Visszaperli pénzét az F1-csapattól a háború miatt kidobott orosz főszponzor
2022. március 10. – 05:03
A 2022-es szponzorpénzek visszafizetését követeli a Forma-1-ben szereplő Haas korábbi névadó szponzora, az orosz vegyipari-vállalati óriás, az Uralkali. Kirúgott pilótájuk, Nyikita Mazepin pedig gyűjtési akcióba kezdett.
Amekkora lendülettel nyitott első F1-es futamán az amerikai istálló, olyan gyorsan került többször is mélypontra a csapat. Romain Grosjean 2016-ban még győzelemnek nevezte az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon elért hatodik helyét, akkor úgy tűnt, Gene Haas alakulatának komoly tervei vannak a mezőnyben. 2018-ban még a konstruktőri tabella ötödik helyén zártak, azóta viszont töretlen lejtmenetben van az amerikai csapat – 2020-ban csak 3 pont jött össze nekik az idényben, tavaly pedig még a becsületpontig sem jutottak el, most pedig a finanszírozás miatt is fájhat a fejük.
Az oroszok nem értik
A február 23-25. között tartott barcelonai teszt második napján a Haas a háborús helyzetre való tekintettel levetette az Uralkali feliratokat és az orosz színeket a versenyautójáról, néhány nappal később pedig felmondta a megállapodást az óriáscéggel. Sőt, azóta már az Uralkali elküldésével anyagi támogatás nélkül maradó Mazepinnek is kitette a szűrét. A helyére hétfőn a Haasnál 2017-20 között versenyző dán Kevin Magnussent jelentették be visszatérőként a 2022-es idényre..
A Haas ezzel viszont súlyos eurómillióktól esett el, ráadásul az Uralkali közleményben jelezte, vizsgálja a per lehetőségét, hogy azt is visszaszerezzék, amit eddig már elutaltak a csapatnak.:
„A cég észszerűtlennek tartja a csapat döntését, és úgy véli, hogy a sportnak mindig ki kell zárnia a politikai nyomást és a külső tényezőket. A fentiekre való tekintettel az Uralkali a rá vonatkozó jogi eljárásoknak megfelelően kívánja megvédeni érdekeit, és fenntartja magának a jogot, hogy bírósági eljárást kezdeményezzen, kártérítést követeljen, és követelje az Uralkali által a 2022-es Forma-1-es szezonért fizetett jelentős összegek visszafizetését.”
A közleményben megtalálható továbbá, hogy az Uralkali a szponzorpénzek azonnali visszafizetését követeli, mivel ők a 2022-es támogatások jelentős részét már átutalták, a Haas viszont nem teljesítette a kötelezettségeit.
Az F1-ből kieső pilóta, Nyikita Mazepin ezzel párhuzamosan szerdán sajtótájékoztatót tartott, ahol elmondta, készen állt aláírni az FIA által készített dokumentumot, miszerint semleges zászló alatt kellett volna versenyeznie – arra a kérdésre viszont nem tudott választ adni, hogy apja kormányközeli kapcsolatai mellett hogyan működött volna ez a semlegesség. Kirúgását azonban nem a csapattól, hanem a sajtóból tudta meg. A Haashoz már soha nem térne vissza, valamint ő is fontolóra veszi, hogy jogi útra terelje ügyét.
Addig is egy friss bejelentéssel szolgált: alapítványt hoz létre azon sportolók részére, akik hozzá hasonló módon politikai okokból, önhibájukon kívül vesztették el a legmagasabb szintű versenyzésre az esélyt. Az alapítvány neve az Együtt Versenyzünk (We Compete As One) lett, ami kísértetiesen rímel az F1 által az elnyomás ellen létrehozott We Race As One kampányra. Az Uralkali pedig rögtön beállt védence mellé, a Haasnak szánt maradék pénzösszeget Mazepin alapítványába fektetik.
Cseberből vederbe
A Haas az első három évében főtámogató nélkül körözött a pályán, ez 2019-ben viszont megváltozott, egy brit energiaitalgyártó cég, a Rich Energy lett a névadó szponzor. A rejtélyes vállalat „háborút hirdetett” piaci riválisa, a Red Bull ellen, marketingkommunikációjuk agresszívan támadta az osztrák gyártót. A Haas végül 2019 szeptemberében, az Olasz Nagydíj előtt bontotta fel a Rich Energyvel a közös megállapodást, addigra a brit vállalat egy elveszett peren is túl volt, miután logójuk kísértetiesen hasonlított a Whyte Bikes kerékpárgyártással foglalkozó cégének mintájához, a bíróság pedig utóbbinak adott igazat.
A Haasnak a pocsék 2019 és 2020-as szezon után mindenképpen jelentős anyagi támogatásra volt szüksége ahhoz, hogy továbbra is a királykategóriában tudjon maradni. 2021-re leigazolta azt a Mick Schumachert, aki az előző évben F2-es bajnok lett, neve miatt pedig rendkívül nagy médiafigyelmet tud generálni (és az anyagi előnyökről sem szabad elfeledkezni).
Ezen felül a Haas újabb névadó szponzort talált, mégpedig az F1-el régóta kacsintgató orosz Uralkalit. Dmitrij Mazepin, a cég tulajdonosa már régóta szeretett volna beszállni a mezőnybe, Lawrance Stroll-lal ádáz csatát vívott a Force India (már Aston Martin) megszerzéséért, de végül azt a meccset elbukta.
A Haas viszont párbaj nélkül lett az övé, első lépésként pedig rögtön betette a csapathoz fiát, az F2-ben végül ötödik helyen záró Nyikita Mazepint. Az orosz pilóta soha nem látott gyűlölethullámmal érkezett, de nem csupán azért, mert édesapja útján került a mezőnybe: az egyik korábbi Instagram sztorijában egy lányt molesztált, a 2020-as F2-es Belga Nagydíjon pedig időbüntetés miatt a versenybírák megfosztották az első helytől, amelyeket Cunoda Juki örökölt meg, Mazepin pedig a boxutcába menet olyan erővel ment neki a 2. helyezettnek járó táblának, hogy az elrepült és kishíján eltalálta az ünneplő japánt, volt tehát gond a meggondolatlan orosszal.
A Haas viszont már a második főszponzorral járt meglehetősen rosszul, de az Uralkalival való kapcsolata még közel sem ért véget, és jóval fájdalmasabb szakítás várható, mint anno a Rich Energynél. Az viszont bizonyos, hogy Kevin Magnussen szerződtetése jót tesz a csapatnak, ugyanis a dánnak nemcsak a rutinja, illetve a csapat jól ismerése jelent majd előnyt, hanem dán támogatói anyagilag segíthetnek a hirtelen bajba jutott, egyre mélyebbre kerülő istállónak, amely rajta kívül álló logisztikai probléma miatt csak késve kezdheti el az F1 második teszthetét.