Sokszínűség kis szigete – magyar rendezők műfajteremtő zenés filmjei a Budapest Ritmo Fesztiválon (x)

2022. április 5. – 10:49

Sokszínűség kis szigete – magyar rendezők műfajteremtő zenés filmjei a Budapest Ritmo Fesztiválon (x)

Másolás

Vágólapra másolva

Дeva a barlangban, Mordái a Gellért Szállóban, nagycsaládi dráma – a Budapest Ritmo formabontó zenés filmjei a műfaji határokat feszegetik és kiterjesztik a valóságot. A fesztivál idén végre mozivásznon is bemutatja a különleges alkotásokat. Április 7-10 között formabontó filmprogrammal, 22 felszabadító koncerttel és DJ-szettel vár a Szimpla Kertben, az Akvárium Klubban és a Toldiban. Két, a fesztivál felkérésére forgatott zenés film rendezőjét is kérdeztük: Korom Annát és Szimler Bálintot.

A zene kiterjesztése, újragondolt szovjet sci-fi, neonfénybe borult etnojazz, bizsergetően sötét szürreália, kollektív önarckép, ami a nagyi vázájáról verődik vissza Дeva, Dresch, Mordái, és az Uljana Quartet zenéjére. Az egyedi filmeket a Budapest Ritmo Fesztivál felkérésére forgatták – magyar rendezők és zenekarok, a két kreatív szakma legjobbjai működtek együtt.

Interjúnkban Korom Anna, az egyik idei nyertes film rendezője, és Szimler Bálint, a tavaly forgatott Mordái film egyik rendezője adnak betekintést a forgatásokba.

A covid okozta tavalyi kényszerszünetből született új műfaj – valahol a koncertfilm és egy kiadós klip között – annyira bejött, hogy idén filmes pályázatot indítottak. 30 anyag közül választották ki Дeva és az Uljana Quartet projektjét, amit április 10-én vasárnap láthat először a közönség a Toldi moziban. A Ritmo megint szintet lépett: a saját gyártású filmek idén kitesznek egy komplett filmprogramot zenei témájú magyar, lengyel és portugál dokumentumfilmekkel kiegészülve.

Minden egyes Ritmo fesztiválos zenei film szerelemprojekt, de minimum egy jól sikerült, konszenzuális kaland – a forgatások gyakran egy napba zsúfolódtak, a rendezők és zenészek egymást választották.

A tavalyi alkotók közül többen idén a pályázatokat zsűrizték, az alkotói folyamatot mentorok kisérték, így született Bajor Marcell rendezésében és Szemerey Bence operatőri közreműködésével az az éteri utazás, aminek Дeva a főszereplője. A másik nyertes művet három erős női karakter formálta: Korom Anna rendező, Fecske Flóra operatőr és Paár Julcsi, az Uljana Quartet énekese, aki hol énekes, hol szereplő.

Nem akartunk egy idealizált, tökéletes, nagycsaládos propagandaanyagot készíteni” – Korom Anna

A tavalyi és idei filmek közül kettő meglepően összecseng: Reisz Gábor és Szimler Bálint Mordái filmje, valamint Korom Anna és Fecske Flóra alkotása az Uljana Quartet zenéjére. Stílusosan nyomasztó belső terek, dezorientáltság és kizökkent idő hipnotikus képsorokkal és zenével párosítva, a múlt fenyegető jelenléte és friss humor – a két film generációs helyzetjelentésként is felfogható, miközben persze élvezeti értékük is magas.

Korom Anna: „Engem a Mordái film tökre inspirált, a miénk sem csak koncertfilm, hanem vannak fiktív elemek, de a legelejétől tiszta volt, hogy benyomásokra törekedünk, nem történetmesélésre. Az Uljana hagyományos gyökerű zenét játszik, de nem akartunk egy idealizált, tökéletes, nagycsaládos propagandaanyagot készíteni, ilyen amúgy sincs az életben. Egy család női tagjai között lévő köteléket akartuk megjeleníteni, ami nagyon komplex: van benne sok gyengédség, elfojtott érzelmek és öröklött traumák szövik át.”

„Hogy legyenek ilyen élőzenés filmek, az szerintem iszonyú jó ötlet, meg nagyon izgalmas kordokumentum is, az a kérdés hogy ez még merre fejlődik”-

Szimler Bálint

A már bezárt ikonikus Gellért szálló szürreális világa külön entitás a Mordái filmben.

Szimler Bálint így élte meg a forgatást: „Filmesként ritkán adatik meg ekkora szabadság, az egész szállodát használhattuk. 5 számot vettünk fel, mindegyiket külön helyszínen, minden jelenetben van egy trükk, ami nekünk izgalmas volt. A második számot, ahol olyan mintha folyamatosan menne a kamera, két kamerával vettük fel, a Soma ( Nové Soma, a Mordái énekese) rohangált szobáról szobára, és közben élőben zenélt a zenekar. Gáborral ki kellett matekozni, 20 másodpercekre osztottuk a szobákat. A zene mondjuk jó sorvezető, ha követed a ritmust. Az egész anyagot 13 óra alatt vettük fel, nem magunkat akarom fényezni, de hősies volt. A Somáék elképesztő alázattal végigcsinálták, amit kitaláltunk.

Amikor forgattunk éppen nagyon aktív volt a covid, talán ennek a hatása érződik, a bezártság, a magányos utas, aki a hotelbe érkezik.”

Дeva népdalokat és elektronikát vegyítő zenéje egy művészi, öt felvonásos filmet ihletett, In Lumine címen. Bajor Marcell és Szemerey Bence stábja barlangban is forgatott, hogy megörökítse a zenés fejlődéstörténetet.

A tavalyi filmek premierje indítja a Ritmót április 7-én, az Akváriumban. Megnézhettek négy nagyon különböző választ a covid által kikényszerített felvetésre: hogyan lehet élővé tenni a zenét, ha koncertezni nem lehet? A Mordái, a Dresch Vonós Quartet, az ODD ID és Cserepes Károly zenéje inspirált négy markánsan eltérő és szuggesztív filmet. Április 8-9-én a Toldiban láthatjátok őket, április 10-én pedig az új filmek bemutatóival vár mindenkit a Budapest Ritmo.

A részletes programért látogassatok a budapestritmo.hu oldalára.

(Ez a cikk egy fizetett promóció, úgynevezett PR-cikk, aminek a megrendelője a Hangvető Kft. )

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!