Aramco azon kívül, hogy a világ legnagyobb olajvállalata, a Forma–1 egyik főszponzora is. A szerződés keretein belül például a 2020-as Hungaroringen rendezett futam is Aramco Magyar Nagydíj néven futott hivatalosan.

A pénteki nem az első alkalom, hogy rakétatámadás történik egy autóverseny idején Szaúd-Arábiában. 2021 februárjában a rijádi Formula-E nagydíj eredményhirdetése közben lőttek ki a húszi lázadók egy ballisztikus rakétát a szaúdi fővárosra, ám azt szerencsére sikerült elfognia a szaúdi légvédelemnek a versenypálya felett.

A mostani támadás péntek délután, az első szabadedzés alatt történt. A ferraris Carlos Sainz belső kamerás felvételén látszott is az olajtározó füstje, a red bullos Max Verstappen pedig a rádióban panaszkodott füstszagra, amiatt aggódva, hogy az ő versenyautója gyulladt ki.

Az első szabadedzést követően Stefano Domenicali, a Forma–1 vezérigazgatója egy megbeszélésen tájékoztatta a pilótákat a szituációról, a versenyhétvége pedig – negyed órás csúszással – folytatódott a második szabadedzéssel.

A második szabadedzés után újra összeültek az F1 vezetői. A megbeszélésen a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), valamint a helyi hatóságok képviselői, illetve a csapatfőnökök és a pilóták egy része vett részt. A csapatfőnökök akkor egyhangúan megszavazták a versenyhétvége folytatását, amit Domenicali be is jelentett a sajtó képviselői előtt.

Ezek után azonban a pilóták külön is összeültek, és ők már messze nem látszottak annyira lelkesnek a versenyzés iránt, mint a főnökeik. A versenyzők először nagyjából fél órán keresztül csak egymás között egyeztettek, majd csatlakozott hozzájuk Domenicali és Ross Brawn, az F1 sportszakmai igazgatója, azzal a céllal, hogy meggyőzzék a versenyhétvége lefújása felé hajló versenyzőket.

A sportvezetők egy és negyed óra után távoztak a teremből, hogy nem sokkal később felváltsák őket a csapatfőnökök, akik még további 35 percet tanácskoztak a pilótákkal. A BBC információi szerint a megbeszélés során több versenyző is aggodalmát fejezte ki a verseny biztonságával kapcsolatban.

A versenyzői tanácskozás, előtérben Pierre Gasly és Lewis Hamilton – Fotó: Clive Rose / Formula 1 / Formula 1 via Getty Images
A versenyzői tanácskozás, előtérben Pierre Gasly és Lewis Hamilton – Fotó: Clive Rose / Formula 1 / Formula 1 via Getty Images

A döntés a hétvége folytatásáról végül helyi idő szerint hajnali 2 óra 20 perckor született meg, csaknem négy és fél órával azután, hogy elkezdődtek a megbeszélések. A BBC szerint az F1 vezetőinek egyebek mellett azzal sikerült rábírniuk a pilótákat a versenyzésre, hogy közölték velük, hogy

„gondjuk lehet az ország elhagyásával, ha a verseny nem kerül megrendezésre.”

Ezek után a versenyzők végül a versenyhétvége folytatása mellett döntöttek.

Az F1 vezetőinek fenti érve összefügghet azzal, hogy 2019 októberében 175 pankrátor és WWE-stábtag kényszerült hat órát várakozni a kifutópályán, miután nem hagyták felszállni a repülőgépüket a Crown Jewel nevű nagyszabású rijádi gála után.

A hivatalos verzió szerint a gépnek mechanikai gondjai voltak, azonban egyes pletykák szerint az incidens mögött valójában az állt, hogy Mohamed bin Szalmán szaúdi koronaherceg összeveszett Vince McMahon WWE-vezérrel, miután az utóbbi arra hivatkozva, hogy a szaúdiak több száz millió dollárral tartoznak neki, nem hagyta, hogy élőben közvetítsék az eseményt Szaúd-Arábiában.

Végül az utolsó pillanatban sikerült megegyezni, így 40 perces késéssel ugyan, de sikerült leadni a pankrátor gálát a rendező országban is. A koronaherceget azonban már sikerült eddigre annyira feldühíteni, hogy nem engedélyezte a WWE pankrátorait és stábtagjait szállító Boeing 747-es felszállását a gálát követően az elméletek szerint.

Ami a szabadedzéseket illeti, mindkétszer a Ferrarit vezető Charles Leclerc volt a leggyorsabb a Red Bull-os Max Verstappen előtt, az első edzésen az Alfa Romeót vezető Valtteri Bottas, a másodikon a ferraris Carlos Sainz lett a harmadik. A világbajnok Mercedes hátránya a második edzésen 4 tized fölött volt.

A hétvége további programja:

Szombat:

  • 15:00 – harmadik szabadedzés
  • 18:00 – időmérő

Vasárnap:

  • 19:00 – futam.

Támogasd a Telexet! Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogatom