Robotoktól az online keresett zsebpénzen át a gondolatolvasó szoftverig (x)

2024. január 10. – 10:56

Robotoktól az online keresett zsebpénzen át a gondolatolvasó szoftverig (x)
Fotó: VISA

Másolás

Vágólapra másolva

Robotok, amelyek leváltanak bennünket a házimunkában és a munkavégzés során, egy valódi ‘all-in-one’ mobiltelefon, viselhető eszközök, például okosórák, amelyek segítenek a kapcsolatteremtésben? Az Alfa generáció tagjai (akik 2010 után születtek és a következő évtizedben lépnek a felnőttkorba) a technológiát hívják segítségül a minden képzeletünket felülmúló kényelem érdekében. Mégis hogyan jelenik meg ez a hozzáállás a jövőbeli vásárlásai(n)k során?

Vásárlás bárhol, bármikor

A Visa nemrégiben készült tanulmányából kiderül, hogy az Alfáknak elég világos elképzelésük van arról, hogyan alakítja majd a technológia a jövőjüket: a fiatal válaszadók szerint az AI, a VR, a robotok és az intelligens asszisztensek szerves részét képezik majd a karrierjüknek. A válaszaikból kitűnik, hogy a kényelmet keresik mindenek előtt: olyan megoldásokat, amelyek figyelem és idő ráfordítása nélkül megkönnyítik az életüket.

A streaming szolgáltatók és a saját ízlésünk szerint létrehozható lejátszási listák korában számukra már elképzelhetetlen az, amikor még készenlétben álltunk a rádió mellett, hogy a későbbi hallgatáshoz magnószalagra rögzíthessük kedvenc zenénket. Az Alfák, akiknek több mint fele az elmúlt tizenkét hónapban maga kereste meg a zsebpénzét – kétharmaduk a social media segítségével[1] – ugyanilyen szintű kényelmet szeretnének más, látszólag bonyolultabb élethelyzetekben is. Ahol a közösségi média alkalmazás egy kattintásunkból vagy tovább görgetésünkből kitalálja, hogy legközelebb milyen tartalmat mutasson nekünk, ott az Alfák zökkenőmentes digitális élményeket várnak.

Nézzük meg, milyen hatással van a kényelemre való törekvés az e-kereskedelem jövőjére – ugyanilyen szintű kényelmet szeretnének más, látszólag bonyolultabb élethelyzetekben is. Akad köztük, aki még mások gondolataiba is szívesen belesne egy olyan szoftver segítségével, „ami megérti, hogy mire gondolnak igazából az emberek, amikor mondanak valamit”. Legjobb tudomásunk szerint ilyen szoftver még nem létezik, de például az egy érintéses, biztonságos online fizetés már reális elvárás.

Az online vagy offline áruházak előre megtervezett vásárlási élményeit napjainkban fokozatosan felváltják az ún. on-demand, azaz igény szerinti, azonnali vásárlások, amelyeket különböző alkalmazásokban böngészve bonyolítunk le. A mobiltelefonos játékok a játékélménybe ágyazott mikrofizetései mellett a közösségi médiában is néhány kattintással vásárlókká válhatunk, ha megtetszik a kedvenc sportolónk futócipője. Innen már csak egy lépés, hogy minden digitális érintkezési pont vásárlási lehetőséget kínáljon. A nem is olyan távoli jövőben a világhálóra csatlakoztatott autónk akár a hazaúton is figyelmeztethet, és még a fizetési tranzakciót lebonyolítva fel is kaphatjuk az árut, ha az útba eső sportboltban kapható a néhány napja kinézett cipő.

Személyre szabott vásárlási és fizetési élmények

Miért szeretjük a helyi könyvesboltokat? Igaz, hogy nem feltétlenül tartanak a polcaikon minden lehetséges könyvet, de amit az odajáró emberek a leginkább keresnek ezeken a helyeken, az a személyre szabott kiszolgálás: remek ajánlások, a vásárlóik ízlése szerinti árukészlet, ami mellé sokszor jár egy kis baráti beszélgetés is.

