„Nem robotmunkára, hanem gondolkodásra készítjük fel a hallgatókat” (x)

Interjú Dr. Friedmann Viktorral, a Budapesti Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Karának dékánjával.
A mesterséges intelligencia és a növekvő globális verseny által meghatározott, egyre gyorsabban változó munkaerőpiaci környezetben kell ma szakmát választania annak, aki továbbtanul. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kara azt ígéri, hogy a hallgatók nemcsak diplomát, hanem nemzetközi tapasztalatot, erős gyakorlati tudást és egy személyes portfóliót is kapnak már az egyetemi évek alatt, melyet sikerrel tudnak majd felhasználni az álláskeresésben.
A kar élén álló Dr. Friedmann Viktor a nemzetközi kapcsolatok szakértője, aki korábban Kínában és Tajvanon is kutatott, ma pedig a METU üzleti karának dékánjaként, valamint a nemzetközi tanulmányok szak felelőseként és oktatójaként szolgálja az egyetemet. Arról beszélgettünk vele, hogyan igyekszik a METU a mesterséges intelligencia és a globalizáció nyomása alatt is versenyképes diplomát adni – az Arizona State University-vel (ASU) kötött stratégiai együttműködésre, az Erasmus-lehetőségekre és a kar legnépszerűbb képzéseire fókuszálva.
A digitális technológiák ma már minden szakmát alapjaiban érintenek, legyen szó marketingről, pénzügyekről vagy turizmusról. A kérdés nem az, hogy használjuk-e a mesterséges intelligenciát, hanem az, hogy hogyan tesszük ezt hatékonyan és felelősen mind egyéni, mind pedig szervezeti szinten. Mi azon dolgozunk, hogy a hallgatóink képzett, magabiztos és kritikus felhasználói legyenek az új technológiáknak. Ezért a digitális eszközök tudatos, etikus használata a legtöbb képzésünkbe mélyen beépül, és külön kurzusaink foglalkoznak a mesterséges intelligencia üzleti és társadalmi hatásaival. Magam is oktatok egy tárgyat a digitális technológiák szerepéről a politikában és a nemzetközi kapcsolatokban.
A METU az utóbbi években kifejezetten az üzleti és pénzügyi területen dolgozó szakemberek számára is indított olyan továbbképzéseket, amelyek az MI gyakorlati alkalmazására fókuszálnak, és amelyekben maguk az oktatók – köztük én is – rendszeresen részt veszünk, illetve oktatunk.
Egyetemünk 25 évvel ezelőtti megalapításakor is a gyakorlati tudás elsődlegességére, az adott szakmában dolgozó szakemberek minél aktívabb bevonására épített. Ma elsősorban a gazdálkodási, marketing, emberi erőforrások, kommunikáció, nemzetközi tanulmányok, turizmus és fenntarthatóság területén kínálunk képzéseket. Ezek közös jellemzője, hogy az oktatás középpontjában a munkaerőpiac igényei és a jelen és jövő problémáinak kreatív megoldásai állnak.
Oktatóink közül többen vezető beosztásban dolgoznak vállalatoknál, ügynökségeknél, intézményeknél, így a hallgatók első kézből kapják meg a szakma valós dilemmáit – nemcsak tankönyvi példákat. A kurzusok jelentős része esettanulmányokra, valós céges projektekre, üzleti és kreatív versenyekre épül, amelyek egyben a hallgatói önéletrajzot is erősítik.
A karon belül a kommunikáció és marketing szakok a mai napig a legnépszerűbbek, de kiemelkedő az érdeklődés a HR-képzés iránt, amely Magyarország egyetlen HR BEST díjas programja. Emellett erős a nemzetközi gazdaság és gazdálkodás mesterképzés, illetve a vezetői utánpótlást célzó MBA és vezetés és szervezés szak.
A myBRAND lényege, hogy a hallgatók nem passzív befogadói az oktatásnak, hanem aktív „projektgazdái” a saját fejlődésüknek. A félévek, kurzusok során megvalósított feladatokat, kampányokat, kutatásokat és szakmai gyakorlatokat egy folyamatosan épülő portfólióban gyűjtik össze. Ebben nemcsak a tudásuk, hanem a készségeik – például csapatmunka, prezentációs képesség, kreativitás vagy adatértelmezés – is láthatóvá válnak.
Egy munkáltató számára ma már legalább annyira fontos, hogy egy fiatal tud-e önállóan dolgozni, képes-e új helyzetekhez alkalmazkodni, mint az, hogy milyen jegyek szerepelnek a leckekönyvében. A myBRAND pont ezeket a „metakészségeket” teszi kézzelfoghatóvá, és – a visszajelzéseink alapján – sok hallgatónk kifejezetten erre támaszkodva nyer el gyakornoki vagy junior pozíciókat.
A METU ma Magyarország legnagyobb magánegyeteme, mintegy 8 ezer hallgatóval, akik közül több mint ezren külföldről, több mint száz országból érkeznek. Az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Karon is nagyon erős a nemzetközi jelenlét: minden alap- és mesterszakunk elérhető angol nyelven is, így a magyar és külföldi diákok közösen tanulhatnak.
Ez önmagában is felkészít egy multikulturális munkakörnyezetre, hiszen egy csoportmunkában természetes, hogy a csapat egyik tagja brazil, a másik indiai, a harmadik pedig magyar. Emellett a hallgatók a mindennapokban is egy sokszínű, inspiráló közegben mozognak – Budapesten élnek, de közben egy kicsit mindig nemzetközi campuson is.
