A trianoni csata – díszelőadás részekre szakítva az Átriumban (x)
2022. március 7. – 11:01
A határon túli magyar színjátszás egyik legprogresszívebb színházi csapatával, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházzal készül új bemutatójára az Átrium.A téma: Trianon, az előadás címe: A trianoni csata. A fókusz kettős: hogyan néz ki az anyaország onnan, illetve hogyan néz ki a határon túli magyarság innen. És nem csak politikailag. Főleg nem politikailag. Hanem emberileg. Mert mégiscsak velünk, emberekkel történt meg a történelem ebben a száz évben. Groteszk száz év volt, és még közel sincs vége.
A rendező, Urbán András – aki egyúttal a Kosztolányi Dezső Színház vezetője is – nem először dolgozik az Átriumban. Tavaly júniusban mutatták be a Mefisztó című előadást, amelyben Hendrik Höfgent Alföldi Róbert játssza. Ahogy Alföldi fogalmaz egy interjúban: „munkaszerelem alakult ki” Urbán András és közte, miközben a két alkotó színházi ideája merőben eltér egymástól, noha mindkettejük alkotói munkájában hangsúlyos szerepet kap a humor, legyen az banális, fanyar vagy frivol.
Az előadás nem meglévő színdarab alapján készül. A szabadkai társulat öt tagja – Búbos Dávid, Fülöp Tímea, Kucsov Borisz, Mészáros Gábor és Verebes Andrea –, valamint az Átrium csapatából három színész – Alföldi Róbert, Kovács Máté és Péterfy Bori – az elejéről kezdték az feldolgozást. A számos megélt személyes Trianon-történet megismerése mellett az egyik próbán részt vett Ungváry Krisztián is, aki történelmi szempontból tisztázott néhány kérdést a társulat számára, és hozott érdekes személyes történeteket a trianoni időkből.
Az előadás végül az alkotók történeteiből és a próbákon történt improvizációkból és tematikus jelenetekből készült el Urbán András rendező és Ugrai István dramaturg munkája nyomán. A trianoni csata így egy teljesen friss, mai, kortárs színdarab lett, amely a nemzeti identitás megélését, a magyar lét mibenlétét, a helyzet politikai és emberi mindennapjainak lehetetlenségét, az egész szituáció gyarlóságát vizsgálja, és a görög sorstragédiákat idézi, muzsikával és sok – fekete, időnként abszurd – humorral.
A trianoni békeszerződés/békediktátum századik évfordulája adta az apropót A trianoni csatához, hogy ne csak történelmi távlatból, hanem kézzelfogható közelségből is beszélni lehessen a témáról. Ezt segíti az is, hogy a kor és a téma jellegzetes zenei műfajaiban Szerda Árpád készített dalokat az előadáshoz, amelyet háromtagú zenekar élőben játszik a produkcióban. Az operettből, a szerb turbofolkból és az irredenta zenei hagyományokból is merít az előadás zenei világa, amelynek műfaja: díszelőadás, részekre szakítva.
A trianoni csata bemutatója március 12-én lesz az Átriumban.
Ez a cikk egy fizetett promóció, úgynevezett PR-cikk, megrendelője a THEA Theatre Entertainment & Art Nonprofit Kft.