A személyre szabott kiszolgálás hatalmas vonzerővel bír az üzletválasztás során, és a vásárlási élményekkel szembeni elvárások az online kereskedelmi egységeknél is kulcsfontosságúvá válnak. Az online vásárlói viselkedések, a böngészési és vásárlási előzmények adatai alapján a kereskedők könnyedén személyre szabhatják kínálatukat és azzal együtt a fizetési lehetőségeket is. A vásárlók így az egyéni igényeiknek megfelelően választhatnak fizetési módot, akár részletfizetést vagy hitelfelvételt is, ha szükséges.

Egyszerűbb és biztonságosabb fizetés a célkeresztben

Az elmúlt néhány évben a fizetések biztonsága óriásit nőtt. Az erős ügyfél-hitelesítés (Strong Customer Authentication, SCA) bevezetése jelentős hatással járt, és 30%-kal csökkentette az e-kereskedelmi csalásokat a Visa hálózatában[2]. Ez azonban akaratlanul is hatással volt a felhasználói élményre, és kihívás elé állította a szolgáltatókat. Egyszerre kellett biztosítaniuk a csalások elleni nagyfokú védelmet, valamint a bizalmat építő, egyszerű fizetési lehetőséget. Ezekre nyújt megoldást a tokenizáció.

Kép: Visa
Kép: Visa

Az e-kereskedelem meg nem énekelt hősei

Így nevezik a Visánál a tokeneket, miután ez egy egyszerű, de hatékony technológia, amely elrejti az érzékeny fizetési adatokat, hogy biztonságosabbá tegye a digitális fizetéseket. A kártyaadatokat a Visa egy titkosított számsorrá alakítja, így segítve a csalók elleni védelmet. A tokenek a bankkártyák okoseszközökre költöztetésében is elengedhetetlenek. 2023 első negyedévében a fizetési tranzakciók jóváhagyási arányának 3%-os növekedését, valamint a csalási arány 30%-os csökkenését eredményezték[3]. A tokenizáció kulcsfontosságú szerepet játszik a kényelmes, zökkenőmentes és biztonságos fizetésekben mobilos és online vásárlás esetén is, ami pedig különösen izgalmassá teszi, az az, hogy a jövőben az autótól a hűtőszekrényig bármit fizetésre alkalmas eszközzé alakíthatnak így.

A tapasztalatok alapján az online vásárlás jelenlegi, átlagosan 3 perc 20 másodperces megrendelési folyamata során tízből hat vásárló dönt úgy, hogy félbehagyja a rendelést két perc után, mert elfogyott a türelme. A Visa azon dolgozik, hogy a bolti érintéses fizetési élményhez hasonlóan az online vásárlás is sokkal gördülékenyebb legyen. A Visa Click To Pay megoldással a kártya regisztrációja biztonságos módon a bankon keresztül történik, utána bármely további vásárlásnál, ahol ez a fizetési mód elérhető, egyetlen kattintással azonosíthatjuk magunkat, és indíthatjuk a fizetést.

A legmagasabb szintű biztonság mellett a még jobb felhasználói élményt segíti a biometrikus azonosítás bevonása a fizetés folyamatába. Az arcfelismerő, vagy az ujjlenyomat mint hitelesítő zökkenőmentesen vezethet a vásárlás véglegesítéséig a közösségi oldalról, ahol a terméket megláttuk a vásárlási felületig, anélkül, hogy alkalmazások vagy profilok között kellene váltanunk.

A fizetések jövője

Ahogyan a vásárlás egybeolvad a tartalomfogyasztással, úgy a fizetés is zökkenőmentesen ágyazódik be a vásárlás élményébe. Ez a jövő már nincs olyan messze, mint gondolnánk, és a kényelmünket szolgáló változások annál is gyorsabban és gördülékenyebben kerülnek át a mindennapi használatba, mint ahogyan legtöbbünk realizálná azokat.

[1] A Visa megbízásából az Opinium végzett kutatást 550 fő 8-14 éves korú gyerek bevonásával. A kutatást 2023. augusztus 16-20. között végezték. Az adatokat online felmérés segítségével gyűjtötték össze Magyarországon.

[2] VisaNet Adat, 2023 március.

[3] Visanet Adat, 2023 március.

Ez a cikk egy fizetett promóció, úgynevezett PR-cikk, megrendelője a Visa.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!