Röviden: aki akar, ma már tényleg könnyen jut külföldi tapasztalathoz. A METU több mint 200 külföldi partneregyetemmel áll kapcsolatban, az Erasmus+ programon keresztül Európa szinte minden országában, de például Kelet-Ázsiában, Latin-Amerikában, Afrikában vagy Indiában is tanulhatnak a hallgatóink. A kar külön figyelmet fordít arra, hogy a diákok jól illeszkedő kurzusokat találjanak külföldön, és a külföldön elvégzett tárgyak zökkenőmentesen beszámíthatók legyenek itthoni tanulmányaikba.
Az Erasmus mellett a Cintana Szövetség is egyre fontosabb: ez a hálózat – amelynek központi partnere az Arizona State University – közel harminc egyetemet fog össze világszerte. Ebben a keretben közös kurzusokat, nyári egyetemeket, tudományos projekteket szervezünk, és már több hallgatónk teljesített sikerrel ASU-Cintana nyári programot Arizonában.
A METU az első és jelenleg egyetlen magyar egyetem, amely hosszú távú, átfogó partnerségi megállapodást kötött az Arizona State University-vel – egy olyan intézménnyel, amelyet az Egyesült Államokban évek óta a leginnovatívabb egyetemként tartanak számon, és a világ egyetemeinek legjobb 1 százalékába sorolnak.

A hallgatók szempontjából ez több dolgot jelent:
- számos kurzusunkat az ASU digitális tananyagaival egészítjük ki, így a diákok egy amerikai top-egyetem kurzusainak tartalmával dolgoznak;
- megnyílik az út olyan képzési pályák felé, ahol egy METU-diploma mellett ASU-diplomát is szerezhetnek, részben Magyarországon, részben az Egyesült Államokban;
- és erősödik a METU diplomák nemzetközi láthatósága, ami nagy előnyt jelent például multinacionális cégeknél vagy külföldi álláskeresésnél.
Oktatói oldalról is jelentős a hatás: kollégáink ASU-képzéseken vesznek részt, közösen fejlesztünk kurzusokat, és folyamatos a tudáscsere, a közös kutatások és konferenciák szervezése. Ez közvetlenül az órákon is megjelenik: nemzetközibb, változatosabb, innovatívabb tananyaggal dolgozunk.
Erősen hiszünk abban, hogy az egyetem feladata nem ér véget az órarenddel. Fontos, hogy olyan szakmai közösségeknek biztosítsunk teret, amelyek egyébként is meghatározzák a magyar társadalom, gazdaság és kreatív ipar működését. A logisztikai szakma legjobb szereplőinek szervezett konferenciák, a Sas István Reklámverseny a marketing területén, az ASU-val félévente szervezett közös geopolitikai konferenciák és műhelyek vagy a különböző üzleti és turisztikai versenyek mind azt szolgálják, hogy hallgatóink már tanulmányaik alatt kapcsolatba kerüljenek a szakmai elittel – gyakran úgy, hogy együtt dolgoznak velük egy projekten, vagy épp tőlük kapnak visszajelzést a munkájukról.
Ez hosszú távon is mérhető: üzleti szakjaink hallgatói rendszeresen érnek el helyezéseket hazai és nemzetközi versenyeken, a kar oktatói pedig sorra kapják a szakmai elismeréseket.
A METU-hoz 2015-ben csatlakoztam, miután a Közép-európai Egyetemen megszereztem a doktori fokozatot a nemzetközi kapcsolatok területén, és lényegében azóta vezetem a nemzetközi tanulmányok alapszakot. 2023-ban dékánhelyettesi, majd 2024-ben dékáni kinevezést kaptam. Kutatási területem a nagyhatalmiság eszmetörténete, Kína külpolitikája, valamint a digitális technológiák világrendre gyakorolt hatása. Dolgoztam vendégkutatóként a sanghaji Jiaotong egyetemen és a tajvani Academia Sinicán, publikációim rangos kiadóknál, például a Routledge, a Palgrave Macmillan vagy a Springer köteteiben jelentek meg. Rendszeresen járok külföldi konferenciákra vagy éppen partneregyetemekhez tanítani.
Mindezt úgy igyekszem a kar javára fordítani, hogy a nemzetközi tapasztalataimat és kutatói hátteremet igyekszem mozgósítani az egyetemi stratégia megvalósítása érdekében: fontos számomra, hogy oktatási tevékenységünk eredményeként a nálunk végzettek kiválóan értsék az üzlet, a társadalom, a technológia és a politika komplex összefüggéseit, méghozzá globális kontextusban is, kiemelkedve ezáltal a munkaerőpiaci versenyben.
A bizonytalanság ebben az életszakaszban természetes és fontos, hiszen egy gyorsan változó környezetben egy nyitott útkeresést tesz lehetővé. Ebben a folyamatban pedig nagyon nagy szükség van egy támogató közösségre, egy olyan hallgatóközpontú közegre, amit a METU nyújt. Nálunk a felvettek nem egy statikus tudáscsomagot kapnak, hanem megtanulnak tanulni, alkalmazkodni, újratervezni, és erős gyakorlati fókusz mellett építhetik fel a saját szakmai márkájukat.
A METU kiemelten erős nemzetközi beágyazottsága, a szakok közötti szoros együttműködés természetes módon vezeti rá a nálunk tanulókat arra, hogy hogyan lehet hidat verni különböző kultúrák, technológiák és szakmák között. Mi ebben szeretnénk partnerek lenni – emberileg és szakmailag egyaránt.
Ez a cikk egy fizetett promóció, megrendelője a Budapesti Metropolitan Egyetem.